1
2
3
4
[ 5
]
6
7
8
9
10
11
12
|
|
Posted: 2010-10-12 13:18:16  det med 3 ben är i mitt fall en överdrift för att visa vad jag menar, ungefär som när man stryker ett sträck under ord för att ge dem stark innebörd
Sjuk vet man aldrig om hästarna är förrens de går i mål, är därför det alltid är riskabelt att ha en spik, är den kass för dagen e du "torsk".
Travet handlar ju om som spelare att dammsuga så mkt informartion som du kan få tag i, men basen ligger i hur duktig du är på att göra korrekta intryck av det du ser.
ju mer du följer loppen och gör uppföljningar ju mer "fakta" kommer du sitta på.
Till hjälpmedel för att bedömma vilka som vinner har du ju, travfakta,värmningar, tränar/kuskintervjuer, viss del lopparkiv.
faktan ser du sällan svart på vitt, utan den införskaffar du dig genom att vara flitig aktiv, vet du hålelr med 
Answer to: "det med 3 ben är i mitt fall en överdrift för att visa vad j"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Ok vilket ord strök du under då ? Ben ? 
I övrigt håller jag väl med dig om det mesta. Vi gör bara olika bedömningar av läget helt enkelt.
Jag vill gärna ha nån form av fakta som visar på vilken häst jag ska spika och du litar kanske mer på hästens grundkapacitet och på att tränaren ställt i ordning det som behövs ?
I slutändan kanske bägge galopperar ändå. Ingen vet.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:25:56  Ok vilket ord strök du under då ? Ben ? 
I övrigt håller jag väl med dig om det mesta. Vi gör bara olika bedömningar av läget helt enkelt.
Jag vill gärna ha nån form av fakta som visar på vilken häst jag ska spika och du litar kanske mer på hästens grundkapacitet och på att tränaren ställt i ordning det som behövs ?
I slutändan kanske bägge galopperar ändå. Ingen vet.
Answer to: "Ok vilket ord strök du under då ? Ben ? :-)
I övrigt h&ari"
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, YARRAH BOKO
|
"vinner på 3 ben"
är en överdrivt för att förtydliga vad man menar 
Jag tycker jag har klart för mig hur bra hästen är, sedan gör man ju en bedömning hur bra hästen kommer vara på lördag, utifrån hur hästen har löpt sista tiden beroende på hur bra förbered och vad för upplägg han fått inför de loppen.
Folk snackar om Spring Erom, är en väldigt fin häst, många bra egenskaper.
Men obegripligt hur man kan jämföra honom med Maharadja som är ett monster i grunden med en kapacitet som Spring Erom aldrig kommer att komma nära, ska ma spekulera i att den ska komam före, så måste det finnas stora fördelar som vägar upp klasskillandne mellan hästar, vanligtvis brukar spår och distans, stora fält vara de stora grundpelarna för att man eventuellt ska spekulera i sådant scenario.
Dessa existerar inte i detta loppet.
Så vill folk slänga bort kryss så hoppas jag de har 2 bra spikar som kan väga upp detta.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:31:23  Sägs att det är den snabbaste tiden som har sprungits i Frankrike (vilket jag iofs inte tror på  , så det är nog mer tillägget än banan det beror på.
Kommer inte heller spika Maharajah, tror jag inte iaf. Spring Erom måste med om den håller sig till nuvarande %, kanske tar med Iceland också. Torvald lämnas nog utanför denna gång.
 Samma på Bjerke senast när Mah. gick 11.9/2140. Just den dan var banan ruskigt snabb o han har inte kunnat upprepa den tiden efter det.
Rättning: inte behövt upprepa den tiden.
13.8 är tangerat svenskt rekord, Max Flukt sprang lika snabbt när han vann Harper Hanovers för några år sedan, då med 20 meters tillägg. Då gjorde han dessutom hela loppet själv. Spring Ray var även tvåa på tiden 13.6/3180 en gång. Vidhåller dock att dessa tider inte är så märkvärdiga, utan tillägg har de aldrig varit i närheten av dessa tider.
