Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer, längre kommentarer...

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

1   2   3   [ 4 ]  
Author Message
Posted: 2010-09-10 23:14:07

Became a member: 
Forum posts:
Skrivet av Jan Timonen 2010-09-10 09:31

Min ranking förra veckan var fullt godkänd men jag lyckades bara få ihop sex rätt, och spelade som alltid bara på sjurättsalternativet.

Spetskamp mellan de två icke distansgynnade favoriterna kan ge stumma ben till slut. Distansstarka Frillan Filiokus såg finare ut än någonsin senast och får Örjan i sulkyn för första gången. Med minst klaff på vägen så... Tre streck känns starkt men jag försöker få råd med nio markeringar på min Joker-ram.

Timos ranking V75-1: A: 12-2-4 B: 3-8-10-9 BC: 5-7 C: 11-1 D: 6

SPETSSTRIDEN V75-1: Dresscode är riktigt snabb men ska/bör köras i rygg. Hård och oviss kamp mellan Pinepower Rose och allt startsnabbare Minos Vang. Pinepower Rose har frontat från innerspår (10 första 500) vid V75-seger och gynnas kraftigt av spår längre in bakom vingen. Jag tycker det är jämnt men säger 51-49 till Pinepowers fördel, i kraft av spår innanför värste spetskonkurrenten.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:15:37

Became a member: 
Forum posts:
Avd.2 Timo Tippar

Andoverandout har sett ruggigt stark ut i E3-loppen och det kan vara "klart slut" från ledningen, trots hästens orutin. Lennartssons grundkapabla formkort Twins Vilda är dock riktigt bra, har en bra startrygg och tål att gå sista rundan i spåren. Ett starkt jackpot-lås.

Timos ranking V75-2: A: 6-10 B: - BC: 1-9-12-7-5-15-13 C: 14-8 D: 3-11-2

SPETSSTRIDEN V75-2: Gamay Ribb, Sprucefields Maggi, Andoverandout och Wishful Boko är alla snabba ut men så kvickt som Andoverandout öppnade från springspår (sjunde) i somras är hon klar spetsfavorit. Björn Goop är dessutom extra "startvass" från springspår.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:16:49

Became a member: 
Forum posts:
Timo Tippar avd.3

Stressigt innerspår för Maharajah gör att galoppchansen finns och kortare distans gynnar ledaren Yanantin Boko, som dessutom är kvitt sin halsinfektion nu. Magic Sisa spurtade mycket starkt i skymundan i Sundsvall senast och imponerade vid Guld-vinst för Erik i somras. Streck även för barfotagynnade Intoxicated (når rygg ledaren vid laddning?!) och vasse spurtaren Dust All Over (ryggar Magic Sisa?) heltäcker loppet.

Timos ranking V75-3: A: 3-1-9 B: 7-10 BC: - C: 4-5-8-2 D: 6

SPETSSTRIDEN V75-3: Maharajah har aldrig haft innerspår i Sverige och Örjan ger sig knappast in i någon spetsskörning, med ökad risk för stressgalopp. Yanantin Boko brukar kunna följa bilen och håller ut Intoxicated.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:18:21

Became a member: 
Forum posts:
Timo tippar avd.4

Lopp i kroppen och äntligen bra spår för Mellby Turbo. När väl Björn Goop avgjort spetsstriden bör det bli lugnt i spets. Min bästa jackpot-spik.

Timos ranking V75-4: A: 1 B: 11-2-9 BC: 6-8 C: 12-10-5 D: 7

SPETSSTRIDEN V75-4: De två innersta spåren öppnar snabbt men jag bygger mitt tips på att Björn Goop tillsammans med Mellby Turbo håller upp innerspåret. Hästen visade bilföljartakter från spår fem i vintras och har för första gången på länge bra utgångsläge.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:19:53

Became a member: 
Forum posts:
Timo tippar avd.5

Såväl Anders Svanstedt som stallets hästar visade form på Åby igår och det bör bli tidig ledning igen för Perfect Light. Det är dock tuffare emot nu och stallformen är trots allt svajig. Alvena Putts imponerade på barfotabalans och med helstängt huvudlag senast och bör höja formen ytterligare med två lopp i kroppen efter lång frånvaro. Mozzarella Ås är riktigt bra i grunden och ser ut att bli bortglömd. Tänkbart trehästarslås.

