Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Jägersro 2008-06-01
Derbyt, final
4. Italy Emma C-r-d ↑999
Torbjörn Jansson
11. Sweden Right Here Right Now ↑999
Åke Svanstedt
6. Sweden Heart And Soul ↑999
Joakim Lövgren
10. Sweden Giant Warrior ↑999
Erik Adielsson
12. Sweden Church Bell ↑999
Staffan Nilsson
9. Sweden Gorgeous Sun ↑999
Johnny Takter
7. France Pas De Promettre ↑999
Jorma Kontio
8. Sweden Half Half ↑999
Jörgen Sjunnesson
1. Sweden Better Sit Down ↑999
Lutfi Kolgjini
5. Sweden Speed Freak ↑999
Thomas Uhrberg
3. Sweden Breaking Moment ↑999
Per Nordström
2. Sweden Whenever I Want ↑999
Conrad Lugauer
 
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Derbyt
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   2   [ 3 ]   4  
Author Message
Posted: 2008-06-01 20:24:21

Became a member: 
Forum posts:
Håller med. grattis ETTG !

Och en stor ursäkt för att du hamnar lite i kläm i debatten här

Riktigt skoj att ett mindre stall kan vinna ett storlopp !!!!
Kör hårt. Nu är du på gång mot toppen ETTG !
Reply
Posted: 2008-06-01 20:29:14 Answer to: "Håller med. grattis ETTG ! :D Och en stor ursäkt för att du hamnar li"

Became a member: 
Forum posts:
Precis.. nu har ETTG goda chanser till toppen..
Reply
hogan Posted: 2008-06-01 20:30:27

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag bara retas lite Perra, jag förstår din frustration o speciellt få stryk av en galopperande-konstigt-träningsmetod-Kakans-RHRN, men den mannen har väl köpt hästar för runt 100 miljoner känns det som, och det är väl inte konstigt att han hittar bra kusar mellan varven...och RHRN måste ha blåa värden som försvann på vägen nånstans...helt sanslöst.

Men steget till att lägga ner Perra är väl ändå långt, din Giant Warrior är ju ruggig ändå...han kommer vinna massor mer och behövs som en sporre för oss andra att slå, och du Perra behövs...du skriver så fint o bra.
Reply
hogan Posted: 2008-06-01 20:33:48

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Kakan behövs med....tror jag... Grattis till 2:a platsen , hästen är ett mysterium...kan väl inte klandras för det!!!
Reply
Posted: 2008-06-01 20:47:18

Became a member: 
Forum posts:
Grattis ETTG! Och grattis kakan! En ära att få dela prispallen med er.

Känns nästan som jag måste träna lite startsnabbhet på heart and soul. Ligger halva loppen och försöker att köra om.

Tråkigt för de som känner att de vill lägga ner. Forhoppningsvis gör de inte av med alla sina pengar som rotagg så de kan ta upp det igen till regninga hösten igen.

än så länge blir det då bara roligare och roligare tycker jag!
Reply
Soberano Posted: 2008-06-01 21:08:40 Answer to: "Tycker att det är ganska underhållande att det är dom framgångsr"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Som vanligt så håller jag med dig Perra. Tänkte inte heller inte i första hand på dig när jag skrev Toppstallen även om jag tycker att du har material för att vara där ganska snart

Att gnället kommer uppifrån är givetvis logiskt men samtidigt lite löjligt. Vill bara ta ett exempel och Plokko får gärna svara på detta om han fortfarande flyger omkring här. FALLING PEARL misstänker jag var en STOR besvikelse i stoderbyt och en extra anledning till nödslakten på stall Pokko. Hon har 5,5,3,5 i blå värden och har sprungit in 700000 drygt fram till idag som fyraåring. INga märkvärdiga siffror enligt mig och lovar att det finns massor av hästar med likvärdiga värden som fortfarande harvar runt i klass 3 lopp. Alltså en mycket fin häst men ALDRIG en given vinnare i stoderbyt ÄVEN om spelet skulle vara helt BALANSERAT. Min SAINT OF SILK som var 2:a har 4,6,4,3 och idag var hon en gnutta bättre men jag ser inget konstigt i det då det ändå inte skiljer sjukt mycket och hon har visat att hon håller farten bra.

