1
2
[ 3
]
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-11 15:22:31
Edited(1): 2010-07-11 15:24:23  En tanke jag har, är man som ägare av avelshingst, vill sätta krav på ston som vill anlita hingsten. För att det skulle funka kräva bara några enkla alternativ att klicka i på hingsten:
( ) Alla ston
( ) Ston minst intjänat 250.000kr
( ) Ston minst intjänat 1.000.000kr
Answer to: "En tanke jag har, är man som ägare av avelshingst, vill sätt"
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-07-11 15:33:02  Vill bara först påpeka att själva iden är inte min utan perras!
mina utsagon är bara vad jag tror att perra menade... sen vilken som är bättre din ide eller perras eller nån annas det återstår ju att se!
ok då förstår jag du vill att dom 5 extra babyboxarna ska vara permanenta... ok!
men om man nu har 15 starthästar alla boxarna fulla - sen när babyboxarnas föl blir startklara var ska dom få plats om dom bara får (enligt dig) ytnyttjas av föl!
Answer to: "Vill bara först påpeka att själva iden är inte min uta"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
fölen flyttas upp i vanliga stallen när de blir 3 år , har man då inte ordnat så det finns plats till dem så kommer hela stallet tränar dålig precis som det var/är tidigare om man hade en häst utan box.
Detta ger mer tid att ordna platser , som det är nu behöver man ha platserna redan när man betäcker.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-11 16:11:19
Edited(1): 2010-07-11 16:15:54  fölen flyttas upp i vanliga stallen när de blir 3 år , har man då inte ordnat så det finns plats till dem så kommer hela stallet tränar dålig precis som det var/är tidigare om man hade en häst utan box.
Detta ger mer tid att ordna platser , som det är nu behöver man ha platserna redan när man betäcker.
Answer to: "fölen flyttas upp i vanliga stallen när de blir 3 år , har "
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-07-12 08:15:21  Så du efterlyser mer tid till att bli av med några hästar så att man får plats med nya! ok då förstår jag!
Men var inte själva huvudtanken att man skulle få välja från 10 föl ( 5 Bonus) som är i RÄTT tid så att man har större chans att få bättre treåringar till etappens början (och alla eventuella fördelar som följer med det)
Vad jag såg så tyckte största delen av användarna att 15 boxar räckte!!
Sen när dom "5" har blivit 3 år så återgår rutinerna till det normala med bara 15 ordinarie boxar!
blir nästan lite krångligt din ide, tycker jag?
En stall som har 15 starthästar som alla är bra och man vill behålla, tror då inte att man skulle ytnyttja dom där babyboxarna fast den möjligheten fanns!
För dom som inte har 15 hästar dom behöver ju inte använda "babyboxarna" dom har ju plats redan!
Utan dom som inte har plats behöver ju använda extra boxarna men det ska inte vara till priset av en annan häst!!
Answer to: "Så du efterlyser mer tid till att bli av med några hästar "
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
10 är 100 % mer än 5 eller dubbelt så mycket.
tror resultatet av undersökningen " tycker du 15 hästar är tillräckligt" skulle blivit anorlunda om den gjorts i framtiden då vi hade lite mer erfarenhet av att ha 15 hästar. Just nu tycker jag också det är tillräckligt med 15 boxar.
Sen vill vi olika saker , istortsett allt det jag föreslår är syftet att minska inflödet av nya föl in i spelet , som jag tycker är för stort, just det senaste förslaget hade troligtvis fått lite större spridning på kullen och därmed gjort det lättare att komma med i lopp första veckan.
Risken finns att om vi inget gör åt de enorma födelsetalen så kommer vi i slutändan behöva fler boxar , eftersom det ger så många bra hästar som vi vill behålla , men att vill samtidigt vill ha fler 3åringar.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-12 10:59:58
 10 är 100 % mer än 5 eller dubbelt så mycket.
tror resultatet av undersökningen " tycker du 15 hästar är tillräckligt" skulle blivit anorlunda om den gjorts i framtiden då vi hade lite mer erfarenhet av att ha 15 hästar. Just nu tycker jag också det är tillräckligt med 15 boxar.
Sen vill vi olika saker , istortsett allt det jag föreslår är syftet att minska inflödet av nya föl in i spelet , som jag tycker är för stort, just det senaste förslaget hade troligtvis fått lite större spridning på kullen och därmed gjort det lättare att komma med i lopp första veckan.
Risken finns att om vi inget gör åt de enorma födelsetalen så kommer vi i slutändan behöva fler boxar , eftersom det ger så många bra hästar som vi vill behålla , men att vill samtidigt vill ha fler 3åringar.
