1
2
3
4
[ 5
]
6
7
8
9
|
|
Posted: 2010-10-22 08:29:12
|
Became a member:
Forum posts:
V 3, SKULLY GULLY
|
fel av mig att säga statistik på fredrik b larsson segerprocent i guld. menade främst att det va lite långsökt att just fredrik skulle vinna över huvud taget. han är inte alls på samma nivå som flera av sina konkurrenter på framspår. sen har han inte den bästa hästen heller. och dels ett knepigt läge över kort distans. nja, inget för mig i alla fall.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 08:31:22  Fredrik B har en segerprocent på 7 i år, vilket knappast kan ses som godkänt. Självklart är hans kuskkapacitet en nackdel om man jämför till kuskarna som kör favoriterna här. Speciellt som han har bakspår och det är kort distans.
Answer to: "Fredrik B har en segerprocent på 7 i år, vilket knappast kan se"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Bara en liten reflektion. Att en kusk har 7% behöver inte betyda att han är en dålig kusk. Ni konstaterar ju samtidigt att den aktuella personen i regel har dåligt material att köra med eller hur ?
Vad har kusken för seger% med den aktuella hästen ? Liiiiite högre än 7 va ?
Det är en sak att kunna sin statistik och en helt annan sak att kunna tolka den.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 09:25:03 Edited(1): 2010-10-22 09:30:10
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, RAKAS
S 1, RAKAS
|
Roade mig lite att kolla hur statistiken är när kuskarna kör hästar som är spelade för 10 ggr pengarna eller mindre. Det är en viss skillnad men inte så stor som jag trodde.
Fredrik B Larsson har i år kört 60 starter med hästar som stått i under 10 ggr pengarna, av dessa har han vunnit 11 lopp vilket ger en vinstprocent på 18,3.
Per Lennartsson har på sina 100 senaste lopp med hästar under 10ggr pengarna vunnit 23 av dem. En vinstprocent på 23.
Björn Goop har 22 segrar på sina 100 senaste starter med hästar under 10 ggr pengarna. 22%
Skiljer alltså 5 procentenheter till Pers fördel och 4 procentenheter till Björns, dessutom bättre spår än Fredrik nu.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:11:36  Roade mig lite att kolla hur statistiken är när kuskarna kör hästar som är spelade för 10 ggr pengarna eller mindre. Det är en viss skillnad men inte så stor som jag trodde.
Fredrik B Larsson har i år kört 60 starter med hästar som stått i under 10 ggr pengarna, av dessa har han vunnit 11 lopp vilket ger en vinstprocent på 18,3.
Per Lennartsson har på sina 100 senaste lopp med hästar under 10ggr pengarna vunnit 23 av dem. En vinstprocent på 23.
Björn Goop har 22 segrar på sina 100 senaste starter med hästar under 10 ggr pengarna. 22%
Skiljer alltså 5 procentenheter till Pers fördel och 4 procentenheter till Björns, dessutom bättre spår än Fredrik nu.
Answer to: "Roade mig lite att kolla hur statistiken är när kuskarna kör"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Tack för att du tog dig tid med detta. Som du ser minskade skillnaden ganska markant. Om man nu lägger till det enkla faktum att Reven D är en väldigt kapabel häst som ju slagit Nu Pagadi för ca 1 år sedan så kanske ekipaget inte är så borta ändå. ? Kollar man vidare på ekipaget (som jag kallar häst+kusk) så ser man att dom har startat 28 ggr tillsammans och vunnit 10 dvs nästan 36%.
Rakas har 11 av 39 räknat på samma sätt dvs 28%.
Utan tvivel har Reven D mött och slagit bättre motstånd än Rakas. I mina ögon är det 2 faktorer som drar ner förhoppningarna och det är frågetecknet för formen och spåret. Kusken kommer göra sitt jobb, räkna med det.
Om uppgifterna om hästens tandvärk stämmer så är det inte så konstigt att den blev het senast. Just så reagerar ju djur som är utsatta för smärta så i slutändan är det nog spåret emot. Blir det tempo så blir den livsfarlig att nonchalera. Hur många hästar i det här loppet har vunnit lopp efter 0.9 första 1000 ?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:33:48
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, REVEN D'AMOUR
|
Det var ingen slump att han slog Nu Pagadi. Reven d´ Amour är en stjärna inom travsporten. Men jag gillar inte kusken lika mycket tyvärr. Om Johnny Takter eller Ulf Ohlsson skulle ha kört så skulle det vara absolut bombsäker vinst på Lördag.
Men man kan inte få allt man önskar sig.  
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-10-22 10:33:56   Statistik är inget man ska kolla på i trav, bara löjligt att kolla på sådant.
