Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Nybörjare som söker råd!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2013-07-14 01:32:47

Became a member: 
Forum posts:
Hallå medmänniskor och travfantaster!

Fann just detta, minst sagt, intressanta travspel genom en oseriös sökning på Google då jag inte trodde att det fanns något travspel. Men det fanns det, och nu är jag medlem här!

• Hur länge har spelet funnits? Ser ut som det har många år på nacken sett till designen, som förövrigt är oklanderlig. Inte överdriven på något vis, helt perfekt.
• Hur många spelar detta spelet i Sverige samt hur många i vida världen?

• Sedan önskas självfallet lite nybörjartips! Vad ska man tänka på i början?
• Är tränare/skötare något att ha?
• Vart och hur anmäler jag mina hästar till lopp?
• Kan man se loppet "live" i 2D, eller visas enbart resultatet?
• Är detta ett långsiktigt spel?
• Jag valde Åby som hemmabana, spelar det någon större roll?

Hoppas att någon skulle kunna ta sig tiden att hjälpa mig på traven! ;-)

Verkar rätt gassigt ändå!
/Gassigt
Reply
ddmannen Posted: 2013-07-14 08:51:48 Answer to: "Hallå medmänniskor och travfantaster! Fann just detta, minst "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Spelet gjorde en omstart 2007 , hur det var innan vet jag inte.
Finns /Fanns ett travspel till som heter travmanager.se , men det är mkt svårare och inte alls lika roligt enligt mig , Finns någon tråd om någon som vill tipsa om det spelet.
Finns 436 stall som har sprungit in pengar denna etapp och ca 410 av dem hade svenska hemmabanor.

Nybörjartips är väl att hålla i pengarna , tänk efter innan du gör alla utbyggnader (stall ,träningsbana , läkarvård, flygplan )och köp inte för dyra hästar i början.
Träna hästarna mest intervall och backe , de flesta kör bara dessa i träningen , några kör bara intervall.
Jag tillhör dock inte dem , utan kan träna både acceleration och spurt även om det är i liten skala, dock aldrig travsäkerheter/galopp eftersom det värde minskar ändå när hästarna springer lopp.

Tränare gör att hästarna tränar bättre , tränare utvecklas och blir bättre fram tills de är 50 , efter det blir de bara sämre. En tränare per hästar rekommenderas men det går att köra utan.
Skötarna gör att hästarna återhämtar sig snabbare och därmed tränar bättre , 1 skötare per häst, skötarna utvecklas fram tills de är 35 , det är en passande ålder att befordra dem att bli tränare.

Du kan söka lopp när du inne på häst eller trycka på kalenderna högst uppe i höger hörnet, tryck på ett lopp och du ser vilka hästar du kan anmälla till det loppet , lopputtagning görs 3 dagar innan loppet startas , den häst som har mest poäng får välja kusk först , kuskformen är det som har mest betydelse när man kolla på kuskarna.

När loppet är körts så får man ett meddelande om det och där finns en länk till loppet , Loppet är bilder på starten och efter varje 500 meter och text under varje bild , så det är inget rörligt lopp , men ganska trevligt ändå.

Spelet går rätt så snabbt att komma igång med , men det tar tid att bygga upp stallet och komma till toppen(jag har inte lyckats än , trots att jag var med sen starten). Det tar tid och kostar pengar att bygga ut stallet så du kan ha många hästar , bygga träningsbana så hästarna tränar bättre , utveckla tränare och skaffa sig ett topp hästar och försöker du köra allt samtidigt så blir det lätt att hamna på minus .

En etapp är på 3månader

Hemmabanan har ingen stor betydelse, gör lite resekostnaderna .

Du kan skicka brev till mig eller några andra stall , skulle tror att de flesta svara på frågor och ger tips
Reply
B_Good Posted: 2013-07-14 11:46:20 Answer to: "Hallå medmänniskor och travfantaster! Fann just detta, minst "

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Resekostnaderna är inget jätteproblem men här har de en liten sammanställning på vilka banor som är billiga/Dyra att ha som hemmabana.

