Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Aveln är värdelös
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2   3  
Author Message
Buck_Fush Posted: 2008-01-09 23:46:55 Edited(2): 2008-01-09 23:49:05

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Tycker det verkar vara alldeles för svårt att få något bra föl i aveln. Dom flesta ser ut som den här: Styrka 1 Snabbhet 0 Startsnabbhet 0 Spurt 0
No horse found
Hästarna man köper från stuteriet (i alla fall svenska) är generellt mycket bättre.
Jag tycker dom framavlade hästarna borde bli lite bättre så skillnaden inte är så stor för på det här viset kommer aveln att dö ut.
Reply
Posted: 2008-01-10 00:16:42

Became a member: 
Forum posts:
Håller med.
Skillnaden är i dag för stor.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-10 00:30:05

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag håller med med, har tagit 2 föl efter en märr med 5.5 i medel och Bridge och Eeegit som pappor och det har blivit skit båda 2. Inte skit helt och hållet men konstiga värden, jättehöga galoppvärden och sånt konstigt. min erfarenhet av avel i verkligheten att travsäkerhet tex brukar följa ett ganska tydligt mönster beroende på föräldrar. Min flickvän startade ett stall häromdagen och jag rådde henne att köpa från stuteriet. Hon köpte 3 och den första hade 4,2 i medel,den andra 4,6 och den tredje 2,0, Svenska stuterihästar då. Om aveln gav lite bättre resultat med dom fina hingstarna skulle det ju kunna vara värt 400000 att ta ett föl men som det är nu är det ju inte det. Dels kan ditt sto inte tävla samt att resultatet i regel blir sämre. Vet att det är en svår balansgång hur man ska lösa det men just nu känns det lite knas.
Reply
Nijo Posted: 2008-01-10 00:41:28

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
enligt eriksson har det ändrats lite nu. Topphästarna som går att avla på nu/innan hade högt värde från början och tränar inte så bra? det rekiommenderade är att avla på en hingst som tränar starkt vilket då ger bättre utslag på fölet.......

detta är vad jag förstod......så eegit och bridge kanske rent av är dåliga avelshingastar och tränar dåligt, bättre att vänta in de avelshingstar som kommer nu denna etappen. kanske..........
Reply
B_Good Posted: 2008-01-10 01:50:26

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Priset på stuteriet är alldeles för lågt!
Reply
Eriksson Posted: 2008-01-10 13:31:46

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Kanske är det priset på aveln som är för högt...
Det gäller ju att prioritera lite. Om det kostar ungefär lika mycket att avla som at ta en från stuteriet så gäller det ju att tänka efter lite innan man bestämmer sig.

Soberano, det är alltså inte medlet man går efter när man avlar. En häst som har 5,5 i medel kan i stort sett ha nått toppen av sin karriär medans en annan med 1,5 bara har tränat allmän innan och ändå är bättre att avla med. DNA:t ändras inte över hästens livstid.
Reply
Posted: 2008-01-10 15:17:03

Became a member: 
Forum posts:
ne men just nu kan man ju inte avla med hästar som har medel 1.5 eftersom dom inte kan få tillräckligt pengar på sig för att kunna bli avelsrekommenderade.
Reply
Posted: 2008-01-10 15:32:16

Became a member: 
Forum posts:
Ska de va så svårt att förså att man inte ska avla med +5åringarna eller hur gammala nu hästarna som togs innan dna systemet började användas.

/Han som fick ett föl med två 5åringar igår.


Kan de som har avelshingstar ändra priset något? bara typ 4 4 åringar som avelshingstar. Känns som det kanske är dax för dem att öka priset och gammel gubbarna att sänka för att få "ligga"
Reply
B_Good Posted: 2008-01-10 15:43:42 Answer to: "Kanske är det priset på aveln som är för högt... Det gäller ju att p"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Snitt priset verkar ju ha gått upp iochmed anmälningsavgiften.
Jag tycker dock att det är bra med höga priser från aveln och speciellt stuterierna.
Tycker långsiktighet o engagemang bör belönas dvs en stallägare som tränar upp sin häst istället för en snubbe som drar o drar tills han hittar nåt bra.. Skitirriterande när man efter två månader tränat upp sin häst i 5.0 o grannstallet drar upp en ny fräsch 1åring på 5.1 för 200000..
Bra att du släppte ledtråden med att hästar som tränar bra avlar bra, hjälper kanske lite för att man ska förstå och tycka det är värt att satsa på avel.
Men som sagt höj priset på stuterierna!
Reply
Posted: 2008-01-10 19:12:14

Became a member: 
Forum posts:
Har ingen större erfarenhet av aveln ännu. Har helt avsiktligt väntat med den tills det börjar sätta sig mer, och jag kan se fler avkommor, och har lite större möjlighet att själv avläsa vilka som verkar vara bra avelshingstar!


