1
[ 2
]
3
|
ddmannen
|
Posted: 2010-07-09 22:12:41 Edited(2): 2010-07-09 22:14:38   bort med alfaloppen de 2 första veckorna och istället fler vanliga 3-årings och nollopp.
Möjligen bör också första BC-loppet flyttas så det kommer senare.
Nja, detta , något ovanför på sidan, tycker jag är mycket bra ! Håller med rakt av där ddmannen !
Och oavsett om jag håller med eller inte så har ddmannen oftast trevligt formulerade inägg som är genomtänkta och har hyfsad substans. Det gäller ju inte direkt alla inlägg här på forumet Raineri_I 
Answer to: "bort med alfaloppen de 2 första veckorna och istället fler"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
perra har rätt i att förbjuda försäljning av 3 åringar egentligen inte påverkar den totala hästmängden direkt , utan isåfall skulle ha samma funktion som pensionsförbudet och dermed tvingar ägaren behålla hästen längre förr att fördröja inskaffandet av nya hästar.
Pensionsreglen uppkom efter att det vara flera användare missbrukade stuteriet , genom att drar hästar och pensionera alla dåliga , förr att sedan drar igen tills man hade bra stall.
Tycker liknande beteende finns nu som bidrar till den så kallade hamburgermarknaden , antingen genom drar från stuteriet och sälja alla förr att sen drar igen eller att man hela tiden avla och säljer förr sen avla igen på samma sto.
Jag tror inte detta gagnar spelet , även om jag förstår att man gör så.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-09 22:38:00
 perra har rätt i att förbjuda försäljning av 3 åringar egentligen inte påverkar den totala häst mängden direkt , utan i såfall skulle ha samma funktion som pensionsförbudet och dermed tvingar ägaren behålla hästen längre förr att fördröja inskaffandet av nya hästar.
Pensionsreglen uppkom efter att det vara flera användare missbrukade stuteriet , genom att drar hästar och pensionera alla dåliga , förr att sedan drar igen tills man hade bra stall.
Tycker liknande beteende finns nu som bidrar till den så kallade hamburgermarknaden , antingen genom drar från stuteriet och sälja alla förr att sen drar igen eller att man hela tiden avla och säljer förr sen avla igen på samma sto.
Jag tror inte gagnar spelet , även om jag förstår att man gör så.
Answer to: "perra har rätt i att förbjuda försäljning av 3 år"
|
|
|
Posted: 2010-07-09 22:59:58 Edited(1): 2010-07-09 23:02:28
|
Became a member:
Forum posts:
|
DDmannen //
Lite inne på föregående "talares" linje här- Så länge aveln, eller stuteriet för den delen, är så hopplöst ologisk och ojämn är det svårt att begränsa på det sätt du är inne på.
Jag fick ett par skitföl från min Maharajah, trots ston som tränar riktigt fint (enligt vad de flesta är överrens om i träningssiffror för spelet )och tänkte:
- Ok, jag har väl överskattat Maharajah , och hade väl bara tur som fick ett par kanon föl innan.
Kollade Maharajahs föl, flera klart okej, men många skitföl. Tänkte samma sak igen...tills jag kollade Great horsetails föl. Lite fler bra där kanske (gjorde ingen jättekoll...) men också där en hel packe skitföl, flera med lite öve 1.o i medel bara...
Båda dessa hingstar ger alltså en jäkla massa skitföl, trots kanonfina träningssiffror, och t.om. ston med bra siffror ger NOLL garanti för ens ett hyfsat bra föl.
Skulle man inte ens få sälja sina föl skulle det därför framför allt drabba mindre, fattigare stall. Vi med pengar kan ju sitta lugnt i båten och leta löften på börsen efter 3 veckor. Löften som kommer bli grymt dyra , då de kommer bli få...och toppstallen kommer bli de som köper. Garanterat!
De små, de kommer möjligen med riktig bonnröta fått ihop pengar till 2 bra ston , som med lite tur ger ett hyfsat föl nå´n av de 5-6 första veckorna på etappen ...
Undrar hur många små stall som istället kommer köra på 3-4 stall då, och fortsätta med det som genom nån sjuk bonntur råkade få ett bra avelsföl på de enbenta ston man har att avla på i början ? 
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-07-10 01:15:17
|
|
jag börjar svänga på några punkter , stoppa stuteriet känns inte så jätteviktigt även om jag tycker att alla hästar ska ha stam, även pensionering och försäljning av unghästar kan vara ok, men det är själva grejen att tvinga fram bra hästar genom att drar massvis av gånger och överavla som jag vill stoppa.
Skulle gärna se att antalet nya hästar(avlade eller från stuteriet) man kan ta fram under en etapp begränsade till antal stallplatser man har.
