[ 1
]
2
3
|
Diamanten
|
Posted: 2011-03-20 19:50:45
|
Became a member: 2009-11-28
Forum posts: 61
|
etapp två 2011 är lika nära.
Vad kommer att skilja etapp ett mot etapp två?
Finns det några kända förändringar?
Loppmotor, fler lopp, fler banor. återgå till 3 banor som kör alfa, beta, gamma osv söndagar, V7 lördagar borde bli Jackpotbaserat, prispengar som betalas ut till de 100 bästa på etappen är några förändringar som jag skulle önska.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-03-20 20:44:27
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Ny loppmotor.. that's a good one 
|
|
Reply
|
|
silver
|
Posted: 2011-03-20 20:47:50
|
Became a member: 2010-07-09
Forum posts: 358
|
håller med dig att dem 100 bästa spelarna borde få mer pengar typ
1:5000000kr
2:4000000kr
3:3000000kr
4:2000000kr
5:1000000kr
6:900000kr
7:800000kr
8:700000kr
9:600000kr
10:500000kr
11-49 400000kr
50-100:200000
det här skulle ju vara en rolig förandring roligare kamp om palceringarna prispengarna böhever ju inte se ut som jag har skrivit men ett bra förslag tycker jag
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-03-21 06:31:18
|
|
Nej, lägg ner. 5 mille till ettan, vad tror du det får för effekt i långa loppet? De rika blir rikare och det blir ännu svårare för de medelstora och små stallen att hävda sig. Pengarna förlorar värde och toppstallen kan köpa vad de vill på marknaden.
Ettan brukar ju redan dra in 6-8 mille på lopp, att då ge ytterligare 5 mille känns onödigt.
Ge socialbidrag till de små stallen istället så vi får ett jämnare spel. Idag är det näst intill omöjligt att ens på 1 år slå sig in i den relativa toppen. Såvida man inte drar en Dont worry Butch från stuteriet, och hur många har sån bonnröta?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-03-21 10:55:59 Edited(1): 2011-03-21 10:59:52  Nej, lägg ner. 5 mille till ettan, vad tror du det får för effekt i långa loppet? De rika blir rikare och det blir ännu svårare för de medelstora och små stallen att hävda sig. Pengarna förlorar värde och toppstallen kan köpa vad de vill på marknaden.
Ettan brukar ju redan dra in 6-8 mille på lopp, att då ge ytterligare 5 mille känns onödigt.
Ge socialbidrag till de små stallen istället så vi får ett jämnare spel. Idag är det näst intill omöjligt att ens på 1 år slå sig in i den relativa toppen. Såvida man inte drar en Dont worry Butch från stuteriet, och hur många har sån bonnröta?
Answer to: "Nej, lägg ner. 5 mille till ettan, vad tror du det får för "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Fast du om någon borde ju veta att det INTE går att köpa sig till framgång...... Alltså, en fet plånbok är ingen garanti för topplacering om man inte har lite tur och lite känsla......
Hur många miljoner hade du när du tog över stallet?
|
|
Reply
|
|
silver
|
Posted: 2011-03-21 11:46:32
|
|
som jag skrev tidigare så behöver inte prispengarna se ut som jag skrivit där man kanske kan höja prispengarna för placeringarna 11-49 och 50-100 och minska den lite för 1-10 mot det jag skrev tidigare men någon slags förändring borde det bli tycker jag det är för lite i dagsläget
kanske om man börja med 3 millar till ettan 2.5 millar till tvån och så vidare placeringarna 11-49 kunde kanske få 750000kr och 50-100 500000kr någon som köper det här ny som idag med 50000kr till topp 100 stallen är ju väldigt lite men får man en halv mille för att vara topp 100 då blir det riktigt roligt
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-21 12:32:10 Edited(1): 2011-03-21 12:32:55
|
Became a member:
Forum posts:
|
helt fel att ge pengar för hurhögt upp man kommer. Det kommer bara som Grenka säger öka avstånden mellan toppstallen och de mindre stallen..
om ettan som tjänar över 5mille/säsong får ytteligare 3m så är dom uppe i 8-10m kontra mitt stall som drar in kanske 200k/säsong. HUR ska jag då kunna ta mig till toppen??
