[ 1
]
2
3
|
rotagg
|
Posted: 2011-11-27 23:36:06 Edited(1): 2011-11-27 23:57:09
|
Became a member: 2007-09-30
Forum posts: 413
|
Hur fan kan ett köp gå tillbaka och jag få en varning för fusk för en helt vanlig hästaffär?? Hästen ifråga Calura boy såldes timmen innan derbykval med bra poäng och en fin rad.. Nu, fem dagar senare har den som köpte hästen kört bort de flesta startpoäng och hans stora mål i karriären derbyt har han ju ingen chans på längre.. Och nu straffas jag genom att köpet går tillbaka och hästens värde har väll sjunkit till en femtedel på 5 dagar..
Fixa detta annars blir spelet och sidan en person fattigare..
|
|
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-11-28 12:53:13  Hur fan kan ett köp gå tillbaka och jag få en varning för fusk för en helt vanlig hästaffär?? Hästen ifråga Calura boy såldes timmen innan derbykval med bra poäng och en fin rad.. Nu, fem dagar senare har den som köpte hästen kört bort de flesta startpoäng och hans stora mål i karriären derbyt har han ju ingen chans på längre.. Och nu straffas jag genom att köpet går tillbaka och hästens värde har väll sjunkit till en femtedel på 5 dagar..
Fixa detta annars blir spelet och sidan en spelare fattigare..
Answer to: "Hur fan kan ett köp gå tillbaka och jag få en varning f&ou"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
tror det behöver vara minst 2 personer som rapporterat affären för att kontrollanterna ska kolla upp det , finner de också affären orimlig så går köpet tillbaka.
Reglern har kommit till för att förhindra fusk.
Själv kan jag inte bedömma om affären var orimlig utifrån det du säger , ser inget pris eller värden och kan inte se vem som är köpare. Ser dock vad du gav för den och utifrån det kan minstänka att det var ganska högt pris.
|
|
|
|
Medeltid
|
Posted: 2011-11-28 14:41:23
|
Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 786
|
Men oavsett om priset var för högt eller ej så kan det ju aldrig vara rätt som det skett nu; han säljer en häst innan derbyt och får tillbaks den efter derbyt, nu med mindre poäng och ett storlopp i annan regi utan att tjäna en krona på det.
Fuskreglerna är bra, men här har ju något gått snett.
|
|
|
|
simon_81
|
Posted: 2011-11-28 14:49:23
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Vill minnas att det var till stall Axevalla1 som hästen såldes för drygt 6 milj. Och vad man även kan se har detta stall nyligen sålt en 3-åring för 8 milj, och man kan anta att den här Calura boy var tänkt som en ersättare.
Självklart är det ett överpris, men troligtvis inget fusk bakom. 3- och 4-åringar har ju alltid sålts för överpriser, och man skulle egentligen gratulera rotagg till en bra affär (då köparen ej heller verkat lägga ner så mycket tid på spelet, så att han antagligen tyckt det spelat mindre roll om han chansat bort några miljoner hit eller dit).. Så är nog beredd att hålla med att den som hävt detta köp begått ett fel. 
|
|
|
|
rotagg
|
Posted: 2011-11-28 20:37:06 Edited(1): 2011-11-29 00:39:56
|
|
Det stämmer det var axevalla1 som köpte hästen för lika mycket som jag köpte den för.. Det var heller inte bara derbykvalet han startade i utan köparen hann med ett till lopp utan att ta pengar...
|
|
|
|
|
Posted: 2011-11-28 22:21:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nu vet jag inte vilka som har hävt affären eller på vilka grunder, men om man kollar in affären ur köparens synvinkel:
Han sålde sin häst 3 åriga spartacus för 8 milj. kr som vann nåt storlopp och hade hundratals med poäng vid tilfället.
Köparen var Travspelarn som i sin tur sålde strax innan flertalet med unghästar till summor uppemot 20 milj. och köpare av dessa hästar var några av spelets veteranstall.
Så pengarna som Axevalla1 använde för att köpa Calura Boy var helt "rena", alltså inga fuskpengar kan vi konstatera.