Jag vet inte riktigt vad som förväntas för att det ska vara balanserat och kännas rättvist? I slutändan springer ändå oftast de bästa hästarna in mest pengar även om dom inte vinner varje gång. RHRN är ett unikum och en av mycket få som springer bättre än han borde kunna och detsamma har SUPER LIGHT gjort hela sin karriär. Borde vara omöjligt för en sån liten häst att överhuvudtaget ta sig runt Vincennes helskinnad bland alla franska tanks men han har gjort det ändå.

Att distansförmågan borde påverkas mer håller jag med om. Samtidigt så kan inte en enbart stark häst vinna över 2640 meter om den inte är snabb också. Vet snart inte vad jag skriver men jag tycker fortfarande att det är kul och hoppas att Eriksson och co fortsätter jobba och utvecklar spelet.
Reply
Posted: 2008-06-01 21:10:51 Answer to: "Som vanligt så håller jag med dig Perra. Tänkte inte heller inte i förs"

Became a member: 
Forum posts:
Jag har en härlig känsla av att Admin (Eriksson) diggar Agnes Carlssons låt...


(Right Here Right Now).
Reply
Posted: 2008-06-01 21:11:41 Answer to: "Jag har en härlig känsla av att Admin (Eriksson) diggar Agnes Carlsson"

Became a member: 
Forum posts:
haha
Reply
Posted: 2008-06-01 22:27:26 Edited(1): 2008-06-01 22:28:06

Became a member: 
Forum posts:
haha kakan

Tack Hogan fast jag är kass på att formulera mig kort

Kommer alltid på för mycket under tiden. Tur att Soberano finns som också gillar att skriva små notiser

Håller med dig om Plokkos häst soberano. Jag syftade mer på Gian Warrior (som är travspelarns, inte min Hogan ) och Pas De premottre som har bra på allt verkligen och inte bara är starka.

Att de kommer efter en RHRN med 50 meter galopp är bara löjligt då , och det är inte första gången hästar galopperar stort och ändå kommer högt upp i tuffa lopp.
Ska väl bara inte kunna hända i en derbyfinal ?

Kan förstå travspelarn som lackar ut när hans toppfina 4-åringar än en gång förlorar mot den där RHRN
Han har väl fått lida av den där humlan som inte ska kunna flyga
Reply
Post removed Posted: 2008-06-01 23:11:26
Posted: 2008-06-01 23:11:28

Became a member: 
Forum posts:
En tanke bara, skulle inte admin kunna lägga ut alla de pensionerade hästarna från "toppstallen" travspelaren, Plokko, Rotagg...

Eller ha någon typ av utlottning på dessa (risk att Nazz och kakan köper alla annars)--
Sätta typ 500k rakt av på samtliga och admin sedan lottar ut och erbjuder stallen att köpa för 500k, en tanke bara då det känns synd att så fina hästar skall gå till pension....
Reply
Posted: 2008-06-01 23:22:31 Edited(2): 2008-06-01 23:23:31

Became a member: 
Forum posts:
I så fall ska de väl läggas ut för något som liknar marknadspris. Inte så billigt som 500k...

Sådana hästar skulle säkerligen går för 1.5 - 3 mille ! Kanske betydligt dyrare då några av dom är riktiga kanoner som redan visat att dom presterar.
De flesta som har råd med sådana hästar har jobbat för att nå dit, även om lite flyt så klart krävs.

Så klart synd på fina hästar men jag tycker det känns fel att bara lotta ut dom jättebilligt. Bättre låta det vara.

Det var deras lilla "protest" så det får man väl respektera ...
Reply
Soberano Posted: 2008-06-02 07:43:44 Answer to: "haha kakan Tack Hogan :) fast jag är kass på att formulera mig kort :@"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100


Så nu har jag sovit på saken och tycker fortfarande att det är gnälligt att stänga stallet för att Giant Warrior efter mycket dålig matchning,3 hårda lopp på mindre än 10 dagar,stod på veterinärbehandling mellan kvalet och finalen, slutar 4:a, 1 tiondel bakom tättrion. Visst har han fina siffror men som ett exempel, min DIAMOND MAGIC har 6.8.1.5 och räcker inte ens till i ett vanligt guldlopp medans Giant Warrior som har sämre på allt utom startsnabbhet (kanske egentligen är hyperviktigt?) vinner storlopp. Ologiskt men så fungerar ju spelet och vad jag menade tidigare är att det är ganska ironiskt att dom som fått fram hästar som duger i toppen tröttnar så fort det bär emot. Vad begärs? Ska hästarna vinna ALLA lopp?

