1
2
[ 3
]
4
|
|
Posted: 2010-09-10 15:43:55  Någon som har balansinfo om Alvena Putts i fjärde avdelningen?
Answer to: "Någon som har balansinfo om Alvena Putts i fjärde avdelningen?"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Skolös enligt intervjun i Vi Tippa.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 15:44:51  Antar att hon går barfota som senast, dom hade sparat hovarna då så. Skulle vilja ha kommentar om Elaine om någon har det?
Answer to: "Antar att hon går barfota som senast, dom hade sparat hovarna då"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Dom säger "det lutar åt barfota igen"
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 15:50:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
12 Elaine var kanonfin senast. Hon är mycket bra på kort distans
och det var synd på spåret. Vi körde barfota runt om senast och det
lutar att bli så igen. Från ett bättre spår hade vi trott på toppchans,
nu är mera en outsider, menar Mikael Fagerberg.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 16:17:59
|
Became a member:
Forum posts:
|
Åke:
– Minos Vang (V75-1) känns fortsatt fin och den här gången blir det barfotabalans. Han har utvecklats kraftigt och mognat rent psykiskt. Synd att han fick spår utvändigt om värsta konkurrenten och risken är att han får göra grovjobbet. Jag tycker ändå att han är så pass bra att han måste räknas tidigt.
– Niller (V75-7) var blek senast och vi har inte hittat några fel på honom efteråt. Han hade stått över inför den starten och sedan var det också ett rätt så tufft lopp. Han känns normalt i träningen och jag tycker inte att motståndet är lika hårt den här gången. Dessutom tror jag att distansen är en fördel och normalt sett borde han vara med där framme. Jag tror att hästen kommer att vara bättre den här gången.
I övrigt?
– Både Perfect Light och Ester Zonett har toppform och de borde ha lite halvchans i lärlingsloppet. Jag tycker att båda är likvärdiga men Perfect Light har ett lite bättre läge.
– Avanto (V75-7) har ryckt upp sig rejält och varit kanonfin vid segrarna på slutet. Han har hysterisk form och med lite tur på vägen kan han vara långt framme, säger Åke Svanstedt till Trav365.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 19:54:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
12 Frillan Filiokus (V75-1)
- Hon värmde bättre än någonsin senast och hade det bara klaffat lite från början så hade hon vunnit loppet. Hon kändes mycket bra och jag hade allt sparat i mål. Jag gick till Örjan direkt efter loppet och frågade om han kunde köra den här gången (är på semester själv) och sa till han att köra för vinst. Jag har kört henne lugnt på skogsslingan i veckan och är fortsatt fin och det blir barfota runt om som senast. Örjan kom fram på Solvalla igår och frågade om det fortfarande var samma order som gäller och det kändes ju skönt att han kom ihåg det och jag tror hon gör ett riktigt bra lopp, säger Stefan Persson.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:24:01
|
Became a member:
Forum posts:
|
Bruce Tooma (avd.6) Travnet
Hur bra är den här hästen, Torbjörn Näslund?
- Det är en häst med bra kapacitet men problemen har stoppat upp honom. Han kanske inte kan bli lika bra som Gift to Europe som var grym men han är bra.
Är han i sitt livs form nu?
- Nu är han bra, ja. Nu har vi kunnat starta honom ganska kontinuerligt och det har utvecklat honom. Det har snurrat på bra sedan i februari månad.
Du var nöjd på alla sätt och vis vid segern senast och även efteråt i jobb?
- Han var bra senast och det fanns inget att anmärka på då jag körde honom i fredagens jobb. Han kändes som han gjorde inför senast. Han uppförde sig perfekt senast. Då han har problem kan han springa och bromsa i loppen.
Hur ser du på upplägget här?
- Jag tror att det blir bra fart på loppet och vi kan kliva in i matchen på sista bortre långsidan.
Några ändringar planerade?
- Nej. Vi kör honom åter barfota bak samt med halvstängt huvudlag och nät. Han är lite stänkrädd av sig, säger Torbjörn Näslund.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:26:50
|
Became a member:
Forum posts:
|
AVD.1
Analys Mantorp lopp 4:
En mycket bra silverdivision inleder omgången och jag går ut hårt och spikar direkt. 2 Pinepower Rose blir favorit i ett ganska jämnstreckat lopp och det är motiverat. Han såg helt lysande ut när han spetsvann ett billigt lopp näst senast och före och efter den starten har han gjort mycket tappra insatser som knappt slagen av Nisse Bean vid två tillfällen. Nu har han äntligen läge för sin favoritposition ledningen i V75 och då tror jag att det ska till något alldeles extra för att han ska förlora.
Visserligen lär han bli utmanad en bit av startsnabbe Minos Vang, men jag tror inte att denne tar en hel längd och sansade Per Lennartsson lär inte överdriva spetsstriden över lång distans utan ge sig ganska tidigt. Invändige Dresscode är också snabb men han lär släppa direkt. Pinepower Rose är visserligen inte gynnad av lång distans, men att han klarar den visade han som dödenstvåa på Axevalla i somras. Jag räknar alltså med att han får dämpa tempot efter en bit och då är det toppchans. Femåringen har tagit alla sina segrar från ledningen och bara förlorat i den positionen en gång.
Visst, Pinepower Rose är ny i klassen och möter bra hästar, men det här är en häst som hör hemma i den här klassen och knappast kommer att stanna där heller. Spik i första loppet är överlägset, speciellt i en jackpotomgång när de flesta vill ”överleva” länge och det är alltid rätt att spela med spets. Jag tror inte att hemmahästen kryper särskilt mycket över 60 procent i alla fall och det tycker jag är helt okej.
Det finns som sagt gott om bra hästar bakom, men den mest spelintressanta är trots läget helt klart 12 Frillan Filiokus. Hon såg helt lysande ut som fastlåst senast och håller fortsatt toppform. Nu får hon dessutom smygkungen Kihlström i sulkyn och han måste passa perfekt bakom henne. Eftersom Frillan är dålig från start gör inte spåret så mycket och skulle det bli tuff körning i täten kan hon sänka allt till slut.
