1
2
3
[ 4
]
5
6
7
8
9
10
|
|
Posted: 2011-10-12 20:34:16 Edited(1): 2011-10-12 20:34:30  så här är det ärade speltorsk
1. Många som spelar v75 spelar just för att det är kul, de vill ha något att se på medans de följer loppen, de vill ha spänning så länge som möjligt.
Just därför garderar de alltid i början, för att de inte vill åka och hänga kvar till slutet.
så procentuellt läggs det mer streck i de 3 första loppen.
2. Väldigt ofta ser man utdejning efter första 3 loppen mellan 100-200kr, för att endå sluta på 500k - uppåt några miljoner till slut.
Finns många anledningar till detta, som seriös spelare så SKA man ta tillvara på alla värmningar och stallbacksinfo/ senaste nytt som är tillgängligt innan spelstop på v75. Just i de 3 första loppen finns detta alltid tillgängligt. Därför skräller det sällan så mkt i de loppen för att folk är pålästa ( de seriösa) de andra har bara målat på för att inte åka. Den seriösa kan dra nytta av detta och filtrera bort skällar som det är negativ info på och istället spara de skrällstrecken till de sista 4 loppen.
Dessutom hinner man kan få senaste nytt på de tänkbara spikarna(ofta favoriter) i de 3 första loppen , och man kan dra nytt av det och ta ställning.
Väljer du att spika i något av de sista loppen har du inte tillgång till värmning där inte heller sista minuter balansinfo.
likaså med skrällarna, ofta skrälelr det i de sista loppen för att det kommer massa ny info på skrällar inför dd loppen som inte finns tillgängligt på.
ett färskt exempel har du i lördags på Q fourty five, dujorha grinade över spelstöt, med skoryck bak  en sådan häst hade väldigt många med på DDn, men väldigt få på v75, Dock inte jag  då jag spelade helt korrekt å spikade första 3 å målade på sista 4, (lite kuriosa)
Finns mer att skriva ok varför det är speltekniskt rätt i längden gå krot första 3 men jag hoppas jag fått med det viktigaste.
Answer to: "så här är det ärade speltorsk:)
1. Många som "
|
Became a member:
Forum posts:
V 8, ZAPDOS HÅJT
S 2, NICK NOCK
|
Visst är det som du skriver om att många väljer att inte spika i första, men min poäng är att man inte behöver ngn sådan tumregel när man kan titta på streckprocenten och insatsfördelningen för att se i vilken avdelning folk spikar.
När det gäller hur det rensar så är det lite av en "illusion" att det rensar mindre i de första avdelningarna. Anledningen till att det rensar mindre där är att det då fortfarande finns en massa "skitsystem" kvar som egentligen inte har så stor chans att få 7 rätt, men som ändå räknas. Skulle man i efterhand räkna rensen bakifrån så skulle renset bli mkt mindre i de sista avdelningarna. Om du förstår vad jag menar.
Däremot köper jag när det gäller värmningen. MEN ofta är det ju så att man har gjort ett system, och speciellt om man kör reducerat, och om ens spik värmer dåligt eller kör en dålig provstart så är det sällan vettigt att börja konstruera om hela systemet. Ok om man då har ett alternativt system redo med en annan spik, men hur många gånger gör man så?
Så i praktiken så har det inte så stor betydelse att spika i första. Viktigare att inte spika där alla andra spikar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 20:39:16 Edited(1): 2011-10-12 20:40:11  Visst är det som du skriver om att många väljer att inte spika i första, men min poäng är att man inte behöver ngn sådan tumregel när man kan titta på streckprocenten och insatsfördelningen för att se i vilken avdelning folk spikar.
När det gäller hur det rensar så är det lite av en "illusion" att det rensar mindre i de första avdelningarna. Anledningen till att det rensar mindre där är att det då fortfarande finns en massa "skitsystem" kvar som egentligen inte har så stor chans att få 7 rätt, men som ändå räknas. Skulle man i efterhand räkna rensen bakifrån så skulle renset bli mkt mindre i de sista avdelningarna. Om du förstår vad jag menar.
Däremot köper jag när det gäller värmningen. MEN ofta är det ju så att man har gjort ett system, och speciellt om man kör reducerat, och om ens spik värmer dåligt eller kör en dålig provstart så är det sällan vettigt att börja konstruera om hela systemet. Ok om man då har ett alternativt system redo med en annan spik, men hur många gånger gör man så?