Timos ranking V75-5: A: 11-2-12 B: 1-13-6-14-5 BC: 8-10-9 C: 7-15-3 D: 4

SPETSSTRIDEN V75-5: Även om Alvena Putts, Avalon Rich och M.T.Excellency öppnar vettigt men om Anders Svanstedt prickar som senast från samma spår med Perfect Light bör det bli tidig ledning igen. Bara fem hästar (inga springspår) på startvolten gör också att springspåret på tillägg gynnas extra mycket.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:20:58

Became a member: 
Forum posts:
Timo tippar avd.6

Svårrankat utav h-vete och i princip jämnt mellan min första- och nionderankade. Jolly Broline ser dunderfin ut och är min knappa spetsfavorit men Greenhill´s Daisy ser också lysande ut och ska tävla barfota nu. Bruce Tooma går upp i klass men har tveklöst grundkapacitet för att duga ännu högre upp i rikstoto-systemet.

Timos ranking V75-6: A: 2-8-4 B: 1-7-3 BC: 12-11-5 C: 10-9-6 D: -

SPETSSTRIDEN V75-6: De tre innersta spåren är snabbast men Jolly Broline mest angelägen och Johan Untersteiner har fått bra snurr på henne (spets i 10-öppning från innerspår) från start tidigare. Knapp fördel Jolly Broline.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:22:18

Became a member: 
Forum posts:
Timo tippar avd.7

Grymt öppen avslutning där senast toppspurtande Aces Majesty bör nå favoritpositionen ledningen. Caddie Eagle har gått bra länge i tuffa årgångslopp och formtoppade Rocky Race tävlar barfota den här gången. Avanto vann på topptid över "fel" distans och är obesegrad tillsammans med Jorma. Macho Gossip är toppad men svår i voltstart osv, osv...

Timos ranking V75-7: A: 6-1-11-9 B: 10-5-3-2-7-8 BC: 4-12 C: - D: -

SPETSSTRIDEN V75-7: Aces Majesty har varit riktigt kvick från springspår och om Sören Eriksson bara prickar någorlunda ska man inte ha några problem att ta sig förbi Organic Value och Caddie Eagle.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:46:09

Became a member: 
Forum posts:
Statistikanalys avd.1

Mantorp har aldrig tidigare arrangerat V75 i september. Banan som sådan är helt normal, inget open stretch och ingen vinklad startbilsvinge. Och förstås 1000 m i omkrets som alla andra V75-banor genom tiderna (utom Åmål). Statistiken vi har att gå på är maximalt pålitlig den här veckan, då underlaget är stort.

V75-1: Silver, autostart, lång distans. Struken: 8.

2 Pinepower Rose blir favorit på att han varit duktig tvåa i sina senaste V75-starter, båda i Brons. Nu är det dock Silver, han står tufft inne på pengar och uppgiften är karriärens tuffaste hittills. Många tror han ska spetsa, men kan han verkligen då? Sådär blixtrande snabb ut har han inte varit, och spår 2 är inte alls så enkelt att spetsa från.

4 Minos Vang är andrahandare och den troliga ledaren. På det senare får han vår tipsetta; det är sannolikt att han får bestämma i lågt tempo med tanke på den dryga distansen. Vem vill trycka på i dödens över 2640..?

Favoriten blir av svagaste sorten och tabellen på sidan 32 skvallrar om att grundchansen ligger på 23%. Andrahandaren har en jämngod chans men det mest sannolika är att favoritduon missar och någon rankad 3-7 vinner.