Sen tycker jag det helt rätt att bra föräldrar inte garanterat ger bra avkommer , däremot ska det ger större chanser , vilket jag inbillar mig att det gör.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-07-10 10:46:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja då, det är säkert så att det ger bättre chanser, och många av skitfölen från Maharajah och Great Horsetail t.ex. är säkert från stall som inte har så fina ston att avla med.
Kan ju själv se att de större stallen som valt att avla med min Maharajah också har en betydligt högre procent på föl med över 3.0 i medel. Något som väl de flesta stall tycker är helt okej och värt att satsa på. Troligen har de ju också hunnit köpa in lite bättre föl, med bra träningssiffror att använda i aveln. Knappast en vild gissning
En liten tanke:
Tror det skulle vara ganska kul om man sista veckorna inför en ny säsong fick ha , säg 5 bonusplatser att fylla. För varje föl du tar på dina vanliga platser får du fylla på med ett i bonusplatserna.Så klart måste du betala som vanligt för dessa.
Då får du typ 10 föl som du måste välja från, men...Inga av dessa får säljas under dessa veckor. Ett par dagar innan vecka ett får du upp en ruta där du får "klicka i" de 5 föl du vill behålla/satsa på inför nya etappen. De övriga blir inte kvar.
Lite realistiskt ändå då man i ett större stall oftast hittar ett par man hoppas mer på, och vi slipper en del pensioneringar...
Kanske helt oduglig idé, o bara något jag kom på nu, men jag håller med dig om att unghästtombolan snurrar alldeles för fort och spottar ut alldeles för mycket bollar DDmannen.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-07-10 12:31:51  Ja då, det är säkert så att det ger bättre chanser, och många av skitfölen från Maharajah och Great Horsetail t.ex. är säkert från stall som inte har så fina ston att avla med.
Kan ju själv se att de större stallen som valt att avla med min Maharajah också har en betydligt högre procent på föl med över 3.0 i medel. Något som väl de flesta stall tycker är helt okej och värt att satsa på. Troligen har de ju också hunnit köpa in lite bättre föl, med bra träningssiffror att använda i aveln. Knappast en vild gissning
En liten tanke:
Tror det skulle vara ganska kul om man sista veckorna inför en ny säsong fick ha , säg 5 bonusplatser att fylla. För varje föl du tar på dina vanliga platser får du fylla på med ett i bonusplatserna.Så klart måste du betala som vanligt för dessa.
Då får du typ 10 föl som du måste välja från, men...Inga av dessa får säljas under dessa veckor. Ett par dagar innan vecka ett får du upp en ruta där du får "klicka i" de 5 föl du vill behålla/satsa på inför nya etappen. De övriga blir inte kvar.
Lite realistiskt ändå då man i ett större stall oftast hittar ett par man hoppas mer på, och vi slipper en del pensioneringar...
Kanske helt oduglig idé, o bara något jag kom på nu, men jag håller med dig om att unghästtombolan snurrar alldeles för fort och spottar ut alldeles för mycket bollar DDmannen.
Answer to: "Ja då, det är säkert så att det ger bättre chans"
|
|
den jobbiga delen är att tvingas gör sig med hästar förr få plats till nya föl , där skulle din ide underlätta.
Senaste etapper har det visserligen gått relativt smärtfritt , men det pga regeländring gällande stallutbyggnad , tillåtelse att avla med pensionerade ston och att det flesta av mina föl har blivit dåliga.
ärligt talat har jag skitjobbigt när jag tvingas stressa fram stallplatser till fölen genom att sälja/pensionera hästar som jag vill behålla , så jag gillar din ide.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-10 12:38:39
Edited(1): 2010-07-10 12:40:44
|
|
|
Posted: 2010-07-10 13:01:32  men om man vill behålla 6 föl
Börjar utveckla sig denna diskussion men känns inte som vi är riktigt i mål än...
Vi behöver fler som deltar och ger sina briljanta ider!!!
Kanske efter det vi kan koka ihop en härlig gryta av allt och lösa detta uppenbara problem!
Answer to: "men om man vill behålla 6 föl :D
Börjar utveckla sig den"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Då får du väl välja bort ett föl då  
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-10 13:09:17
Answer to: "Då får du väl välja bort ett föl då;):D"
|
|
|
Posted: 2010-07-10 13:16:29  öööhhhh... ok!
som jag sa tidigare i tråden så gillar jag ju valfrihet och beskriver detta spel i ett enda ord...
Men hur kan det vara valfrihet om man är tvungen?
Answer to: "öööhhhh... ok!
som jag sa tidigare i tråden s&arin"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nä,det vet jag inte... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-07-10 16:07:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det kan väl rimligen inte vara sämre för valfriheten att få lite bonusföl att välja på ? 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-07-10 16:11:11  Det kan väl rimligen inte vara sämre för valfriheten att få lite bonusföl att välja på ? 
Answer to: "Det kan väl rimligen inte vara sämre för valfriheten att f&a"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det tror jag inte 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-10 16:51:45
Edited(1): 2010-07-10 16:53:22
|
|
|
Posted: 2010-07-10 23:51:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken klart själv ännu 1ALD1.