Så i praktiken så har det inte så stor betydelse att spika i första. Viktigare att inte spika där alla andra spikar.
Answer to: "Visst är det som du skriver om att många väljer att inte sp"
|
Became a member:
Forum posts:
|
tror jag du börja snacka om lite andra grejer med, huvudsaken på v75 är spikarna sitter 
Sedan vad folk kör med taktik hur de lägger upp systemen är en annan sak. Beroende på professionell man är i sitt v75 spelande. men det är en annan femma, det viktigaste är att man filtrerar sin kupong genom att plocka bort så mkt streck man kan de fölrsta 3 loppen tills senare med hjälp av senaste nytt som finns tillgängligt i 3 första loppen, sedan om man det är många plus på din tänkbara spik är det en bonus bara.
har du en tänkbar spik och du får de bekräftelser du vill ha, kan detta gör att du vågar lira ett större system och får då också med mer hästarna i slutet av loppen. allting hänger ihop
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 20:40:50  Visst är det som du skriver om att många väljer att inte spika i första, men min poäng är att man inte behöver ngn sådan tumregel när man kan titta på streckprocenten och insatsfördelningen för att se i vilken avdelning folk spikar.
Answer to: "Visst är det som du skriver om att många väljer att inte sp"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Värmningar är alltid nr 1 annars tänker vi nog likadant som seriösa
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-10-12 20:48:26
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V 7, MELLBY SAMBUCA
S 4, LEONAS YETI
|
Jag är en av de som oftast garderar i Avd 1 men håller med travspanarns funderingar här ovan.
Vettiga tankar.
Kan bjuda på lite egeninsamlad statistik. (baserad på de senast 111 v75omgångarna dvs ca 2år)
Favoriterna i avd 1 och 3 segrar i 42,3% av fallen vilket är bra mycket oftare än favoriterna i de 3 avslutande avdelningarna segrar.
Sen kan man ju dra vilka slutsatser man vill av det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 20:54:36  Jag är en av de som oftast garderar i Avd 1 men håller med travspanarns funderingar här ovan.
Vettiga tankar.
Kan bjuda på lite egeninsamlad statistik. (baserad på de senast 111 v75omgångarna dvs ca 2år)
Favoriterna i avd 1 och 3 segrar i 42,3% av fallen vilket är bra mycket oftare än favoriterna i de 3 avslutande avdelningarna segrar.
Answer to: "Jag är en av de som oftast garderar i Avd 1 men håller med travs"
|
Became a member:
Forum posts:
V 8, ZAPDOS HÅJT
S 2, NICK NOCK
|
Avd 1 och 3 eller avd 1-3?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 20:56:51 Edited(1): 2011-10-12 20:57:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
vad finns det för belägg för den teorin mer än vad du "tror"?
som speltorsken sade, orsaken till att värdet inte går upp så mycket i början är pga det finns så enormt många skitsystem som inte kommer att få 7 rätt, men som faller bort senare.
Kollar man tex de senaste veckorna/månaderna så hittar vi de största favoriterna just i de första 3 loppen.
finns någon vettig sammanställning av att det ska vara effektivare att spika i början? hört dte 100ggr, men aldrig sett något som stödjer teorin......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 20:58:02  Jag är en av de som oftast garderar i Avd 1 men håller med travspanarns funderingar här ovan.
Vettiga tankar.
|
Became a member:
Forum posts:
V 8, ZAPDOS HÅJT
S 2, NICK NOCK
|
är det 1-3 är det iofs inte så otroligt oväntat. Dessa avdelningar brukar ju innehålla Silver, Klass 1 och Guld. De klasser där flest favoriter vinner. Stoloppen över tillägg där minst antal favoriter vinner samt klass 2 brukar vara avd 4 och 5.
så det förklarar fortfarande inte varför man ska spika i avd 1. hellre då säga att man ska spika i silver eleler guld exv.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 20:58:57  Jag är en av de som oftast garderar i Avd 1 men håller med travspanarns funderingar här ovan.