Soberano
du skrev:
Min flickvän startade ett stall häromdagen och jag rådde henne att köpa från stuteriet. Hon köpte 3 och den första hade 4,2 i medel,den andra 4,6 och den tredje 2,0, Svenska stuterihästar då

Hon måste haft en grym tur!
Jag har tagit massor svenska stuterihästar, och överlag tycker jag att stuteriet är alddeles för ojämnt trots att jag tagit från det svenska!
Eller också har man bara för höga förväntningar, men det känns som det är för många runt 2.5-3.0 i snitt.
Skulle vilja se som det, (som jag tycker det ser ut,) är nu med ytterst få 4.5-5.0, och ganska få 4.0-4.5 i snitt.

Men sedan tycker jag svenska stuteriet skulle ha fler med 3.0-3.5.
Vid 2.5 känns glappet så stort till topphästarna. 3.0-3.5 känns lite mer möjligt, så en liten uppjustering på "medelhästarna" från de 3-4 toppstuteri-landen vore trevligt.
Lite för att småstallen rilmligen ganska sällan har bra ston att avla med.

Känns därför som det skulle gynna medelstallenn och de mindre eller nya stallen med, men jag kan vara helt snett ute. Jag har ju ingen statistik eller så...
Reply
Buck_Fush Posted: 2008-01-10 23:33:40 Edited(1): 2008-01-10 23:35:04

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Kan förstå att fölen tränar olika och att yngre hingstar kanske kan vara bättre, men frågan kvarstår (om det nu var en fråga) är inte de hästar man avlar fram för dåliga, har någon fått ett föl med medel över 2,5 ? (efter att aveln gjordes om)
Reply
Soberano Posted: 2008-01-10 23:36:37

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Ok, jag förstår nästan vad du menar Eriksson men min märr tränar fortfarande bra och utvecklas, hursomhelst, nog om henne.

Antar att min flickvän hade flyt med 2 av 3 som hade så pass fina värden. problemet i hennes stall nu är att med helt nya tränare biter inte träningen särskilt bra men det är ju en annan fråga.

Perra, såg att du varit på stuteriet igen med blandat reslutat så jag antar att vi snart får en kommentar från dig igen.... .

det är alltid svårt detta men jag måste säga att en del av tjusningen med det hela är trots allt att hästar med sämre värden faktiskt kan bli bättre än hästar med toppvärden, precis som i verkligheten. Hur många av de dyraste hästarna på kriterieauktionen blir dom framgångsrikaste? Hade Super light funnits här så hade han knappast varit den med högst värden när den var 1 år men se hur det gått för honom.
Reply
Posted: 2008-01-11 01:35:15 Edited(2): 2008-01-11 01:42:41

Became a member: 
Forum posts:
Japp Soberano. Kan inte låta bli. Det är ju att träna upp hästar och se hur dom utvecklas som är skoj. SKa jag spela det här spelet är det därför, så jag var tvungen att testa igen


Visst , fick verkligen inga kanoner, så typ 10 raka halvskrala nu...haha

Skojar bara Soberano...Den här gången är det rätt lugnt !
Visst, inga kanoner, men denna gången blev väl 2 ganska okej, och någon mindre bra...och ingen helt kass. Då tycker jag det är helt acceptabelt !
Då är det ändå värt att se om dom är träningsbara

Det var ungefär det jag menade i mitt inlägg ovan. jag menar inte att man ska göra det "slätstruket" så alla har 3.0-4.0 i medel, utan att chansen att få en med 5.0 ska vara extremt liten, och samma med typ 1.0-1.5,

Men framför allt att om jag betalar för toppstuteriet i spelet ska jag åtminsone ha en rätt bra chans att få en hyfsad häst,
Typ 3.0-3.5 med mer styrkor på de blåa egenskaperna och INTE ett medel som höjs till stor del pga lågt galoppvärde.

Tycker det också känns hyggligare och mer "fair" mot nya stall och mindre stall !

Angående aveln tycker jag väl ungefär samma sak. Skillnaden är ju att där måste du själv lista ut VILKA som är FINA AVELSHÄSTAR ! Du har inget klart STUTERI SWEDEn.. men hittar du rätt i aveln så borde du även då åtminstone ha god chans att få en hyfsat bra häst o liten chans/risk på en kamel...

Kanske inte är 100 reslistiskt, men det är ju ändå ett spel. Vi kan ju inte direkt åka till stuteriet och kolla hästarna eller föräldrar o.dyl. innan köp, så någon liten förenkling för spelbarheten gör ju inget.

