Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Misstänkt fusk

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
Poffpuff Posted: 2020-07-09 21:22:16
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Visst. Vi inför helikopterpengar i spelet. Ge alla stall tio miljoner från ingenstans. Det kommer sluta med att de stall som inte orkar lägga ner engagemang kommer hamna efter de som förvaltar pengarna väl, och sedan kommer nytt gnäll om att allt är så orättvist och svårt att komma någon vart.

Ber om ursäkt för den nedlåtande tonen, men kan faktiskt inte låta bli när det gnälls så till den milda grad att man vill tillåta fusk för att talanglösa stall ska lyckas, under den skenheliga förevändningen att "locka nya spelare". Förbannade latmaskar.
Reply
urquell Posted: 2020-07-10 18:44:02

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
frågan om hur få med fler stall/spelare är väldigt viktig, men skulle lösningen vara högre prissummor och lägre kostnader?? Ehh då drar ju de redan etablerade stallen iväg ännu mer och klyftorna ökar.
en annan lösning är att göra det enklare nå framgång, ja då gäller det ju alla.... och vad händer med de som sitter med uppbyggda stall v de nya???

Känns som det framförs väldigt enkla lösningar som faller platt till marken direkt.
anser att denna diskussion bör fortsätta och hade gärna sett att spelets grundare deltar i den diskussionen men lyft då fram kreativa lösningar inte att det ska var lägre kostnader och högre prissummor för det löser ingenting på sikt.

och om man känner det tröstlöst men så jävla gärna vill lyckas så finns det spelare som gärna hjälper till, som svarar på era funderingar via trådar här eller rena mail.

en idé som man skulle kunna införa är ett "mentorskap", om man är ny kan man vända sig till gamla rutinerade spelare med frågor och få tips och råd. Helt enkelt skapa en "Mentorgrupp" som man kan vända sig till och få en mentor ett tag,Tror säkert några av er som är duktiga skulle ställa upp på det.
Reply
AnnieBell Posted: 2020-07-10 21:45:00
123
Bells
Åby

Became a member: 2015-07-26
Forum posts: 37
Missförstå inte att jag vill höja prispengar eller något utan bara ingångs summan när man startar ett stall eller skrotar tränings anläggning eller vad som helst bara att förutsättningarna blir bättre.
Om någon vill vara mentor till Idaarv stall I.A.Stable o AnnaE93 StallReal kanske vi kan rädda två stall
Reply
AnnieBell Posted: 2020-07-10 22:22:30
123
Bells
Åby

Lucas Stall L.E vill också ha hjälp
Reply
Poffpuff Posted: 2020-07-10 23:39:31
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Jag svarar gärna på frågor. Det är bara att skicka ett pm.

Precis som urquell är jag övertygad om att fler rutinerade spelare också vill dela med sig av överlevnadsstrategier.
Reply
Yermac Posted: 2020-07-11 09:53:25
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Samma som Poffpuff - bara att pm:a så hjälper jag till så gott jag kan.
Reply
Kopia77 Posted: 2020-07-11 13:12:48
990
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Hojta till bara, vem vet det kanske kan ge mig en nytändning också!
Reply
Soberano Posted: 2020-07-11 16:10:10

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Samma här, jag hjälper gärna till med småtips
Reply
Friction88 Posted: 2020-07-11 20:10:39
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Som nystartat stall tycker jag inte att man ska ha träningsanläggning eller unga hästar i stallet.
Bättre att börja med äldre hästar som är omkring 7-12 år gamla.
Äldre hästar är mer klara när det gäller träning.
Då har man råd att göra lite misstag också, lära sig spelet i lugn och ro

Ska man satsa på yngre hästar så är träningen väldigt viktig och det är dyrt.
Speciellt när man bara har 5 platser i stallet.
50 tusen för träningsanläggning, det är 10.000 kr som ska in i veckan per häst för att täcka det..
Om man har 20 hästar, då är det 2500 kr per häst som ska in..

Sen är det tränare, skötare och foder.
Träningsanläggning: 10.000 kr "räknat på 5 hästar"
Tränare: 4000 kr
Skötare: 3000 kr
Foder: 2800 kr

Det är alltså 20.000 kronor per häst som ska in varje vecka för att gå runt vid 5 platser..
Vid 20 hästar så är det 12.500 kronor per häst som ska in när man maxar träning.
Har man 3-4 åringar så så är det viktigt att man maxar träningen för hästens utveckling.

