Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Aveln är värdelös
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
spanarn Posted: 2008-01-11 18:59:19 Answer to: "Kan förstå att fölen tränar olika och att yngre hingstar kanske kan var"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720

Kan förstå att fölen tränar olika och att yngre hingstar kanske kan vara bättre, men frågan kvarstår (om det nu var en fråga) är inte de hästar man avlar fram för dåliga, har någon fått ett föl med medel över 2,5 ? (efter att aveln gjordes om)


Jag! Är faktiskt rätt nöjd med mitt framavlade föl (är nybliven tvååring, har 4 i styrka och 5 i snabbhet):
Wildfire Wildfire Pensionerad

Sverige 68 år Sto Östersund Frisk
Medel
6.2
Startpoäng 53p
Insprungna pengar 629 950 kr
Denna säsong 0 kr
Loppstatistik Starter 1 2 3 4 5 6
Totalt: 46 6 8 5 7 5 2
Denna säsong: 0 0 0 0 0 0 0
Tider
kort :
1,09.7 :
medel :
1,10.4 :
lång
1,11.2
.
Reply
Posted: 2008-01-11 21:26:41 Answer to: "Kan förstå att fölen tränar olika och att yngre hingstar kanske "

Became a member: 
Forum posts:
Det där är ett tjernobyl-föl, dom flesta ligger klart mycket lägre.
Reply
samuraj1 Posted: 2008-01-11 21:32:06 Answer to: "Kan förstå att fölen tränar olika och att yngre hingstar kanske "

Became a member: 2007-07-05
Forum posts: 189
Ja Vont är inte dumt att avla med fler skulle inse det också. "Min börs gillar det valet"
Reply
Posted: 2008-01-11 22:56:24 Answer to: "Visst är det väldigt svårt att hitta två hästar som gör att aveln kom"

Became a member: 
Forum posts:
jag tänkte lite som, Soberano. .... Avels Ston också skulle vara klart intressant..
Reply
Buck_Fush Posted: 2008-01-12 00:51:56

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Min fråga är alltjämt relevant, spanarns 2 -åring har nog höjt sig från nuvarande 3,5 från något närmare 2,5 som nyfödd. Att ta bort Stuteriet betyder ändå att auktionen finns kvar, där finns alla möjligheter att fynda utan att låsa upp 2 platser, så död åt stuteriet!
Reply
Posted: 2008-01-12 01:38:37 Edited(3): 2008-01-12 01:41:46

Became a member: 
Forum posts:
HÃ¥ller med Buck Fush !

Död åt stuteriet. Ta bort statsbidragen nu och låt det förfalla
Mer pengar till pilska hingstar och ston...mer Looooove, Make babies not war, Ge en blomma till kari Lähdekorpi så han blir lite gladare i intervjuerna. Låt Stig H vara "TOMTEN" året om och för bövelen...sätt Micke Nybrink som avelsansvarig så kommer han se till att alla hästar fär någon kul liten "blå engenskap" och alltid kan starta med en mysig liten rysarchans

Nej, men mer seriöst...så stuteriet gör en ju mestadels lätt irriterad som det är nu. 400.000 och du får en ettåring med medel 1.7...tjoho!

Så det finns väl bara 2 vettiga alternativ:

1) Jämna ut värdena hos stuterihästarna så chansen/risken att få en kamel , eller en brutalbra minskar drastiskt, och chansen att få en 3.0 häst ökar rejält....i de bra stuterierna vill säga.

2) LÄGG NER STUTERIERNA!
Tror som många sagt att det skulle vara det "roligare" alternartivet då det gynnar aveln, och det blir riktigt intressant att följa och försöka lista ut vilka som är de bra avelshingtarna !
Vi ska fortfarande betala per föl, men däremot är jag mer tveksam till om ägaren till en hings ska ha betalt för varje föl ???

Somliga kommer bli extremt rika på det, som om det inte räcker med vinstpengarna dessa topphästar dragit in.
Tycker istället en AVELSBONUS ska kunna delas ut i slutet av säsongen då, där dessa avelshästar delas in i kategorier.
T.ex:
1-2% får 2.0m vid säsongens slut
3-10% får 1.5m
11-30% får 1m
31-70% får 700.000
71-100% får 500.000

Känns mer rättvist och ändå en bra slant till de,kanske 5-10, mest använda hästarna.
Reply
Posted: 2008-01-12 02:27:08

Became a member: 
Forum posts:
Avelspremie tycker jag låter som en rolig ide.

tycker däremot att ta bort stuterierna inte är så hett. Framförallt för att det gynnar de som fått fram avelshingstar allt för mycket.
Men om man tar bort stuteriet vill jag ha mer statestik på hingstarna.

