Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Lördagslopp

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
Soberano Posted: 2010-02-07 10:17:27 Edited(1): 2010-02-07 10:18:23 Answer to: "Japp, nä det är väl så, tänkte bara man kunde puf"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Har tränat styrka hela denna etappen och ska väl få upp den i 8 eller nåt liknande innan etappen är slut så ska hon väl få prova lång distans också men det känns ju som att det kvittar....
Reply
hogan Posted: 2010-02-07 11:04:12

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Ja det var ju ingen bra prestation i Danmark-loppet direkt och få stryk av en häst som du ratat en gång i tiden dessutom.
Reply
Soberano Posted: 2010-02-07 11:13:18 Answer to: "Ja det var ju ingen bra prestation i Danmark-loppet direkt och få str"

Ja det var ju ingen bra prestation

Det kan man ju säga..... 12.1 full distans här är väl ungefär som att Fama currit skulle komma i mål på 16.2 oplacerad i stoeliten... Vad jag vill ha fram är att man måste se resultat. Treåringar som springer lika fort som de äldre känns inte speciellt kul.
Reply
ddmannen Posted: 2010-02-07 11:26:50 Edited(1): 2010-02-07 11:51:30 Answer to: "Ja det var ju ingen bra prestation Det kan man ju sä"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
resa , halvtaskig form på kusken , fel underlag och troligtvis så fungerar hon sämre med norskt.

Jag hade en extremt startsnabb häst som inte alls funkade med norskt.
Reply
Soberano Posted: 2010-02-07 11:54:21 Answer to: "resa , halvtaskig form på kusken , fel underlag och troligtvis s&arin"

Visst KAN det vara så men jag har svårt att se mönstret. Dålig resa tror jag inte då hon gick i spets om det går lita på den infon. Kusken hade ok form och eftersom skickligheten ska vara det viktiga så tror jag att den var ok. Vinnarens kusk hade samma form. Jag skulle kunna förstå om hon tappar lite på slutet i loppen då spurten är hennes sämsta egenskap men det skiljer sig ju alltid. Ibland spurtar hon som en demon och ibland inte.

Under reglerna står det att helstängt gör hästen startsnabbare och norskt ger en extra växel på upploppet. Om det inte alltid är så utan att vissa hästar trivs bättre med olika huvudlag så borde det kanske framgå?
Reply
ddmannen Posted: 2010-02-07 12:07:03 Answer to: "Visst KAN det vara så men jag har svårt att se möns"

jag vet inte men hon har startat 9 gånger med norskt och aldrig vunnit.

Jag kan tänka mig att norskt innebär att man höjer värdet på spurten och sänker de övriga när de matas in i loppmotorn om detta sker i % så är det förståligt att spurtsvaga hästar skulle gå sämre med norskt , men detta en ren spekulation från min sida.
Reply
Soberano Posted: 2010-02-07 12:11:54 Answer to: "jag vet inte men hon har startat 9 gånger med norskt och aldrig vunni"

Vet ej hur det fungerar men hur skulle det vara negativt för spurtsvaga hästar att höja spurten? Du menar att hon skulle tappa så mycket på de andra att hon helt plötsligt blir kass? Jag har trott att hon går bäst med helstängt men när hon inte lyckats vinna ett riktigt lopp sedan hon var 4 så tänkte jag att jag skulle testa nåt nytt........Vilket inte gick så bra
Reply
ddmannen Posted: 2010-02-07 12:21:01 Answer to: "Vet ej hur det fungerar men hur skulle det vara negativt för spurtsvag"

inte otänktbart att norskt skulle innebära +20 % i spurt och -5 % i övriga egenskaper , då innebär 20% höjning inte speciellt mycket om hästen spurtar dåligt från början.

