Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Forumetikett o fuskmisstankar

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2   3  
Author Message
B_Good Posted: 2010-08-04 01:08:59

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Har nu stängt och tagit bort 2st trådar i ämnet fuskanklagelser.

Fusk är trist men att hänga ut en eventuell fuskare i forumet kan (i mitt tycke) inte leda någonstans utan ger bara till massa digital pajkastning, påhopp o otrevlig stämning. Det spårar bara ur och då det dessutom är spekulativt är det väldigt snarlikt mobbing.
Folk i olika åldrar samsas på detta forum, det kan va värt att komma ihåg.

Fusk skall skötas via Eriksson o inte i en forumtråd..

Jag förstår att det kan vara frusterande att se vad man uppfattar som uppenbart fusk och trots att man rapporterar det inte få se nån direkt ändring men det är tyvärr så det är.
Eriksson sköter detta o har inte tid/lust/ork/möjlighet att fixa allt i den takt folk kräver.

så än en gång...

VID FUSKMISSTANKE
*Kontakta Eriksson och rapportera användaren
*Starta INTE en tråd i forumet där du pekar ut den eventuelle förövaren
*Om du inte förstår förra punkten o ändå startar en tråd räkna med att den kommer bli stängd/borttagen och om du använder otrevliga bekyllningar/påhopp el andra forum-överträdelser lär du dessutom bli avstängd.
*Gillar du inte detta, Kontakta Eriksson o klaga.

Sorry om jag maktmissbrukar o uppför mig som en Nazist här men döda inte budbäraren.
Reply
B_Good Posted: 2010-08-04 01:22:48

I övrigt kan tråden användas till att diskutera tex
Forumetikett.
Sätt att bli av med fuskare eller vägar att sätta dit fuskarna
och annat konstruktivt.

Men alltså inte smutskastning o fuskbeskyllningar el dyl.
Reply
JontePuma Posted: 2010-08-04 01:32:30 Answer to: "I övrigt kan tråden användas till att diskutera tex Forume"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
antar att ni moderatorer inte fått befogenhet att utreda misstänkt fusk/stänga av användare ännu, för det nämnde väl Eriksson vara aktuellt? Det skulle underlätta all den frustration när man ser "uppenbart" fusk men inget görs för Eriksson inte har den tid att lägga ner som krävs.

Att ge moderatorerna dessa befogenheter tror jag skulle vara ett steg i rätt riktning... Om nu ni moderatorer skulle vilja ha det ansvaret dvs.
Reply
B_Good Posted: 2010-08-04 01:37:58 Answer to: "antar att ni moderatorer inte fått befogenhet att utreda misstän"

Inget jag vet nåt om men det kan va en ide..
Eventuellt låta nån annan än forummoderatorerna ta hand om fusk så man inte koncentrerar allt hos några få användare. Det finns ju användare som är riktigt duktiga på att sniffa reda på fuffensaffärer, de ksnake skulle kunna få nån befogenhet?
Reply
hogan Posted: 2010-08-04 08:47:12 Answer to: "Inget jag vet nåt om men det kan va en ide.. Eventuellt låta n"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag anmäler mig frivilligt, utan att skryta så är jag ganska duktig på sånt och varit med ett tag så lite har man lärt sig, varit med och genom bra samarbete med bra personer fått bort ett antal fuskare, sen brinner jag för renhårigt spel och en god stämning, samt på ett trevligt sätt försöka göra Travzonen så bra som möjligt genom att utvecklas tillsammans på lika villkor.
Har dessutom ett antal ideer om att kunna stävja fusket så mycket som möjligt, med bra dialog och gott samarbete så kan man åtminstone göra det svårare och kanske begränsa vissa möjligheter till fusk.
Men det här måste ju Eriksson avgöra, så jag hoppas att han kan bevilja detta och i så fall är jag redo och beredd att ställa upp, men skulle vilja ingå i en grupp om 2-4 personer så man kan täcka upp varann vid ev. semester och skrivandet till Eriksson, han skall ju underrättas även om han låter oss få befogenheter.
För det ska vara minst 110% säkerhet vid fusk innan man stänger av någon, sen kan man ju kanske stänga av under utredning i vissa fall.

Vill tillägga att jag inte gillar att vara en korridor-polis, eller forumspolis utan jag är av den gamla stammen där heder i spel betyder oerhört mycket, fuska i kortspel o spel överhuvud taget är för mig tabu...sen gillar jag sajten väldigt mycket och tror på bättre stämning om vi slipper trådar med onödigt tjafs i och massa munhugg, bättre då att det utreds i det tysta och vid 110% säkerhet så stängs vederbörande av helt enkelt....kort o gott. Mitt motto är FAIR PLAY!!