Vettiga tankar.
|
Became a member:
Forum posts:
|
Men det är pga DD loppen är konstruerade att vara mycket jämnare och svårare för att höja just värdet till DD.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:01:00  är det 1-3 är det iofs inte så otroligt oväntat. Dessa avdelningar brukar ju innehålla Silver, Klass 1 och Guld. De klasser där flest favoriter vinner. Stoloppen över tillägg där minst antal favoriter vinner samt klass 2 brukar vara avd 4 och 5.
så det förklarar fortfarande inte varför man ska spika i avd 1. hellre då säga att man ska spika i silver eleler guld exv.
Answer to: "är det 1-3 är det iofs inte så otroligt oväntat. Dessa"
|
Became a member:
Forum posts:
|
glömde nämna det, men ytterligare en STOR anledning till att gå kort i början och mkt i slutet är att det är mkt sämre klass på de sista loppen och skrällarna duggar tätare där, glömde inkludera det sorry
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:02:38  glömde nämna det, men ytterligare en STOR anledning till att gå kort i början och mkt i slutet är att det är mkt sämre klass på de sista loppen och skrällarna duggar tätare där, glömde inkludera det sorry
Answer to: "glömde nämna det, men ytterligare en STOR anledning till att g&ar"
|
Became a member:
Forum posts:
|
som sagt, enbart "åsikter" och ingen vettig sammanställning av information eller fakta.
Vinner mindre favoriter i avd 6+7 pga de loppen är konstruerade att vara svårare till DD.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:04:09  glömde nämna det, men ytterligare en STOR anledning till att gå kort i början och mkt i slutet är att det är mkt sämre klass på de sista loppen och skrällarna duggar tätare där, glömde inkludera det sorry
Answer to: "glömde nämna det, men ytterligare en STOR anledning till att g&ar"
|
Became a member:
Forum posts:
V 8, ZAPDOS HÅJT
S 2, NICK NOCK
|
Men då räcker det ju att kolla på klassen på loppet och skita i om den kommer i början eller slutet.
Det enda argumentet som fortfarande håller är värmningarna under förutsättning att man vet hur man ska hantera den info som kommer, lämnar in sent och har en reservplan.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-10-12 21:04:34
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Håller med om att det är bra att gå kort i de första avdelningarna och att spika i första. Men helt plötsligt börjar diskutionen glida in på hur ofta favoriten vinner i första. Det bästa är väl när man kan hitta en dålig favorit som man kan spika emot i första. Hade ju ett exempel för att tag sedan när Viola Silas var jättefavorit och absolut inte skulle ha någon chans att ta 20 meter på Thai Goldie. Behöver ju inte alltid vara favoriten man spikar i första.. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:05:41  Håller med om att det är bra att gå kort i de första avdelningarna och att spika i första. Men helt plötsligt börjar diskutionen glida in på hur ofta favoriten vinner i första. Det bästa är väl när man kan hitta en dålig favorit som man kan spika emot i första. Hade ju ett exempel för att tag sedan när Viola Silas var jättefavorit och absolut inte skulle ha någon chans att ta 20 meter på Thai Goldie. Behöver ju inte alltid vara favoriten man spikar i första.. 
Answer to: "Håller med om att det är bra att gå kort i de första "
|
Became a member:
Forum posts:
V 8, ZAPDOS HÅJT
S 2, NICK NOCK
|
Men varför tycker du då att man ska spika i första? Det där är en evig devis som återkommer om och om igen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:07:53  Men då räcker det ju att kolla på klassen på loppet och skita i om den kommer i början eller slutet.
Det enda argumentet som fortfarande håller är värmningarna under förutsättning att man vet hur man ska hantera den info som kommer, lämnar in sent och har en reservplan.
Answer to: "Men då räcker det ju att kolla på klassen på loppet "
|
Became a member:
Forum posts:
|
du måste göra skillnad på de 2 olika sakerna.
1 Argument
2. anledning.
Jag skrev båda 2 i mitt stora inlägg.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:09:03 Edited(1): 2011-10-12 21:09:23  som sagt, enbart "åsikter" och ingen vettig sammanställning av information eller fakta.
Vinner mindre favoriter i avd 6+7 pga de loppen är konstruerade att vara svårare till DD.
Answer to: "som sagt, enbart "åsikter" och ingen vettig sammanstäl"
|
Became a member:
Forum posts:
|
är ren fakta, inget med åsikter att göra, vet du har sjukt svårt göra skillnad på detta. så ursäktar dig
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-10-12 21:11:50  Men varför tycker du då att man ska spika i första? Det där är en evig devis som återkommer om och om igen.