Men vi vet inte hur det fungerar , men det verkar som din häst funkar sämre med norskt.
Kanske dags att testa öppet i vanligt lopp?
Reply
Soberano Posted: 2010-02-07 12:22:14 Answer to: "inte otänktbart att norskt skulle innebära +20 % i spurt och -5 %"

Eller slaktmask
Reply
Posted: 2010-02-07 12:54:01 Answer to: "Eller slaktmask"

Became a member: 
Forum posts:
min t.n.t har 0 på spurt med springer ifrån de flesta på upploppet ändå,kan bero på norskt,men han blir inte sämre på de andra egenskaperna vad jag ser på han när han springer...
Reply
ddmannen Posted: 2010-02-07 13:20:41 Edited(1): 2010-02-07 13:50:29 Answer to: "min t.n.t har 0 på spurt med springer ifrån de flesta på "

du kan ha rätt , men samtidigt har du nästan bara kört norskt hela tiden och ett par gånger har han nästan stått stilla över upploppet bland annat i kriteriet, men det kan ju vara andra orsaker .

Alltid svårt att peka på en saks betydelse när det finns flera saker som spelar in, men jag hade iallafall testa med stängt huvudlag ett par gånger om t.n.t var min, jag tror han kanske kan vara ännu bättre då , men testar man inte så får man inte veta om det är så.
Reply
Posted: 2010-02-07 13:38:03 Answer to: "du kan ha rätt , men samtidigt har du nästan bara kört norsk"

Became a member: 
Forum posts:
han har bara gått med norskt åt mig,och han vinner ungefär varannan start hos mig,så jag menar varför ändra när något funkar?
men du har rätt,provar man inte så får man inte veta
men han får gå med norskt idag i klass beta, tror på topp 3
Reply
Posted: 2010-02-07 21:56:08

Became a member: 
Forum posts:
ddmannen //

Universe Victory ; Testat lite allt möjligt utan att se någon större logik, och den har sannerligen inga direkta svagheter.
Min Stopping trasher och Grenkas Growing Ship...Vi hade båda problem att få det att lossna ett tag med de 2 kanonerna...och fattade inte logiken !!!
Right here Righ now som sopade banan med alla. Den var min SÄMSTA 3-åring som jag då sålde till kakan...

Bara några exempel på hur hopplöst svårt jag har att se någon logik. Det har fått mig att tycka att loppen är helt ointressanta ! Vad är det för kul med att vinna lopp när jag inte vet vad jag gjorde rätt ?

Som Soberano säger måste vi åtminstone då se att träning ger resultat, att blåa värden betyder något , om än inte allt. Hur kul är det att ha en häst som tränar kanon, träna upp den till en Fama Currit o få stryk av Amber Diablo ?
Reply
Posted: 2010-02-07 23:09:17 Answer to: "ddmannen // Universe Victory ; Testat lite allt möjligt utan"

Became a member: 
Forum posts:
Visst de är väldigt sant det du säger men ja tror nämligen att det ligger en grej i det här, jag har märkt att en del hästar som inte får ut sin riktiga riktiga kapacitet som dom visar i sina blåvärden (Stopping Trasher , Growing Ship , Winners Choice , Sharp Edge ) tror att det ligger något i att de kanske är gjorda för avel och inte tävling? eller hur skulle de sett ut om man kastrerade ST eller GS , WC? ja har efter min tid sett att en del hästar tänder till ruskigt på när de blir vallacker och är de så att de får mera löphuvud då? vad vet jag..

.. spelet har ju sina udda dagar med solkatter i spöregn och hästar som normalt inte ska ha en chans går o vinner, Right Here Right Now som väl var nyckeln till mitt stalls framgång här på zonen är ju ett gott exempel löphuvud till 110% men inga särskilda värden men gjorde monsterlöp..
Reply
Posted: 2010-02-08 01:21:26 Answer to: "Visst de är väldigt sant det du säger men ja tror nämli"

Became a member: 
Forum posts:
Hmmm...Intressant tanke Kakan. Faktiskt aldrig tänkt så. Vore ju faktiskt lite klyftigt om så var fallet, fast surt att träna upp någon bara för avel då...
Reply
Posted: 2010-02-08 10:18:35 Answer to: "Hmmm...Intressant tanke Kakan. Faktiskt aldrig tänkt så. Vore ju"

Became a member: 
Forum posts:
Vad har dessa monster gemensamt?

jo alla 3-4 har äckligt bra värden , har oftast matchats perfekt , haft bra kuskar .. MEN dom vill inte vinna.