4 Minos Vang är givetvis också segeraktuell. Han agerar stabilt numera och Lennartsson upp är inget minus. Han öppnar bra men tar knappast en längd på en felfri Pinepower Rose. Skulle denne göra bort sig så blir det dock spets och då har han bra chans även om lång distans inte är någon fördel för honom heller.
10 Nisse Bean är grym varenda gång, men han har slagit Pinepower Rose med minsta möjliga marginal när denne fått blytunga lopp och får denne bestämma i ledningen den här gången blir det knappast en ny seger för Nisse. Annars är han såklart tänkbar igen.
5 Neo Smed är en fin häst som jag tror kan bättre än han visat hittills, men det är dags att börja ta fram det i lopp också. Garderar man tycker jag dock att han är värd en chans till som lågprocentare.
Jag tror att den enormt dålige förloraren/extreme tävlingsmänniskan Torbjörn Jansson är ruskigt sugen på att ta en V75-seger med Pinepower Rose med tanke på att han fått lite av skulden för nederlagen i sommar och nu tror jag inte att han tar några fångar. Hela vägen Sir Toby!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:30:21
|
Became a member:
Forum posts:
|
AVD.2
Analys Mantorp lopp 5:
• Ett stolopp över kort distans där text-tv-vinnaren i söndags kväll hette
6 Andoverandout. En mycket fin travare som troligen kommer att gå långt och hon såg fin ut som fastlåst till slut i E3-finalen senast. I sista sväng såg hon ut som en vinnare om luckan kommit, men det gjorde den inte och hon fick aldrig chansen. Hon har sett läcker ut vid spetssegrarna före det och hennes 10,5 sista 800 meterna näst senast skvallrar om härliga fartresurser. Hon har öppnat snabbt från springspår tidigare och det enda negativa då var att hon såg lite bökig ut i vändningsögonblicket, men det berodde troligen på orutin.
Orutin är väl också det största hotet mot en seger här. Hon är bara tre år och med endast sex starter i kroppen är det mycket nytt för henne varje gång. Det är också svårt att vara säker på dagsformen eftersom treårsstona kan svänga snabbt, men samtidigt är Goop-stallet otroligt formstarkt för dagen och någon större fara bör det inte vara. Däremot är det inte helt givet med spets trots ett drömläge och missar Andoverandout täten är hon sårbar som storfavorit. En bra A-häst för de som spelar reducerat, men lite för hårt streckad för att jag ska spika.
Den som kan svara ut favoriten från start är 1 Gamay Ribb som öppnat bra från innerspår vid ett par tillfällen. Hon är också allra bäst i spets och kusken lär inte vilja släppa om han håller upp. Hon var seg senast, men såg fräsch och fin ut och tränaren är mycket nöjd med hur hon känns efteråt. Har Gamay Ribb hittat fjolårsformen med ett lopp i kroppen kan hon leda från start till mål.
Wishful Boko är också snabb från start, men jag räknar kallt med att Olle Alsén inte tar en längd på Björn Goop och lämnar henne utanför diskussionen.
Tuffaste motbudet till favoriten är ändå 10 Twins Vilda. Hon har alltid visat bra fart, men knappast nått sin fulla potential hos Anna-Karin Rundqvist. I två starter hos Per Lennartsson har hon dock fungerat perfekt och tagit mycket enkla segrar. 11,5 sista 700 meterna var åkandes senast och hon ser ut att kunna göra en del själv. Hon har också en startsnabb häst framför sig i starten och bör komma bra till direkt. Till 15 procent är hon ett klart prisvärt motstreck till favoriten.
Jag streckar även fjolårets Oaksfinalist 9 Edda Dreamcatcher som har två lopp i kroppen och vann enkelt från ledningen senast och troligen är ännu bättre bakifrån.
12 Elaine var väldigt fin vid segern senast och är en bra sprinter. Trist spår nu, men med strykningen framför kanske hon kan följa med favoriten från start och sedan slinka ner i ett bra läge.
5 Saint Ann har strulat bort sig med galopper på slutet, men är inte så tokig och som storskräll med toppkusk får hon sista strecket.
I nuläget är 13 Fly High Kemp klar andrahandare och med tanke på prestationen senast är det inte så konstigt. Tillägg över kort distans på så här bra hästar känns dock helt iskallt och för att hon ska vinna måste allt klaffa perfekt. Det gör det knappast var fjärde gång som strecken säger och när hon dessutom ska gå med skor nu så lämnar jag henne i reservrutan.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:32:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
AVD.3
Analys Mantorp lopp 6:
• I veckans gulddivision gör 1 Maharajah andra starten efter uppehåll och blir givetvis omgångens störste favorit. Han vann direkt i comebacken senast och gjorde ett bra intryck trots att Stefan Hultman låg väldigt lågt innan. Jag spekulerade då i att han inte skulle vara som bäst och därmed få svårt att slå ett par formtoppade konkurrenter och även om det blev fel så vidhåller jag att det var rätt sätt att tänka eftersom det är spel det handlar om. Som loppet blev kört tror jag inte heller att Maharajah hade haft någon chans att vinna om bara Yanantin Boko, som fick bestämma i lågt tempo i ledningen, hade varit frisk.
När Yanantin Boko vann gulddivisionen gången innan så avslutade han lite snabbare än 1.08 sista 400 meterna från dödens. Senast så mäktade han knappt med att gå i 12-tempo till slut i ledningen vilket är en väldig skillnad. Hade Yanantin avslutat lika vasst som gången innan hade knappast Maharajah kunnat ta in de längder som behövdes.
Den här gången är Maharajah självklart i bättre form med ett lopp i kroppen, men han är inte på topp ännu och nu har han dessutom ett startspår som gör att Örjan knappast vågar ladda från start. Han får rikta in sig på att komma ut i andraspår så fort som möjligt och sedan lär det bli dödens på Yanantin Boko igen. Visst, har han bra chans ändå, men till 85-90 procent hade jag nog velat ha honom till spets för att spika.