OMG. Trodde först att du var ironisk. Kan inte fatta att du skriver detta.
Visst, det gäller att inte bli förblindad av den. Som Travkonsulten skrev i sin analys några veckor sedan: "Statistik är som en bikini, det avslöjar mycket men döljer det viktigaste".
Med den brasklappen ur vägen så är statistik en av de viktigaste vapnen i en travspelares arsenal.
Jag anser att travspel som syftar till att maximera den totala monetära vinsten på lång sikt baseras på följande grundpelare:
1. Granskning i lopparkiv för att hitta underskattade hästar med smygform (de som har uppenbar form och kapacitet behöver man inte leta efter, dom hittar spelarkollektivet åt en i form av streckprocenten).
2. Analys av statistik för att hitta överskattade och underskattade hästar, baserat på spår, bana, distans och banförhållande.
3. Analys av löpningsförlopp för att hitta överskattade och underskattade hästar och för att hitta sina spikar.
4. Analys av streckprocenten för att se vilka avdelningar som spelarkollektivet garderar respektive spikar i, för att kunna maximera väntevärdet.
5. Systemkonstruktion med syfte att maximera väntevärdet.
Så, statistiken är ju bara en del av detta, men såpass viktig att om man inte kan sin statistik så är man nog en garanterat förlorande spelare i längden (vi som pysslar med statistik är bara med hög sannolikhet förlorande spelare i längden ...hehe).
2.
Answer to: "Statistik är inget man ska kolla på i trav, bara löj"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V 2, COLOMBIAN NECKTIE
S 1, RAKAS
|
Börjar inse varför vi ofta hittar samma vinnare.. Statisitiktorsk jag oxå..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:38:06  Det var ingen slump att han slog Nu Pagadi. Reven d´ Amour är en stjärna inom travsporten. Men jag gillar inte kusken lika mycket tyvärr. Om Johnny Takter eller Ulf Ohlsson skulle ha kört så skulle det vara absolut bombsäker vinst på Lördag.
Answer to: "Det var ingen slump att han slog Nu Pagadi. Reven d´ Amour är en"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Kusken må vara sämre generellt sett men på den aktuella hästen är han helt ok.
Loppförlopp och dagsform avgör.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:41:51
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Statistik är som en käpp dvs ett stöd. Det räcker sällan eller aldrig till 7 rätt för i minst 2 lopp vinner hästar som inte går att hitta med enbart statistik. En bra rad måste därför innehålla vissa "ologiska" vinnare och dom går ofta att hitta i överpacade lopp. Vilka lopp ser ut att bli körda i för hårt tempo denna gång ?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:44:52  Det var ingen slump att han slog Nu Pagadi. Reven d´ Amour är en stjärna inom travsporten. Men jag gillar inte kusken lika mycket tyvärr. Om Johnny Takter eller Ulf Ohlsson skulle ha kört så skulle det vara absolut bombsäker vinst på Lördag.
Answer to: "Det var ingen slump att han slog Nu Pagadi. Reven d´ Amour är en"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Stjärna ? Nja...tycker han ser racklig ut om man jämför med Nu Pagadi, Maharadja, Torvald och andra stjärnor. Flytta på sig kan han ju men han har ingen stjärnglans.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:48:54
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, RAKAS
|
Statistik är det första jag utgår ifrån, för att hitta underskattade hästar, sen när jag tagit med dom jag gillar där, bantar jag ner det på spår, form, kusk, taktik, stall form, stall intervjuer.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-10-22 10:49:51  Statistik är som en käpp dvs ett stöd. Det räcker sällan eller aldrig till 7 rätt för i minst 2 lopp vinner hästar som inte går att hitta med enbart statistik. En bra rad måste därför innehålla vissa "ologiska" vinnare och dom går ofta att hitta i överpacade lopp. Vilka lopp ser ut att bli körda i för hårt tempo denna gång ?
Answer to: "Statistik är som en käpp dvs ett stöd. Det räcker s&aum"
|
V 2, COLOMBIAN NECKTIE
S 1, RAKAS
|
Väldigt viktigt påpekande!
Det gäller att veta när man ska låta statistiken tala o när man ska låta bli..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:52:15
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, RAKAS
|
räcker det med 1,2,3 här?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 10:55:40  Väldigt viktigt påpekande!
Det gäller att veta när man ska låta statistiken tala o när man ska låta bli..
Answer to: "Väldigt viktigt påpekande!
Det gäller att veta när "
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Precis så är det. Det är förb. svårt att veta när det ena gäller o när det andra ska användas. Det är därför jag lägger ner så mycket tid på att fundera på loppförloppet för det är DÄR du hittar svaret.