Han Köpte rotaggs häst och tyckte att priset var rimligt. Är det inte det som är huvudsaken, att båda parterna är nöjda med hästaffären och att ingen fusk ligger bakom?
|
|
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-11-28 23:36:56
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Det krävs minst 3 anmälningar gjorda av de som har möjlighet att häva köp innan ett köp kan dras tillbaka. Jag minns tyvärr inte exakt vilka som anmält detta köpet men jag var den som senare hävde det. Mycket möjligt att jag begått ett fel men jag kan inte veta säkert någonsin om det är fusk eller inte men om jag inte missminner mig helt så var detta uppe tidigare att även köp som inte kunde sägas vara 100% säkra fuskaffärer men med totalt orimliga priser skulle hävas för att få ner marknaden på lite rimligare priser igen och jag ansåg inte detta priset vara rimligt någonstans men om alla andra anser att 6.3 miljoner för en fyraårig valack som tränar hyggligt och saknar avelsvärde är ett ok pris så är inte jag den som ska spela duktig utan mejlar gärna Eriksson och ber honom styra upp det om det är möjligt.
Just den här affären var även anmäld av minst 5 personer.
|
|
|
|
rotagg
|
Posted: 2011-11-28 23:42:42  Det krävs minst 3 anmälningar gjorda av de som har möjlighet att häva köp innan ett köp kan dras tillbaka. Jag minns tyvärr inte exakt vilka som anmält detta köpet men jag var den som senare hävde det. Mycket möjligt att jag begått ett fel men jag kan inte veta säkert någonsin om det är fusk eller inte men om jag inte missminner mig helt så var detta uppe tidigare att även köp som inte kunde sägas vara 100% säkra fuskaffärer men med totalt orimliga priser skulle hävas för att få ner marknaden på lite rimligare priser igen och jag ansåg inte detta priset vara rimligt någonstans men om alla andra anser att 6.3 miljoner för en fyraårig valack som tränar hyggligt och saknar avelsvärde är ett ok pris så är inte jag den som ska spela duktig utan mejlar gärna Eriksson och ber honom styra upp det om det är möjligt.
Just den här affären var även anmäld av minst 5 personer.
Answer to: "Det krävs minst 3 anmälningar gjorda av de som har möjlighet"
|
|
Huvudsaken mister mercitimon är att det inte är fusk!! Och nu har jag fått tillbaka en häst med helt andra förutsättningar än när jag sålde hästen!! Så rätta till detta snarast!! Tänker inte vänta 1 månad innan Ericsson behagar logga in innan jag börjar leva rövare här..
|
|
|
|
|
Posted: 2011-11-28 23:46:06 Edited(4): 2011-11-29 00:23:18
|
Became a member:
Forum posts:
|
Säger inte att priset var rimligt, alldeles för dyrt enligt mig. Tänkte bara att affären gick rätt till, och med ärliga pengar.
Men du har helt klart en poäng där soberano.
Även om affären går rättvist till och utan fusk, måste det kanske ändå finnas en rimlig gräns för varje häst, hur mycket den kan tänkas vara värd.
Annars kanske man snart ser en ny trend här, där vissa säljer kameler med alldeles på tok för höga priser( en och samma användare/Kompisar - köpare & säljare). Och som sen hävdar i försvar att ingen fusk låg bakom, att båda var nöjd med affären.
Liknelse: Om vi tänker att rotaggs häst hade haft Noll poäng och han hade fått samma summa för hästen av Axevalla1. Då kan man ta upp samma argumentation att Axevalla1 hade ärliga pengar, ingen fusk låg bakom och båda var nöjda med affären, men rimligt för det?
|
|
|
|
Diamanten
|
Posted: 2011-11-29 00:12:06
|
Became a member: 2009-11-28
Forum posts: 61
|
Jag har ett framgångsrikt sto som många har försökt köpa av mig.
Tyvärr lyckades hon inte i kvala in till derbyt. Hon blev 3:a i försöket. Innan dess så ville Axevalla1 köpa henne av mig. Han berättade för mig att han hade fått 8 mille när han sålde Spartacus. Han ville hitta en ersättare och vara med i stora lopp och han kunde betala bra. Men hon var inte till salu. Jag berättar detta för att stödja Rotagg. Affären var ok.