3 Yanantin Boko hade en halsinfektion senast och var därmed sämre än väntat. Därför är kanske inte formen på topp nu heller, men å andra sidan är distansen ett halvvarv kortare vilket troligen gynnar honom – i alla fall gentemot Maharajah. Jag tror att han håller ut Intoxicated och tar ledningen igen och sedan hänger det på när Maharajah kommer och hur bra denne är för dagen om det ska bli seger eller inte. Nurmos stallform är inte mycket att hänga i julgranen för dagen och han har redan strukit ett par hästar i omgången, men Yanantin Boko har ju redan varit sjuk och bör vara frisk nu.
Om den här duon kör tufft mot varandra på slutvarvet kanske en tredje häst kan komma in i matchen. Jag vill i alla fall betala för 9 Magic Sisa också när jag ändå garderar favoriten. Han var riktigt rejäl när han skrällvann i Kalmar i somras, men han såg nog ännu bättre ut i Sundsvall Open Trot senast. Han fick inga pengar med sig trots en 08-avslutning sista 600 meterna, men synintrycket var mycket starkt. Duger normalt sett inte mot favoriten, men skulle denne inte tävla på topp så kan det bli storskräll i guld igen.
Tre streck känns stabilt och spelar man reducerat rekommenderar jag rankingen A-B-C på dessa tre för att ändå få lite större vikt på Maharajah.
7 Intoxicated vann ett billigt lopp senast och jag tycker att han visade i Bollnäs näst senast att han med ålderns rätt inte riktigt duger längre när motståndet är tufft.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:37:19
|
Became a member:
Forum posts:
|
AVD.4
Analys Mantorp lopp 7:
• Ett sprinterlopp för lägsta klassen som såg öppet ut i början av veckan, men efter ett par strykningar talar det mesta för att segern går till landets formstarkaste stall och kusk. "Gooparnas" 1 Mellby Turbo har alltid visat bra fart, men agerat lite hetsigt och besvärligt. Efter uppehåll och sedan man började köra barfota runt om så har han varit stabilare. Senast avslutade han starkt till en lätt seger och formen bör vara på topp. Med den startsnabbhet han visat tidigare bör han ha toppchans att hålla upp ledningen från innerspår och sedan blir han svårslagen i ett ganska klent sällskap. Spets är som sagt bra att spela med och här spikar jag en mycket trolig ledare.
Bakom är loppet jämnt och garderar man får man ta fram den breda penseln. 9 Ten To Ten kan dock vara värst emot. Han var inte så märkvärdig vid segern senast, men är åtgärdad efteråt och fin i jobb. Nu blir det dessutom barfota runt om för första gången och det kan ge en extraväxel. Det behöver han också eftersom han brukar vara trög bakifrån och är bäst i spets, men Kontio upp och skoryck kanske kan ändra på det.
2 Royal Rapida kan en del, men en blek prestation senast bekymrar. Han är snabb ut, men tar inte en längd på min spik sida vid sida i starten. 8 Buddy Buddy Run är inte heller så tokig, men han var seg efter uppehåll senast och måste vara rejält förbättrad för att duga. Han kan öppna ganska snabbt och är gynnad av strykningarna, men tar inte heller en längd på favoriten.
Bortglömd är 11 Editio som inte var fräsch senast, men är behandlad nu och kan avsluta starkt. Han får underskattade ”Kajan” i sulkyn och kan överraska om tempot i täten blir högt.
Ryggar man inte min spik känns det dock rätt att helgardera även om
7 Global Indemnity känns ganska chanslös.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:40:35
|
Became a member:
Forum posts:
|
AVD.5
Analys Mantorp lopp 8:
• Ett sto- och lärlingslopp som håller bra klass. Favoriten känns rätt stark och är en tänkbar A-häst, men bakom henne är det öppet och rejäl gardering krävs.
11 Perfect Light blir favorit vilket känns rätt. Hon har visat fin form på slutet och vann lätt på Bergsåker senast. Hon har dessutom fått ett för henne drömläge, med springspår på tillägg som är ett riktigt springspår tack vare att det endast är fem hästar på startvolten. Öppnar hon som hon brukar och Anders Svanstedt prickar starten så är hon snabbt ikapp hästarna 20 meter före och kan till och med köras tidigt till ledningen med lite klaff. Sitter favoriten i spets efter 500 meter vinner hon troligen igen, men hinner någon där framme med att svara kan det bli ett tungt lopp och Svanstedts stallform är ju också mycket svajig även om det blev några segrar i torsdags.
Jag garderar i alla fall och gör det rejält. På start blir 2 Alvena Putts hårt betrodd efter en makalöst förbättrad prestation senast. Lopp i kroppen i Walmann-regi och barfota runt om och helstängt var tydligen rätt recept och hon vann åkandes via 1.12 sista 700 meterna. Hon har varit ganska enkel tidigare men Walmann har förvandlat hästar tidigare och har troligen gjort det igen. Ny kusk nu är inte plus, men får ”Lill-Unter” iväg henne snabbt nog för att svara ut favoriten så gör han säkert det. Räknas men blir lite väl hårt streckad på bara en bra insats.
På startvolten tycker jag också att 1 Britt Hudson är ganska tidig. Hon vann väldigt lätt från dödens senast och 12-tempo sista 700 m var inte botten då. Nu är hon garanterad ett bra lopp och då duger hon säkert här med.
9 Good As Princess och 10 Spot Over är två bra fyraåringar som är med och hackar i årgångsloppen och då brukar man duga bra i dessa vanliga lopp. Båda gick helt okej som fyror och knappt utslagna i uttagningslopp till Stoderbyt och bör hålla bra form. Under tio procent på dessa är klart streckvärt.
12 Mozarella Ås och 14 Amanda Palema är också hästar med kapacitet att vinna ett sådant här lopp om det stämmer och båda återfinns långt ner i strecklistan.
