1
2
[ 3
]
4
5
6
7
8
|
|
Posted: 2011-08-09 17:40:17  Logiskt är det ju inte direkt, ville bara höra hur du resonerade innan jag sagt mitt.  Dessutom är din förklaring klart motsägelsefull då Love force har gått barfota fler gånger än han gått med skor i Sverige. Så då måste väll barfota vara hästens vanliga balans?
Men för att gå till själva sakfrågan så tar du alltså inte minsta hänsyn till hur hästen steg och ork påverkas av balansen? Dessutom tar du ingen som helst hänsyn till en specifik hästs hovkvalité samt hur viktigt ett lopp är för just den specifika hästen? Du tittar enbart på hur hästen brukar gå balanserad och drar dina slutsatser utifrån det?
Vad gäller just denna häst Love force så har han i sina tre senaste starter gått helt ok. Lätt men intetsägande seger senast, halvt fastlåst efter invändigt lopp gången innan och hygglig från kön för tre starter sedan (fick då draghjälp av kadetten men var chanslös att hänga på denne). Innan dess har han fem starter där han gått barfota runt om. Tre av dessa har slutat i seger, alla i mkt fin stil, en stark andraplats i dödens på kadetten samt en makalös dålig styrning där hästen utgick felfri... Innan dess en start med skor där han var ok som trea...
Summa sumarum: Love Force rör sig bättre och presterar bättre på barfotabalans. Nu råkar jag också veta att Noralf hade sparat hovarna i de tre senaste mindre loppen för att kunna köra barfota till Norrlands Grand prix med 300k i förstapris. Tyvärr blev han som tidigare nämnts struken där men antar att det blir barfota nu istället. Men vet inte säkert då jag inte hört Noralf uttala sig ännu.
Vill också säga ett par generella saker kring barfotakörning. Att springa barfota är det naturliga för en häst och de flesta hästar blir mycket friare i gången när de springer utan skor. "Alla" Svanstedts hästar går ju till exempel barfota till slut även om det kan ta tid innan hästarna vänjer sig, hur skulle hans hästar klara sig om man plötsigt slog på skor på dem? Så för hans hästar gäller naturligtvis optimalt barfota runt om i alla starter. Varför skulle då inte alla andras hästar också kunna gå det?
Det är dock ofta tränarna det är fel på. De vet ibland inte vad de gör när de rycker skorna eller låter inte hästen vänja sig vid balansen. Minns Buck I st Pat i elitloppsförsök där man beslutade sig att rycka skorna för första gången i hästens karriär mellan försök 1 och försök 2 till elitloppet. Buck hoppade från start och var på tok för lätt.
Andra misstag som ofta görs (mest av mindre tränare) är att hoven inte verkas ordentligt när man tar av skorna eller låter en häst gå barfota som inte har tillräckligt med vägghorn och sulhorn. Har en kompis som är hovslagare så är riktigt insatt i detta ämne.
Ser väll också minst 5tusen travlopp per år och följer barfotainfon slaviskt så lite har jag nog plockat upp längs vägen. Även om jag naturligtvis inte är lika insatt som den självutnämnde förståsigpåaren... 
Answer to: "Logiskt är det ju inte direkt, ville bara höra hur du resonerade "
|
Became a member:
Forum posts:
|
det öär ju givet att du inte kan vara lika insatt som en självutnämnd förståsigpåare, dock betyder ju inte det att dina kunskaper ska förringas, eller hur? du är ju på inget sätt oduglig, hoppas inte du tycker det heller.
undrar verkligen om den barfotainfon stämmer på Love force tidigare starter i år, hade för mig att den nämligen gick med skor då.
Du kan väll bekräfta det mr allvetare? vet du bara det som står i programmet lr VET du faktiskt något sj som du inte kan läsa i resultatet? dvs om den verkligen gick barfota?
hästen måste ha bedrövligt dålig hovkvalite om man måste spara i 3 starter.
jävligt märkligt att man kan köra den barfota i 5 raka om hovkvaliten är så dålig, det går inte ihop alls , tyvärr, inte ens för en som inte är självutnämnd förståsigpåare är jag rädd/glad för.
tackar för ditt bidrag angående generella saker kring barfotakörningen.
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2011-08-09 18:03:35  det öär ju givet att du inte kan vara lika insatt som en självutnämnd förståsigpåare, dock betyder ju inte det att dina kunskaper ska förringas, eller hur? du är ju på inget sätt oduglig, hoppas inte du tycker det heller.
undrar verkligen om den barfotainfon stämmer på Love force tidigare starter i år, hade för mig att den nämligen gick med skor då.