Det som skulle hända med att ge ut mer pengar är att priserna på bra hästar skulle stiga och vi mindre stall skulle aldrig kunna köpa någon bra häst..
|
|
Reply
|
|
silver
|
Posted: 2011-03-21 12:37:23
|
|
så är det i verkligheten också det finns stora stall små stall alla kan inte bli stor stall heller du är inte bättre än va du är peza man drar inte ner prispotterna i verkliga storloppen helle så verkligheten lilla peza stall ska kunna komma ikapp björn goop spela bättre gör bättre affärer
så kommer du högre upp
|
|
Reply
|
|
silver
|
Posted: 2011-03-21 12:51:56
|
|
kommer här med ett nytt förslag till pengar för topp 100 spelarna
1:3000000kr
2:2500000kr
3:2000000kr
4:1500000kr
5-10:1000000kr
11-49:750000kr
50-100:500000kr
håller med om att i det första jag skrev var det för mycket pengar till topp tio stallen och för lite till 11-100 stallen men det här borde kanske vara bättre för alla eller vad tycker ni
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-21 13:02:26 Edited(1): 2011-03-21 13:03:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
tycker det inte ska höjas till fantasipriser vad alla får men enligt mig en mer realistisk prissumma skulle kunna se ut såhär:
1:a pris: 2 000.000 fiktiva pengar till nästa TravSpelomgång
2:a pris: 1500.000 fiktiva pengar till nästa TravSpelomgång
3:e pris: 1000.000 fiktiva pengar till nästa TravSpelomgång
4:e - 10 pris: 750.000 fiktiva pengar till nästa TravSpelomgång
11:e - 100:e pris: 500.000 fiktiva pengar till nästa TravSpelomgång.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-03-21 13:27:24
|
|
Jag är inte ute efter att få högre premier vid topplaceringar och har heller inte fått ett öre för mina 2 senaste etappvinster. Tycker att det vore roligare om jag vid en etappseger fick något annat typ av pris. 5 Gratis namnbyten eller nåt annat som jag skulle uppskatta mer.
Menar bara att det är annat som är viktigare när det gäller att bygga ekonomi än det tillfälliga andrum som en sådan summa ger. Vore viktigare att justera upp de kostnader som finns för att göra det möjligt att genom insprugna pengar få ekonomin att gå ihop. Rika stall kommer det alltid att finnas och de som har pengar har lättare att få mer oavsett skalan på premierna för dom som gått bra under etappen.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-03-21 14:19:53
|
|
Men hallå Soberano, jag sålde ju hela stallet ganska omgående. Topphästar till loppispriser, Screaming Fist och Gesar Hoss bl.a. Sen köpte jag Doc the Hooligan för 8m ENBART för att jag hade ett tomt stall och var uttråkad och ville spendera pengarna på nåt, jag fattade ju att det inte var ett prisvärt köp.
Jag hade aldrig överdrivet mycket pengar, och har inga direkta kanonhästar i mitt stall heller. Är nöjd med min nuvarande världsranking med tanke på att jag är ganska osnuten på Travzonen och inte kan ett skit om trav på riktigt. Har gjort några relativt billiga köp som fallit ut väl.
Står fast vid att det inte kan vara rimligt med vettlösa summor som 5 mille för en förstaplats då klyftorna bara ökar och alla toppstall, antar jag, redan har en fet plånbok.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2011-03-21 14:21:08  Jag är inte ute efter att få högre premier vid topplaceringar och har heller inte fått ett öre för mina 2 senaste etappvinster. Tycker att det vore roligare om jag vid en etappseger fick något annat typ av pris. 5 Gratis namnbyten eller nåt annat som jag skulle uppskatta mer.
