1
[ 2
]
3
4
|
|
Posted: 2010-09-02 17:30:26
|
Became a member:
Forum posts:
V 4, SUNRISE STAR D.E.
|
Tyckte också det kändes som det, men tycker endå det finns viss skrällpotential. i lopp 1,2,4,5 tror jag det kan susa till.
|
|
Reply
|
|
Andynalan
|
Posted: 2010-09-02 17:49:50  Tror att den kan lösa sig bra för damen som har rygg på Global Limousine från start. Hon har inte vunnit bakifrån men har ändå gjort bra och snabba upplopp. Tror ungefär jämnt på Globalen och Don't Wear PJ's och när jag skulle klicka in vinnare stod hon i högre odds vilket gjorde att jag har valt henne tills vidare, kan bli så att jag ändra till Global Limousine på lördag förmiddag om oddset i oddsjakten skulle vara mer gynsamt för honom.
Answer to: "Tror att den kan lösa sig bra för damen som har rygg på Glo"
|
Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
|
Varför göra en så stor affär av detta? Han säger ju att han tror lika mycket på båda två.
Om jag tror lika mycket på två så är jag inte så dum så jag spelar den som står i lägst odds, gör du?
Han har inte ens spelat utan bara valt den som vinnare i en meningslös tävling med äran i förstapris.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 18:06:05
|
Became a member:
Forum posts:
V 4, SUNRISE STAR D.E.
|
Jag kör alltid samma här som på riktiga spelet, plus några kusar till, skulle hata mig själv om det visar sig att jag får 6 eller 7 rätt här men skiter sig på riktiga spelet hehe.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 18:37:00
|
Became a member:
Forum posts:
|
Andynalan
jag förmodar att inlägget gällde mig...
två likvärdiga kusar... sällan streck på båda... går efter magkänsla .....
skiter i odds eller streck....
utdelningen på en tia vinnare eller hur den är streckad på streckspel är oväsentligt....
jag tar ställning för mig själv men är därför inte helt statisk utan kan få andra infallsvinklar av hur andra resonerar men här sket det sig....
min fråga gällde från början hur han resonerade och då fick jag svävande svar...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 18:39:43  Underligt resonerat ROBARDO...
Du tror att någon vinner men spelar en annan pga odds...? Det fenomenet återkommer hos många travjockar och jag förstår det inte... bättre en svensk krona vinste än 10, 20, 100 eller 500 svenska dinarer i rännstenen..
Tror hästkrakarna inte har en aning om vad dom står i för odds utan springer ändå.. troligtvis för brödfödan/hötappen.....
::o
Answer to: "Underligt resonerat ROBARDO...
Du tror att någon vinner men spelar e"
|
Became a member:
Forum posts:
V 10, DONT WEAR PJS
S 3, GLOBAL LIMOUSINE
|
Tror lika mycket på dom och för bättre odds här i oddsjakten valde jag igår DWPs som vinnare. Kommer att ha med både Globalen och DWPjs på V75 då jag imte kan välja en av dem som etta? Kommer inte heller att spela vinnarspel på någon av dem av den anledningen.
Iavd 6 tror jag att Raja går felfritt och vinner. Kommer inte att gardera den även om den skulle stå i 99% och de andra 11 i 1% eftersom jag är tämligen övertygad om att den vinner. Så jag är helt klart med på vad du menar i ditt resonemang och håller med till 100%.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 19:09:25
|
Became a member:
Forum posts:
|
JOJOMEN ROBARDO
Du är inte född bakom en skorsten...
Mitt ego säger bara att JAG SKALL ta ställning om jag har två alternativ... sedan är jag också karl nog att stå för det i efterhand och inte åbäka mig med efterkonstruktioner...
Det som är rätt för dig är rätt för dig och jag hävdar att jag har rätt ända till jag står med stortån i kläm på lördagskvällen... då kan jag krypa till korset... mår inte sämre för det...
Tycker fortfarande att du gör ett jävla fint jobb... dag efter dag....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 20:34:54  Underligt resonerat ROBARDO...