Du kan väll bekräfta det mr allvetare? vet du bara det som står i programmet lr VET du faktiskt något sj som du inte kan läsa i resultatet? dvs om den verkligen gick barfota?
hästen måste ha bedrövligt dålig hovkvalite om man måste spara i 3 starter.
jävligt märkligt att man kan köra den barfota i 5 raka om hovkvaliten är så dålig, det går inte ihop alls , tyvärr, inte ens för en som inte är självutnämnd förståsigpåare är jag rädd/glad för.
tackar för ditt bidrag angående generella saker kring barfotakörningen.
Answer to: "det öär ju givet att du inte kan vara lika insatt som en sjä"
|
Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
|
Om du tittar på hästens hovar i de starterna så ser du att den gått barfota.  Sedan att påstå att barfotainfon är felaktig i fem raka starter känns lite väll magstarkt.
Rätt så täta starter (6 dagar - 16 dagar - 10 dagar) samt för hästen mindre viktiga i de tre senaste är förklaringen att han gått med skor... Man vill inte riskera att inte kunna köra barfota till Norrlands grand prix...
|
|
Reply
|
|
saab2000
|
Posted: 2011-08-09 18:10:46 Edited(2): 2011-08-09 18:11:40
|
Became a member: 2008-12-27
Forum posts: 39
V 10, KADETT C.D.
|
Nån som vet hur bergarns båda andra kusar står sig i jämförelse med Kadett CD? Tänkte framförallt på TREHIC (FR), som rekordsänkte med flera sekunder senast över samma distans...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 18:53:17 Edited(1): 2011-08-09 18:59:18  Om du tittar på hästens hovar i de starterna så ser du att den gått barfota.  Sedan att påstå att barfotainfon är felaktig i fem raka starter känns lite väll magstarkt.
Rätt så täta starter (6 dagar - 16 dagar - 10 dagar) samt för hästen mindre viktiga i de tre senaste är förklaringen att han gått med skor... Man vill inte riskera att inte kunna köra barfota till Norrlands grand prix...
Answer to: "Om du tittar på hästens hovar i de starterna så ser du att"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag var hyffsta säker på att den gåt med skor i 2 av dem starterna, därför brydde jag mig inte ens om att kolla barfota infon, men nu bär jag kollade ser jag det står barfota.
Så därför blev jag något förvånad och undrar om den verkligen gått barfota i alla starter.
inte påstått att den skulle vara fel i precis alla, men undrar i några, speciellt starterna den var ute i innan v75 loppet.
För en normal häst behöver man ofta skippa 1 start med barfota om man sparar, i vissa fall 2, 3? 3 är extremt ovanligt för ett lopp med 300k "bara" med.
enda sättet kolla på hästens hovar är om man är på plats, med ATGs lopparkivkvalite ser man ju inte ens färgen på hästarna
Enda förklaringen är väll att det måste vara ett dåligt norgeskämt då 
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2011-08-09 20:04:21  jag var hyffsta säker på att den gåt med skor i 2 av dem starterna, därför brydde jag mig inte ens om att kolla barfota infon, men nu bär jag kollade ser jag det står barfota.
Så därför blev jag något förvånad och undrar om den verkligen gått barfota i alla starter.
inte påstått att den skulle vara fel i precis alla, men undrar i några, speciellt starterna den var ute i innan v75 loppet.
För en normal häst behöver man ofta skippa 1 start med barfota om man sparar, i vissa fall 2, 3? 3 är extremt ovanligt för ett lopp med 300k "bara" med.
Enda förklaringen är väll att det måste vara ett dåligt norgeskämt då 
Answer to: "jag var hyffsta säker på att den gåt med skor i 2 av dem s"
|
|
Kvalitén är inte den bästa men på närbilderna ser man balansen, gjorde precis ett blindtest på några hästar och hade rätt på alla... Jag garanterar att barfotainfon stämmer för alla starter på denna häst.
300k är stort för en norsk häst, där de är vana med typ 20k i första. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 20:09:46  Kvalitén är inte den bästa men på närbilderna ser man balansen, gjorde precis ett blindtest på några hästar och hade rätt på alla... Jag garanterar att barfotainfon stämmer för alla starter på denna häst.
300k är stort för en norsk häst, där de är vana med typ 20k i första. 
Answer to: "Kvalitén är inte den bästa men på närbilderna s"
|
Became a member:
Forum posts:
|
hur fan kan du se hästarnas hovar i lopparkrivet, driver du me mig lr?
skulle gärna vilja ha be kräftelse om någon mer kan det 
är du verkligen 100% den gick utan skor loppet innan v75?
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2011-08-09 20:35:07  hur fan kan du se hästarnas hovar i lopparkrivet, driver du me mig lr?