Totalt streckar jag tio hästar men bjuder på ganska hårt betrodda 7 Tamina Silas som jag tycker står tufft placerad den här gången.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:42:03
|
Became a member:
Forum posts:
|
AVD.6
Analys Mantorp lopp 9:
• Ett mycket öppet lopp vilket också syns i strecklistan där favoriten 4 Bruce Tooma inte ens är streckad på hälften av alla system. Han tog en välförtjänt seger i V75 senast och var jättefin. Han fick dock precis allt i halsen och icke så frekvente V75-kusken Torbjörn Näslund kunde mest åka med i sulkyn samtidigt som konkurrenterna sänkte varandra. Det lär knappast stämma på samma sätt den här gången, men Bruce Tooma är bra nog att vinna även om han får ett lite tuffare upplägg. Som favorit lockar ekipaget mig dock inte alls och han är bara en av flera för mig.
Ett givet segerbud är 2 Jolly Broline som var toppfin vid segern näst senast och blev hårt betrodd senast. Läget avskräckte mig dock för att tro för mycket på henne då och det blev också en ganska omotiverad galopp kort efter start. Nu har hon ett mycket bättre startspår och når hon ledningen är det bra chans, men galoppen senast skrämmer lite och det är inte heller givet att det blir spets om hon går iväg. Kuskbytet är inte heller så lockande för mig. (Inget ont om Johan, men att byta från Öjje-mannen är sällan en fördel…).
Den som kan hålla ut favoriten från start är 1 Nelle Pelle som visat toppform på slutet. Senast blev han visserligen bjuden på segern av konkurrenter som körde för fort för tidigt i loppet, men han såg fortsatt mycket bra ut. Han är ingen jätteblixt från start, men kanske kan hålla ut favoriten sida vid sida och då lär han också köras i spets. Segerchans om inte Nurmos dåliga stallform slår igenom.
3 Cheek Ribb gillar jag och var lite besviken på henne som trea där Perfect Light vann senast. Hon behövde tydligen loppet efter behandling, men var inte heller lika smidig och fin som vanligt. Hon har fått lite hjälp med det efteråt och ska vara bättre nu enligt tränaren. Hon är snabb ut men tar knappast en längd på en felfri Jolly Broline ändå. Får hon gå i ryggar till sista halvvarvet är hon dock väldigt speedig och kan spurta till seger. Runt tio procent är lockande på en så pass kapabel häst.
Ett roligt skrällbud är även 5 Ultradidact F. Han hoppade i slutkurvan i ett Derbykval senast, men fungerade inte med en ny sulky då. Han hade gått klart bra i tuffa lopp före det och ska duga bra mot dessa hästar. Lennartsson i stället för Takter är ett plus i min bok och den här streckar jag mycket tidigt. Han är knappast en sämre häst än favoriterna i alla fall.
Speediga 7 Elvira E. hade massa otur i loppet senast, men gick bra som sjua utan att se tom ut i mål. Jobbigt startspår nu, men hon är vesselsnabb till slut med rätt lopp och kan inte räknas bort.
8 Greenhill’s Daisy ser väldigt fin ut för dagen och är helt på topp. Nu blir det troligen barfota runt om också och kommer hon bara till blir hon farlig.
Bakspårshästarna är inte på något sätt dåliga, men tack vare deras lägen känns de lite svalare och bör få jobbigt att gå runt allt. 12 Friday Starlight var tvåa i V75 bakom Chimall T.T. för två år sedan, men har bara gjort en start de senaste säsongerna och bör inte hinna fram från det sämsta läget. Öppet lopp.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 20:44:25
|
Became a member:
Forum posts:
|
AVD.7
Analys Mantorp lopp 10:
• Ett mycket svårtippat lopp till och för att få till ett matematiskt system någorlunda tvingas jag gå lite kort här och stänga plånboken med streck för fyra lite mindre betrodda hästar.
Favorit i nuläget är 7 Royal Neo, men det känns fel även om han har varit mycket bra. Han går dock upp två klasser till den här starten och riskerar att hamna på vingel från spår sju. Det luktar tappstart eller dödens och då är han för mycket betrodd för min smak. Schas!
9 Avanto har varit jättebra på slutet, men nu är han nedstruken till ett chansartat åttondespår i starten och dessutom är ju Svanstedts hästar tveksamma för dagen. Honom lämnar jag också utanför systemet.
Så gör jag även med Svanstedts 2 Niller som kommer från flera dåliga prestationer i följd och även om han kan en del i grunden ska han inte vara tredjehandare på det han visat på slutet.
Mina fyra streck är i stället; 1 Caddie Eagle som har härdats i tuffa årgångslopp och därför inte vunnit så mycket. Han var trea bakom Joke Face i Derbykvalet senast och gjorde det godkänt efter att ha öppnat ganska tufft från start. Jag tror att han kliver iväg bra från start och bör kunna få rygg ledaren. Han går alltid bra sista biten och har bra chans med fritt i tid.
Ledningen tror jag att 6 Aces Majesty tar och är han lika bra som senast blir han svårfångad. Då toppspurtade han från kön trots att det hade gått väldigt långsamt i täten och normalt sett är han bäst i spets. Sören Eriksson är vass från dessa lägen och bör kunna sända den här tioprocentaren till spets.
10 Macho Gossip har tävlat i den här klassen länge och möter lite enklare hästar än vanligt nu. Senast såg han jättefin ut vid en lätt spetsseger med det norska huvudlaget oryckt och formen verkar fin. Det är lite galopprisk i voltstart, men felfri duger han bra och tio procent är lite.
11 Rocky Race är också en häst som gått mycket mot tuffa årgångskamrater och ett fjärdepris i en BC-final som vanns av Yield Boko är främsta meriten. Han var även tvåa bakom Rakas för fyra starter sedan, men på slutet har han matchats i lite enklare sällskap och då har det också blivit segrar. Senast plockade han ner Latitud på bra sätt och då gick han dessutom med skor. Nu blir det barfota och med lite klaff på vägen är han en bra åttaprocentare.
