1
[ 2
]
3
4
5
6
7
8
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 07:04:51  oftats kan man göra det när det är hästens vanliga balans, annars skulle de köra alla hästar barfota varje start, om det varit det optimalaste, enkel logik som även du borde förstå om du tänker till lite.
Answer to: "oftats kan man göra det när det är hästens vanliga bala"
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Haha..istället för att verka hovarna så kör man barfota...jojo...troligen.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 07:07:40  Viggo var fin sist, bara åkte ifrån dom efter gått i tredje o drog tåget själv sista 700m, om de två kör mot varandra.....när två träter vinner en tredje som Einstein skulle ha sagt.. 
Answer to: "Viggo var fin sist, bara åkte ifrån dom efter gått i tred"
|
|
Nja rejäl klass skillnad är de.. banan är kort o det är bara att kolla norrmannen sista start o förstå att en upprepning är på gång !! Bergharn har en bra häst o han bör vara framme hos baggen 500 kvar för att utmana !! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 07:13:26  Va e 6an för lik ?
Berätta lite Dujorha, du har väl koll på den ? 
Answer to: "Va e 6an för lik ?
Berätta lite Dujorha, du har väl koll p&"
|
|
Mycket bra 4-åring !! Stark o rejäl o funkar bra i Sverige..hästen gick från 6 spåret sist o tog ledningen...repris på gång här !! Klart Bergharn har en bra häst men bakspår är normalt ett handikapp på dryga 10-15 talet meter ... 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 07:17:46
|
|
Om hästen kommer att köras skolös ? Mycket troligt med bra bana o så stort första pris !!! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 07:37:29  Man får avvakta skoinfon här. Känns som att Love force är en klass bättre barfota och det krävs nog för att han ska kunna slå kadetten. Love force har dessutom varit struken för en sårskada nyligen, även om det kanske inte påverkar formen jättemycket, är det knappast optimalt.
I dagsläget känns två hästar heltäckt men går Love force med skor spikar jag nog kadetten...
Answer to: "Man får avvakta skoinfon här. Känns som att Love force &aum"
|
|
Ja strykningen va inte opt. men första V75 o en extra chans o kolla provstart o värmning innan inlämmningen o den ska man ta ! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 11:16:31
|
Became a member:
Forum posts:
V 10, KADETT C.D.
|
Klart barfota är bättre än skor, på dom flesta hästarna iaf, men hovar slits ju. Litet fält här också så bakspår behöver inte vara jättedåligt. Nä just nu är det spik på Kadetten, Han är som sagt väldigt stark, om inte Love force gör en kanon värmning blir det spik
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 11:33:31 Edited(1): 2011-08-09 11:34:24  Haha..istället för att verka hovarna så kör man barfota...jojo...troligen.. 
Answer to: "Haha..istället för att verka hovarna så kör man barfot"
|
Became a member:
Forum posts:
|
vet inte riktigt vad det har för koppling till mitt inlägg men ok 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 11:50:16  Klart barfota är bättre än skor, på dom flesta hästarna iaf, men hovar slits ju. Litet fält här också så bakspår behöver inte vara jättedåligt. Nä just nu är det spik på Kadetten, Han är som sagt väldigt stark, om inte Love force gör en kanon värmning blir det spik
Answer to: "Klart barfota är bättre än skor, på dom flesta hä"
|
|
Ja verkar rätt väg.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 11:51:59  vet inte riktigt vad det har för koppling till mitt inlägg men ok 
Answer to: "vet inte riktigt vad det har för koppling till mitt inlägg men ok"
|
|
Hovar slits o när de blir ömfotade kan de va marigt att veta.. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 12:07:54  Hovar slits o när de blir ömfotade kan de va marigt att veta.. 
Answer to: "Hovar slits o när de blir ömfotade kan de va marigt att veta..;)"
|
Became a member:
Forum posts:
|
javisst är det så, men tror inte dte har så mkt med det jag skrev bara
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 12:19:58  javisst är det så, men tror inte dte har så mkt med det jag skrev bara
Answer to: "javisst är det så, men tror inte dte har så mkt med det ja"
|
|
Nja inte direkt men barfotan är ju speciell om det är en bra balans för hästen men samtidigt slitsam som den är.. o överdrivet bruk är lurigt för spelarna.. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 12:20:54  Nja inte direkt men barfotan är ju speciell om det är en bra balans för hästen men samtidigt slitsam som den är.. o överdrivet bruk är lurigt för spelarna.. 