Vad jag vill ha sagt är att det finns massor med hästar som har liknande och ibland bättre värden än dessa nyblivna pensionärer som lyckats betydligt sämre och RHRN går väl inte ens hänga upp sig på längre?

Att RHRN vinner trots galopp är givetvis mycket märkligt men han är ju verkligen bra.

Obalansen i spelet tycker jag ligger i att treåringarna springer för snabbt och tidigt kan mäta sig med topphästarna, det känns helt fel men att hästar med bra FYSISKA förutsättningar inte ALLTID vinner mot dom som inte är lika väl förberedda speglar snarare verkligheten än sstör mig.
Reply
Posted: 2008-06-02 07:53:28 Answer to: ":D:D Så nu har jag sovit på saken och tycker fortfarande att det är g"

Became a member: 
Forum posts:
håller med dig ang obalansen, känns som att det skall prioriteras.. treåringar SKALL inte springa 11,5/2140m i första starten oavsett motstånd.
Reply
Cherry Posted: 2008-06-02 08:02:30

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Är inte en ny loppmotor på gång?
Reply
travspelarn Posted: 2008-06-02 15:32:32

Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
Om man tröttnar på ett spel, vilket som helst, så brukar man väl inte fortsätta bara för att man är duktig på det? Och om det är någon som tycker att jag förstör spelet bara för att jag lägger så ber jag om ursäkt för det, men jag tänker inte fortsätta att lägga ner tid på detta bara för er skull.

Tänkte visa ett mail också som jag fick igår som visar att det kanske inte bara är jag som förstör spelet.


"Jag måste fråga dig -

Om jag vill ha en häst som ska bli 3 år exakt t ill nästa etapp startar ska jag då köpa den 2 veckor innan 1juli - alltså 17:e juni?

Och avla 3 veckor innan - alltså 10 juni?

Frågade Kakan om detta och han sa att jag skulle avla imorgon men det känns fel och som att han lurar mig lite..?

Jag frågar dig för att det är din hingst jag vill avla med."



Och samma person skriver här att han tycker att det är synd att stall läggs ner.

Kan också säga till soberano att jag inte lägger ner enbart för att giant warrior bara var fyra i ett lopp. Har varit trött på det här spelet ett tag nu och detta var bara droppen...

Och prata inte om dåliga prestationer efter hård matchning. RHRN vann ju kriteriet efter typ 10 lopp på 10 dagar.
Reply
Posted: 2008-06-02 16:52:41

Became a member: 
Forum posts:
Håller fortfarande med Travspelarn !

Soberano, så klart det går att störa sig fortfarande på att en häst som RHRN inte verkar springa inom samma lagar som övriga hästar i spelet.

Som sagt, Att fina hästar kan förlora skiter jag fullständigt i !
Det är som du säger soberano, bara kul med en viss oberäknelighet.

Att RHRN däremot vinner KRITERIET , och kommer tvåa i DERBYT samt lyckas i alla kvalen...alla dessa lopp över lång distans...det visar ju på att något är helfel !

Träning eller loppmotor eller blå egenskaper....whatever !

Speciellt andraplatsen i derbyt efter galopp. Skit i Giant Warrior...Han slår ett helt packe långskubbare av klass. Alla de var väl inte felmatchade...men han nitar de flesta trots 50m galopp.

Kan du inte se ett problem där Soberano så måste du blunda !