Fyra streck där den mest betrodde är streckad på 14 procent är en kul lösning i ett öppet lopp och jag tar chansen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 21:08:15
|
Became a member:
Forum posts:
|
V75-intervjuer, Mantorp
Avd: 1
2 PINEPOWER ROSE - Förtjänar en fullträff
Han har, trots två målfototorskar, gjort det bra på V75. Jag är nöjd med honom och han har fått tunga lopp men hållit strålande. Han känns precis som han ska i träning och nu har vi fått ett fint läge. Jag hoppas att han i ett tidigt skede av loppet kan få ledningen men Minos Vang är väl också ute efter täten så risken finns att det blir den tunga vägen en gång till. Han har dock visat att han tål det och finns det någon häst i fältet som förtjänar en rikstotovinst är det väl min. Den här gången hoppas vi marginalerna är på vår sida och trots kvalificerat motstånd ska han räknas. Skor runt om, säger Diederik Meilink.
3 FRATERNITY PARTY* - Gynnad av distansen
Han gick bra i skymundan i den senaste starten från ett omöjligt utgångsläge. Jag tycker att formen är bra och det känns som att distansen är ett plus för honom. Han har inte fått till det på sistone, men jag tycker att han är bättre än vad raden antyder. Det ser öppet ut på förhand, men jag känner mig inte helt ur matchen. Han kommer att tävla barfota runt om, säger Stefan Melander.
5 NEO SMED - Ser fin ut för dagen
Han känns fin i träningen och jag tycker att han löper bra varje gång. Nu är det tufft emot, men han ska inte få några problem med distansen. Om det klaffar lite på vägen är han en av flera som kan blanda sig i segerstriden, säger Pekka Lähdekopri.
7 QATO QUATTRO - Nöjda med honom nu
Han hade vunnit lätt om han fått chansen senast men det ska han ju också göra efter den resan. Han är i bra skick nu och kändes på hugget senast och travade bra efter att vi fixat till honom. Han har tränats i skogen därefter men ska vara bra igen. Synd på spåret bara. Vi är nöjda med en plats. Barfota fram och helstängt huvudlag igen, säger Dan Widegren.
9 LEWIS O.M.* - Helfin senast
Han var helfin senast och jag var mycket nöjd med honom. Även Erik var nöjd med honom och ville gärna köra igen. Han är precis ny i klassen men han var så fin senast så jag ville prova igen. Läget passar bra, vi får en fin ryggresa härifrån. Klaffar det sedan tycker jag att han ska ses med chans även om det är tufft emot. Möjligen blir det barfota runt om nu, annars blir det skor bak som senast, han var ju väldigt fin på den balansen, säger Lars Friberg.
10 NISSE BEAN - Sämre förutsättningar nu - inte borta
Han är ju ruskig rent utsagt och lyckades nosa till sig en V75-seger senast. Nu är det dock lite tuffare emot och därmed sämre förutsättningar. Det blir ett likadant upplägg som vanligt och med rätt resa är han ju vass på upploppet så helt borta är han inte. Skallen är grym på den här hästen och han måste räknas. Barfota runt om, säger kusken Claes Sjöström.
11 LOST WITHOUT YOU - Svårt att vinna
Han fortsätter att få dåliga lägen och härifrån krävs både tur och rejäl körning där framme. Det är bra hästar han möter nu men och vi får hoppas på lite flyt. Då kanske han kan hugga en vettig placering men jag tror det blir svårt att vinna. Barfota runt om, säger Göran Lång.
12 FRILLAN FILIOKUS - Ser intressant ut
Hon satt fast i lördags och var pigg. Hon har bara lunkat i skogen efter och hon är fortsatt pigg. Läget är ingen katastrof, hon brukar ju hamna där bak. Distansen är en fördel och det ser ganska spännande ut. Det blir barfota runt om och helstängt, säger Stefan Persson.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 21:15:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
Avd: 2
1 GAMAY RIBB - Väldigt uppåt - har aldrig känts bättre
Hon var tunt jobbad inför comebacken senast men höll med tanke på det riktigt bra. Framför allt återhämtade hon sig mycket snabbare än vad hon gjort tidigare och hon känns som en helt ny häst. Jag tycker faktiskt att hon aldrig har känts så här fin och läget nu blev helt perfekt. Läget belv perfekt och ledningen kan hon nog hålla men sen bestämmer David taktiken. Helst skulle jag henne i spets då hon trivs bäst att få dra i eget tempo. Nu är det dock V75 och det är tufft emot men jag är väldigt uppåt på henne. Barfota fram, säger Stefan Dahl.
5 SAINT ANN - Bättre än resultatraden
Hon har haft en hel del otur på slutet och hon har bättre form än vad resultatraden visar. Hon bör klara spåret och med rätt resa kan hon vara långt fram. Inga ändringar, säger Anna Isabelle Karlsson.
6 ANDOVERANDOUT - Bra spetschans
Hon satt fast med gott om krafter kvar senast i E3-finalen och hon såg väldigt fin ut. Det är en högkapabel travare, som dock fortfarande är lite orutinerad och visst har hon mer att lära. Hon möter äldre och tuffa hästar den här gången, från springspår ska det dock vara bra chans på spets och därifrån ska hon såklart räknas. Inga ändringar, säger Tom Berg i Olle Goops stall.
7 WISHFUL BOKO - Skrällduglig
Hon var riktigt positiv senast och har fått ett fint läge. Distansen är optimal och formen är på topp. Hon kan öppna bra och ska man gardera loppet med några hästar tycker jag att man ska ta med henne för hon är helt klart skrällduglig. Barfota runt om, säger Olle Alsén.
9 EDDA DREAMCATCHER - Ska räknas tidigt
Hon var väldigt duktig senast vid seger då hon vann med krafter kvar och hon håller verkligen toppform för dagen. Volstart är inget plus för henne, hon kan lätt bli vass i volten och en viss galopprisk finns. Kliver hon dock bara iväg så tycker jag att hon ska räknas tidigt. Barfota runt om samt ett öppet huvudlag som vanligt, säger Clas-Göran Björkroth i Timo Nurmos stall.
