Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Aveln är värdelös
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   2   [ 3 ]  
Author Message
Posted: 2008-01-14 14:11:44 Answer to: "procent efter populäraste avelshingst låter bra tycker jag"

Became a member: 
Forum posts:
Förstå och främst måste det bestämmas hur många boxar som ska vara tillgängliga, samt hur det ska fungera med avels-ston, om dom ska ställas av helt eller kunna agera tävlingshäst/avels-sto.

Vi måste ha fler boxar.
Sen kan vi diskutera förmåner för avelshingst-hållarna - men helt klart ett bra förslag.
Reply
Posted: 2008-01-14 16:42:01

Became a member: 
Forum posts:
Håller med dig Plokko om att vi måste ta en sak i taget och att det ska vara konkret och framför allt mycket noga genomtänkt!

Som du säger Plokko ;
Fler boxar är nog alla överens om !
Det är ett måste känns det som.
-Fler hästar ger lopp för stallen = högre tempo/mer att göra = mer kul !
-Sedan ger det större utrymme/margianler för nya stall att kunna ha ett par unghästar och kunna behålla dessa och träna upp dom i lugn och ro. Något jag för egen del i varje fall tycker är kul. (Tror det gäller rätt många / kanske de flesta ?)

Fast det ena ger ju det andra lite sedan Plokko.

Om avelssystemet skulle ändras och stuteriet försvinner är ju nuvarande system helt orimligt !
Så länge det är rätt få avelshingstar med ett satt pris så skulle somliga (bara ett fåtal) , tjäna GROVA pengar, på ett system där du får betalt per föl/avelstillfälle för varje hingst. Till på köpet är det de som redan har pengar/bra hästar. En del har t.o.m flera avelshingstar.

Toppstallen, eller 3-4 stall som har varsin topphingst skulle få enormt med pengar på en säsong. (bara att fundera på hur många föl det går på en säsong)
Då måste alltså systemet förändras på något sätt. Tycker en topplista med rimliga utbetalningar känns vettig då, men det finns säkert flera bra idéer om det blir läge för att diskutera det. Nuvarande system behöver ändras i varje fall...det kan nog de flesta inse
Reply
Posted: 2008-01-14 17:56:24 Edited(1): 2008-01-14 17:57:04

Became a member: 
Forum posts:
En idé kan vara att man säljer sin avelshingst till 1 central hingsthållare. En hingststation som ingen egentligen äger, men dit betäckningspengarna går.

Det kostar som nu att söka om attt få bli avelshingst, men du får en fin summa pengar tillbaka om han blir godkänd. Då du alltså säljer avelsrätten.

Du behåller hingsten för tävling(avlas då med fryst). Tills han pensioneras och då han rent fysiskt blir uppstallad på stationen.

Reply
Posted: 2008-01-14 21:05:48 Edited(1): 2008-01-14 21:06:09

Became a member: 
Forum posts:
Låter ju som en klart spännande idé !
Då får man ta en sväng in till (ok, visst, om du är utan fantasi -> klicka på länken till) betäckningscentralen och spana in avelshingstar.

Skulle kanske kunna vara så att du får en summa när han blir godkänd. Då får du fortsätta tävla, och hans egenskaper avslöjas inte när du kollar in han på betäckningscentalen.

Sedan får du en summa när han definitivt lämnas av på betäckningscentalen och pensioneras. Dessa hingstars egenskaper skulle då kunna visas fullt ut (styrka, spurt, galopp, tungbana etc) när du kollar in dom !

De hästar som fortfarande tävlar skulle då kunna vara lite billigare att avla med då chansninen är större eftersom du inte kan matcha lika bra mot ditt stos egenskaper.

De andra som pensionerats kostar lite mer då man kan matcha mot synliga egenskaper på dessa hingstarna.

Det skulle också ha det positiva att den där känslan av ganska mycket chansning/slump kan undvikas lite OM du är villig att betala lite mer.
Jag skulle i varje fall gilla att han en chans att matcha mot synliga egenskaper och på pensionerade hästar drabbar det ju inte direkt någon.
Reply
Posted: 2008-01-16 01:14:59 Edited(1): 2008-01-16 01:17:24

Became a member: 
Forum posts:
Antar att dom flesta skulle skriva under på följande:

+ Öka boxantalet.
+ Aveln måste justeras (göras om helt?)

Att ta bort formtappet på hingstarna är ett steg i rätt riktning, dock krävs det mer, för avkommorna idag blir åsnor. För att ens kunna diskutera avelsston etc, så måste vi ha mer boxar. Känner mig tjatig, men det är ett behov för att få bort dötiden och öka förankringen.