Happy playing dudes.....
Reply
larockma Posted: 2010-08-04 12:56:23 Edited(1): 2010-08-04 12:56:45

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Thats the way to go Hogan
Reply
Mikihisa Posted: 2010-08-04 19:18:45
684
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
Håller helt med. Och som Hogan säger så vore en liten grupp rutinerade spelare som man kan lita på hjälpa till. Detta skulle helt klart underlätta för Eriksson och vi skulle slippa frustration över att nåågon köper en häst man vill ha för överpris eller tjänar pengar på avelshingstar och samarbete mellan stall. I denna grupp kan man som sagt backa upp varandra, men även disskutera eventuella fusk och be om varandras åsikter innan en möjlig avstängning.

Skulle det kunna bli en sådan grupp så är jag gärna med och hjälper till lite vid sidan om. Finns såklart folk somär bättre än mig på att hitta fuskare, men jag kan om jag vill Och är gärna med för att göra spelet och de som spelar fair en chans

För ett Travzonen utan fusk!
Reply
Posted: 2010-08-06 21:14:08 Edited(2): 2010-08-06 21:15:48

Became a member: 
Forum posts:
Problemet är att ett antal av de personer som anklagas, eller nämns, allt för ofta när fuskdiskussionerna kommit upp i olika trådar är att flera av dessa personer är väldigt bra på att hålla sig i gråzonen. Det är därför svårt att komma åt, och i vissa fall kanske reglerna skulle behöva förtydligas.

Dock, även om reglerna är otydliga, eller om det finns kryphål : T.ex. huruvida man ska acceptera totala överbud , ta pengarna och le glatt, eller om man har ett ansvar att själv tänka till och visa lite moral.(och rapportera t.ex.)
Något som jag även försökte trycka på i ett inlägg i en av de borttagna trådarna. (men tycker det är helt okej att du plockade trådarna B_good ! )

Ville bara påvisa att bara för man kan komma runt reglerna, spela i gråzonen, och därigenom vinna fördelar utan att rakt av bryta några regler, så innebär det ändå inte att det är okej !!! Något vissa verkar tycka tyvärr

Detta "gråzonsfusk" leder också till vissa problem i långa loppet, då det blir svårt för moderatorer att ta tag i, och stävja, även om några moderatorer skulle ha befogenhet att motverka det. Hur ska en moderator förhålla sig till fusk som inte nämns i regelboken,men som rent moraliskt är helt uppenbart åt skogen ?
Reply
B_Good Posted: 2010-08-06 23:48:27 Answer to: "Problemet är att ett antal av de personer som anklagas, eller näm"

Oj. Sorry var inte meningen att moderera en moderator.

Vi har väl alla länge efterlyst klarare regelverk och får förhopningsvis det nån gång. Fram till dess blir frågan ett filosofiskt diskussionsämne precis som du säger..

Hur ska en moderator förhålla sig till fusk som inte nämns i regelboken,men som rent moraliskt är helt uppenbart åt skogen ?

Kant, Nietche, Sartre o grabbarna har väl ideer men jag misstänker att vi inte hittar nåt lätt svar på frågan
Reply
hogan Posted: 2010-08-07 10:36:55

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Det gäller väl att få en dialog med Eriksson genom maila lite fram o åter tills man kommit överens, sen kan man ju sitta med Skype och göra ett 3 eller 4 mans samtal, där man tar upp reglerna med Eriksson som han sen lägger ut på Nyhets sidan om vad som gäller från och med nu typ.

Och då har han samtalat med några som kan få handhålla detta med hur vi ska förhålla oss, även när det gäller Gråzonen så finns det ju också saker man kan göra, man kan sätta in åtgärder för att förhindra även sånt.

Grejen är att Eriksson måste bevilja detta och lägga upp en dialog med dom som kan få uppdraget och då vore väl Skype en utmärkt plats för detta....finns även andra smidiga chattar ifall inte alla har Skype.

Men för att inte moralen ska sjunka här inne och att många ska känna att det är fritt fram så måste det en gång för alla hända något, annars är det risk för som Perra brukar säga, att detta läggs till handlingarna till de tusen andra ideerna vi haft.
Jag ska iaf göra ett krafttag med att försöka maila Eriksson om detta och försöka förklara för honom att det är av stor vikt att det görs något nu, det måste sättas upp nya regler och det är NU!!!!!!
Reply
Posted: 2010-08-07 11:20:21 Answer to: "Det gäller väl att få en dialog med Eriksson genom maila li"

Became a member: 
Forum posts:
Skype var ett bra förslag!
Reply
ddmannen Posted: 2010-08-07 11:31:18 Edited(1): 2010-08-07 11:31:40

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Man bör väl diskutera när det är frågan om att klargöra regelverket eller när man teknisk ska försvårar eller omöjliggöra vissa fuskmöjligheter:

Det borde vara förbjudet att i annonser eller mess , ljuga eller missleda köparen genom att bara drar upp fördelar och utlämnar sånt som är dåligt om hästen , tex att man vet att en häst tränar uselt på en egenskap men att man bara nämner att den bra på en annan , vilken man då också överdriver och säger att den tränar kanon.