Answer to: "Sägs att det är den snabbaste tiden som har sprungits i Frankrike"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
12.3 var på Gävle.Inte i Frankrike.
Då är vi i grunden överens. Mah. ska garderas. Hur vi kommit dit spelar ingen roll.
Den där teorin med tillägg kommer vi aldrig bli överens om dock så det är lika bra att lägga ner 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:39:57  "vinner på 3 ben"
är en överdrivt för att förtydliga vad man menar 
Jag tycker jag har klart för mig hur bra hästen är, sedan gör man ju en bedömning hur bra hästen kommer vara på lördag, utifrån hur hästen har löpt sista tiden beroende på hur bra förbered och vad för upplägg han fått inför de loppen.
Folk snackar om Spring Erom, är en väldigt fin häst, många bra egenskaper.
Men obegripligt hur man kan jämföra honom med Maharadja som är ett monster i grunden med en kapacitet som Spring Erom aldrig kommer att komma nära, ska ma spekulera i att den ska komam före, så måste det finnas stora fördelar som vägar upp klasskillandne mellan hästar, vanligtvis brukar spår och distans, stora fält vara de stora grundpelarna för att man eventuellt ska spekulera i sådant scenario.
Dessa existerar inte i detta loppet.
Så vill folk slänga bort kryss så hoppas jag de har 2 bra spikar som kan väga upp detta.
Answer to: ""vinner på 3 ben"
är en överdrivt för att"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Här kastats inga streck. Dom är motiverade och hänger inte på "känsla" eller "Hultman är ju så trevlig" utan bara på omständigheterna kring loppet.
Hade jag kunnat se att Mah. är i full form så hade bedömningen varit annorlunda. Nu kan jag inte det.
Monster o monster...tycker han liknar en häst mest och alla hästar som jag har sett hitintills förlorar ibland. Vet folk som påstått att Torvald aldrig kunde förlora men det kunde han ju. Skulle inte bli förvånad om du är en dom som sagt saker som "han vinner på 3 ben" om just Torvald 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:40:37  12.3 var på Gävle.Inte i Frankrike.
Då är vi i grunden överens. Mah. ska garderas. Hur vi kommit dit spelar ingen roll.
Den där teorin med tillägg kommer vi aldrig bli överens om dock så det är lika bra att lägga ner 
Answer to: "12.3 var på Gävle.Inte i Frankrike.
Då är vi i g"
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, YARRAH BOKO
|
känns onödigt gardera Maharadja då den ej torskar 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:42:02  känns onödigt gardera Maharadja då den ej torskar 
Answer to: "känns onödigt gardera Maharadja då den ej torskar :D"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Ok det är lugnt. Du kanske har rätt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:43:40  Här kastats inga streck. Dom är motiverade och hänger inte på "känsla" eller "Hultman är ju så trevlig" utan bara på omständigheterna kring loppet.
Hade jag kunnat se att Mah. är i full form så hade bedömningen varit annorlunda. Nu kan jag inte det.
Monster o monster...tycker han liknar en häst mest och alla hästar som jag har sett hitintills förlorar ibland. Vet folk som påstått att Torvald aldrig kunde förlora men det kunde han ju. Skulle inte bli förvånad om du är en dom som sagt saker som "han vinner på 3 ben" om just Torvald 
Answer to: "Här kastats inga streck. Dom är motiverade och hänger inte p"
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, YARRAH BOKO
|
jag säger inget trams, jag håller mig till det jag vet
Tror inte folk säger att en häst aldrig kommer förlora, sådant kanske man gjorde när man var 20 och ej visste bättre. Ju äldre man blir, ju sämre blir ju fysisken.
Klart Marre är en häst en häst-monsterhäst
Torvald var/är ju också en monsterhäst, han har ju liksom oljan "peakat" 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:46:14  Ok det är lugnt. Du kanske har rätt.
Answer to: "Ok det är lugnt. Du kanske har rätt."