Har man äldre hästar som kan man hoppa tränare, skötare, foder, träningsanläggning..
Leta efter hästar med låga poäng exempelvis 1 hingst och 3-4 ston.
Så kan man bygga ut stallet, och avla när det är dags för det i slutet på säsongen..

Lyckas hingsten, stona prestera bra i lopp och får höga poäng, försök att sälja med en fin vinst..
Skulle du ha tur i aveln och få en spurtnolla, med hyggligt i snabbhet och styrka.
Ut med den på övergångar direkt. Försök sälja alla hästar du får i aveln..
Aveln är en viktig del i spelet för att få extra inkomster

Det är mina tips

Stall Digitall//
Reply
hogan Posted: 2020-07-11 23:34:36 Answer to: "Som nystartat stall tycker jag inte att man ska ha träningsanläggning ell"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Hjälper också gärna till, vi kan starta en skola där alla får p.m.a den mentor de vill ha, så har man en lista med namn de kan välja från, eller om det ska slumpas, men iden är jättebra för få in nya stall som stannar eller
man lär nya o hushålla på startkapitalet, för fixar man den så växer styrkan o motivationen, man får högre
moral och ser det som hedersamt att lyckas sköta ett stall ekonomiskt, då minskar kanske även fusket, då heder o moral säger stopp till sådant, jag själv startade mitt stall januari 2008 och peppar peppar har jag
aldrig gått i konkurs så jag blivit tvungen att starta om, nu är ju det inget fel eller fult om man måste göra det,
men för mig har det varit viktigt att sköta ekonomin precis som i IRL, och jag har varit nära, både en o två ggr,

då jag varit så nära att inte ens haft pengar till anmäla hästarna till lopp, men jag har sålt av en o annan bra häst eller flera så jag kan överleva ngn vecka till, tror de flesta som enbart haft startbodraget i början som inkomst, och sen inte ta vatten över huvudet, så kommer bättre tider när du vet vilka hästar du kan satsa på, ju bättre går etapperna och man springer in mer o mer för varje etapp så blir man självgående, det gäller att våga satsa på äldre hästar och som inte är svindyra, får dom en nytändning så rullar stålarna in.

Stall Digital...om inte jag minns fel, så kostade träningsanläggning mer än 50.000 kr, har för mig det
kostade 400.000 kr eller i alla fall 200.000 kr, men det klingar rätt på det förstnämda, är ju ett sekel
sen man köpte den, men helt rätt, den är helt onödig i början innan du kommit in i vad det handlar om, man måste kunna träna först, och sen matcha dina hästar, det är mkt man ska tänka på, och därför är det en av anledningarna att jag är så förtjust i detta spel, är beroendeframkallande
Reply
hogan Posted: 2020-07-11 23:45:07 Edited(1): 2020-07-11 23:46:19

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag gjorde så köpet gick tillbaks, han fick inga pengar och fick ta igen hästarna, men bara två av dom, den äldre

kan jag inte säga är fusk, har sett äldre gamla elithästar säljas för betydligt mer än 400.000 kr, den här kusen

Professorn va däremot ett dåligt köp, vem köper en gammal trashank på 11 år som e valack dessutom

och knappt startpoäng för nästan en halv mille, men det är hans förlust, tror han ångrar sig i efterhand när inte

de andra två gick igenom, det var nog hans tanke.
Reply
Soberano Posted: 2020-07-11 23:56:25

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Mitt tips i början är väl som alla andra skrivit men i samband med nya etapper finns det vansinnigt många unga hästar för lite och ingenting till salu och de första veckornas starter kan förändra allt om du lyckas få till en treåring som har poäng. Jag själv sålde en denna etappen för 1 kr som debutvann och drog in 50k. Tar den en seger till så är den värd en miljon. Billiga treårsston enbart för avel skänks bort och var aldrig rädd för att sälja en lovande häst men se till att få bra betalt.

Undvik stuteriet, det är en chansartat lyx som sällan betalar av sig. Lägg pengarna på tränare och skötare innan transport och foder. Matcha så nära hemmaplan som möjligt för att undvika höga transportkostnader. Finns massor av enkla tips för att få igång det.