Loppspecifik statistik finns sedan på sidan 50. Där noterar vi bl a att andrahandarens spår 4 är allra bäst.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:48:22

Became a member: 
Forum posts:
Statistikanalys avd.2

V75-2: Stolopp, tillägg, kortdistans. Strukna: 4, 15.

Voltstart, kort distans och två volter maximerar naturligtvis omstartsrisken. Vad en omstart betyder för utfallet i loppet kan vi läsa om på sidan 30. De här förutsättningarna har förstås varit ganska ovanliga, men sammanfattande statistik över de lopp som körts finns på sidan 192. Inte oväntat finner vi jätteplus för "spetsspåren" 1 och 6. Därefter är spår 3 och 7 bra, precis som man kan förvänta sig. Det har naturligtvis varit hopplöst svårt för bakspårs- och tilläggshästar. Mönstret har förstärkts i år då spår 1, 3 och 8 segrat i de tre lopp som körts. Dessa har rankats 1, 4 och 7 vilket också stämmer in i mönstret. Vi ser att rank 1-8 segrar i 98% av loppen (sidan 192 igen).

Favoritens grundchans kan man utläsa på sidan 125: Fina 49%. Spåret är som sagt optimalt, men det finns en del minus också. Hästen är fattigast av alla, mest orutinerad och bara 3 år. Det är väldigt sällan som 3-åriga vinner på V75 i ordinarie klass, då vill det till en riktig undantagshäst. Vilket förstås är precis vad man räknar med att 6 Andoverandout är. Omstartsrisken är stor och favoritchansen halveras efter en omstart, det bör man också ta hänsyn till.

På sidan 125 finner man också att skrällrisken är liten när det är streckat på det här viset. B-hästarna (rank 2-4) segrar dubbelt så ofta som alla övriga tillsammans. 13 Fly High Kemp är andrahandare, med all rätt trots tillägget. Hon var helt ruggig senast, barfota. Ska gå med skor nu vilket inte är något plus, och kanske kommer hon inte att vara lika fantastiskt bra. Ändå motiverad som andrahandare.

1 Gamay Ribb har toppläget och spetschans, motiverad tredjehandare. Skrällrisken är sedan inte försumbar, men heller inte särskilt stor för att vara ett stolopp.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:50:00

Became a member: 
Forum posts:
Statistikanalys avd.3

V75-3: Guld, autostart, medeldistans

1 Maharajah blir naturligtvis omgångens med marginal största favorit. Tabellen på sidan 7 visar att de här storfavoriterna i Guld infriar till 69%. Vi ser också att rank 2-3 vinner om favoriten missar.

På sidan 22 finns den loppspecifika statistiken som, föga överraskande, visar att innerspåret är ett litet minus för infriandechansen. Många spekulerar ju i, att just detta är det enda som kan fälla favoriten...

Om favoriten missar, risken är ändå ca 1/3, så vinner förstås spetshästen. 3 Yanantin Boko var strålande vid guldseger näst sist och ytterst motiverad andrahandare. Senast var han trea bakom Maharajah, men hade halsinfektion då och var dessutom ute på fel distans. Är åtminstone närmare i mål den här gången. Notera f ö favoritens individuella statistik som visar att han förlorar i precis 1/3 av sina starter.

Klar trea i loppet är 9 Magic Sisa, han nämns bara för han är så bortglömd. Han skrällde för några månader sedan som 1%-are i Guld; utlandstränade hästar blir så gott som alltid understreckade i förhållande till chans. Det gäller nu också, men å andra sidan kan han knappast bli något annat än trea. För seger krävs strul för båda favoriterna, bara enstaka procents chans med andra ord.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:51:01

Became a member: 
Forum posts:
Statistikanalys avd.4

V75-4: Klass II, autostart, kort distans. Strukna: 3, 4.