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, YARRAH BOKO
|
ja lugnt, du kanske får rätt med
Säger bara att han inte torskar DETTA loppet regelrätt, kan alltid bli påkörd, galoppera elelr bli sjuk. Då var det ju rätt att gardera.
hade han varit 85% hade jag garderat också,då hade det varit matematiskt befogat.
garderar alltid 85% lr uppåt fast jag "vet" att de vinner för 2 av 10 så bränner dem, och då blir det pröjs
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:50:57  jag säger inget trams, jag håller mig till det jag vet
Tror inte folk säger att en häst aldrig kommer förlora, sådant kanske man gjorde när man var 20 och ej visste bättre. Ju äldre man blir, ju sämre blir ju fysisken.
Klart Marre är en häst en häst-monsterhäst
Torvald var/är ju också en monsterhäst, han har ju liksom oljan "peakat" 
Answer to: "jag säger inget trams, jag håller mig till det jag vet:)
Tror"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Så nyss var du 20 bast när du sa att han skulle vinna på 3 ben ? Faaaan vad tiden går
Nej jag ska inte tjata om det mer. Känns inte ämnet ganska uttömt nu och vi kan käbbla om andra lopp? Ingen av oss kommer ändra sig menar jag....
Vet inte om Torvald Peakat eller om det är en tillfällig sak att han ger sig lättare ? Kan komma och gå sånt där. Sen som jag varit inne på förut så kör dom andra kuskarna annorlunda mot honom än vad dom gjorde förra året. Han får inte spara sin speed på samma sätt. Att helt räkna bort honom nu kan ändå vara ett misstag för det beror på hur loppet blir kört i slutändan.
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2010-10-12 13:53:45  12.3 var på Gävle.Inte i Frankrike.
Då är vi i g"
|
Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
V 8, ICELAND
|
 12.3 var på Gävle.Inte i Frankrike.
Jo jag förstod det, pratade om CC's 11.9 i Frankrike som jag tycker bevisar att tilläggstider är glädjetider.
Men skönt att vi är överens om nåt iaf  Maha är ingen klar spik, åtminstone inte baserat på det vi har sett av honom i de senaste starterna. Men nåt säger mig att vi får se ett monster på lördag, får se om det blir så eller ej.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:54:47  ja lugnt, du kanske får rätt med
Säger bara att han inte torskar DETTA loppet regelrätt, kan alltid bli påkörd, galoppera elelr bli sjuk. Då var det ju rätt att gardera.
hade han varit 85% hade jag garderat också,då hade det varit matematiskt befogat.
garderar alltid 85% lr uppåt fast jag "vet" att de vinner för 2 av 10 så bränner dem, och då blir det pröjs
Answer to: "ja lugnt, du kanske får rätt med:)
Säger bara att han in"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Men nu sa du ju att han inte kan förlora ändå !
Du är kul du Travspanaren
Håller med dig om strecken. Som det står nu så är han klart spikvärd men jag tror inte det kommer se ut så på lördag. 10% på SE är också väldigt spelvänligt.42% på Torvald framstår nästan som obegripligt. Jag trodde han skulle bli outsider 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-10-12 13:57:02
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:57:21   12.3 var på Gävle.Inte i Frankrike.
Jo jag förstod det, pratade om CC's 11.9 i Frankrike som jag tycker bevisar att tilläggstider är glädjetider.
Men skönt att vi är överens om nåt iaf  Maha är ingen klar spik, åtminstone inte baserat på det vi har sett av honom i de senaste starterna. Men nåt säger mig att vi får se ett monster på lördag, får se om det blir så eller ej.
Jo jag f&oum"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Ok sorry, jag missuppfattade dig där. Ja C.C´s lopp där han gick 11.9 är missvisande. Jag brukar raskt lägga till 1" på Franska tider men vet inte om det är korrekt. Var det kolstybb när han gick så där fort ?
Tycker man kan säga så här:Förnuftsmässigt ska man gardera Mah. Med hjärtat kan man spika.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 13:59:53  hmm läste lite här och blev nyfiken, vilken häst var det som sprang 12.3/2640 på gävle? och när skedde detta?