Billigast/Bäst
Lindesberg, Eskilstuna.
Romme, Åmål.
Färjestad, Gävle, Rättvik, Oviken, Arvika, Årjäng, Solvalla.

Prisvärda/Mediokra
Bollnäs, Hagmyren, Mantorp, Axevalla, Bergsåker, Vaggeryd.
Dannero, Örebro, Östersund, Åby, Karlshamn, Hoting.

Dyra/Dåliga
Kalmar, Halmstad, Tingsryd, Umåker.
Skellefteå, Lycksele, Solänget, Visby.

Dyrast/Sämst
Jägersro, Boden.

Det var så länge sedan jag gjorde den så jag kommer inte ens ihåg hur jag räknade på det dock..
Reply
Posted: 2013-07-14 13:16:29

Became a member: 
Forum posts:
Utvecklas spelet fortfarande, eller står det för mestadels still?
Reply
ddmannen Posted: 2013-07-14 13:23:37 Answer to: "Utvecklas spelet fortfarande, eller står det för mestadels still"

det står mesta dels still , då och då får eriksson som sköter spelet ett ryck och gör några uppdatering och rättar till buggar , men det är inte ofta.

Vi som spelar och inbitna är mest glada att det inte läggs ner , även om det finns saker som kunde bli bättre . Men det funkar helt klart som det är
Reply
Posted: 2013-07-14 14:05:21

Became a member: 
Forum posts:
Nya stallnamn verkar då stå still Ganska lik en annan användares.
Reply
ddmannen Posted: 2013-07-14 14:26:46 Answer to: "Nya stallnamn verkar då stå still:) Ganska lik en annan anv&aum"

visst påminner stallnamnet om buck_fish eller vad han heter , men har oerhört svårt att tänka mig att han skulle Dr Phil som bild , möjligen är det i såfall någon som vill ge sken av att vara han
Reply
Posted: 2013-07-14 14:53:03

Became a member: 
Forum posts:
Ja, buck_fish verkar ha en kortare variant av den gamla tungvrickaren.
Reply
Posted: 2013-07-16 01:13:30

Became a member: 
Forum posts:
Finns det utfyllnadshästar när det inte blir fullt så många anmälda till ett lopp?

Hur gamla blir de som äldst? Blir hästarna sämre med åren?

Vilken procentsats är bäst att ha på träningen? Är det styrka man får ut av backträningen?

Hur ofta rekommenderas det att man kör med en häst? Kan den bli sliten, och i så fall vart kan man se när den är sliten?

Finns det någon chans att en nybörjare som jag kan få kuskar som Björn Goop, Erik Adielsson, Lutfi Kolgjini, Örjan Kihlström etc. i mina första lopp? Det är kuskarna som väljer vilka hästar de vill köra?

Nu när jag får köpa hästar om ett par lopp, är tung bana/vinterbana något jag ska prioritera när det kommer till en häst? Hur mycket inverkan har startsnabbheten?

Om jag förstått allting rätt så tränas snabbhet genom intervaller? Hur ofta 'levlar' hästarna i diverse attribut? Finns det något annat ord för det än just 'levla'?

Tacksam för svar. Förövrigt vill jag meddela att jag är glad över att ha funnit detta spelet och har redan tagit plats i min vardag.
Reply
Cherry Posted: 2013-07-16 01:46:26 Edited(1): 2013-07-16 01:47:56 Answer to: "Finns det utfyllnadshästar när det inte blir fullt så m&ari"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Det finns inga utfyllnadshästar. Är det färre än 3 anmälda till ett lopp så blir det inställt.

Vet inte hur gamla de kan bli, men gamla blir dom iaf. När hästarna fyller 13 brukar de flesta pensionera dom då det bara finns ett lopp för hästar över 12 års ålder.

100% är bäst att köra på träning. När du vilar hästar för att få upp formen, kör Allmän träning på 0%. Springer din häst för ofta och startar med ~4 i form så löper den hyfsat stor risk att skadas.