Mer i stil med att du kan kan välja att bygga till nå´n form av unghäststall, men att du bara kan ha hästar där sista veckorna på en etapp, och bara tills de fyller 3 år....men som sagt...bara en lös ide.
0
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-10 23:57:11
Edited(1): 2010-07-11 00:10:14  Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken klart själv ännu 1ALD1.
Mer i stil med att du kan kan välja att bygga till nå´n form av unghäststall, men att du bara kan ha hästar där sista veckorna på en etapp, och bara tills de fyller 3 år....men som sagt...bara en lös ide.
0
Answer to: "Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken klart själv ännu 1ALD"
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-07-11 08:24:49 Edited(4): 2010-07-11 08:55:49  förstår iden och gillar den faktiskt fast kanske lite lös... som du sa!
men tänkte sen när hästarna är 3 och man fortsätter som vanligt... tycker du då att man kan avla på som man gör nu ( när man vill under en etapp) eller vill du att det begränsas bara till dom där fem fölen? för då är det mer i linje med ddmannen
Answer to: "förstår iden och gillar den faktiskt fast kanske lite lös.."
|
|
jag fortsätter lite på samma linje ,
alla skulle få ett 5 sk babyboxar , så fort man dra ett föl eller betäcker så hamnar fölet i barnstallet , när barnstallet är fullt går det inte betäcka eller dra nya föl , när föl bli 3 år flyttas de upp i det vanliget stallet och barnstallet töms och det går avla igen.
Skulle det vara så att man inte plats i det vanliga stallet så ställ hästar utanför och det påverkar hela stallets träningsförmåga negativt.
unghästar skulle gå att sälja , de skulle hamna i något av den nya ägarens stall , men inte frigöra någon plats i barnstallet hos säljaren förrän hästen blir 3 år.
alla skulle då även få anställa extra 5 skötare och tränare som de använda som de vill .
Tror detta skulle öka spridningen på när hästarna föds under etappen.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-11 13:50:16
|
|
larockma
|
Posted: 2010-07-11 14:35:16
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
En tanke jag har, är man som ägare av avelshingst, vill sätta krav på ston som vill anlita hingsten. För att det skulle funka kräva bara några enkla alternativ att klicka i på hingsten:
( ) Alla ston
( ) Ston minst intjänat 250.000kr
( ) Ston minst intjänat 1.000.000kr
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2010-07-11 14:45:35  Tror att tanken är mer från perras sida att:
att vanliga stallet träningsförmåga inte påverkas av dom 5 "extra" boxarna.
och att när man har ytnyttjat dom fem babyboxarna och man har 5 "extra" föl i rätt tid på nya etappen och dom blir 3 åringar. då försvinner dom extra boxarna och allt är som vanligt igen...
då har man bara 15 ordinarie boxar kvar!
hela den här iden baseras ju på det (förmodar jag) att man ska ha 50% större chans att få iaf några anständiga fölar i RÄTT tid så man har en bra chans att kunna hävda sig i dom tidiga större 3 åringsloppen!
Och om man nu får 5 extra boxar så borde man ju med det få 5 tränare och skötare med boxarna också.. fast man får betala veckoavgiften förstås.. men man ska väll inte behöva köpa dom först när dom ändå inte kommer till användning nån mer när man bara har 15 boxar kvar sen och man kan väll inte heller ens ha 20 av varje när man bara har 15 ordinarie boxar!
Men det återstår ju att se hur perra menade: bara vänta och se när han kommer hit!
men iden verkar ju bra! så mycket kan jag säga!
Answer to: "Tror att tanken är mer från perras sida att:
att vanliga stal"
|
|
tror inte perra gillar ideen alls.
Eftersom om det skulle bli som jag menade , skulle extraboxarna alltid finnas och endaste"extra boxarna" fick användas till föl som man avlat eller draget från stuteriet, däremot skulle de vanliga boxarna går använda till föl som man köpt på auktionen.
att ha extra tränare och skötare är bara bra även om man inte använder dem, dels tränars de upp förr framtida bruk och det ger mer valmöjlighet och man vill träna en speciell egenskap.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-07-11 15:15:58
 tror inte perra gillar ideen alls.
Eftersom om det skulle bli som jag menade , skulle extraboxarna alltid finnas och endaste"extra boxarna" fick användas till föl som man avlat eller draget från stuteriet, däremot skulle de vanliga boxarna går använda till föl som man köpt på auktionen.
att ha extra tränare och skötare är bara bra även om man inte använder dem, dels tränars de upp förr framtida bruk och det ger mer valmöjlighet och man vill träna en speciell egenskap.
Answer to: "tror inte perra gillar ideen alls.
Eftersom om det skulle bli som jag me"
|
|
1
[ 2
]
3
|