Diskussionen är uppe igen. Jag har gnällt mycket förut på att de blå värdena har för liten inverkan. Till en viss del jag men samtidigt är ju skrällmomentet något som faktiskt gör det hela lite roligare. Dock så kanske det skräller lite för mycket och lite i fel lopp när svaga hästar skräller i långloppen och osnabba skräller i kortloppen.
På det hela taget så är det väl anledningen till dåliga prestationer i vissa lopp som man skulle vilja veta? Vad kan/behöver jag ändra på till nästa lopp för att hästen ska prestera bättre? Om jag tränar styrka en hel etapp, blir hästen effektivare på längre distanser? Som det är nu så är inte så fallet och det saknar jag. Däremot så är jag övertygad om att det i det långa loppet inte bara lönar sig utan är en nödvändighet att träna för att ha en häst som HÄVDAR sig i de stora loppen. Jag har gått igenom de 25 hästar som har tjänat mest och det finns en enda häst som har under 7.0 i medel och de flesta ligger på ca 8.0. Ett medel som enligt mig är bra oavsett ålder. Jag har en känsla av att skillnaden mellan 6 och 9 på ett blått värde är ganska liten och därmed är skillnaden mellan 7 och 9 i medelvärde inte heller så stor som det kan verka.
Ex. En häst med 7.0 medel och 9 i galopp har 34 på de blå.
En häst med 9.0 och 1 i galopp har 36 på de blå.
Låt säga att den med 9 har 7 på startsnabbhet och den med 7 har 5 så har dom exakt lika mycket på övriga och bör således vara i princip lika bra när dom går felfritt.........

4åringarna blackeberga mat den 6 bästa 4åringen med 3.7 medel
Kan nästan garantera att han inte kommer vinna ett enda lopp med mer än 50000 kr i nu. Han skrällde i rätt lopp då han hade bra kusk,spår och rätt distans. Räcker inte alls till numera mot äldre.

men det jag menar mest är 3 åringarna som jag har sakt tidigare i den här tråden 3 åringar med 3.3medelvärde har nästintill samma möjlighet att vara en topphäst som en 3 åring med 5.0 och det är en åsikt jag håller vid.!!
3.3 i medel och 9 i galopp ger 15.5 på de blå.
5.0 i medel och 1 i galopp ger 16 på de blå.
Kommenterar inte mer än så.