Menar bara att det är annat som är viktigare när det gäller att bygga ekonomi än det tillfälliga andrum som en sådan summa ger. Vore viktigare att justera upp de kostnader som finns för att göra det möjligt att genom insprugna pengar få ekonomin att gå ihop. Rika stall kommer det alltid att finnas och de som har pengar har lättare att få mer oavsett skalan på premierna för dom som gått bra under etappen.
Answer to: "Jag är inte ute efter att få högre premier vid topplacering"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Tycker som du Soberano....några namnbyten är väl det minsta man kan begära för att man har visat fin uppskattning till Travzonen och för ett gott arbete, tycker Eriksson kan hitta på några roliga saker där som spetsar till det hela....Vinnaren får dra 5 gratis Svenska från stuteriet...tvån 3 st och trean 1 st....sen kan de upp till placering 10 få en Fransk och från 11 upp till 50 en Amerikan och 51-100 får en Malta kuse...
Likadant Oddsjakten kunde ge 5 st stuteriet eller 5 namnbyten
V75 ligan likaså
Det gör ju så det blir liten belöning för stallchefen och man kan känna lite uppskattning, detta tycker jag ERIKSSON!!!! 
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-03-21 14:24:41
|
|
Tror knappast Eriksson vill involvera real life-pengar som priser. Var inte så snåla, en tia per nytt hästnamn är väl inget att bråka om. Hur många hästar byter ni namn på egentligen?
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2011-03-21 15:11:00
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
Allt jag bara kan 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-03-21 15:11:16  Tror knappast Eriksson vill involvera real life-pengar som priser. Var inte så snåla, en tia per nytt hästnamn är väl inget att bråka om. Hur många hästar byter ni namn på egentligen?
Answer to: "Tror knappast Eriksson vill involvera real life-pengar som priser. Var inte"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Kanske är mer en fråga om att Soberano inte bor i Sverige och det därmed är svårare för honom att byta namn på hästarna? 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-03-21 15:12:46  Tycker som du Soberano....några namnbyten är väl det minsta man kan begära för att man har visat fin uppskattning till Travzonen och för ett gott arbete, tycker Eriksson kan hitta på några roliga saker där som spetsar till det hela....Vinnaren får dra 5 gratis Svenska från stuteriet...tvån 3 st och trean 1 st....sen kan de upp till placering 10 få en Fransk och från 11 upp till 50 en Amerikan och 51-100 får en Malta kuse...
Likadant Oddsjakten kunde ge 5 st stuteriet eller 5 namnbyten
V75 ligan likaså
Det gör ju så det blir liten belöning för stallchefen och man kan känna lite uppskattning, detta tycker jag ERIKSSON!!!! 
Answer to: "Tycker som du Soberano....några namnbyten är väl det minsta"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Håller med både dig och Soberano, bra idé med gratis stuterihästar och namnbyten som pris! 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-03-21 16:50:52  Men hallå Soberano, jag sålde ju hela stallet ganska omgående. Topphästar till loppispriser, Screaming Fist och Gesar Hoss bl.a. Sen köpte jag Doc the Hooligan för 8m ENBART för att jag hade ett tomt stall och var uttråkad och ville spendera pengarna på nåt, jag fattade ju att det inte var ett prisvärt köp.
Jag hade aldrig överdrivet mycket pengar, och har inga direkta kanonhästar i mitt stall heller. Är nöjd med min nuvarande världsranking med tanke på att jag är ganska osnuten på Travzonen och inte kan ett skit om trav på riktigt. Har gjort några relativt billiga köp som fallit ut väl.
Står fast vid att det inte kan vara rimligt med vettlösa summor som 5 mille för en förstaplats då klyftorna bara ökar och alla toppstall, antar jag, redan har en fet plånbok.