Du kan inte jämföra med Super Light på det sätt du gör.
Det står inte nånstans att RHRN är liten...Det finns bara siffror som visar att RHRN har kass styrka (jämfört med flera ifältet) och halvdan spurtförmåga

Med dålig styrka vinner du inte 2640 med 50m galopp...och är definitivt inte 2 i ett derby ! That´s it !
Reply
Soberano Posted: 2008-06-02 17:44:20 Answer to: "Håller fortfarande med Travspelarn ! Soberano, så klart det går att s"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Givetvis håller jag med om att det finns väldigt mycket att förbättra på spelet och jag tycker inte alls att det är spelförstörande på ngt sätt att lägga ner sitt stall. Tanken har faktiskt slagit mig också men jag antar att jag försöker hitta andra infallsvinklar och förklaringar vilket inte alltid lyckas. Jag sitter inte inne med några sanningar och ändrar mig gärna om jag får bra motargument

Antar att jag önskar att det var på det sättet som jag skrivit att Giant warrior var bortmatchad men som ni sagt så finns det väl inga hästar som matchats så sjukt dåligt som kakans stackars åsnor och dom vinner ju ändå. Tar tom 3:e platser på nya rekord trots att dom är skadade...(Sneaky work). Finns massor med smådetaljer som borde gå justeras ganska lätt som att skadade hästar inte kommer i mål eller ens till start,tvångsstrykning och att hästar utan brodd på en vinterbana automatiskt galopperar bort sig då jag än inte sett en häst som lyckats ta sig runt en vinterbana i ngt som kan liknas tävlingstempo.

Att kakan är som en jävla kameleont var inget nytt och falskare spelare är nog svårhittad skulle jag tro...

Hursomhelst så har jag inte den blekaste aning om hur en loppmotor fungerar men är rätt säker på att det inte är gjort på en kafferast men däremot skulle det ju vara roligt om dom som är ansvariga faktiskt klev in i diskussionerna ibland och förklarade när vi gnäller funderar och drar slutsatser och bisatser och skriver uppsatser utan att egentligen ha den blekaste aning om vad vi skriver om då vi inte vet ett piss om hur det är uppbyggt.
Reply
Posted: 2008-06-02 17:56:55

Became a member: 
Forum posts:

men däremot skulle det ju vara roligt om dom som är ansvariga faktiskt klev in i diskussionerna ibland och förklarade när vi gnäller funderar och drar slutsatser


Håller med rakt av ! Om det nu fortfarande är lite beta och de hävdar att det jobbas på förbättringar och att det är bra med förslag och feedback...då vorde det, som du säger Soberaon, väl alldeles utmärkt att var med lite mer aktivt i diskussioneran här !

Startade jag ett onlinespel skulle jag ta en koll i forumet varje dag tror jag. Allt för att kolla av stämningen helt enkelt
Reply
Posted: 2008-06-02 21:40:13

Became a member: 
Forum posts:
ang. RHRN och styrkan. Vad jag märk krävs inte mycket över 2 i styrka förlång lopp på lätt bana. Och RHRN har ju säkert riktigt mycket snabbhet. Hade väl en 6 eller nått i mitten av förra sesongen och lär väl minst en 8a nu.

Min fire into speed har en 2a i styrka men har sprungit 12.7 på långdistans.(och endå inte vunnit helt otroligt) Och han har riktigt bra på snabbheten.

Däremot tror jag att vid tung bana börjar det spela in mer. Men där är det endå tungbana värdet som sätter in och har mer betydelse än nått annat. Finns mycket som kan behöva skjusteras. Men jag tror styrka är ett värde som både jag men framförallt kanske alla andra överskattat ganska mycke.

lite spåningar:
Det känns även som att startsnabbhet är ett värde som spelar in ganska mycket när det är klass på hästarna. Många topp hästar har mycket blått men få har specielt mycket på startsnabbheten. Topp hästarna ser ganska lika ut i värdena(skulle jag tro) Och då kan ett snabbjobb för att få upp startsnabbheten lite till en 3 eller 4 (eller mer) Ge stora resultat. En extra edge om du vill. Men det är svårt att veta. Det är ju mycket som varierar på en häst så det är inte alltid lätt att jämnföra. Specielt den berömda vinnarskallen verkar ju spela in mycket och är svår att mäta.

Dvs en bra häst slår ofta/alltid sämre hästar men när det börjar bli jämnt måste man hitta en extra edge.
Reply
1   2   [ 3 ]   4