På stuteriet skulle en mer samlad fördelning med lite längre svansar varit bra. Typ 85% ligger kring 2.7 och resten i svansarna.

3.0 är endå över medel hästar tycker jag, med bara typ sånna hästar i stallet.

Visst kan det bli tajt med platser men!!!!:
Det tar endå bara 7 dagar att föla och det är typ samma som du endå måste vänta mella lopp. Hästarna får ju form så det enda du tappar är den kassa träningen du fått på en häst med 2-6 i form. Inte specielt mycket det inte.

För att inte bara lopp-delet av travet ska spela in tycker jag fler topplister skulle kunna komma in. Typ;bästa avlade (även sånna du sålt) Bästa gamblern osv osv,.
Reply
B_Good Posted: 2008-01-12 02:35:30

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Helt klart en bra ide att plocka bort stuterierna helt! De har spelat ut sin roll!
Har tyckt att de förtört balansen i spelet ett bra tag nu!
Reply
Posted: 2008-01-12 02:39:02

Became a member: 
Forum posts:
Fan vad trött jag blir, vilket jävla svamel.
Är det träningen som avgör avelsvärdet nu helt plötsligt?
Eegit som var guldhingst först blir skithingst nu. Justera hit, justera dit, ingen tanke bakom någonting numera.

Det står ju klart och tydligt i reglerna att om två topp hästar parar sig så är chansen större att det blir ett bra föl.
Men nu säger Eriksson att så är inte fallet, utan hästar som tränar bra ger bra avkommor.

Det vill säga så fort en häst blir 3 år bör hon avlas på eftersom det är då hon ränar som bäst???????

Fan knyt slipsen och kamma luggen.
Reply
B_Good Posted: 2008-01-12 02:47:13 Answer to: "Fan vad trött jag blir, vilket jävla svamel. Är det träningen som avgÃ"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Njae jocke, jag tror inte det är så det är menat. 2 bra hästar är fortfarande en bra chans till shysst avkomma. Men en häst som har 5.0 o tränar sämre än en häst som har 2.8 kanske är ok i aveln bägge två. Skillnaden är bara att 5.0hästen kanske redan är vid sitt "Tak" medan 2.8an har enorma utvecklingsmöjligheter. 2.8 kanske är en ofärdig 7.8..
Sen är ju form o ålder saker som spelar in på hästarna men man får väl försöka se förbide variationerna..
Reply
Buck_Fush Posted: 2008-01-12 03:23:08 Answer to: "Håller med Buck Fush ! Död åt stuteriet. Ta bort statsbidragen nu och"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Kan bara säga att jag håller mer Perra !

Brutalbra skrivet och snygga ideér, lägg ner alla stuterier och låt Nybrink bli avelshingst så får vi stolligare föl
Reply
spanarn Posted: 2008-01-12 11:02:42 Edited(2): 2008-01-12 11:06:00 Answer to: "Min frÃ¥ga är alltjämt relevant, spanarns 2 -Ã¥ring har nog höjt sig frÃ"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Nja, riktigt så bra har hon inte tränat...

Jag skrev inte heller förra inlägget för att säga att din fråga är irrelevant, eller att aveln funkar bra (för så verkar ju inte vara fallet), utan bara för att svara på frågan om någon fått ett föl över 2.5.
Reply
filipandersson Posted: 2008-01-13 19:11:21
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
är de tinte jävligt orättvist mot dom som startar nya stall om man tar bort stuteriet, dom hästarna jag fick när jag började gick tex inte att ha till någonting, känns som man måste ta häst från stuteriet för att få nått material att börja jobba med
Reply
spanarn Posted: 2008-01-13 19:29:30

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Om det är så att stuteriet tas bort tycker jag att alla stall, även nybörjarstall, ska ha möjlighet att ha sju boxar redan från början. Om man ska avla själv så betyder det att (minst) ett sto används som avelshäst i stället för tävlingshäst under ett antal veckor, vilket - om man har fem stallplatser - betyder att man har högst fyra tävlingshästar. För min del är nog fem tävlingshästar den nedre gränsen för att det ska vara kul att hålla på; med fyra eller mindre blir det för lång tid mellan varje start och därmed lite långtråkigt. Vad tycker ni andra?
Reply
Posted: 2008-01-13 19:37:06