Answer to: "hur fan kan du se hästarnas hovar i lopparkrivet, driver du me mig lr?"
|
|
Första barfotastarten ser du det när han blir inzoomad i första sväng. Finns inte en antydan till någon sko där inte. I andra starten ser du bakhovarna in i första sväng och fram efter cirka 600, osv. Du får titta noggrant och när hästen är inzoomad...
Dessutom i de intervjuer som varit med noralf har han väll typ sagt att det blir barfota igen. Får kolla något intervjuarkiv för att bekräfta detta men jag brukar inte minnas fel...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 20:53:42  hur fan kan du se hästarnas hovar i lopparkrivet, driver du me mig lr?
Answer to: "hur fan kan du se hästarnas hovar i lopparkrivet, driver du me mig lr?"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tänk så många kanoner man sett tappa en sko som förstört dagen för dem. Ett klassiskt exempel på hur man skall göra är elitloppet 1987, när de ryckte skorna inför finalen på Rex Rodney, medans Stig H på Utah Bulwark filade ner skorna lite. Hur det fick vet nog alla.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 23:36:00 Edited(1): 2011-08-09 23:36:24  Första barfotastarten ser du det när han blir inzoomad i första sväng. Finns inte en antydan till någon sko där inte. I andra starten ser du bakhovarna in i första sväng och fram efter cirka 600, osv. Du får titta noggrant och när hästen är inzoomad...
Dessutom i de intervjuer som varit med noralf har han väll typ sagt att det blir barfota igen. Får kolla något intervjuarkiv för att bekräfta detta men jag brukar inte minnas fel...
Answer to: "Första barfotastarten ser du det när han blir inzoomad i för"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag vet bara att jag är och var 99% säker på att hästen inte gick barfota inför v75 starten, därför blev jag ruggigt förvånad när jag såg att den stod barfota, har väldigt bra minne faktiskt, oavstet om någon säger något annat, använder i stort sätt lopparkiv 2 gånger månaden för att kolla nån smågrej, kollar aldrig några hästars lopp där då jag redna vet dem i huvudet.
men ska kika i lopparkivet på love force
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2011-08-10 00:00:59  jag vet bara att jag är och var 99% säker på att hästen inte gick barfota inför v75 finalen därför blevjag ruggigt förvånad nä'r jag såg att den stod barfota, har väldigt bra minne faktiskt, oavstet om någon säger något annat, använder i stort sätt lopparkiv 2 gånger månaden för att kolla nån smågrej, kollar aldrig några hästars lopp där då jag redna vet dem i huvudet.
men ska kika i lopparkivet på love force
Answer to: "jag vet bara att jag är och var 99% säker på att häste"
|
|
Intervju inför v75-starten:
 Han går barfota runt om igen.
Källa: http://www.spets-o-slut.se/component/content/article/2206-noralf-braekken-om-love-force
Inför Hagmyren:
 och det blir barfota runt om igen, säger Noralf,
Källa: http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=48939
Hur länge ska jag behöva hålla på för att överbevisa dig? Dessutom som du kanske ser nu i lopparkivet så har han ett flyktigare steg och blir betydligt effektivare när han körs utan skor...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-10 00:06:37 Edited(1): 2011-08-10 00:08:04
Answer to: "Intervju inför v75-starten:
Han går barfota runt om ig"
|
Became a member:
Forum posts:
|
ne jag har inte kollat ännu, jo klart om han gått barfota i de starter jag trott han gått med skor så är det skillnad på barfota och skor, det säger jag inget om isåfall.
måste varit bristfällig skoinfo på atg i de starterna isåfall, annars hade jag inte avrit 100% på att han gått med skor.
jag spelat hästen tungt själv vid flera av de starterna så inget jag inbillat mig i sömnen isåfall.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-10 01:18:15
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, ALSO FINN
S 2, KENSETH HANOVER
|
Nu är väl ändå den längsta diskussionen någonsin om barfota vs skor på en enskild kuse över va?
Nu kanske ni kan köra samma diskussion på en annan häst också?
Allvarligt Travspanarn...Du måste släppa behovet av att ha rätt hela tiden. Alla har vi fel då och då. Vissa mer än andra. Men bättre att bara erkänna när man haft fel och gå vidare. Inga konstigheter med det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-10 03:13:31  Nu är väl ändå den längsta diskussionen någonsin om barfota vs skor på en enskild kuse över va?
Nu kanske ni kan köra samma diskussion på en annan häst också?
Allvarligt Travspanarn...Du måste släppa behovet av att ha rätt hela tiden. Alla har vi fel då och då. Vissa mer än andra. Men bättre att bara erkänna när man haft fel och gå vidare. Inga konstigheter med det.