Answer to: "hmm läste lite här och blev nyfiken, vilken häst var det som"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Etain Royal, minns inte säkert när det var. Typ 10 år sen ?
|
|
Reply
|
|
filipandersson
|
Posted: 2010-10-12 14:00:54
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
|
jupp jag hittade det när jag sökte
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 14:16:23  Men nu sa du ju att han inte kan förlora ändå !
Du är kul du Travspanaren
Håller med dig om strecken. Som det står nu så är han klart spikvärd men jag tror inte det kommer se ut så på lördag. 10% på SE är också väldigt spelvänligt.42% på Torvald framstår nästan som obegripligt. Jag trodde han skulle bli outsider 
Answer to: "Men nu sa du ju att han inte kan förlora ändå !
Du ä"
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, YARRAH BOKO
|
nej nej, jag säger inget sådant.
Klart han kan förlora.
Men jag litar hårt på min travkunskap och säger att han torskar inte regelrätt på lördag.
Och det duger gott för mig, strecken är efentligen oväsentligt om man har en bra spik på v75, sålänge den håller sig under 85% iallafall.
Finns bara 1 häst jag kan se slå mahradja på lördag och det är yarrah boko, kommer faktiskt att spela vinnare på mahradja på lördag, sällan jag gör det, men som jag ser det kommer det oddset på lördag att vara ett riktigt överodds, oavsett vad han står i med tanke på att motståndet verkar "skrämma" folk.
Sedan får jag 3.50 på yarrah plats så kör jag på det med.
Vänta till nästa år , då kommer yarrah boko vara 90% i guld, tro mig.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 14:16:43
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SPRING EROM
|
jag kör ett lås på 2 och 3, det ska räcka så tror jag.iceland har ca 75% form enligt tränaren, detta är bara en del i matchningen precis som för Maharajah, dock är maharajah en bättre häst i grunden tror jag, plus att han har slipat på formen lite längre.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 14:17:26 Edited(1): 2010-10-12 14:19:10
|
Became a member:
Forum posts:
V 2, SPRING EROM
|
Lägger stor vikt vid vad travspanarn säger, efter att ha sett hans vinnarspel för inte så länge sedan, känns som han har riktigt bra koll, tyvärr delar du inte med dig så mycket hehe. finns ju några här på forumet som man lyssnar lite mer på än andra. men jag tar åt mig av allt jag kommer åt. dock ska man ju gå på den egna känslan.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 14:19:31  Lägger stor vikt vid vad travspanarn säger, efter att ha sett hans vinnarspel för inte så länge sedan, känns som han har riktigt bra koll
Answer to: "Lägger stor vikt vid vad travspanarn säger, efter att ha sett han"
|
Became a member:
Forum posts:
V 5, YARRAH BOKO
|
hum..ironi lr ej? 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-10-12 14:19:46  nej nej, jag säger inget sådant.
Klart han kan förlora.
Men jag litar hårt på min travkunskap och säger att han torskar inte regelrätt på lördag.
Och det duger gott för mig, strecken är efentligen oväsentligt om man har en bra spik på v75, sålänge den håller sig under 85% iallafall.
Finns bara 1 häst jag kan se slå mahradja på lördag och det är yarrah boko, kommer faktiskt att spela vinnare på mahradja på lördag, sällan jag gör det, men som jag ser det kommer det oddset på lördag att vara ett riktigt överodds, oavsett vad han står i med tanke på att motståndet verkar "skrämma" folk.
Sedan får jag 3.50 på yarrah plats så kör jag på det med.
Vänta till nästa år , då kommer yarrah boko vara 90% i guld, tro mig.
Answer to: "nej nej, jag säger inget sådant.
Klart han kan förlora.
M"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, TORVALD PALEMA
|
Ok, ska du inte lira på Ninotchka då?
Tvilling kanske kan vara en bra sak med Mah. + Y.B ?
|
|
Reply
|
|
1
2
3
4
[ 5
]
6