Apropå höga priser. Jag har sett nyfödda 1-åringar varje säsong som kostar 5.000.000 upp till 10.000.000 kr. Där kan man prata om för höga priser.
|
|
|
|
Diamanten
|
Posted: 2011-11-29 00:14:23
|
Became a member: 2009-11-28
Forum posts: 61
|
Vad säger Axevalla1 om att bli av med hästen som han köpte dyrt?
|
|
|
|
hogan
|
Posted: 2011-11-29 01:05:04
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Jag vet också att Axevalla hade pengar att köpa för, han ville köpa både Bloody Mary o Paleface av mig innan det här, men nu vill jag bara klargöra en sak för dig Rotagg....jag har inte slagit ifrån mig ngt o kyllt på Spanarn....jag sa att jag är med o sanerar rapporterna som kommer in så inte Erikson ska få bordet fullt....för ibland tryck det på rapportknappen för folk ångrar sig och vill ha mer för hästen, jag skriver till varje rapportör och vill ha belägg för deras rapportering, annars kan de själva bli varnade så inte denna knapp ska missbrukas.
Och du ville att jag skulle rätta till detta men jag svarade dig då att jag ej har dessa befogenheter utan att det är Spanarn o Erikon, sen sa jag till ditt stöd att jag tryckte på att varna rapportören för jag tyckte nämligen inte att affären var ett fall för att dra tillbaks utan dåligt påläst av rapportören, nu ser jag här inne att 5 måste rapportera men på min länk jag fick i början stod ett enda namn, jag skrev till hönom o sa att Axevalla hade nyss ålt Spartacus så han har massa deg och Calur Boy hade bra poäng o toppkusk inför ett Derbykval, sen ser hästen ganska bra ut för övrigt, nu försvann ju mycket poäng och ingen framgång i Derby men det är väl mer Axevallas problem.
Nu har jag sett här inne att det behövs fler som anmäler, det visste jag inte och jag viste inte att det var fler än Spanarn som jag kunde vidarebefordra till. Men jag vill bara klargöra att jag var inne på linjen att anmäla rapportören och jag har inte skyllt något på Spanarn....men jag har full förståelse för att du är upprörd. Men jag tror detta kommer justeras tillbaka, det måste det göra men jag vill att den som jävlas just nu och trycker på att rapportknappar upphör med detta, för det löser ingenting. 
|
|
|
|
|
Posted: 2011-11-29 06:54:05
|
Became a member:
Forum posts:
|
sluta o gnällla grabbarna skriv till hans privat meddelanden så kan ni göra nått med han
|
|
|
|
rotagg
|
Posted: 2011-11-29 08:16:47 Edited(2): 2011-11-29 08:17:51
|
|
Hoganbrew fick info att det var du och spanarn som höll i transfern och eftersom du sa att du tagit min sida i detta så drog jag själv slutsatsen (felaktigt) att det var spanarn som gjort detta.. Editerade också mitt tidigare inlägg innan du skrev..  Men i och med att det nu var peter så går ni skonade..
Har inga förhoppningar på att detta kommer justeras tillbaka så kommer pensionera allt inom ett par dagar om det inte ordnas.. Ska väll bjuda 7 miljoner på terminator först och anmäla till b-lopp..
|
|
|
|
hogan
|
Posted: 2011-11-29 12:17:42  Hoganbrew fick info att det var du och spanarn som höll i transfern och eftersom du sa att du tagit min sida i detta så drog jag själv slutsatsen (felaktigt) att det var spanarn som gjort detta.. Men i och med att det nu var peter så går ni skonade..
Har inga förhoppningar på att detta kommer justeras tillbaka så kommer pensionera allt inom ett par dagar om det inte ordnas.. Ska väll bjuda 7 miljoner på terminator först och anmäla till b-lopp..