Spelet ska vara mer än en drop-in på 2 min varje dag för att bara "kolla" om något hänt - för jag antar rätt många har det så nu. Vet inte vad jag själv fördriver tiden med härinne, det är nog mest random-klickande till ingen nytta, dagsbehovet i stallet är minimalt - kanske en anmälan var tredje dag just nu.

Det passar säkert vissa, men jag vill ha fler hästar för min del och genom att ha tillgång till det så kan jag själv anpassa tiden härinne. Nyligen hade jag en annorlunda arbetssituation med lite tid, då passade det perfekt med 2-3 starthästar - fanns inte tid till mer.

Men valmöjligheten till att skaffa fler hästar ska finnas, helt klart.

Reply
Soberano Posted: 2008-01-16 10:20:46

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag skriver helt klart under pà det. Fler boxar.boxaravsedda enbart för avel om du vill ställa av en häst helt och hàllet för avel som dà inte gàr att ta tillbaka i tävling. Dessa boxar bör dà rimligtvis vara billigare i hyra dà det mest troligt rör sig om lösdrift hemma pà gàrden. Det bör vara möjligt att avla även pà tävlingsston men dessa tar dà upp en tävlingsbox och kosta lika mycket som att ha en tävlingshäst. Kanske skall frànvaron vara lite längre än 2 veckor? Avelssäsong tycker jag verkar som en bra ide. Under sista mànaden kan man avla och dessa hästar blir inte ett àr äldre vid säsongens slut utan stannar pà 3. Max 2 föl per sto/säsong men totalt sett obegränsat. Om du har ett sto som funkar bra vill du ju gärna ha kvar henne.

Uppfödarpremier som gör att du faktiskt har ngt tillbaka även om du säljer din framavlade blivande kulltopp.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-19 15:49:35

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
FAAAAANNNNN! Dum som man är tog man ett föl till. Resulterade i en 10 i galopp,som samtliga 3 jag tagit efter denna märr med 1 i galopp. Visst,hon kanske har sjukt mycket galopp i sitt DNA men verkar märkligt. Tar hellre 0 i styrka än 10 i galopp för styrkan känns lite meningsfullare att träna upp plus att jag inte har lust att betala en jävla säkerhetstränare som är meningslös när hästarna väl börjat tävla. Kommer inte avla mer så länge det ser ut på detta viset. Lydde dessutom rådet om unga hingstar denna gången men vad hjälpte det....
Reply
Posted: 2008-01-19 16:29:01

Became a member: 
Forum posts:
Har det verkligen sagts att det är just unga hingstar soberano?
Jag fattade det som att man inte ska stirra sig blind på medel utan försöka använda hästar som tränar bra!

För mig innebär det att det lika gärna kan vara en bra femåring som tränar bra för sin ålder och utvecklas...
har han högt medel och utvecklas ännu är det väl bara en bonus!

Men jag håller med dig om att det är märkligt i många avseenden. T.ex. att du får grymt osäkra spattiga stackare flera gånger efter en travsäker hingst.
Ok, visst är det roligare om spelet är svårläst, men en viss logik behövs för det ska kännas meningsfullt att avla.

Som det är nu börjar det kännas som att det är de som fyndar , köper och säljer mest och smartast på auktionen som gynnas

Då tyckerjag det är helt snett. Det ska löna sig att avla själv, behålla sina hästar och tänka långsiktigt!
Reply
Posted: 2008-01-19 16:54:33

Became a member: 
Forum posts:
Vet inte hur mycket man ska hjälpa till.. Men efterssom ni klagar såförbannat så. Alla hästar som är 5 år och över är från gamla systemet och altså inte lämpliga att avla med. Ska det va så svårrt att fatta?
Ioch med att dna systemet och det nya avelsystemet så har de gamla hästarna bara blivit typ som att man får almän tränare om man lyfter sina gamla skötare. Medans nya skötare och nya hästar blir bättre.

(haha jag tog iförsig ett föl för 2 veckorsedan med för gammalt sto men men.)
Reply
Soberano Posted: 2008-01-19 16:56:14

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Först och främst är det stört omöjligt att få någon säker info om en häst tränar bra eller inte har jag en känsla av. Vad är bra? Vad som är bra för en 4-åring kan vara kasst för en 3-åring. Fick bara den uppfattningen att unga hingstar skulle vara bättre eftersom yngre hästar i regel tränar bättre. Jag vet faktiskt inte vad som är bra. Mitt 5-åriga sto som jag avlat med tränade innan jag betäckte ca 0.05 per dag och jag fick för mig att det var ganska ok för att vara en gammal häst. Hon har som sagt 1 i galopp och det om ngt brukar prägla avkommorna,travsäkerheten, men kanske de hingstar jag valt har hög röd stapel,har inte kollat det. Grejen är faktiskt att 2 av mina avkommor har helt ok värden men med den galoppen blir dom ju inte värda ett skit och känns motigt att lägga ner energi på den men jag måste ju. Det ska vara svårläst, absolut! Problemet är att jag hatar rött! Om galoppstapeln vore lila kanske det skulle kännas bättre.
Reply
Posted: 2008-01-19 19:57:09

Became a member: 
Forum posts:
Om det är så som du säger toastmachine så tycker jag det är förbannat dåligt.
Men ok det kanske är en kompensation för att man fick bra hästar i början. Men ändå, jag utnyttjade inte systemet i början, då det var som lättast.