Became a member: 
Forum posts:
Minst 7 boxar, jag vill ha 10-15, det optimala borde vara att ha 15 boxar.
Då skulle det inte bli så mycket dötid i spelet, utan då kan man pilla med något hela tiden.
Reply
Posted: 2008-01-13 20:46:41 Answer to: "Minst 7 boxar, jag vill ha 10-15, det optimala borde vara att ha 15 boxar. "

Became a member: 
Forum posts:
precis
Reply
Posted: 2008-01-13 20:46:59 Edited(2): 2008-01-13 20:52:59

Became a member: 
Forum posts:
Som jag varit inne på tidigare så skulle jag vilja ha möjlighet att köpa avelsboxar. Där kan du ha en avelsmärr som slutat tävla, och använda henne endast för avel.

Räcker med max 2-3 styckna. Kr 200.000 per styck?

Vill egentligen ha bort att man kan avla på tävlings hästar.
Avel eller starthäst, punkt slut. Eller?

Tycker i alla fall att man borde ha ett tävlingsstall som nu. Och sedan möjligheten att köpa avelsboxar om man vill.
På så sätt så kan man syssla med avel utan att behöva sälja bra hästar hela tiden.

Lite längre dräktighet. (halv säsong?)
Och avelssäsong, så att stona fölar i första halvdel av nästa säsong, och inte i slutet av en säsong.

Reply
Posted: 2008-01-13 21:24:28

Became a member: 
Forum posts:
Spanar och plokko//
Jag är inne på er linje. Lite fler boxar för att det ska bli mindre dötid. 5 boxar från start är okej, men då ska du ganska snart och mycket billigare än nu kunna skaffa 2 boxar till. Max på 15 boxar skulle gott räcka.

Jockeoutcast//
Avelsboxar kan vara en idé, men då tycker jag första boxen ska var bra mycket billigare än 200.000, och att första avelshästen ska kosta ganska lite. Kanske 50.000 för första boxen och lite billigare boxhyra.

***Kanske ett max på 3 avelsboxar, där du kan välja att ha hingstar eller ston.
***Om du ställer en hingst där måste den också vara öppen för avel för alla i spelet.
***Resten av boxarna kostar ganska mycket mer. Kanske dina 200.000 att skaffa Jockeoutcast.
***Även en kostnad(typ avelsvärderingskostnad) ska tillkomma så fort du vill ha en häst till dessa boxar, så du inte kan byta hit och dit ! Köpa och sälja o.s.v
*** Tycker INTE det ska vara så lång tid för dräktigthet ! Bara trist o segt! (om än realistiskt.) räcker med 1 vecka som nu.
*** Däremot en gräns, på säg 4-5 föl på ett sto. Lite orealistiskt, men vadå, det är ett spel
Du vill ju ha en ny chans om du har oflyt på 1a försöket!


Att jag tycker 1a boxen måste vara billig m.m är för att små stall måste ha en chans att bygga upp sitt stall på ett bra sätt! Det är ju det som är kul


Och sedan är jag fortfarande för min procent-ide. Populärast hingst får mest betalt i slutet av säsongen. I stället för som nu godtyckligt satta priser.
Reply
Posted: 2008-01-14 12:54:35 Answer to: "Spanar och plokko// Jag är inne på er linje. Lite fler boxar för att de"

Became a member: 
Forum posts:
Det är många förslag, och merparten håller jag med om. Förändring angående antalet boxar samt pånyttfödandet känns som hjärtefrågorna för dom flesta, och det är många av oss som vill ha en ändring.

Tror att det är viktigt att man har en klarlinje i sina förslag. Enkla och effektiva ändringar. Så dom blir grepp-bara för Eriksson.

Som det är just nu finns det inte marginaler för att starta omfattande avel, med bara fem boxar är man för begränsad, punkt slut.

10 starthästar 5 avel/unghästträning.

Hastigheten i spelet är ganska låg just nu och dötiden blir omfattande - fler hästar löser det. Detta känns som en fråga som inte kan "pushas" hårt nog, det är inte rimligt som idag att man ska vänta ett halvår innan man får tio boxar.
Reply
Posted: 2008-01-14 13:31:54

Became a member: 
Forum posts:
procent efter populäraste avelshingst låter bra tycker jag
Reply
1   [ 2 ]   3