Ändrade förutsättningar efter att två favoriter strukits. Nu blir 1 Mellby Turbo mycket klar favorit. Statistik på sidan105 berättar om en öppen lopptyp där favoriten har normala 30% chans, och det sedan är jämnt mellan alla streckade 2-10. Helgardering anbefalles alltså. Notera att sistarankade enprocentaren 7 Global Indemnity nu fått det närmast magiskt lyckade 5:e-spåret. En sådan vill man inte spricka på som statistikspelare. Han kanske inte vinner den här gången, men kolla in statistiken på sidan 185... fantastisk återbetalning bl a.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:52:58

Became a member: 
Forum posts:
Statistikanalys avd.5

V75-5: Stolopp, tillägg, medeldistans

Och lärlingslopp igen. Den nya strategin att kombinera lärlingslopp med stolopp med tillägg har än så länge varit lyckad. Bara en enda favoritseger har det blivit på 11 lopp, medan det skrällt till 6 gånger.

Statistik (lärlingsfaktorn undantagen) finns på sidan 125. Där finner vi en begränsad favoritchans om 17%. Det är nåtsånär jämna chanser mellan alla rankade 1-5.

Och i den gruppen hittar vi förstås vår tipsetta. 13 Ester Zonett stod senast för en såpass unik prestation som att lyckas vinna V75-lopp trots galopp. På sidan 103 kan vi läsa att det är något bara 8.5 promille av galopperande V75-hästar klarar av.

Bakspår på tillägg är förstås inte bra (se sidan 144), det är det som kan hindra henne. Nog är hon huvudet högre än konkurrenterna i alla fall, med bättre läge hade vi föreslagit henne som spik. Nu är chansen mer begränsad, men visst kan hon vara en spikidé för de allra minsta kupongerna. Loppet är ju annars öppet och streckkrävande.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:55:26

Became a member: 
Forum posts:
Statistikanalys avd.6

V75-6: Klass I, autostart, medeldistans

Här har vi omgångens öppnaste lopp enligt Spelarna, här lägger man flest streck totalt och här återfinns den svagaste streckfavoriten. Det är inte helt ovanliga förutsättningar för sådana här lopp, vi har bra statistik att gå på på sidorna 89-90. Tabellen på sidan 90 visar att det är rätt jämna chanser mellan de som rankas 1-3, tillsammans segrar de drygt 7 gånger av 10. I övrigt är det jämna chanser mellan de som rankas 4-10, så Spelarna är nog tyvärr inte fel ute som garderar här.

Bästa chansen har säkert spetshästen, men det är inte givet vem det blir. 3 Cheek Ribb (9%) har viss chans nå dit och är då intressant streckmässigt. Men 2 Jolly Broline är förstås det naturliga tipset. Galopp som favorit i lördags och lite bortglömd därför. Hade hon gått felfritt då (och blivit etta-tvåa) hade hon inte ens fått starta här.
Reply
Posted: 2010-09-10 23:57:22

Became a member: 
Forum posts:
Statistikanalys avd.7

V75-7: Brons, voltstart, medeldistans. Struken: 8.

9 Avanto vann senast då vi trodde på honom och har varit ruggigt bra en längre tid. Här måste han, trots läget, ändå ses som tydlig tipsetta. Med ett normalt lopp segrar han lätt, men från spår 8 (som han har nu efter strykning) finns uppenbar risk för en position långt bak invändigt. Får han inte se dagens ljus blir det naturligtvis inte seger.

Favorit verkar 7 Royal Neo bli, och statistiken skvallrar om hyfsade 3/10 chans även för svaga bronsfavoriter (sidan 61).

Loppspecifik statistik finns sedan på sidorna 77-78. Den bekräftar favoritchansen och visar att vinnaren hittas rankad 2-7 om favoriten bränner (och det gör han väl). Favoriten har gått upp två klasser och det är inte konstigt om det tar stopp. Ingen riktig toppchans till ledningen heller. Den tar 6 och släpper till 2? Båda givetvis givna på detta vid gardering. Notera också spårstatistiken; innerspåren 1-2 är anmärkningsvärt överlägsna.
Reply
Posted: 2010-09-11 00:07:41

Became a member: 
Forum posts:
Uhrbergs utförliga tankar.