Men varför skall "gamla" hästar vara helt usla att avla med?
Det är ju inte logiskt, man blir så jävla trött på ändringar hit och dit, det är ju fan värre än vanlig byråkrati.

Som det har varit hittils så har dåliga saker som ändrats blivit skitdåliga.
Nästan...
Reply
Posted: 2008-01-19 20:31:25 Edited(1): 2008-01-19 20:33:22

Became a member: 
Forum posts:
Vart har du hört/sett det där toastmachine?

Känns fortfarande som det skulle vara bra att genomföra den idén jag la fram för länge sedan, med en avdelning i forumet där "officiella" ändringar och nyheter i spelet presenteras , UTAN möjlighet att svara/diskutera!

En ren faktaavdelning så att säga.

Sedan kan vi diskutera och tycka i andra trådar.
Nu svarar spelledningen(Eriksson oftast) och hjälper till i trådar och diskussioner, men det är rätt svårt att veta var man läst och hittat info, eller ens komma ihåg allt man läst
Reply
Posted: 2008-01-19 20:46:04

Became a member: 
Forum posts:
Det är väl främst dessa nyheter:

Träning - 2007-10-11 02:07:19
Vi har nu ändrat så att det är olika träningspotential på alla egenskaper. En häst kan nu vara mycket bättre på att träna styrka än vad den är på att träna spurt eller tvärtom. Samma gäller för alla egenskaper.

Det finns dessutom en övergripande potential som gäller all träning. Denna potential kan ändras när hästen åldras. Både till det bättre och till det sämre

Justering av hästar - 2007-10-04 12:09:48
Idag börjar vi justera de hästar som blivit för bra för spelets bästa i och med att vi ändrat i aveln.

De blir i princip lika bra som innan om man jämför med snittet på medelvärdet som kommer sänkas rejält nu när aveln är ändrad.

--------------------------------------------------------------------------------

Avel - 2007-10-01 23:26:56
Hästar som avlas fram kommer numera att fungera precis som i stuteriet. Två hästar med medel 5 kommer få en avkomma som är lika bra som en häst som tagits upp från ett land med 5 i avelskvalitet.

Detta gäller individuellt för varje egenskap. Två föräldrar med grym spurt har alltså större chans att få en avkomma med bra spurt.

Beklagar att denna förändring införs så hastigt men det kändes som att det verkligen behövdes för att balansera upp spelet.

/Spelledningen
-----------------------------------------------------------
Det står visserligen värden i de nyheterna men eriksson har ju sagt att det är det dola potentialet för varje värde som gäller.



Vilket gjorde att när man kollar typ eegits föl så är alla 5åringar under gamla systemet och man kan inte dra nå slutsatser av det. Sen har jag bara kollat runt lite bland fölen. De flesta gamla hästarna verkar avla extremt dåligt. Det finns inte så många föl som är avlade rätt men de jag hittat ser helt okey ut.

Men jocke du ska ju inte klaga! dangen är ju topp avelshingsten bland 4 åringarna. Om fler gör som man borde kommer du ju bli ännu rikare
Reply
Posted: 2008-01-20 02:06:33

Became a member: 
Forum posts:
Jo totastmachine, men vart står det då att de skulle vara rent dåliga att avla med, och att ALLA dessa hamnat i samma gråa massa, ungefär som allmän tränare, bara för att medelvärdet/värdena sänkts?

Kanske jag som är trög och missar något, så jag bara undrar...

Kan det inte fortfarande vara så att de sänktes en del, men vissa behöll en fin potential ?
Alltså i stil med att vissa hästar som sänktes till säg 4.0 och såg medelbra helt plötsligt däremot i vissa fall behöll en hög potential och fortsatte träna fint och kan nå högt, bara att det tar lite längre att nå till t.ex. 6.5 eller så.
Reply
Posted: 2008-01-20 03:02:19

Became a member: 
Forum posts:
nej det är klart. jag förutsatte nog bara att de pre-update hästarna alla har nerfat potential. Men jag har ingen aning. Kan ju bara va att det fungerar dåligt. Men svårt att veta. Eriksson borde ju veta förståss.
Reply
Posted: 2008-01-20 12:44:54

Became a member: 
Forum posts:
Jo, det får man ju hoppas
Reply
1   2   [ 3 ]