Ja, de kändaste kuskarna är tillgängliga för alla och det är inte kusken som bestämmer. För varje lopp du anmäler till får du göra 5 kuskval. Kom dock ihåg att kuskformen är det viktigaste. M.a.o så är en kusk med 2 i skicklighet och 9 i form bättre än en Örjan Kihlström med 9 i skicklighet och 1 i form. Kuskformen varierar ganska mycket från dag till dag, så se till att anmäla samma dag som anmälningstiden går ut så att du har så färsk kuskform som möjligt. Sen finns det alltid (ibland ganska många) situationer där din valda kusk med 9 i form går ner maximala tre steg på tre dagar fram till loppdagen. Det är surt, men shit happens och det händer för alla.

Värdet på tung bana är hyfsat värdefullt, men inte alls alltid rättvisande och sannerligen ingen bibel att gå efter när det gäller hur hästen presterar på tungt. Dock så är det alltid skönt att ha åtminstone 5-6 på tung bana, tycker jag iaf.

Snabbhet tränas mycket riktigt med intervallträning och styrka med backträning. Om du tittar på Träningsrapport för en häst så ser du hur mycket de ökar varje natt (träning sker vid midnatt varje dag). Som exempel kan vi ta en 3-åring som tränar 0.100 på snabbhet. Det kommer ta den här hästen tio såna träningar för att gå upp ett snäpp. Träning är viktigast för unghästar. När hästen blir äldre tränar den sämre och har den då inte en bra grund att stå på så blir det tufft för den. Se till att få mycket träning under 3 och 4-årsetapperna.
Reply
Posted: 2013-07-16 20:11:51

Became a member: 
Forum posts:
Är skor värt att köpa? Vad har det för effekt att rycka skorna på spelet?

Är foder till för återhämtning? Om man har en skötare, är detta med foder fortfarande behövligt att inköpas?

Har missat det helt; hur ofta fyller hästarna år?

Skall jag satsa på att träna de tre hästarna jag har och köpa tränare/skötare till respektive, eller är det bättre att köpa en ny yngre häst?

Kan ston föda, eftersom man kan kastrera? Får man då en 1-åring, eller hur går det till?

Mycket frågor nu, jag vet. Men om det är någon viktig del jag missat att fråga om i spelet, får ni hemskt gärna skriva en rad om det också. Tack på förhand!
Reply
Cherry Posted: 2013-07-16 20:42:49 Edited(1): 2013-07-16 20:44:43

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Skor är värt att köpa, ja. Men köp inte för många, kan tänka mig att ekonomin är ganska hårt ansatt i början. Men några uppsättningar av varje sko ska du ha. Att rycka skorna i lopp är i långa loppet en bra idé, hästarna presterar bättre då. Men bara vid lätt bana. Sen finns det hur många exempel som helst på lopp där alla utom en häst har gått barfota, och den med skor går och vinner ändå. Men ett större statistiskt underlag hade nog visat att barfota är bäst.

Foder är till för träning. Det bästa fodret ökar träningen, hur många procent vet jag inte. Ja, du ska köpa foder även om du har skötare. Det ökar inte träningen jättemycket, så återigen är det en fråga om hur mycket du vill investera i det i början.

Hästarna fyller år efter varje etapp, eller i början av varje etapp om du så vill. En etapp varar i 3 månader. Undantaget från regeln är 1-åringar och 2-åringar, åldrar som bara varar i 1 vecka vardera.

Ston föder, givetvis. Avelsdelen i spelet är ganska utbredd och vid slutet av varje etapp avlar i princip alla stall, allt för att ha en färdig 3-åring i början av nästa etapp.
Reply
ddmannen Posted: 2013-07-16 20:49:00 Edited(1): 2013-07-16 20:56:43 Answer to: "Är skor värt att köpa? Vad har det för effekt att rycka"

skor kan vara bra ha , barfota har oftast en possitiv effekt , men det måste vara minst 10 dagar mellan 2 barfota starter och det ökar galopprisken något.

Hästar tränar något bättre ju dyrare foder de äter , vet dock inte hur mycket eller hur dyrt foder man bör ha i början .

Hästarna som är 3 år eller äldre , blir 1 år äldre varje etappskifte , 1 januari , 1 april , 1 juli och 1 oktober.