Jag tror de ligger i något de ja säger att de är till för vara avelshingstar eller rent av skulle ha tänt till i loppen om de blev vallacker..
Reply
Posted: 2010-02-08 14:56:37 Edited(1): 2010-02-08 14:59:04

Became a member: 
Forum posts:
Nja...jag matchar knappast perfekt...oftast väl försiktig under 3-4årsetappen, men å andra sidan nästan alltid defensivt då. Vet inte om det kan spela in...att de inte får rutinen ? (=tuffhet)

Men jag matchar knappast kasst heller när jag väl satsar på dom från 5 år och framåt. Både ST och UV har ofta stått bra till i sina lopp på pengarna och därmed haft en toppkusk för loppet (bland de 3 bästa i loppet) och blir ofta topp 3, men förlorar ändå mot ponnyhästar för ofta. visst...huvudlag m.m kan ju spela in, men återigen...

Zoogin, Fama Currit, Fridhems Ambra
m.fl...de förlorar ju knappast mot Amber Diablo eller Tant Alo även om de råkar gå med skor eller lite annorlunda huvudlag...om de nu inte är EXTREMT känsliga eller speciella. Och visst , dom är inte helt ovanliga IRL, men de är kanppast övervägande heller .

Säker som du säger , allt har sina skäl...
Men gissningslekarna , en betaloppmotor (fortfarande) och att Eriksson så totalt skiter i spelet har fått mig smått uttråkad. ...Inget direkt nöje längre att peta med det här
Med en spelledare som inte ens kan bemöda sig att titta in 3-4 gånger per etapp, så tror jag knappast det kommer hända så mycket heller
Reply
Limpicus Posted: 2010-02-08 15:08:37

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
lånar tråden lite.. Angående huvudlag.. vet inte alls vad det gör för skillnad (och då har jag spelat några säsonger) men det borde gå att ge lite feedback.. att man får en kommentar av kusken t.ex.. "hästen kändes svårkörd sprang och focuserade på annat" eller Hästen svarade bra med det norska huvudlaget.." och liknande.. en bra kommentar betyder att man valde rätt.. en sämre kommentar att man borde testa något annat..

sen vet jag inte om olika huvudlag är bra vid olika underlag eller olika baner eller till olika hästar jag har inte förstått det alls..
Reply
Posted: 2010-02-09 00:35:51

Became a member: 
Forum posts:
Sant, med tanke på att du får vet hur hästen värmt...som alla ändå vet är relaterat till form. Skulle ju vara mer givande att få en respons på huvudlaget....som kanske är korrekt med säg 50% säkerhet, så efter 4-5 lopp kan man i varje fall se ett mönster...
Reply
Posted: 2010-02-09 07:22:40 Answer to: "Sant, med tanke på att du får vet hur hästen värmt..."

Became a member: 
Forum posts:
Kan det vara så att värden (de blå bara visar hästens egenskaper kontra sin egen styrka. snabbhet, startsnabbhet och spurt?
När jag först började spela så mailade jag admin ang dåliga värden och det svaret jag fick var att alltid prova hästen i lopp innan jag pensionerade, när jag ville ha en förklaring till detta så blev svaret att man inte vet hur bra hästen är innan den har fått gått lopp.

ALlltså, min egen Silverheart har 5 (snart 6) i styrka, men verkar trots detta trivas som bäst över längre distanser. Om vi leker med tanken att han har ett "startvärde" på säg 6 i styrka så blir det ju helt plötsligt bra... Om detta är fallet så borde dock admin informera om detta så slipper vi spekulera + att det faktiskt skulle vara intressant.
Reply
1   [ 2 ]   3