När man fått till rätt förlopp, kollat statistiken och intervjuer så sätter man dom. Har men fel förlopp så spelar det ofta ingen roll hur påläst man är för "fel" häst vinner.
Kan man inte förutsäga förloppet så ska man gardera. I det här loppet tycker jag det är skitsvårt att förutsäga hur det blir kört exempelvis så då får jag spela efter flera möjliga scenarios.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 11:09:37  Börjar inse varför vi ofta hittar samma vinnare.. Statisitiktorsk jag oxå..
Answer to: "Börjar inse varför vi ofta hittar samma vinnare.. Statisitiktorsk"
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, COLOMBIAN NECKTIE
|
"Statistiktorsk"...
Jo, man är väl det. Men jag har även ett annat missbruk: speedtider. Men det kanske kan sorteras in under statistik det med.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 11:12:32  räcker det med 1,2,3 här?
Answer to: "räcker det med 1,2,3 här?"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Det tvivlar jag på. I varje fall om du ska täcka in det mycket möjliga överpaceförloppet.
Det är dock svårt att säga vilket tempo som kommer gälla.
6 blir bortglömd...Han hade slagit Rakas senast om han fått ett bättre lopp och var inte i form då.
Han är en av 2 hästar som gått 0.8 sista 500 de 5 senaste starterna (Skully är den andra). Körs loppet i ett tempo som passar dvs runt 13/1000 så är han med på fotot.Tar Rakas ledningen så kör han kanske i det tempot ?
Andra möjliga ledare är Minos Vang och Colombian. Om dom tar tät så misstänker jag att tempot blir högre. Skulle Y.B själv ta ledningen så blir han nästan omöjlig att slå om han får dämpa en bit. Samma kan sägas om Minos Vang kanske ?
Skully kommer inte köras i ledningen för allt smör i småland
För att Reven D ska vinna ska alltså 2 eller 5 ta ledningen.Annars blir tempot för lågt.
Så loppförloppet avgör helt enkelt o man kan spika efter det förlopp man tror på om man törs.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-10-22 11:12:59  Precis så är det. Det är förb. svårt att veta när det ena gäller o när det andra ska användas. Det är därför jag lägger ner så mycket tid på att fundera på loppförloppet för det är DÄR du hittar svaret.
När man fått till rätt förlopp, kollat statistiken och intervjuer så sätter man dom. Har men fel förlopp så spelar det ofta ingen roll hur påläst man är för "fel" häst vinner.
Kan man inte förutsäga förloppet så ska man gardera. I det här loppet tycker jag det är skitsvårt att förutsäga hur det blir kört exempelvis så då får jag spela efter flera möjliga scenarios.
Answer to: "Precis så är det. Det är förb. svårt att veta n&"
|
V 2, COLOMBIAN NECKTIE
S 1, RAKAS
|
Tvärtom för mig.. De gånger jag vinner är det när jag har scenariona helt uppåt väggarna o de favoriter jag minst tror på vinner..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 11:14:31  "Statistiktorsk"...
Jo, man är väl det. Men jag har även ett annat missbruk: speedtider. Men det kanske kan sorteras in under statistik det med.
Answer to: ""Statistiktorsk"... :D
Jo, man är väl det. Men jag "
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Det är mer fakta än statistik tycker jag...I vissa lopp är det klart utslagsgivande. Kan vara svårbedömt vilken typ av speed som är utslagsgivande. Lång eller kort ? Även här måste loppförloppet stämma med hästens egenskaper.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 11:15:54 Edited(1): 2010-10-22 11:18:52  Tvärtom för mig.. De gånger jag vinner är det när jag har scenariona helt uppåt väggarna o de favoriter jag minst tror på vinner..
Answer to: "Tvärtom för mig.. De gånger jag vinner är det när"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, YANANTIN BOKO
S 5, MINOS VANG
|
Ha ha,
konstigt att du tar med dom då ? Du kanske omedvetet vet att det scenario du kommit fram till är fel o tar med hästar som vinner med andra förlopp?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-10-22 12:16:16  Ha ha,
konstigt att du tar med dom då ? Du kanske omedvetet vet att det scenario du kommit fram till är fel o tar med hästar som vinner med andra förlopp?
Answer to: "Ha ha,
konstigt att du tar med dom då ? Du kanske omedvetet vet att "
|
V 2, COLOMBIAN NECKTIE
S 1, RAKAS
|
Inte alls omedvetet, väldigt analytisk angående min egen oförmåga att vinna på trav.
En ödmjuk inställning till att jag troligtvis inte är så bra på det här brukar va den bästa 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-22 12:51:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
Glöm inte Yanantin denna veckan! Flög fram senast och i ett överpacet lopp kan han göra det hela vägen fram nu 
|
|
Reply
|
|
1
2
3
4
[ 5
]
6