13 FLY HIGH KEMP - Förutsättningarna ser jobbiga ut
Hon var återigen strålande bra senast vid seger och hon håller minst sagt toppform för dagen. Den här gången tycker jag dock att förutsättningar ser jobbiga ut, hon är bra men det kan bli tufft härifrån. Inga ändringar, säger Johan Berglöf.
14 JAYPORTHASITALL - Nöjda med en hygglig slant
Hon går bra varje gång och formen sitter verkligen där. Utgångsläget den här gången känns dock iskallt på förhand och vi får vara nöjda med en hygglig slant. Inga ändringar, säger Tom Berg i Olle Goops stall.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 21:19:01
|
Became a member:
Forum posts:
|
Avd: 3
1 MAHARAJAH - Bra segerchans
Han var visserligen lite rund om magen senast, hästen avgjorde dock på ett klassigt vis och Stefan var såklart mycket nöjd med honom. Han ska normalt med det loppet i kroppen gå framåt till den här uppgiften och jag vet att Stefan är väldigt nöjd med honom för dagen. Innerspår blev inte optimalt då hästen inte kan öppna speciellt snabbt från start, Örjan bör dock kunna lösa uppgiften och visst tror vi på bra segerchans. Inga ändringar i balansen, säger Tommy Berghagen i Stefan Hultmans stall.
2 LIVI BARCELONA - Spets och släpp
Han var som alla hästar i mitt stall sjuk i senaste starten. Han fick vila i tre veckor, sedan har vi tränat rejält. Han känns bra men det fattas säker lite innan han är på topp. Han är kvick första stegen så jag tar mig ner till innerspår och släpper till Yanantin Boko. Trots att han inte är på topp hoppas jag kunna vara med och kämpa om tredjeplatsen. Han går barfota runt om, säger Tomas Johansson.
3 YANANTIN BOKO - Mot ledningen
Han mötte visserligen Maharajah även senast och fick stryk den gången, det är väl egentligen inte mycket att säga om. Det visade sig dock efter loppet att hästen tävlade med en halsinfektion i kroppen och det förklarar varför han var något sämre än vanligt. Allting ska vara bra med honom nu och han har jobbat starkt inför det här loppet. Utgångsläget blev bra och då han kan öppna snabbt från start skulle jag såklart tro att det blir ledningen här, sedan får vi se hur långt det räcker. Barfota runt om samt ett norskt huvudlag som vanligt, säger Clas-Göran Björkroth i Timo Nurmos stall.
5 MASTER VÄXUS - Hänger med till en bra slant
Han har gått bra på slutet och visar fin form. Har vi lite flyt och kommer ner, så han kan smyga med i ryggar tror jag att han tjänar en hygglig slant. Jag tror i alla fall inte de springer ifrån honom, säger Håkan Eriksson som kört en del på slutet.
6 MAX PRIX - Möter för tufft motstånd
Han är en käck liten häst som verkligen har hittat formtoppen. Nu stöter han dock på alldeles för tufft motstånd och vi jagar bara slantar. Inga ändringar, säger kusken Claes Sjöström.
8 XANTHOS CROWN - Toppform
Han har toppform men blev alldeles för laddad senast så det fanns inte en chans att han skulle gå felfritt. Nu har han ett tråkigt läge men kommer han bara ner någonstans har han visat att han duger bra i dessa gäng och kan säker vara trea, fyra eller femma någonstans. Han går barfota igen och vi ändrar inget, säger Catrin Fajersson.
9 MAGIC SISA* - Mer offensivt
Han kändes fin enligt kusken senast och nu är det Erik upp och det blir mer offensivt. Han är mycket fin i jobben och övernattning går bra. Åter barfota runt om och norskt huvudlag, säger Gitte Madsen.
10 DUST ALL OVER - Smyger med
Han vann utan att övertyga på Axevalla. Han är behandlad efter det och tränar som vanligt. Han känns fin och är i bra författning. Från detta läge är det dock bara att smyga med och köra till slut. Han går barfota fram som han gjort på slutet, säger Johan Untersteiner hos Walmann.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 21:20:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
Avd: 4
1 MELLBY TURBO - Ser intressant ut
Han var väldigt fin senast vid seger och hästen är i bra ordning för dagen. Han gynnas av att det är många strykningar i loppet och jag tycker det ser intressant ut. Han är snabb från start och även om han lätt stressar upp sig leder han nog loppet länge. Inga ändringar, säger Tom Berg i Olle Goops stall.
2 ROYAL RAPIDA - Tveksam senast - normalt sett långt framme
Han var lite sämre senast men blev aningen hetsig och fick vara med i en hård öppning. Ändå tycker jag att han borde ha varit bättre och tröttnade mer än vad jag hade kunnat ana. Nu fick vi ett fint läge och är han bara som vanligt slutar han långt framme. skor runt om, säger Torbjörn Jansson.
5 BENNEBOS JOCKE - Finare än någonsin i tisdags
Han hade otur senast, han blev störd i omgångar på upploppet. Annars gick han bra och han känns väldigt fin efteråt, i tisdagsjobbet kändes han bättre än någonsin. Nu blir det lite test på var han står men kommer han ner och får smyga med i ryggar brukar han gå bra till slut, jag hoppas att han ska vara bland de fyra första. Han går barfota runt om och vi ändrar inget, säger Lars Johansson.
8 BUDDY BUDDY RUN - Nöjd med hygglig slant härifrån
Han har nu fått lopp i kroppen efter uppehåll och hans ka med den genomköraren gå framåt till den här uppgiften. Utgångsläget är dock iskallt och härifrån får vi vara nöjda med en hygglig slant. Inga ändringar, säger Susanne Holmgren i Charles Degiorgios stall.
9 TEN TO TEN - Barfota runt om
Han kändes inte helt perfekt enligt Björn senast, han hade lite problem med ena bogen som är fixat nu. Han känns bra och jag räknar med att han ska vara på topp nu. Läget är helt okej, ryggarna är startsnabba och han borde få ett fint lopp. Med klaff på vägen ses han med chans. Han går barfota runt om för första gången och stängt huvudlag som vanligt, säger Richard L Jansson.