Tveksamt om man ska kunna sätta överdrivna utropspriser , här kan det vara fråga om båda att sätta upp regler och eventuellt göra tekniska förändringar

Man bör diskuterar om man teknisk bör ändra något kring auktion , tex

* sätta ett maxbelopp för vad ett nystartat stall kan bjuda på en häst , förslag 50000 eller så mycket som ens stall sprungit in

* gör så att man inte kan övertrassera konton genom att låsa pengarna när man lagt ett bud

* möjligen göra så man inte direkt kan sälja sin nyköpta häst
Reply
Posted: 2010-08-07 13:11:02 Edited(4): 2010-08-07 13:14:40
684
Östersund

Became a member: 
Forum posts:

Oj. Sorry var inte meningen att moderera en moderator.

Nej, det är lugnt B_Good, Jag riktade mig ju faktiskt ganska direkt mot den "användare" tråden berörde, men mest för att diskutera, och få användaren i fråga samt få fram budskapet generellt att vissa användare kanske ska tänka till på vad man vill med sitt spelande i Travzonen.
Har nämligen aldrig riktigt fattat det här med att försöka vinna sig fördelar genom att befinna sig i gråzonen, och utnyttja olika luckor man kan hitta.

Det är ju på något sätt som att dumförklara övriga spelare då man dels tror att ingen ska reagera och framför allt genom att man tydligen tror att det ska föra med sig någon form av respekt att genom gråzonsfusk nå t.ex. en topp 10-placering.
Önskar mest att somliga tänkte till lite på varför man spelar !?! *suck*

Det är jusom Hogan säger, att jag kan känna lite mild frustration (hehe) över att Eriksson tar lite väl lång tid på sig ibland ! Kan inte låta bli att kommentera lite syrligt i vissa trådar ibland därför, t.ex. fusktrådar !

Dock ska sägas till Erikssons försvar att det ändå förr eller senare brukar tas tag i de problem som påpekas ! Bra därför att du mailar och grejar Hogan !

Själv orkar jag, och är inte riktigt lika motiverad, längre till att ta tag i saker. Har nämnt det till Eriksson för nåt år/halvår sedan med att han kan plocka bort mig som moderator, men så länge jag är kvar så tänker jag åtminstone vara en finne i röven på gråzonsspelare och fuskare ett tag till

Men lite klarare regler om etik och moral , inte bara verbalt och skriftligt i forumet, utan även i själva spelet vore trevligt
Reply
Posted: 2010-08-07 16:31:42 Answer to: "Har nu stängt och tagit bort 2st trådar i ämnet fuskanklage"

Became a member: 
Forum posts:
skrivit cirka 5 solklara fuskmail till eriksson vad händer ? inte ett skit.

elr jo, fuskarna gör bara FLER och FLER account och det är de som kommer vara spelets slut på denna sidan en vacker dag, tyvärr.
Reply
B_Good Posted: 2010-08-07 16:33:15 Answer to: "skrivit cirka 5 solklara fuskmail till eriksson vad händer ? inte ett "

Jag hoppas verkligen du har fel!
Reply
Posted: 2010-08-07 16:37:14 Answer to: "Jag hoppas verkligen du har fel!"
684
Östersund

Became a member: 
Forum posts:
känns att om vi ska göra nått åt fuskarna så är det verkligen dags , de tjatas och tjatas men händer inte ett skit.. måste komma på ett bra system.
Reply
B_Good Posted: 2010-08-07 16:41:00 Answer to: "känns att om vi ska göra nått åt fuskarna så &a"

Visst är det så..
Jag tror engagemang från bossen eller delegering av ansvaret för fusk är enda lösningen..

Nån svartlistning för misstänkta stall kanske?
Reply
Posted: 2010-08-07 23:59:00 Answer to: "Visst är det så.. Jag tror engagemang från bossen eller d"
684
Östersund

Became a member: 
Forum posts:
Kan vara en bra idé(Y)
Reply
Posted: 2010-08-08 00:01:53 Edited(1): 2010-08-08 01:08:56 Answer to: "Visst är det så.. Jag tror engagemang från bossen eller d"
684
Östersund

Became a member: 
Forum posts:
svider att se *CENSURERAT AV MODERATOR* köpa en kanonhäst (*CENSURERAT AV MODERATOR* ) för rena smutspengar... snälla gör nått åt *CENSURERAT AV MODERATOR* och alla andra fuskare annars slutar denna sida snart upp.. och tydligen hjälper det inte hur mycket man än gnäller här eller pratar med andra och de har samma åsikter ?
Reply
Posted: 2010-08-08 00:18:33 Answer to: "svider att se Victory_stables köpa en kanonhäst (primetime palema"
684
Östersund

Became a member: 
Forum posts:
Vore bra att ha bort honom härifrån så fort som möjligt...
Reply
[ 1 ]   2   3