Du tror att någon vinner men spelar en annan pga odds...? Det fenomenet återkommer hos många travjockar och jag förstår det inte... bättre en svensk krona vinste än 10, 20, 100 eller 500 svenska dinarer i rännstenen..
Tror hästkrakarna inte har en aning om vad dom står i för odds utan springer ändå.. troligtvis för brödfödan/hötappen.....
::o
Answer to: "Underligt resonerat ROBARDO...
Du tror att någon vinner men spelar e"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, WHISKEY HORNLINE
S 5, BART SJÖHAMMAR
|
Googla på väntevärde eller Expected Value och läs på. Väntevärdet bör styra varje rationell spelares val av spel. Ni som har spelat mycket poker är kanske väl bekanta med begreppet då man i varje hand bör räkna på väntevärdet.
Om du inte orkar googla eller kolla i Wikipedia så kan man enkelt uttryckt säga att väntevärdet är sannolikheten för att ett visst utfall ska inträffa gånger värdet av det utfallet.
Vi tar ett exempel:
Du bedömer vinstchansen på den förmodade spetshästen (tillika favoriten) till ca 40 %. Favoriten står i 2.5 ggr pengarna på vinnarspelet. Ett av motbuden som får ett rygglopp och har en vass speed har en vinstchans om ca 15 % enligt din bedömning och står i 8 ggr pengarna på vinnarspelet. Vilken häst bör man spela på?
Väntevärdet på favoriten är 0 för varje spelad krona (1kr*2,5*0,4 = 1kr ). I längden kan du alltså bara räkna med att få tillbaka pengarna du spelat.
Väntevärdet på motbudet är 20 öre i vinst på varje spelad krona (1 kr*8*0,15=1,2 kr).
Du bör alltså spela på motbudet såklart!
När det gäller streckspel som V75 är det inte lika enkelt att räkna ut väntevärdet. Det är lite för komplext och dessutom har vi spelare ofullständig info. Vi vet hur många streck som spelarkollektivet lagt på en viss häst, men vi vet inte hur dessa streck är fördelade på systemen.
Men det vinns några tumregler för att maximera väntevärdet på streckspel:
1. Gå kort där kollektivet garderar
2. Gardera "spik-favoriterna"
3. Beträffande outsiders: Jämför vinstchans med streck-%
Det enklaste är att försöka identifiera de populäraste spikarna. Varför det? Jo, för om de tre populäraste spikarna förlorar i en omgång så genererar det mera värde än vad som är motiverat av streckprocenten. Säg att vi har de tre största favoriterna som är streckade på 70 % alla tre. Om vi skulle betrakta dessa hästar som vilka som helst så är det sannolikt att om alla dessa tre förlorar så är endast 3,33 % av spelarna kvar. (30 % av 30 % av 30 %). Detta stämmer dock inte. Sanningen är att någonstans mellan 98-99 % av alla system spikar NÅGON av dessa storfavoriter vilket innebär att det endast är mellan 1-2 % av systemen kvar om dessa tre förlorar. Värdet har alltså ökat med närmare 100 ggr. Sannolikheten att alla dessa tre skulle förlora är runt 12,5 % om vi bedömer deras vinstchanser till 50 % (0,5*0,5*0,5). Är deras vinstchanser hela 60 % var är chansen bara 6.4 % att alla tre förlorar. Men gör de det så ökar värdet med mellan 50 och 100 ggr. I min värld är det fint väntevärde.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 20:39:19 Andynalan
jag förmodar att inlägget gällde mig...
två likvärdiga kusar... sällan streck på båda... går efter magkänsla .....
skiter i odds eller streck....
utdelningen på en tia vinnare eller hur den är streckad på streckspel är oväsentligt....
jag tar ställning för mig själv men är därför inte helt statisk utan kan få andra infallsvinklar av hur andra resonerar men här sket det sig....
min fråga gällde från början hur han resonerade och då fick jag svävande svar...
Answer to: "Andynalan
jag förmodar att inlägget gällde mig"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, WHISKEY HORNLINE
S 5, BART SJÖHAMMAR
|
När jag läser detta inlägg kan jag bara dra tolkningen att du spelar för att få rätt och inte att vinna pengar. Och om så är fallet så är väntevärde helt ointressant för dig...