Answer to: "10 är 100 % mer än 5 eller dubbelt så mycket.
tror resu"
|
|
stallbrucelee
|
Posted: 2010-07-12 20:28:06
|
Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
|
Håller helt o hållet med om att man måste ha bra ston för att få bra föl av de bättre avelshingstarna, jag har tagit flera efter Great H och Maha och bara fått skit, men så har jag haft skitston också, därför skaffade jag ett bra sto och efter det har jag fått ett bra föl av bägge dessa hingstar, så det måste bero på stona. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-07-12 22:38:04 Edited(2): 2010-07-12 22:41:24
|
Became a member:
Forum posts:
|
Min tanke var bara att ha de där 5 boxarna som tillfälliga platser sista veckorna på etappen när man tar nya föl.
Med 5 extra platser....Då kan man ta så många föl så man har lite marginal, och bör få NÅGON riktigt bra, och några hyfsade. Först då kan man börja snacka om att begränsa försäljning av föl, begränsa aveln etc
Kanske skulle gå att lösa med en enkel aktivieringsknapp 3 veckor innan nya etappen börjar.
-Vill du aktivera 5 extra avelsplatser mot en engångskostnad av 150.000 kronor.
3 dagar innan nya etappen kommer får du sedan också välja vilka hästar du vill ha aktiva i stallet,då etappen startar, på de 15 platser som finns. Antingen har du gjort mer plats genom att sälja av lite äldre kusar för du ser du har bra talanger, eller också dumpar du några av fölen....
Alltså lite bonusplatser för fler föl, och lite tid att sälja av andra hästar EFTER att man hunnit se om några av ens nya föl visar lite potential.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-07-13 14:31:47  Min tanke var bara att ha de där 5 boxarna som tillfälliga platser sista veckorna på etappen när man tar nya föl.
Med 5 extra platser....Då kan man ta så många föl så man har lite marginal, och bör få NÅGON riktigt bra, och några hyfsade. Först då kan man börja snacka om att begränsa försäljning av föl, begränsa aveln etc
Kanske skulle gå att lösa med en enkel aktivieringsknapp.
-Vill du aktivera 5 extra avelsplatser mot en kostnad av 250.000 kronor.
3 dagar innan nya etappen kommer får du sedan välja vilka hästar du vill ha aktiva i stallet på de 15 platser som finns. Antingen har du gjort mer plats genom att sälja av lite äldre kusar för du ser du har bra talanger, eller också dumpar du några av fölen....
Alltså lite bonusplatser för fler föl, och lite tid att sälja av andra häster EFTER att man hunnit se om några av ens nya föl visar lite potential.
Answer to: "Min tanke var bara att ha de där 5 boxarna som tillfälliga platse"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Låter som en bra idé Perra, det enda som oroar mig, är att systemet som du föreslår gynnar toppstallen. 150 000kr är en förhållandevis liten kostnad för de stora stallen medan det oftast är en stor summa för de mindre stallen.
Gillar dock tanken med att ha de tillfälliga stallboxarna inför en kommande etapp. Dilemmat som uppstår huruvida man ska pensionera en hygglig häst för att ge plats mot ett föl bortfaller direkt 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-13 14:58:41
 Låter som en bra idé Perra, det enda som oroar mig, är att systemet som du föreslår gynnar toppstallen. 150 000kr är en förhållandevis liten kostnad för de stora stallen medan det oftast är en stor summa för de mindre stallen.
Gillar dock tanken med att ha de tillfälliga stallboxarna inför en kommande etapp. Dilemmat som uppstår huruvida man ska pensionera en hygglig häst för att ge plats mot ett föl bortfaller direkt 
Answer to: "Låter som en bra idé Perra, det enda som oroar mig, är at"
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-15 17:07:52
|
|
Limpicus
|
Posted: 2010-07-15 20:30:22  Tar nu en paus från skrivandet här på forumet pga att det verkar vara helt bortkastad med tid
1400 stall, men typ 3 som orkar bry sig om olika problem som skulle kunna bli bättre!
borde vara mer engagerade användare!
på återseende 
Answer to: "Tar nu en paus från skrivandet här på forumet pga att det "
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
156 inlägg.. du kommer vara saknad.. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-07-15 22:38:03  156 inlägg.. du kommer vara saknad.. 
Answer to: "156 inlägg.. du kommer vara saknad.. ;)"
|
Became a member:
Forum posts:
|
HAHAH
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-07-16 00:35:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tror det finns ett gäng som gärna skulle se lite förändringar, men de flesta har insett att väldigt lite kommer hända, då Eriksson ändå inte har tiden (och/eller intresset) som behövs för att göra något större.
Jag har inte så stort hopp heller, utan tycker mest det är lite kul att småsnacka lite om möjliga förbättringar. Duger gott så, o går något igenom av allt som diskuterats här är det en bonus....
Typ 15 hästar som till slut kom som resultat av lite tjat om utökning.
Normalt skulle jag nog hellre lägga tiden på Travs/v75-delen i forumet, men som student har jag bestämt mig att ligga lite lågt med spelandet, så då är det mindre kul att snacka idéer o vinnare
Men att det finns aktivt folk visar ju den delen om inte annat...alltid bra drag där 
|
|
Reply
|
|
1
2
[ 3
]
|