Visst är det charmigt med variation, men prispengarna är inte direkt jättehöga i de lopp mindre stall kan vinna. Då är det inte kul att springa in 400.000 på en säsong och sedan bränna allt på, säg 2, dåliga avelsföl i början på nästa.
Reply
Eriksson Posted: 2008-01-11 13:40:00

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Visst är det väldigt svårt att hitta två hästar som gör att aveln kommer upp i samma klass som svenska stuteriet. Det kan hända att jag kommer att justera upp aveln lite med hänseende till detta.

En tanke som slår mig är att man kanske skulle ta bort stuteriet helt och låta aveln eller aktionen vara enda sättet att skaffa nya hästar. Vad tror ni om det?
Reply
Soberano Posted: 2008-01-11 15:56:02

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Nu när det börjar finnas sà mycket häst kanske det skulle kunna vara en ide. Kanske även att det dà skulle vara möjligt att välja att sätta sitt sto i avel och pà det viset kanske ha möjlighet att ha 2 platser för fölston utöver de platser man redan har och att om du valt att sätta ett sto i avel är det som att pensionera men du kan fortfarande avla och slipper ha tränare och skötare pà den hästen. Givetvis ska det fortfarande gà att ta ett föl efter ett sto som du sedan kan ta tillbaka i tävling me`n dà màste du fortfarande ha tränare och skötare pà den. Skulle kanske göra det värt att spara ett halvbra sto för avel istället för att slakta.
Reply
Posted: 2008-01-11 16:06:30

Became a member: 
Forum posts:
Du måste inte ha tränare eller skötare på avelston nu heller. Förstår inte riktigt vad du menar. Du vill ha speciella platser för hästar som inte tävlar? låter lite små puckat tycker jag.

Man behöver iförsig inte ha tränare eller skötare eller ens boxar om man inte vill.. Skötare är däremot viktigare om man vill starta sina hästar hyffsat ofta.
Reply
Buck_Fush Posted: 2008-01-11 17:30:03

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Ja att ta bort stuteriet helt låter som en helt klart lysande ide`, då man själv kan styra spelet mer, men kanske behövs ett maxpris på hingstarna så fler har chans att vara med och dela på dropparna, sen kanske varje hingst ska få ett betäckningsmax. Men jag gillar iden att skippa stuteriet, det skulle helt klart sätta fart på aveln som är mycket intressantare för spelets utveckling.
Reply
Posted: 2008-01-11 17:42:34 Answer to: "Ja att ta bort stuteriet helt låter som en helt klart lysande ide`, då ma"

Became a member: 
Forum posts:
Men då jävlar (ursäkta) så går det fan inte att ha fem hästar att börja avla. Om stuteriet ska bort så ska alla ha möjlighet till tio platser.

Köper inte argument som att man lätt blir fattig av att få tillgång till boxar. Dom flesta som blivit fattiga gör av med sina pengar på auktion och stuteri inte på boxhyra.

Ta gärna bort stuteriet, men då ska vilkoren ändras, för det går inte att börja avla inför en säsong med tillgång till bara fem hästar.
Reply
Soberano Posted: 2008-01-11 17:44:01

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Tycker även att det kunde vara en ide att införa uppfödarpremier för att göra det ännu lite roligare om du fött upp en häst som du sedan sàlt vidare. 10% som det är i verkligheten? Plus att uppfödaren finns angiven pà hästen sà att det är lätt att se vem som fött upp den.

Toastmachine.
Vet inte vad som var sà knasigt med min ide? Som det är nu sà behöver du visserligen inte tränare och boxar till hästarna men om en är utan sà tränar samtliga hästar sämre och med detta upplägget skulle det inte vara sà. Plus att om man hade tex 2 platser för fölston kanske det skulle göra att mindre bra hästar iaf fàr en chans i aveln.
Reply
Posted: 2008-01-11 17:53:20 Answer to: "Tycker även att det kunde vara en ide att införa uppfödarpremier för at"

Became a member: 
Forum posts:
Jag är inte främmande får några idéer och tycker du är på rätt väg Soberano.
Bara det inte blir mer skönbehandling av seniorerna - boxar, boxar.

Vi har ju röstat om vad vi tycker är en lämplig mängd hästar och dom flesta föll för 10, några för 20 - om jag inte minns fel var fem det mest attraktiva alternativet.

Att avla idag är inte ett alternativ för min del och säkert för flera andra också, man måste sätta två platser i total karantän.

Stuteriet har definitvt spelat ut sin roll.
Men aveln måste baseras på mer än hur bra dom tränar, det måste finnas en perfekt balansgång mellan bra stats och tur när man korsar åsnor och sprinters.

Stuteriet är ett enkelt alternativ som funkar så länge, men helt klart är aveln mer rolig. Ger liv i spelet på ett helt annat sätt.
Reply
[ 1 ]   2   3