Carry on....
;-)
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 21:03:12
|
Became a member:
Forum posts:
V 10, DONT WEAR PJS
S 3, GLOBAL LIMOUSINE
|
Oväntade och intressanta diskussioner detta skapade  Jag kan bara säga att iaf jag själv spelar på de hästar jag tror på, oavsett odds och %.
Däremot tar jag ju givetvis hänsyn till %. Om jag t ex väljer mellan två hästar att spika i en omgång som jag tror lika mycket på spikar jag givetvis den med lägre %.
Men som nämnt ovan med Raja så skulle jag aldrig få för mig att gardera en häst som jag tror vinner bara för att % för det är gynsamma, väljer då hellre att ta med ett par skrällar till som jag tror på i de andra loppen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 21:19:10
|
Became a member:
Forum posts:
|
Spelar jag poker tittar jag på hur folk uppträder och värderar deras aktuella uppträdande mot hur de uppträtt vid tidigar givar och vad som då hänt...
Jävlar vad kroppsspråket kan avslöja....
Använder aldrig räknesticka...
Hästar har ingen aning om vad väntevärde är utan dom kutar ändå efter eget huvud och egen kapacitet...
Och vad dom kan det är upp till oss att värdera
Men inlägget var intressant.. mycket intressant...
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2010-09-02 21:23:01  Googla på väntevärde eller Expected Value och läs på. Väntevärdet bör styra varje rationell spelares val av spel. Ni som har spelat mycket poker är kanske väl bekanta med begreppet då man i varje hand bör räkna på väntevärdet.
Om du inte orkar googla eller kolla i Wikipedia så kan man enkelt uttryckt säga att väntevärdet är sannolikheten för att ett visst utfall ska inträffa gånger värdet av det utfallet.
Vi tar ett exempel:
Du bedömer vinstchansen på den förmodade spetshästen (tillika favoriten) till ca 40 %. Favoriten står i 2.5 ggr pengarna på vinnarspelet. Ett av motbuden som får ett rygglopp och har en vass speed har en vinstchans om ca 15 % enligt din bedömning och står i 8 ggr pengarna på vinnarspelet. Vilken häst bör man spela på?
Väntevärdet på favoriten är 0 för varje spelad krona (1kr*2,5*0,4 = 1kr ). I längden kan du alltså bara räkna med att få tillbaka pengarna du spelat.
Väntevärdet på motbudet är 20 öre i vinst på varje spelad krona (1 kr*8*0,15=1,2 kr).
När det gäller streckspel som V75 är det inte lika enkelt att räkna ut väntevärdet. Det är lite för komplext och dessutom har vi spelare ofullständig info. Vi vet hur många streck som spelarkollektivet lagt på en viss häst, men vi vet inte hur dessa streck är fördelade på systemen.
Det enklaste är att försöka identifiera de populäraste spikarna. Varför det? Jo, för om de tre populäraste spikarna förlorar i en omgång så genererar det mera värde än vad som är motiverat av streckprocenten. Säg att vi har de tre största favoriterna som är streckade på 70 % alla tre. Om vi skulle betrakta dessa hästar som vilka som helst så är det sannolikt att om alla dessa tre förlorar så är endast 3,33 % av spelarna kvar. (30 % av 30 % av 30 %). Detta stämmer dock inte. Sanningen är att någonstans mellan 98-99 % av alla system spikar NÅGON av dessa storfavoriter vilket innebär att det endast är mellan 1-2 % av systemen kvar om dessa tre förlorar. Värdet har alltså ökat med närmare 100 ggr. Sannolikheten att alla dessa tre skulle förlora är runt 12,5 % om vi bedömer deras vinstchanser till 50 % (0,5*0,5*0,5). Är deras vinstchanser hela 60 % var är chansen bara 6.4 % att alla tre förlorar. Men gör de det så ökar värdet med mellan 50 och 100 ggr. I min värld är det fint väntevärde.
Answer to: "Googla på väntevärde eller Expected Value och läs p&ar"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Här håller jag med dej till viss del faktiskt. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 21:30:28
|
Became a member:
Forum posts:
|
Man behöver inte vara omständlig......
