Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Gräns på avelshingstar?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
Posted: 2014-06-14 15:11:43 Edited(3): 2014-06-14 19:31:56

Became a member: 
Forum posts:
Kollade alla 30 avelshingstar som ägarna köpt reklam för.. Av de 30 hade 19st 1milj kr intjänat minst!

Vi måste förstå att en avelshingsts karriär slutar inte vid 12 år utan om vi genomför det här nu så förhoppningsvis sträcker det sig till 25år. Det är en lång tid kvar efter att tävlingskarriären är över. Därför känner jag att om inte de bästa hästarna lyckas springa ihop minst 1 milj kr under 12 år så ska det inte vara avelshingstar!

Kommer ändå en Hel drös varje etapp nya hästar på 3-5 års åldern som kvalifierar sig som avelshingstar!

Men nu Känns avelshingstbiten precis som om alla skulle få starta i Guld. Utan att ha tjänat in millen.. Inte rättvist eller bra.

Vill få bort alla soper som inte har där att göra och få fram de endast de bästa hästarna - såhär lyckas vi!

Här kommer då min slutgiltiga lista på hur jag tror det skulle gynna travzonen och spelarna mest:

*Ston, max 2 föl per etapp.

*Ska kunna avla med ston upp till 20 år

*För att bli avelshingst krävs minst 1 milj. kr insprunget.

*Godkända avelshingstar kan nyttjas upp till 20 år.

*För ickegodkända avelshingstar skall inte denna gräns gälla.

Kan hända att jag lägger till nåt vid senare tillfälle.

*Pensionerade ston ska få säljas.
Reply
Soberano Posted: 2014-06-14 16:09:40 Answer to: "Kollade alla 30 avelshingstar som ägarna köpt reklam för.. A"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Fast jag måste säga att 15 årsgräns för ston känns ganska löjligt låg. I alla fall 20 om det nu ska vara så att gränsen ska vara annorlunda.

Sen tycker jag INTE att man ska kunna avla själv på 40 åriga hingstar. En död häst är en död häst. Svårt att trycka ur sperma för eget bruk om hästskrället ligger begravet......
Reply
hogan Posted: 2014-06-14 16:35:06 Answer to: "Fast jag måste säga att 15 årsgräns för ston k&a"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Fattar inte heller vad stona kommer in i bilden om man ska få fram de allra bästa, nej höj till 20 år för stona, just nu köps det ston som bara den på börsen enbart för avel bara för det blir sån åtgång när det är löjligt låga 15 år, de slutar tävla vid 12 år,

alltså är det 3 etapper = 9 månader som ett sto kan avlas på sen står hon bara o tar plats bland alla pensionerade som står o skrotar, tycker den sidan skal gå att tömmas på all skit man har dessutom.
Reply
Posted: 2014-06-14 19:14:06 Edited(2): 2014-06-14 19:39:13

Became a member: 
Forum posts:
Visst åldern kan höjas till 20 men då borde man kunna få sälja pensionerade ston, när de då blir mycket attraktivare för stallen. Skulle förgylla spelet enormt! När t.o.m. nu säljs ston för höga belopp som kanske inte har på banan att göra men har bra värden eller levererar goda föl.

Vad säger ni?

Sen en sak till: När vi har gemensamt knådat denna söta deg till nåt ätbart så hoppas jag verkligen att allt inte var i onödan!! Ska vi bara acceptera alltid att inget händer och tråden (gemensamma iderna) självdör?

Om inte så tror jag att vårt starkaste vapen är omröstningen på framsidan! Där ser Eriksson vad alla vill.

Vi borde utnyttja det bättre än vi gör nu!

Edit: Ändrade lite på listan och la till ett förslag. Kolla gärna!
Reply
ddmannen Posted: 2014-06-15 05:07:43 Answer to: "Visst åldern kan höjas till 20 men då borde man kunna f&ar"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Endast handel med pensionerade toppston o hingstar som sprungit in över 1 mille i så fall , men jag tror det är bättre att man inte handla med pensionerade hästar.

Sen skulle man kunna ha olika krav på hingstar för att bli avelsgodkända beroende på hur gamla de är , tex att en 3år behöver sprungit 250k för att bli avelsgodkänd och en 12åring 2 mille.
Reply
Posted: 2014-06-15 11:34:05

Became a member: 
Forum posts:
Många ston ger bra fast de kan ha kassa värden eller lite intjänat totalt. Är ju inte ston i sig utan det ston levererar, som man köper.