Skrivet av Göran Lindskog
Veckans V75-tips

Stockholm (TT Spektra)

En i Turkiet golfspelande Thomas Uhrberg väljer att gå ut hårt i Mantorps jackpot-omgång i V75.
- Ja, Pinepower Rose (avd 1) och Maharajah (avd 3) känns som säkra ”spikar”, säger Thomas.

En vinnare kan ta hem närmare 50 miljoner på sju rätt i den sportsligt högklassiga omgången men för det ska hända krävs att Maharajah förlorar samt att det skräller rejält i ett par lopp. Och, Thomas bjuder på en ”rensare” på direkten.
- Jag körde Organic Value (avd 7) till seger senast och jag tror att Dick Robertssons sexårige valack har goda vinstmöjligheter. Hästen är lågt rankad rakt igenom av experterna men det kan bli en överraskande seger.
Vad säger du om Pinepower Rose då?
- Han är tillräckligt snabb ut för att få överta ledningen av Dresscode och i spets är jag inne på att Torbjörn Jansson och Pinepower Rose dirigerar detta oerhört fina ”Silver”-lopp från början till slut.
Maharajah matchas för Prix d´Amerique i Paris så då ska han väl vara överlägsen i ”Guld” på Mantorp?
- En del tycker säkert så men det är inte förrän i slutet av januari Prix d´Amerique går, så Stefan Hultmans matchning nu är väl mer för att ge hästen fler lopp än att få honom på topp. Hästen har bara gjort 24 starter och behöver tävlingsrutin, men visst ska han vinna detta om det inte krånglar för mycket från innerspåret.
Menar du att de som är ute efter de riktigt stora pengarna ska gardera Maharajah för att han kan uppträda orutinerat och galoppera?
- Han har hoppart två gånger i karriären, bland annat då i sin första start. Hästen är mentalt stabil, han har en enorm kapacitet och är redan en stjärna. Och då jag vet hur skicklig Örjan Kihlström är som kusk tvekar jag inte att singelstrecka.
Någon annan tänkbar ”spik”?
- Ja, på lilla systemet singelstreckar jag Organic Value.

Här Thomas tankar om loppen.
Avd 1: Pinepower Rose är tillräckligt snabb ut för att vara före Minos Vang i spetsstriden och över 2640 meter släpper självklart Stefan Söderkvist med Dresscode. Nu vimlar det av bra motståndare men jag litar på Torbjörn Jansson och Diederik Meilinks kapable Pine Chip-son.
Avd 2: Andoverandout är snabb ut även i voltstart men det rör sig om ett orutinerat treårigt sto och därför garderar jag. Gamay Ribb är det roligaste motdraget men den troligen tuffaste motståndaren är Fly High Kemp.
Avd 3: Maharajah möter enklare motstånd än senast då han vann efter tre månaders vila från tävlandet. Nu blir det seger nummer 17 i den 25:e starten.
Avd 4: Vekas Pride har gjort det bra vid de två segrarna på Halmstad och han kan vinna igen även om jag är inne på att det kan bli tufft att ta ledningen. Ten to Ten eller Yesterday Weather rensar rejält vid seger.
Avd 5: Britt Hudson vann senast med Peter Ingves och det från dödens, så kapacitet finns för V75. Nu är det mycket snack kring Alvena Putts och hon är en svår motståndare. Jag streckar också en stark Svanstedt-duo från tillägg, alltså Perfect Light och Ester Zonett. Kanske gör jag samma misstag som på Bergsåker då jag streckade två av tre Svanstedt-hästar och därför missade att få sju rätt när den tredje (Avanto) vann. Denna gång skulle i så fall Spot Over fälla mig …
Avd 6: Bruce Tooma gillar jag skarpt och det var skoj att han vann i V75 på Bergsåker då jag chansspikade honom på det lilla systemet. Jolly Broline och Elvira E. kommer att bli hårt spelade och skulle den trio jag nämnt göra bort sig blir det hygglig rensning i kuponghögen. Cheek Ribb är stark och tål ett tufft upplägg medan Ultradidact F såg fin ut i Derby-kvalet. Synd att han galopperade i sista kurvan.
Avd 7: Organic Value vann jag med senast och han var riktigt bra. Spår fem är inga problem, han kan öppna vasst men ledning är inget måste och motståndet är fullt okey. Caddie Eagle är stark, Niller är ojämn men har hög grundkapacitet och Mils You Love satt fast med rubbet senast. Jag står även denna gång över Avanto och det kan åter bli rejält kostsamt …