Då tappar travet sin tjusning... själva sporten som sådan är för skön för att förstöras av risken för scizofreni vid valet mellan två väntevärden.... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 22:55:20  Här håller jag med dej till viss del faktiskt. 
Answer to: "Här håller jag med dej till viss del faktiskt.:)"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, WHISKEY HORNLINE
S 5, BART SJÖHAMMAR
|
Även en trasig klocka går rätt två gånger om dagen.. ;-)
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-02 22:56:02  Även en trasig klocka går rätt två gånger om dagen.. ;-)
Answer to: "Även en trasig klocka går rätt två gånger om da"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, WHISKEY HORNLINE
S 5, BART SJÖHAMMAR
|
Menade mig själv här även om man kan tolka det valfritt.. hehe..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-03 10:12:05  Även en trasig klocka går rätt två gånger om dagen.. ;-)
Answer to: "Även en trasig klocka går rätt två gånger om da"
|
Became a member:
Forum posts:
V 10, DONT WEAR PJS
S 3, GLOBAL LIMOUSINE
|
Den hade jag inte hört innan, Like It!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-03 11:16:57
|
Became a member:
Forum posts:
V 4, SUNRISE STAR D.E.
|
Är inte mer avancerat än att man spelar på dom man tror vinner oavsett procent.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-03 13:13:18  Är inte mer avancerat än att man spelar på dom man tror vinner oavsett procent.
Answer to: "Är inte mer avancerat än att man spelar på dom man tror vin"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, WHISKEY HORNLINE
S 5, BART SJÖHAMMAR
|
Du spelar på dom du tror vinner... Jaha... Så du spikar i alla avdelningar?
Eller tror du att flera kan vinna? Du inser att det handlar om sannolikheter? Var drar du då gränsen för hur många hästar du ska ha med?
Utveckla dig gärna ditt synsätt, för det du skrev gav inte någon som helst vägledning.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-03 13:15:25  Du spelar på dom du tror vinner... Jaha... Så du spikar i alla avdelningar?
Eller tror du att flera kan vinna? Du inser att det handlar om sannolikheter? Var drar du då gränsen för hur många hästar du ska ha med?
Utveckla dig gärna ditt synsätt, för det du skrev gav inte någon som helst vägledning.
Answer to: "Du spelar på dom du tror vinner... Jaha... Så du spikar i alla "
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, WHISKEY HORNLINE
S 5, BART SJÖHAMMAR
|
Iofs så är jag fantastiskt glad över att det verkar finnas så många som struntar i streckprocenten. Det är det som ger spelet lite värde.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-09-03 13:31:18  Googla på väntevärde eller Expected Value och läs på. Väntevärdet bör styra varje rationell spelares val av spel. Ni som har spelat mycket poker är kanske väl bekanta med begreppet då man i varje hand bör räkna på väntevärdet.
Vi tar ett exempel:
Answer to: "Googla på väntevärde eller Expected Value och läs p&ar"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V 3, GLOBAL LIMOUSINE
S 5, BART SJÖHAMMAR
|
Bra o pedagogiskt!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-09-03 13:40:03
|
Became a member:
Forum posts:
V 4, SUNRISE STAR D.E.
|
du spikar dom du tror ska vinna. Sen bestämmer man själv hur många spikar man ska ha, jag kör alltid 3. i resten av loppen letar man skrällar. Kan lägga upp mitt system för helgen så ser du hur jag spelar.
2,3,4,6,8,10
1,3,9,10,11
5
2,5,7,8,9
2,6,8,12,13
3
6
3 spikar och i resten av loppen har jag försökt hitta spelvärda skrällar. Finns ett ganska bra sätt att bestämma sig för en spik.
Om du märker att du bara fäller favoriter, sätt in en ännu större favorit i loppet själv, och fråga dig själv "Skulle jag gardera den hästen - och skulle då favoriten idag med 50 procent mindre streck, vara en utav hästarna som du garderar med?
Tex Om Torvald skulle sitta i spår 7 i det här loppet och 82 procentig favorit - Skulle Lavec kronos vara en häst, eller kanske den första du garderar med.
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
3
4
|