Answer to: "Nja inte direkt men barfotan är ju speciell om det är en bra bala"
|
Became a member:
Forum posts:
|
är ju inte direkt fallet här då häst knappast går barfota någon start ens
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 12:21:05
|
|
Gällde ju Love om hästen va bättre med barfotan.. eller om den inte kunde gå det så ofta.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 12:22:41
|
|
Hästen kunde gå så lätt balanserad helt klart men sedan är det ju fästet som spelar roll också o hästen kan bli trött av att inte få de... 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 12:25:42
|
|
Typ inte helt bra balans sist på Sundsvik Saigon...utan bakskor då.. 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2011-08-09 12:30:43
|
|
Fick ja bestämma så skulle ja inte tillåta barfota alls !!! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 12:33:03  Fick ja bestämma så skulle ja inte tillåta barfota alls !!! 
Answer to: "Fick ja bestämma så skulle ja inte tillåta barfota alls !!"
|
Became a member:
Forum posts:
|
är ju ungefär som att säga till ishockeyspelare att de måste åka mnd skridskoskydden på 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 12:46:45  är ju ungefär som att säga till ishockeyspelare att de måste åka mnd skridskoskydden på 
Answer to: "är ju ungefär som att säga till ishockeyspelare att de m&ari"
|
Became a member:
Forum posts:
V 1, ALSO FINN
S 2, KENSETH HANOVER
|
uj... den jämförelsen va riktigt dålig..
Du får komma på ngn bättre. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-09 13:02:44  uj... den jämförelsen va riktigt dålig..
Du får komma på ngn bättre. 
Answer to: "uj... den jämförelsen va riktigt dålig.. :D
Du får"
|
Became a member:
Forum posts:
|
tycker den va grym 
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2011-08-09 17:21:00  visst, tro du att du vet så mkt mer än mig så
sätt samtliga starter hästen gjort i norrland i år, det är din uppskattning iallafall, tror snarare är nackdel med barfota, behöver ingen lycka du vet, finns andra som gör det mer, tack för omtanken dock.
Answer to: "visst, tro du att du vet så mkt mer än mig så:)
sä"
|
Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
|
Logiskt är det ju inte direkt, ville bara höra hur du resonerade innan jag sagt mitt.  Dessutom är din förklaring klart motsägelsefull då Love force har gått barfota fler gånger än han gått med skor i Sverige. Så då måste väll barfota vara hästens vanliga balans?
Men för att gå till själva sakfrågan så tar du alltså inte minsta hänsyn till hur hästen steg och ork påverkas av balansen? Dessutom tar du ingen som helst hänsyn till en specifik hästs hovkvalité samt hur viktigt ett lopp är för just den specifika hästen? Du tittar enbart på hur hästen brukar gå balanserad och drar dina slutsatser utifrån det?
Vad gäller just denna häst Love force så har han i sina tre senaste starter gått helt ok. Lätt men intetsägande seger senast, halvt fastlåst efter invändigt lopp gången innan och hygglig från kön för tre starter sedan (fick då draghjälp av kadetten men var chanslös att hänga på denne). Innan dess har han fem starter där han gått barfota runt om. Tre av dessa har slutat i seger, alla i mkt fin stil, en stark andraplats i dödens på kadetten samt en makalös dålig styrning där hästen utgick felfri... Innan dess en start med skor där han var ok som trea...
Summa sumarum: Love Force rör sig bättre och presterar bättre på barfotabalans. Nu råkar jag också veta att Noralf hade sparat hovarna i de tre senaste mindre loppen för att kunna köra barfota till Norrlands Grand prix med 300k i förstapris. Tyvärr blev han som tidigare nämnts struken där men antar att det blir barfota nu istället. Men vet inte säkert då jag inte hört Noralf uttala sig ännu.
Vill också säga ett par generella saker kring barfotakörning. Att springa barfota är det naturliga för en häst och de flesta hästar blir mycket friare i gången när de springer utan skor. "Alla" Svanstedts hästar går ju till exempel barfota till slut även om det kan ta tid innan hästarna vänjer sig, hur skulle hans hästar klara sig om man plötsigt slog på skor på dem? Så för hans hästar gäller naturligtvis optimalt barfota runt om i alla starter. Varför skulle då inte alla andras hästar också kunna gå det?
Det är dock ofta tränarna det är fel på. De vet ibland inte vad de gör när de rycker skorna eller låter inte hästen vänja sig vid balansen. Minns Buck I st Pat i elitloppsförsök där man beslutade sig att rycka skorna för första gången i hästens karriär mellan försök 1 och försök 2 till elitloppet. Buck hoppade från start och var på tok för lätt.
Andra misstag som ofta görs (mest av mindre tränare) är att hoven inte verkas ordentligt när man tar av skorna eller låter en häst gå barfota som inte har tillräckligt med vägghorn och sulhorn. Har en kompis som är hovslagare så är riktigt insatt i detta ämne.
Ser väll också minst 5tusen travlopp per år och följer barfotainfon slaviskt så lite har jag nog plockat upp längs vägen. Även om jag naturligtvis inte är lika insatt som den självutnämnde förståsigpåaren... 
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
3
4
5
6