10 YESTERDAY WEATHER - Får försöka greja en hygglig slant
Allt verkar fortsatt bra med hästen och vi får tro på felfri avgång från det här läget. Han tränar som han ska och tävlar åter barfota runt om. Han får försöka greja en hygglig slant, säger Patrik Södervall.
12 KÄBB´S FIGHTER - Trist läge - inte borta
Han gör bra insatser mest hela tiden men kom helt fel på det senast. Ändå hade jag 13,5 sista varvet på honom men det gick inte att ta något. Det är bra löphuvud på den här hästen och trots det iskall utgångsläget skulle jag inte välja räkna bort honom. Han tål att göra grovjobbet själv men även jag inser att det krävs en hel del tur härifrån. Skor runt om, säger Marita Gustafsson.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 21:21:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
Avd: 5
2 ALVENA PUTTS - Kör i ledning
Hon var riktigt bra senast och klart uppåt med comebacken in kroppen. Allt verkar bra efteråt. Först tyckte jag tillägghästarna stod väldigt bra till men å andra sidan, går hon lika fort som senast och gör det i ledningen får det bara bra för att slå henne. Jag laddar från start och kör i täten om vi kommer dit. Det blir barfota runt om igen, säger Johan Untersteiner hos Walmann.
6 JUSTALITTLESPOT - Hoppas hon hittar ut - platschans minst
Hon känns lite lugnare nu eftersom vi blåste ut henne rejält i onsdags. Vi gjorde det även innan Solvallastarten då hon vann men de två senaste har hon helt enkelt varit lite för pigg, därav galopperna. Hon kan öppna bra och jag hoppas hon kan hitta ut från sitt stängda läge. Då kan hon absolut komma in i loppet då hon tål att göra grovjobbet själv. Jag tror att hon åtminstone kan vara ett platsbud och den här gången tar vi bort det helstängda huvudlaget och sätter på ett norskt. Barfota bak, säger Urban G Eriksson.
7 TAMINA SILAS - Håller fin form
Hon är i ett bra slag för dagen och från det här spåret kan hon förhoppningsvis rinna igenom bra från start. Det ser ganska jämnt ut på förhand, men jag tycker inte att man ska nonchalera vår märr som har riktigt bra form, säger säger Pekka Lähdekopri.
8 CHOUCHOU AUBIOSE - Skor runt om nu
Hon kunde inte göra sig själv rättvisa senast och ska därför gå med skor denna gång. Det är en liten nackdel men vi har inget att välja på eftersom det blev lite för täta starter att köra barfota innan. Läget är bra och de här loppet brukar det vara avgörande vad man får för position. Hon känns pigg och spänstig i jobben. Han hon flyt kan hon vara med där framme, säger Ola Karlsson.
12 MOZZARELLA ÅS - Får inte nonchaleras
Hon tränar jättebra inför det här loppet och jag tycker inte att hon ska nonchaleras. Michael håller henne högt och det är en fin häst som mycket väl kan vinna detta lopp. Inga ändringar, säger Sara Sundekvist i Michael Lönborgs stall.
14 AMANDA PALEMA* - Pigg och fin i jobben
Hon fick det för tufft senast, hon fick tryck i omgångar och det gick för fort första varvet. Hon är nog lite bättre då hon får gå i ryggar och hon kan gå rejält sista 7-800 efter sådana lopp. Har hon lite flyt med loppet räknar jag med att hon ska tjäna fina pengar för hon är pigg och fin efter senaste starten. Hon går med skor som vanligt och det blir inga ändringar, säger Keijo A Svart.
15 SWEET CIRCLE - Hon har toppform
Hon har toppform för dagen men det blir mycket svårt från det här utgånsläget. Vi får vara nöjda med en hygglig placering men hon verkar fin. Skor runt om, säger Björn Röcklinger.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 21:24:12
|
Became a member:
Forum posts:
|
Avd: 6
1 NELLE PELLE* - Räknas tidigt
Han var återigen väldigt fin senast vid enkel seger på Solvalla och han har verkligen hittat nya växlar i år. Det finns ingenting som tyder på att han ska vara sämre till det här loppet och från fint utgångsläge ska han räknas tidigt. Han duger även i dessa sällskap och han kan också lägga iväg bra från start. Barfota runt om samt ett helstängt hvudlag som vanligt, säger Clas-Göran Björkroth i Timo Nurmos stall.
2 JOLLY BROLINE - Laddar, kör i ledning
Hon kotade över efter 50 senast, det var Örjans förklaring till galoppen. Näst senast var hon riktigt startnabb, det har hon inte varit i de andra loppen hon gjort för oss. Jag ska i alla fall försöka få iväg henne så fort som det bara går. Kommer vi till ledning kör jag där och då har hon bra chans. Det blir barfota fram som vanligt, säger Johan Untersteiner hos Walmann.
3 CHEEK RIBB - Bättre med loppet i kroppen
Hon gick okej senast men vi har höga krav på henne. Det fattades nog lite tempo i henne så hon fick nog mjölksyra för hon hade låg puls efter loppet. Hon verkar fin efteråt, var bra i sista jobbet på torsdagen. Läget är bra och hon är snabb ut men det lutar nog åt att vi inte laddar för fullt för det lär väl bli tuff körning i detta lopp. Hon borde i alla fall få ett bra lopp och är vass på speed. Normalt borde hon vara förbättrad med lopp i kroppen, hon går barfota bak och med helstängt igen, säger Håkan Karlsson.
4 BRUCE TOOMA - Inget att anmärka på
Det är en häst med bra kapacitet men problemen har stoppat upp honom. Han kanske inte kan bli lika bra som Gift to Europe men han är bra. Nu har vi kunnat starta honom ganska kontinuerligt och det har utvecklat honom. Det har snurrat på bra sedan i februari månad. Han var bra senast och det fanns inget att anmärka på då jag körde honom i fredagens jobb. Han kändes som han gjorde inför senast. Han uppförde sig perfekt senast. Då han har problem kan han springa och bromsa i loppen. Jag tror att det blir bra fart på loppet och vi kan kliva in i matchen på sista bortre långsidan. Vi kör honom åter barfota bak samt med halvstängt huvudlag och nät. Han är lite stänkrädd av sig, säger Torbjörn Näslund.