Answer to: "Nu är väl ändå den längsta diskussionen någ"
|
Became a member:
Forum posts:
|
suck, gå lägg dig 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-10 06:52:57
Answer to: "Intervju inför v75-starten:
Han går barfota runt om ig"
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Ja det är en häst som klarar barfotan bra om han har hovar till det ! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-10 06:54:43  Tänk så många kanoner man sett tappa en sko som förstört dagen för dem. Ett klassiskt exempel på hur man skall göra är elitloppet 1987, när de ryckte skorna inför finalen på Rex Rodney, medans Stig H på Utah Bulwark filade ner skorna lite. Hur det fick vet nog alla.
Answer to: "Tänk så många kanoner man sett tappa en sko som först"
|
|
Ja de loppet sitter i huvudet forfarande Rexen gick ta mig fan genom ljudvallen innan han felade !! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-10 07:00:30  Logiskt är det ju inte direkt, ville bara höra hur du resonerade innan jag sagt mitt.  Dessutom är din förklaring klart motsägelsefull då Love force har gått barfota fler gånger än han gått med skor i Sverige. Så då måste väll barfota vara hästens vanliga balans?
Men för att gå till själva sakfrågan så tar du alltså inte minsta hänsyn till hur hästen steg och ork påverkas av balansen? Dessutom tar du ingen som helst hänsyn till en specifik hästs hovkvalité samt hur viktigt ett lopp är för just den specifika hästen? Du tittar enbart på hur hästen brukar gå balanserad och drar dina slutsatser utifrån det?
Vad gäller just denna häst Love force så har han i sina tre senaste starter gått helt ok. Lätt men intetsägande seger senast, halvt fastlåst efter invändigt lopp gången innan och hygglig från kön för tre starter sedan (fick då draghjälp av kadetten men var chanslös att hänga på denne). Innan dess har han fem starter där han gått barfota runt om. Tre av dessa har slutat i seger, alla i mkt fin stil, en stark andraplats i dödens på kadetten samt en makalös dålig styrning där hästen utgick felfri... Innan dess en start med skor där han var ok som trea...
Summa sumarum: Love Force rör sig bättre och presterar bättre på barfotabalans. Nu råkar jag också veta att Noralf hade sparat hovarna i de tre senaste mindre loppen för att kunna köra barfota till Norrlands Grand prix med 300k i förstapris. Tyvärr blev han som tidigare nämnts struken där men antar att det blir barfota nu istället. Men vet inte säkert då jag inte hört Noralf uttala sig ännu.
Vill också säga ett par generella saker kring barfotakörning. Att springa barfota är det naturliga för en häst och de flesta hästar blir mycket friare i gången när de springer utan skor. "Alla" Svanstedts hästar går ju till exempel barfota till slut även om det kan ta tid innan hästarna vänjer sig, hur skulle hans hästar klara sig om man plötsigt slog på skor på dem? Så för hans hästar gäller naturligtvis optimalt barfota runt om i alla starter. Varför skulle då inte alla andras hästar också kunna gå det?
Det är dock ofta tränarna det är fel på. De vet ibland inte vad de gör när de rycker skorna eller låter inte hästen vänja sig vid balansen. Minns Buck I st Pat i elitloppsförsök där man beslutade sig att rycka skorna för första gången i hästens karriär mellan försök 1 och försök 2 till elitloppet. Buck hoppade från start och var på tok för lätt.
Andra misstag som ofta görs (mest av mindre tränare) är att hoven inte verkas ordentligt när man tar av skorna eller låter en häst gå barfota som inte har tillräckligt med vägghorn och sulhorn. Har en kompis som är hovslagare så är riktigt insatt i detta ämne.
Ser väll också minst 5tusen travlopp per år och följer barfotainfon slaviskt så lite har jag nog plockat upp längs vägen. Även om jag naturligtvis inte är lika insatt som den självutnämnde förståsigpåaren... 
Answer to: "Logiskt är det ju inte direkt, ville bara höra hur du resonerade "
|
|
Din utläggning är utmärkt o ja kan bara instämma !! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-10 07:42:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
Har braekken sagt något än om skobalansen???????
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-10 11:23:02
|
Became a member:
Forum posts:
V 10, KADETT C.D.
|
Guiden kommer i posten idag så man kan ju hoppas att det står där!
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2011-08-10 20:15:00
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
V 10, KADETT C.D.
|
Måldomare larockma:
Spelarn - Spanarn 10-0

|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-10 23:13:24
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, ALSO FINN
S 2, KENSETH HANOVER
|
Jag gillar dom här tvåhästarsloppen där storfavoriten får dödens.
För mig är det givet hur jag lirar. Jag spikar spetshästen och hoppas den håller ifrån. Vinner kadetten här känns det ändå så beige att det kvittar om jag är kvar.
|
|
Reply
|
|
1
2
[ 3
]
4
5
6