Answer to: "Men hallå Soberano, jag sålde ju hela stallet ganska omgå"
|
|
Vad har det med saken att göra att du sålde hela stallet? Helt på bar backe var du ju knappast och jag vill bara få sagt att pengar inte är allt här på spelet. Jag skiter i om jag får 1 miljon eller 5 om jag skulle vinna en etapp så på den punkten är jag helt överens med dig. Har inte sagt något annat. Däremot så tycker jag nog inte att det är helt rätt att den som blir rankad 100 ska få 500 tusen medan den som vinner hela skiten får 4 ggr så mycket känns bara löjligt. Visst blir de FRAMGÅNGSRIKA stallen rikare precis som IRL men detta innebär inte att det är hur lätt som helst att fortsätta hålla sig kvar i toppen.
Jag tar som ett exempel: SIMPEHOT var kulletta och dominerade storloppen förra etappen. Denna etappen har han skrapat ihop 85000 på sina 5 starter. Alltså är det ingen som helst garanti för att det bara är att håva in en massa segrar bara för att det går bra en etapp. Jag köpte en treåring för 6 miljoner som vunnit ETT lopp! Alltså, mina pengar hjälpte inte den gången heller.
Har inte tid att rabbla upp mina tankar och argument just nu men återkommer gärna med exempel.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-21 17:22:25
|
Became a member:
Forum posts:
|
ne jag håller inte med er om att ge toppstallen mer pengar, det blir bara inflation i spelet.
och Silver dags att stänga foderluckan nu va? Du är ju inte ens top 100! jag har spelat i 1månad nu men sitter på rätt mycket mer rutin än dig då jag spelade i ca 2år innan jag tog semester ett tag..
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-03-21 18:12:48  Vad har det med saken att göra att du sålde hela stallet? Helt på bar backe var du ju knappast och jag vill bara få sagt att pengar inte är allt här på spelet. Jag skiter i om jag får 1 miljon eller 5 om jag skulle vinna en etapp så på den punkten är jag helt överens med dig. Har inte sagt något annat. Däremot så tycker jag nog inte att det är helt rätt att den som blir rankad 100 ska få 500 tusen medan den som vinner hela skiten får 4 ggr så mycket känns bara löjligt. Visst blir de FRAMGÅNGSRIKA stallen rikare precis som IRL men detta innebär inte att det är hur lätt som helst att fortsätta hålla sig kvar i toppen.
Jag tar som ett exempel: SIMPEHOT var kulletta och dominerade storloppen förra etappen. Denna etappen har han skrapat ihop 85000 på sina 5 starter. Alltså är det ingen som helst garanti för att det bara är att håva in en massa segrar bara för att det går bra en etapp. Jag köpte en treåring för 6 miljoner som vunnit ETT lopp! Alltså, mina pengar hjälpte inte den gången heller.
Har inte tid att rabbla upp mina tankar och argument just nu men återkommer gärna med exempel.
Answer to: "Vad har det med saken att göra att du sålde hela stallet? Helt p"
|
|
Ja, att det inte är nån GARANTI för framgång är vi överens om, men det underlättar ju en del. Hade inte toppstallen haft så mycket pengar hade de kanske fått vidta vissa åtgärder, t.ex tvingats sälja hästar istället för att pensionera dom enbart av skälet att de vill få in en ny unghäst. Great Horsetail är ett exempel. Den hästen hade ett stall utanför top100 dödat för; du har råd att utan vidare pensionera honom för att han inte gått bra på sistone och låta honom dra in avelspengar.
Spelet är extremt toppstyrt och det tar sinnessjukt långt tid för ett nytt stall att komma nånvart. Vi snackar åratal med genomsnittlig tur med aveln och stuteriet. Det är för mig inte användarvänligt. Del av charmen med spelet är kanske att det inte kan "vinnas" på 1 vecka, men det går till överdrift åt andra hållet istället.
Nu har jag börjat gå lite offtopic här, min ursprungliga poäng var egentligen bara att 5 mills till ettan är absurt, jag ser hellre att fokus läggs på att skicka in grejer som hjälper små och medelstora stall så att spelet och konkurrensen blir lite jämnare. Många av toppstallen idag är väl, om jag inte har fel, toppstall pga att de varit med från början, då det var lättare att dra in pengar. Ge de nya nykomlingarna en fair shot också, på nåt sätt.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
3
|