Answer to: "Hoganbrew fick info att det var du och spanarn som höll i transfern oc"
|
|
Ja jag kan bara beklaga och det är jättetråkigt när det blir fel, och jag förstår bägge sidor lite också om det nu var 5 st som anmälde....sen håller jag tummarna att rättvisan segrar och detta justeras innan du pensionerar hela stallet för det vore jättetråkigt då du är ett gammalt anrikt stall som inte skall behöva avsluta sin karriär på ett felaktiga grunder. Försök hålla huvet kallt för jag tror Eriksson rättar till detta men det är ju som vanligt att han läser posten 1-2 ggr per vecka så i värsta fall kan det ta upp till en vecka.
Sen tycker jag iden att se över transfern plus allt fusk som funnits på zonen är okej, att vi samarbetar med Eriksson för att stävja allt felaktigt, men det är skittråkigt när det blir ett mänskligt fel så någon drabbas, för det är ju första ggn vad jag vet iaf att det sker, så även om man stävjar 99 fall så förstör 1 sånt här fall alla de 99 rätta fall vi riktat till och det är skittråkigt.
Jag håller tummen för snabb rättvisa skippas Stall Derivata men också att du stannar och spottar i nävarna , skakar av dig det här och visar att dina hästar är kvar för att vinna många sköna segrar till. 
|
|
|
|
axevalla1
|
Posted: 2011-11-29 12:49:10
|
Became a member: 2010-08-19
Forum posts: 29
|
om de är därför han ska sluta att jag har gjort fel så får han alla mina skit pengar lägg ut nån dåligt häst bara
|
|
|
|
hogan
|
Posted: 2011-11-29 14:25:00  om de är därför han ska sluta att jag har gjort fel så får han alla mina skit pengar lägg ut nån dåligt häst bara
Answer to: "om de är därför han ska sluta att jag har gjort fel så"
|
|
Du har inte gjort ngt fel Axevalla1....dont worry....felet är att köpet gick tillbaks, för det gick ju rätt till eller hur?? 
|
|
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-11-29 14:42:25
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
jag kan tänka mig att köpa hästen för 5 miljoner , bara han sluta gnälla , förstår att du tycker det är fel men det är jävla sätt att hota med att lägga av om det inte blir som man vill.
Om det är ok att göra så betala jag 5 mille , bara du inte anmäller till några lopp innan tz-open.
Jag kommer i så fall lägga ut direkt efter den blir utslagen i tz-open för 1 kr.
Har bara 6,4 miljoner så vågar inte ge hela summan som du blev bjuden , det är väl kanske möjligt att få axevalla att göra det.
Det var väl på något liknande vis som affären med spelets bästa avelshingst growing ship gick till.
|
|
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-11-29 14:51:02
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Tycker nog rotagg har all rätt i världen att gnälla hur mkt han vill i det här fallet. Den som har tolkat reglerna har ju slagit knut på en stor del av hans stall. Så här får det liksom inte gå till..
|
|
|
|
rotagg
|
Posted: 2011-11-29 15:25:00
|
|
DD du får han för 4, hade nog kunnat sälja för den summan redan innan derbykval så.. Sen om axevalla vill bjuda över är det upp till honom.. Men handlar inte enbart om pengarna här, jag får tillbaka en häst med helt andra förutsättningar än när han såldes..
Vill också passa på att påpeka att jag ofta har hästar ute till mer eller mindre höga priser.. Om folk bjuder eller inte är upp till dessa men har aldrig tvingat någon att köpa någon av mina hästar.. Sedan är det alltid svårt att säga vad en häst är värd men generellt så tycker jag inte alltid att man måste gå plus för att köpa en häst.. Insprunga pengar och högre upp i tabellen är mer värt än pengar på banken..
Sedan är det alltid roligt att ha häst i ett litet större lopp.. Se på Spartacus, hur mycket sjönk han i värde efter hambot?? Usla värden och dålig träning om jag minns rätt för 8 miljoner.. Tror inte axevalla hade varit särskilt nöjd om köpet hävts efter det loppet..
Avslutningsvis så är det inte ok att häva köp på detta sätt och att en person kan agera själv i ett sådant här ärende är bara sorgligt.. Antar också att hade han kvalat in till derbyt och gått bra där är det nog ingen som hade haft en tanke på att häva köpet.. Hur en häst presterar i den nya regin ligger alltså till grund för detta vidriga övergrepp på mitt stall..
|
|
|
|
[ 1
]
2
3
|