Föl födds en vecka efter betäckning och är då 1 år och blir 2 år efter ytterligare 1 vecka och 3 år 2 veckor efter födslen.
köper du häst från stureriert så kommer de direkt och är 1 år ( Men stuteriet borde stängas , personlig åsikt)

Sto som är mellan 3 och 15 år kan få föl , är de tävlingshästar så får de ingen träning mellen betäckning och födsel och kan inte anmällas till lopp , kan dock starta i lopp om startlistan är klar vid betäckningen.

Starta aldrig i b-loppen på söndag

Om du ska köpa häst så kan det vara bra att kolla 2-3 veckor innan etappskiften , då säljer många storstall hästar för att få plats för nya föl och några av dem kan vara riktigt prisvärda , men håll koll på priset för det finns de stall som inte sätter någon rabatt trots att det finns många fler som är intresserad av sälja än av att köpa just då.
Reply
Posted: 2013-07-17 21:23:37

Became a member: 
Forum posts:
Oerhört bra gjort att samla alla dina 1000 frågor på en och samma tråd, så vi inte får 1000 trådar istället. Det har vi lidit av förut, men du visar här och nu hur det ska gå till.
Reply
Posted: 2013-07-18 00:27:57

Became a member: 
Forum posts:
* :'(
Reply
Posted: 2013-07-18 01:34:26

Became a member: 
Forum posts:
*** @-}--
Reply
Posted: 2013-07-18 10:47:33 Answer to: "Oerhört bra gjort att samla alla dina 1000 frågor :D på en"

Became a member: 
Forum posts:
Haha, usch. Jag är van att visa vart skåpet ska stå! Får väl ställa ett par frågor till:

Det där med huvudlag, har det någon större effekt på spelet?

Vilket är det största loppet man kan delta i? Någon motsvarighet till Elitloppet?

Trots att han tränade 100% backträning ökade hästen bara med 0.013 i styrka, är det för att tränarna är nya eller är det hästen som är trög?

Tack på förhand!
Reply
ddmannen Posted: 2013-07-18 11:36:53 Answer to: "Haha, usch. Jag är van att visa vart skåpet ska stå! F&ari"

svårt att säga om huvudlagen har någon större effekt , det är så många saker påverkar loppen och några saker är nog slumpmässiga.

Det som sägs är att stänkt ska öka startsnabbheten och norskt ska förbättra spurten , tror de ska öka galopprisken något jämnfört med öppet.

Man upplever att vissa hästar går bättre med vissa huvudlag , tex har jag några hästar som jag inte tycker funkar alls med norskt , vilket de flesta oftast använder , även om dess populäritet har minskat på slutet framförallt från toppstallen.

Finns ett elitlopp här också , dock är det många som avstår att starta i det , för skaderisken är hög när man startar 2 ggr samma dag . Finns en flik som heter storlopp , där kan man kolla när storloppen går och hur det har gått i tidigare loppen.

Träningen påverkas av hästens form , träningsprocent , tränarens specialområde, antal stjärnor tränare har , fodret om du har träningsanläggning , hästens träningsförmåga på egenskapens som tränar.

träningsförmåga blir i regel sämre om hästen bli äldre..

0.013 känns dåligt ,
Reply
Posted: 2013-07-19 12:57:40 Edited(1): 2013-07-19 13:00:30

Became a member: 
Forum posts:
Körde mitt första lopp med min klart sämsta häst, 1:22:0 på tung bana, han kom överlägset sist. Något i hästväg, riktigt grym spurt av en annan häst i loppet:

Fick 400kr för sistaplatsen. Känner att jag inte kommer komma något vidare långt med dessa starthästar, är det smart att införskaffa några nya, unga när jag kört de 5 loppen som krävs för att ha tillgång till marknaden?
Reply
Kopia77 Posted: 2013-07-19 18:19:13
997
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Ja! Tror ingen av de första hästarna kan användas. Köp några billiga på auktionen å matcha dom vettigt för att komma in i det!
Reply
[ 1 ]   2