Att det ska vara för enkelt är jag emot. IRL så krävs det tålamod och finns ingen tränare som efter ett år har ett stall fullt med V7 hästar.
Reply
Friction88 Posted: 2020-07-12 00:15:37 Edited(2): 2020-07-12 01:15:22 Answer to: "Hjälper också gärna till, vi kan starta en skola där alla får p.m.a de"
140
Stall Digital
Rättvik

Japp, det stämmer.
Kostar 500.000 kronor att bygga en träningsanläggning, vilket också är jätte pengar i början
Sen är det 50 000 kronor det kostar i veckan att driva den, vilket man bör tänka på.
Speciellt när man bara har 5 platser, det blir mycket pengar på varje häst som som in
Vilket jag tror är tufft att betala för ett nystartat stall.
Så mitt råd är att vänta med träningsanläggning tills man har bättre ekonomi, mer platser och erfarenhet
Reply
Friction88 Posted: 2020-07-12 01:05:51 Edited(3): 2020-07-12 01:38:28
140
Stall Digital
Rättvik

Som Soberano skriver så är det mycket unghästar som ligger ute i slutet på etappen som ska bli 3 år till den kommande etappen. Där finns det fynd att göra om man har öga för det och kan matcha hästen rätt. Startpoäng är något som värderas högt i spelet. Där kan man göra snabba klipp. Har man dock inte träningsanläggning, tränare, skötare, foder på hästen så kommer den ha mycket sämre utveckling än stall som har allt. Tror det handlar om halverad träning om man inte har något alls. Det är mycket på unga hästar som utvecklas mycket. Så undvik att ha unghästar under längre perioder om du ej kan ge den bästa träningsförhållanden.

Det är mycket saker att sätta sig in i som ny i spelet. Hur man anmäler, vad man ska ha för kusk, Vad man ska ha för körorder på hästen, väder, skor, huvudlag, avel. Att man ska anställa skötare och sen göra dom till tränare vid 35 års ålder . Det tar garanterat minst 1 etapp att lära sig och förstå hur saker och ting fungerar..

Så vänta med träningsanläggning..
För många misstag kommer görs i början.
Så köp inget flygplan det första ni gör
Reply
urquell Posted: 2020-07-12 17:05:01 Edited(2): 2020-07-12 17:05:48

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
Härligt att se alla svar från så många rutinerade duktiga stallchefer, det här med mentorskap tror jag på.
ni som vill kan skicka pm direkt till någon av frivilligt anmälda ovan och på sikt kanske det kan läggas till en grupp med mentorer,
vore skitkul om alla ni som behöver hjälp vill stanna kvar, håller tummarna för det!!!
Reply
lillsyrran Posted: 2020-07-12 17:40:24

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Jag kan självklart också hjälpa till i mån av tid. Lite väl mycket jobb i förhållande till ork emellanåt men jag svarar så fort jag kan. Är inget storstall men har spelat länge och haft ett av de största stallen som mentor under lång tid, så lite tips har jag nog.
Reply
AnnieBell Posted: 2020-07-16 20:28:19
123
Bells
Åby

Tråden vände helt när jag gick in på transfern för att hitta nystartade stall som ville ha hjälp, en blev sur (tråden Misstänkt fusk) 3 ville ha hjälp. Min ide om bättre förutsättningar för nya stall kanske är fel. Men om så många vill hjälpa till som mentorer så kanske uppsökande verksamhet är lösningen. Vet inte om det finns bättre vägar än transfern för att hitta nya stall o stödja dem. JOBBA! Fast jag tycker fortfarande det är dumt att stänga nya stall för fusk om de är nya. Varning o åter köp eller nåt vore bättre. tycker det är roligt att så många är måna om spelet
Reply
Yermac Posted: 2020-07-16 23:48:20 Answer to: "Tråden vände helt när jag gick in på transfern för att hitta nystartad"
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Vad märklig du är både i ditt sätt att skriva och i dina åsikter. Ofta känns det du säger lite taget ur luften, för att inte säga helt ogrundat.
Och jag måste vara uppriktig med att jag inte förstår varken din argumentation eller vart du vill komma alla gånger. Du skriver liksom osammanhängande.
Det här med att tillåta fusk för att fler ska vilja spela... Det är ju bara att lägga ner!
Reply
Gerrard Posted: 2020-07-23 20:56:17 Answer to: "Förresten finns det några andra fusk än överpriser på hästar?"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Ett annat sätt som många använder är att

- Skapa ett nytt stall strax innan avel.
- Snabbt starta 5 gånger med skithästarna och pensionera dessa
- När fölen är födda kan man då lägga ut sina pissiga avkommer för 1 krona styck
- Det nya stallet köper skithästarna och VIPS har man fått 2-3-4 lediga stallplatser för ny avel eller köp när alla andra spelare sitter med kameler till 3 års ålder.
Reply
1   [ 2 ]