Sen kan det bli för mycket om varje ålder har speciella kriterier. Men kanske om man låter va gränsen minst 1 milj. kr intjänat men om man vinner en grupp1 lopp så är man direkt kvalificerad som avelshingst, om man vill.

Då får man mer ut än äran och pengar från loppet.
Reply
ddmannen Posted: 2014-06-15 11:53:02 Answer to: "Många ston ger bra fast de kan ha kassa värden eller lite intj&"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Utbudet blir enormt och marknaden kan förstöras totalt , går inte släppa att så man sälja pensionerade ston helt oreglerat. Dessutom skulle detta gynna tenava något enormt eftersom han har förberett sig för den regeländring som han själv föreslå , han har köpt massor av billiga ston de senast enbart för att pensionerar dem (i oför sig avlat med några av dem)

Dessutom tror jag inte att buggen som gör att omstartade stall kan avla med de gamla hästarna borta och då kommer de sannolikt kunna sälja dem också.
Reply
Kopia77 Posted: 2014-06-15 12:38:49
997
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Om vi ska kunna genomföra en förändring så ska den inte vara så komplicerad.

Max 20 på båda är en kompromiss och inte så svår.

Jag ser gärna max 1 föl sto/säsong men det är just för att få det mer realistiskt å minska på hästar i omlopp.

1 miljon el grupp 1 lopp, för avelshingstar är ok för mig.

(För övrigt anser jag att den som lägger ut "stallnamn" som namnförslag på hästar, typ Daffodil, ska sluta upp med det!)
Reply
Posted: 2014-06-15 13:19:20 Edited(4): 2014-06-15 13:38:08

Became a member: 
Forum posts:
Vad du är fånig ddmannen att du tror så att jag vill ENDAST ha till ändringen så att jag kan kanske tjäna pengar på det!!
Som om det bara är därför jag gör allt detta och försöker utveckla spelet till det bättre för oss alla. Har ingen mer att tillägga där...

Jag vill att bra avelston ska ha möjlighet att komma till stall som verkligen använder möjligheterna så de bästa fölen har chans att födas!

Dessutom så kan jag LOVA DIG med alla som vittnen att om vi får igenom ändringen med att sälja pensionerade ston så kommer jag bara KÖPA inte sälja dom. Så nog gynnar det andra men inte mig ekonomiskt men mig gynnar det med att jag kanske får bättre föl i framtiden. Enda jag bryr mig om, punkt slut!

Kan t.o.m. säga att om jag bryter löftet, den dan kommer jag avgå som moderator!

Nu vill jag att vi håller oss till tråden fortsättningsvis.
Reply
felicia Posted: 2014-06-16 09:12:12
1041
Opal H
Solvalla

Became a member: 2014-01-01
Forum posts: 207
Hmm ! kanske man ska lägga ner Stuteriet (Lotteriet)........... , eller ha det som en samlad plats för gårdsuppfödningar med fasta priser , Auktion bara för godkända Hingstars avkommor .

Och högre kriterier för att bli godkänd Avelshingst.

Tänkvärt eller ?
Reply
Posted: 2014-06-16 12:13:10

Became a member: 
Forum posts:
Tycker fortfarande att omröstningen på framsidan utnyttjas otroligt lite!!

Eriksson är inte ofta här och då snabbläsa privata mail om många olika saker om vad många användare vill.. kanske inte är så lätt.
Men om vi kunde enas om att t.ex. Ha 1 omröstning i månaden om det man snackat mest om i forumet eller nåt liknande, kanske kunde vara rätt sätt att få lite ordning på saker.

Dessutom enklaste sättet för oss användare att göra oss hörda på ett smart och effektivt sätt!

Tyck till!
Reply
Posted: 2014-06-19 14:37:12 Edited(1): 2014-06-19 14:39:32

Became a member: 
Forum posts:
Tydligen spelar det ingen roll hur många bra ideer vi alla kommer på och finslipar tillsammans så är det dömt at dö ut... Vi fick inte ens en fucking fittomröstning!!!! Brukar inte svära men är så otroligt trött på detta samma visa år in, år ut.

Ja jag gör ett sista försök och vänder mig direkt till källan: Eriksson. Om vi inte får igenom ens ETT förslag av de många vi kom fram till, då är det slut för min del att försöka få spelet bättre!
Förmodligen också min del på hela forumet!

Kommer skriva inom kort..
Reply
1   [ 2 ]