Thomas Uhrbergs system

Avd 1: 2 Pinepower Rose. Res: 4-12.
Avd 2: 1 Gamay Ribb, 6 Andoverandout, 10 Twins Vilda, 13 Fly High Kemp, 15 Gossip´s Queen. Res: 7-8.
Avd 3: 1 Maharajah. Res: 10-3.
Avd 4: 1 Mellby Turbo, 2 Royal Rapida, 3 Vekas Pride, 9 Ten to Ten, 10 Yesterday Weather. Res: 6-11.
Avd 5: 1 Britt Hudson, 2 Alvena Putts, 11 Perfect Light, 13 Ester Zonett. Res: 6-10.
Avd 6: 2 Jolly Broline, 3 Cheek Ribb, 4 Bruce Tooma, 5 Ultradidact F, 7 Elvira E. Res: 1-12.
Avd 7: 1 Caddie Eagle, 2 Niller, 5 Organic Value, 8 Mils You Love. Res: 10-9.
Systemet är på 2000 rader och kostar 1000 kronor. Om man också singelstreckar nummer 5 Organic Value i avdelning sju blir det systemet på 500 rader och kostar 250 kronor.

Experter i 15 medieföretag har tippat följande vinnare.
Avd 1: Pinepower Rose 12 (4), Minos Vang 3.
Avd 2: Andoverandout 12 (6), Twins Vilda 2 (1), Fly High Kemp 1 (1).
Avd 3: Maharajah 15 (14).
Avd 4: Vekas Pride 13 (1), Mellby Turbo 2.
Avd 5: Perfect Light 7 (3), Alvena Putts 6, Justalittlespot 1, Britt Hudson 1.
Avd 6: Jolly Broline 8, Bruce Tooma 5, Nelle Pelle 1, Elvira E. 1.
Avd 7: Niller 5 (1), Caddie Eagle 2, Royal Neo 2, Mils You Love 2, Avanto 1, Macho Gossip 1, Aces Majesty 1, Organic Value.

Vi tror att följande hästar är med i spetsstriden.
Avd 1: Dresscode, Pinepower Rose, Minos Vang.
Avd 2: Andoverandout.
Avd 3: Yanantin Boko, Intoxicated.
Avd 4: Mellby Turbo, Royal Rapida, Vekas Pride.
Avd 5: Britt Hudson, Alvena Putts.
Avd 6: Nelle Pelle, Jolly Broline, Cheek Ribb.
Avd 7: Caddie Eagle, Organic Value, Aces Majesty, Royal Neo.
Reply
Posted: 2010-09-11 00:14:00

Became a member: 
Forum posts:
Goops Blog.

V75
I/2-12-1-5-4
II/6 Spik Andoverandout - Spets o slut
III/1 Maharajah Spik förlorar inte,
IV/6-1-9-11 Mellby Turbo( 1) Kan leda från start till slut
V/11-12-9-1 osv svårt lopp
VI/1-4-3-8-7- Green Hills Daisy( 8) dåligt läge, bra form