Answer to: "Men varför tycker du då att man ska spika i första? Det d&"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
För att om man spricker kan man hitta på nåt annat.. Spricker man i sista har man förstört hela eftermiddagen med att sitta och titta på dessa äckliga och livsfarliga djur... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:13:42  För att om man spricker kan man hitta på nåt annat.. Spricker man i sista har man förstört hela eftermiddagen med att sitta och titta på dessa äckliga och livsfarliga djur... 
Answer to: "För att om man spricker kan man hitta på nåt annat.. Spric"
|
Became a member:
Forum posts:
|
var en sjukt bitter syn:P:P haha
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:16:40  är ren fakta, inget med åsikter att göra, vet du har sjukt svårt göra skillnad på detta. så ursäktar dig
Answer to: "är ren fakta, inget med åsikter att göra, vet du har sjukt "
|
Became a member:
Forum posts:
|
finns det några belägg för dina åsikter mer än att du TROR att folk garderar mest i början? Finns det några som helst belägg för att det ska vara smartare/effektivare att spika tidigt istället för sent i omgången?
Du säger att folk garderar mycket i de första loppen, ändå hittar vi de största favoriterna ofta i avdelning 1-3. I alla fall senaste månaderna.......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:21:28  finns det några belägg för dina åsikter mer än att du TROR att folk garderar mest i början? Finns det några som helst belägg för att det ska vara smartare/effektivare att spika tidigt istället för sent i omgången?
Du säger att folk garderar mycket i de första loppen, ändå hittar vi de största favoriterna ofta i avdelning 1-3. I alla fall senaste månaderna.......
Answer to: "finns det några belägg för dina åsikter mer än a"
|
Became a member:
Forum posts:
|
ska förklara mer för dig så du fattar, folK ÖVERSTRECKAR v75 loppen ju tidigare de kommer på kupongen, sätt v75-1 som v75-7 och strecken i loppet kommer vara betydligt lägre i v75-7 än v75-1, är inte en åsikt, är ren fakta.
Ju längre bak du spikar ju mer chansartat är det, 1. för att du har inte senaste infon, 2 för att det är lägre klass. åter igen ren fakta, inga åsikter
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-10-12 21:36:04  du måste göra skillnad på de 2 olika sakerna.
1 Argument
2. anledning.
Jag skrev båda 2 i mitt stora inlägg.
Answer to: "du måste göra skillnad på de 2 olika sakerna.
1 Argume"
|
Became a member:
Forum posts:
V 8, ZAPDOS HÅJT
S 2, NICK NOCK
|
Om jag kondenserar din text lite så ser jag att dina anledningar till att spika i första är:
1. Det är bättre ur ett "rens"-perspektiv.
Argument:
- Det rensar ofta lite i de första avdelningarna
- Folk vill inte spika i första och garderar hellre, därför ska man göra tvärtom
- Det är lägre klass i de senare avdelningarna och därmed svårare att sätta spiken där, samt att det skräller mer där vilket gör att man vill gardera dom loppen
2. Det är större chans att sätta sin spik.
Argument:
- Det är enklare lopp i de första avdelningarna
- Man har tillgång till värmningar och provstart
Dina anledningar har jag inget att säga om. Det är argumenten jag bemöter. och så här bemöter jag dom:
- Det rensar ofta lite i de första avdelningarna
Det är ett missförstånd att det rensar mer i de senare avdelningarna än de tidiga. Avgörande hur mkt det rensar är andra faktorer och det man bör titta på är självklart vilka lopp som kollektivet garderar och vilka de spikar i. Det är en större vägledning att titta på streckprocent och insatsfördelning än att titta på vilken avdelning det är.
- Folk vill inte spika i första och garderar hellre, därför ska man göra tvärtom
Så kan det vara, men samma motargument som i punkten ovan gäller.
- Det är lägre klass i de senare avdelningarna och därmed svårare att sätta spiken där, samt att det skräller mer där vilket gör att man vill gardera dom loppen
Det räcker att titta på vad det är för klass, man behöver inte bestämma beroende på vilken avdelning loppet körs i.
- Det är enklare lopp i de första avdelningarna
Samma motargument som ovan.
- Man har tillgång till värmningar och provstart
Ja. SÅ är det. Och det är det enda av dina argument som håller.
|
|
Reply
|
|
1
2
3
[ 4
]
5
6