1
[ 2
]
|
|
Posted: 2013-07-19 22:53:00  svårt att säga om huvudlagen har någon större effekt , det är så många saker påverkar loppen och några saker är nog slumpmässiga.
Det som sägs är att stänkt ska öka startsnabbheten och norskt ska förbättra spurten , tror de ska öka galopprisken något jämnfört med öppet.
Man upplever att vissa hästar går bättre med vissa huvudlag , tex har jag några hästar som jag inte tycker funkar alls med norskt , vilket de flesta oftast använder , även om dess populäritet har minskat på slutet framförallt från toppstallen.
Finns ett elitlopp här också , dock är det många som avstår att starta i det , för skaderisken är hög när man startar 2 ggr samma dag . Finns en flik som heter storlopp , där kan man kolla när storloppen går och hur det har gått i tidigare loppen.
Träningen påverkas av hästens form , träningsprocent , tränarens specialområde, antal stjärnor tränare har , fodret om du har träningsanläggning , hästens träningsförmåga på egenskapens som tränar.
träningsförmåga blir i regel sämre om hästen bli äldre..
0.013 känns dåligt ,
Answer to: "svårt att säga om huvudlagen har någon större effekt "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Kan det vara för att jag inte har byggt någon träningsanläggning? Inväntar svar innan eventuellt bygge.
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2013-07-19 23:02:11
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Nej! Fick riva min som jag lurades att köpa när jag började. Din 3-åring ser ut att ha ok värden. Kanske kan starta i lättare 3-åringsmotstånd. Anläggning kostar pengar! Inte bara i början utan även i underhåll. Fick riva min. En del stall behöver inte tänka på pengar pga dyra försäljningar å nån gammal bugg. Jag fick köpa min anläggning (pga dåligt råd) å sen riva min!
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2013-07-20 08:32:56
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
Träningsanläggning kostar 500000 och har en vecka kostnad på 50000 per vecka , tror jag kan lurat någon att köpa den eftersom de 50000 inte stod med på som utgiftspost , men det har eriksson rätta till.
Problemet med anläggning för nya stall är att de är lika dyrt om de har 5 hästar eller om har 20 hästar och skulle du riva anläggningen så får du inte tillbaka några pengarna.
Träningsanläggning förbättra träningen med ca 20%
Sen tror jag spelbuggen är överdriven , det var mycket högre prissummor i början och inte alls samma konkurrens och hade man en ok avelshingst så gick det tjäna enorma pengar , men även där har reglerna rättats till.
Målet enligt mig bör vara att få ett stallet springer in mer än kostnaderna så man aldrig tvingas sälja någon häst man vill behålla.
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2013-07-20 13:25:11
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Haha Det var faktiskt inte du. Tänkte mest säga att man ska vara lite försiktig med pengarna i början. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-07-30 01:44:09
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hur många hästar är lämpligt att ha i stallet? Så många man vill, bara man går plus? Hur många har du som svarar?
Är det någon idé att kolla på hästar på marknaden som är äldre än 6 år?
Fråga angående formen; hur lång tid tar det för en häst att gå från exempelvis 5 i form till 9 i form? Undrar hur jag ska lägga upp träning-vila mellan loppen.
Kan man få en lista med attributsprioritering? 1. Snabbhet 2. ... osv.
Tack på förhand!
/Gassigt
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2013-07-30 10:07:29  Hur många hästar är lämpligt att ha i stallet? Så många man vill, bara man går plus? Hur många har du som svarar?
Är det någon idé att kolla på hästar på marknaden som är äldre än 6 år?
Fråga angående formen; hur lång tid tar det för en häst att gå från exempelvis 5 i form till 9 i form? Undrar hur jag ska lägga upp träning-vila mellan loppen.
Kan man få en lista med attributsprioritering? 1. Snabbhet 2. ... osv.
Tack på förhand!
/Gassigt
Answer to: "Hur många hästar är lämpligt att ha i stallet? Så"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
jag har 20 boxar och känner att jag inte riktigt rätt person att svara på första frågan . Du ska medveten om att kostnaderna ökar vid utbyggnad och du aldrig får tillbaka pengarna om du river stallboxar.
Som nystartat stall tycker jag nästan borde vara en fördel att köpa äldre hästar , eftersom man omöjligt kan ge samma träningsmöjligheter som etablerade stall och träningen inte känns lika viktig på äldre hästar.
Men som alltid gäller det att köpa prisvärt och inte tror att en häst är bättre bara för att den har ett högre utropspris(utropspriset beror mer på säljaren än hästen)
Sen bygger ju på att ha lite tur och vara smart med matchning , när hästen väl är din.
Jag brukar köra allmän 0% efter ett lopp tills hästen kommer över 7 i form , vanligtvis 2 eller 3 dagar . Formen ökar mer om den är låg , medans hästarna tränar bättre om formen är hög .
Allmänna uppfattningen är att snabbhet (viktigast), styrka , acceleration och sist spurt (många anser både spurt och accvärderna vara ointressanta)
Det är bra om hästarna har högt värde på tungt , eftersom det gör det mkt lättare att matchar
|
|
Reply
|
|
tetrapaq
|
Posted: 2013-07-31 13:27:21
|
Became a member: 2010-09-29
Forum posts: 37
|
Upp till 10 boxar upplevde jag själv som helt ok att hantera utan att riskera ekonomin för mycket.
Sen är det som ddmannen sa värt att leta efter prisvärda hästar. Sen vad en prisvärd häst innebär är ju givetvis individuellt, det kan vara allt ifrån bra värden på en äldre, dåligt matchad häst till en unghäst som tränar bra men har dåliga startvärden. I båda fallen kan man hitta dem till bra priser om man har lite tålamod!
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
|