6 CAYENNE KÄBB - Inte så tufft jobbad
Han var sjuk när han startade på Solvalla och har inte gått så tufft efter det. Han möter bra hästar och har spår lite väl långt ut för man ska vara nöjd. Han brukar gå bra efter vila men det känns ändå tufft denna gång. Eventuellt blir det barfota runt om, det blir i alla fall barfota bak, säger Danne Jansson hos Åke Lindblom.
7 ELVIRA E. - Pass upp för henne
Hon blev störd till galopp senast, efter galoppen gick hon väldigt bra och hon tränar bra. Skulle hon komma vettigt till kan hon absolut vinna loppet, pass upp på henne. Våra hästar är ganska jämna, jag tycker båda är bra för klassen så det blir loppen som avgör. Elvira går med skor runt om som vanligt, säger Johan Untersteiner hos Walmann.
8 GREENHILL´S DAISY - Hygglig slant i första hand
Hon har varit jätteduktig i två raka segrar och formen sitter där. Nu har hon dock lottats till iskallt utgångsläge och i första hand är det en slant som gäller. Vi hade tänkt köra henne barfota runt om, det får dock bli skor en start till, säger Tom Berg i Olle Goops stall.
10 GÖSTAVILLE HÅLERYD - Slitna bakhovar
Han var klart bra i derbyuttagningen senast och han verkar fortsatt fin i jobben efter den starten. Nu hoppas vi på bra tempo och lite draghjälp. Bakhovarna är slitna och nu blir det enbart barfota fram, säger Joakim Sandkvist i stallet.
12 FRIDAY STARLIGHT - Barfota runt om
Jag var nöjd med honom efter uppehåll senast och han känns spänstig och fin efteråt. Normalt sett går han framåt och denna gång blir det barfota runt om. Det är nog hans optimala balans. Läget gör honom svårbedömd. Han kan ju göra ett jättelopp härifrån och sluta ex. femma, säger Calle Göransson.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-10 21:25:46
|
Became a member:
Forum posts:
|
Avd: 7
1 CADDIE EAGLE - Fint läge - borde räcka långt
Han har spurtat fint några gånger på sistone men i Derbykvalet valde jag att köra från start och det blev ledningen. Sen släppte vi till den som sedan vann Derbyt och han var inte många längder efter. Nu tycker jag kanske att han borde ha varit lite bättre men jag var ändå nöjd med honom. Nu fick han ett fint läge och kan öppna bra i voltstart. Känslan är att han borde räcka långt här trots att han möter äldre, och ganska tuffa hästar. Barfota fram, säger Torbjörn Jansson.
3 KINGPIN LA MARC - Streckvärd vid gardering
Han hade tussarna kvar i den senaste starten och när mållinjen passerades hade han mycket krafter kvar. Den här gången är det tuffare emot, men min häst har toppform och förhoppningsvis kan han dyka upp i platsstriden. Det är inget hett segerbud, men jag tycker att man ska plocka med honom om man tar med några hästar. Vi kör som senast, jag ändrar ingenting, säger Thomas Lönn.
4 RAVELLO - Ska med vid gardering
Han håller formen, men spåret är inte det bästa för hans del. Hästengör inte bort sig i klassen, men det var tufft emot och det känns som att vi får vara nöjda med enhygglig slant. Vid gardering ska han med på kupongen, säger Pekka Lähdekopri.
5 ORGANIC VALUE - Stabil och snabb från start
Han var riktigt fin efter uppehåll senast och har tränat bra därefter. Tar man med några stycken på kupongen så ska han räknas. Voltstart är en fördel och han är stabil och även snabb från detta spår. Åter skor runt om och öppet huvudlag, säger Dick Robertsson.
6 ACES MAJESTY - Tar nog ledningen till en början
Han spurtade bra senast på Solvalla och har tagit loppet bra. Den här uppgiften känns intressant då läget blev perfekt. Han är ruskigt snabb ut och tar säkert ledningen till en början. Jag skulle gärna se honom där men det får inte kosta för mycket och V75 är tufft. Han går dock lika bra bakifrån och med rätt lopp kan han dyka upp där framme. Skor runt om, säger Patrik O Sundberg.
7 ROYAL NEO - Måste räknas igen
Han har verkligen övertygat sedan han kom till mig och han har tagit det förra loppet på ett bättre senast än starterna innan. Nu fick han ett hyggligt läge men han kan vara trevande de första stegen i voltstart. Han har fått ledningen vid vinsterna men Daniel tror att han är lika bra om han skulle få dödens. Han vandrar uppåt i klasserna och möter allt tuffare motstånd men ändå tycker jag att han måste streckas. Barfota fram, säger Johnny Lehrberg.
10 MACHO GOSSIP - Körde aldrig på honom senast
Han var riktigt bra senast, jag körde aldrig någonting med honom utan han lunkade bara undan. Tionde är rätt okej eftersom det handlar om voltstart som kan vara lite problem. Har han lite flyt är han absolut en av dem som kan vinna loppet. Han går barfota runt om igen, eventuellt ändrar jag något på huvudlaget men jag har inte bestämt än, säger Håkan Eriksson.
11 ROCKY RACE - Barfota runt om
Han är bra nu och gör en intressant start. Läget grusar dock förhoppningarna men med lite flyt så kan vi sluta rätt så långt framme. Senast sprang han med skor runt om men nu sliter vi av alla fyra skorna på honom, säger Leif Witasp.
12 MANNA - Svårt härifrån
Han gör det bra varje gång och hästen håller jämn och fin form. Den här gången blev dock utgångsläget tråkigt och härifrån känns det som att vi får vara nöjda med en hygglig slant. Inga ändringar, säger Tommy Berghagen i Stefan Hultmans stall.
|
|
Reply
|
|
1
2
[ 3
]
4
|