[ 1
]
2
|
B_Good
|
Posted: 2009-01-21 00:52:39
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Hur gör "stortränare" som kakan o grenka för att vinna miljon efter miljon?
Är det bara hästmaterial o kuskval eller är det matchningar, transporter träningsprocent och annat oxå eller?
Mina framgångar är mediokra och undrar lite diskret om nån sitter inne på nåra tips eller teorier.
Brukar ni laborera med träningsprocenten o höja den eller sänka den innan eller efter lopp?
Eller kör ni kanske speciell träning i samband med lopp?
Är det kosten det beror på eller kanske transporten dit?
Är formen viktig eller är det antalet dagar mellan lopp?
Huvudlagen kanske har större funktion än jag hajar?
Är det bättre med defensiva eller offensiva kuskar? Med form eller skicklighet?
Känns som ett väldigt nybörjaraktigt inlägg men seriöst så hittar jag inget system i det hela o är verkligen intresserad om man kan göra något annorlunda. Så.. Teorier anyone?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-21 01:11:53
|
Became a member:
Forum posts:
|
För det första så luskammar dom efter bra hästar som dom köper in för en 3-5 millar..
Pengarna kommer ifrån aveln för Grenka som har den bästa hingsten..kakans e det fuskpengar tror jag,så de e därför dom har dom bästa hästarna för att dom har mycket pengar att röra sig med..Bra matchning..(iaf av Grenka..kakan e som lädret..startar typ varje dag)  ..
Det e nog 2 anledningar. 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-01-21 01:13:03  Hur gör "stortränare" som kakan o grenka för att vinna miljon efter miljon?
Är det bara hästmaterial o kuskval eller är det matchningar, transporter träningsprocent och annat oxå eller?
Mina framgångar är mediokra och undrar lite diskret om nån sitter inne på nåra tips eller teorier.
Brukar ni laborera med träningsprocenten o höja den eller sänka den innan eller efter lopp?
Eller kör ni kanske speciell träning i samband med lopp?
Är det kosten det beror på eller kanske transporten dit?
Är formen viktig eller är det antalet dagar mellan lopp?
Huvudlagen kanske har större funktion än jag hajar?
Är det bättre med defensiva eller offensiva kuskar? Med form eller skicklighet?
Känns som ett väldigt nybörjaraktigt inlägg men seriöst så hittar jag inget system i det hela o är verkligen intresserad om man kan göra något annorlunda. Så.. Teorier anyone?
Answer to: "Hur gör "stortränare" som kakan o grenka för att v"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag måste säga att jag har letat efter "formeln" utan framgång. Trodde ju ett tag att man var på gång när jag var uppe på 5 miljonersstrecket för ett par etapper sedan men så helt plötsligt så slutar allt att fungera. Har varit tålmodig med hästar som tränat bra, matchat hyfsat sparsamt för att så ofta som möjligt kunna starta med full form och barfota och har iaf tyckt att jag har bra material men ändå så fastnar det ibland. Ska inte klaga egentligen då jag ligger på 9:e plats just nu men mina hästar är nu utan poäng de flesta och som bekant blir det inga storlopp med bra kusk när man har lite poäng. Jag har en teori att hästar kommer in i stim och går bra under en tid och prickar man då rätt lopp när hästen är i stimmet så blir det fina pengar inkörda. Detta är bara en generell känsla jag fått då det ofta liksom har varit en hästs "tur" att vinna då han vunnit.
Nu på slutet har jag märkt en trend också att mina hästar inte tar ut sig, alltså dom går inte ner 6 steg vid "ge allt" och presterar heller inte i loppet då. Idag hade jag 2 till start och gav allt med båda, båda gick ner bara 5 steg och vara faktiskt rent usla i loppet..... Vet ej vad det beror på.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-01-21 04:04:01 Edited(1): 2009-01-21 04:10:02
|
|
BIGGEN:
Hehe Tanken har slagit mig oxå att Kakan o Lädret känns som samma person
 Nu på slutet har jag märkt en trend också att mina hästar inte tar ut sig, alltså dom går inte ner 6 steg vid "ge allt" och presterar heller inte i loppet då. Idag hade jag 2 till start och gav allt med båda, båda gick ner bara 5 steg och vara faktiskt rent usla i loppet..... Vet ej vad det beror på.
Intressant tanke att de inte ger allt så att säga.. Tror oxå det ligger en del i stim-tanken.
En annan liten fundering jag har haft är att man kanske borde sänka träningsdosen o låta hästarna ta det lugn ett tag? Lite vintervila typ?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-01-21 05:00:36   Nu på slutet har jag märkt en trend också att mina hästar inte tar ut sig, alltså dom går inte ner 6 steg vid "ge allt" och presterar heller inte i loppet då. Idag hade jag 2 till start och gav allt med båda, båda gick ner bara 5 steg och vara faktiskt rent usla i loppet..... Vet ej vad det beror på.
Intressant tanke att de inte ger allt så att säga.. Tror oxå det ligger en del i stim-tanken.
BIGGEN:
Hehe Kakan o Lädret känns som samma person 
Answer to: "Nu på slutet har jag märkt en trend också att mina "
|
|
Det där med vila har jag lite svårt att tro på för är det något som hästarna INTE får göra hos kakan så är det ju vila. Jag är faktiskt rädd att det är mindre komplicerat än så, att det handlar om betydligt mer tur än vad vi kanske vill. Som det känns nu så går det liksom inte ta ut en etablerad häst i ett "lättare" lopp och räkna med seger trots perfekta förutsättningar. Ena dagen vinner kusen ett försök till derbyt från bricka 12 och ett par veckor senare blir det en femteplats i ett stolopp i Åbo...... Gör ju det hela väldigt svårt att hitta någon logik i.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-01-21 10:47:06
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Gör snabba affärer och investera dem långsiktigt. Att tjäna pengar finns det flera sätt att göra.
Tjänade själv en hel del pengar i början på hästaffärer. Det är rätt lätt att hitta "fynd" på börsen och sen tre dagar senare sälja dem och göra en vinst på ett par hundra tusen. Många får också hutlöst mycket pengar för fina ettåringar om de är dragna i anslutning till ny etapp. Får man 3-4 miljoner så skulle jag som nybörjare sälja för med största sannolikhet kommer den hästen aldrig mer vara värd 3-4 miljoner. Du kan även få hutlöst mycket pengar för ganska "kassa" hästar om de har startpoäng för att tex kvala in till Hambletonian etc.
Går också att tjäna en del på spel. Under storloppen brukar det omsättas ganska mycket på vinnare- och platsspelet. Brukar själv ofta tjäna en fin slant där utöver det mina hästar springer in i loppet.
När du väl har en trygg ekonomi kan man börja köpa fina, prisvärda hästar. Har själv satsat långsiktigt på att ha en jämn åldersspridning i stallet. Träningsanläggning, deluxefoder, flygplan, klinik, etc är något du köper när du redan har allt det andra.
Matchningen är också väldigt viktig enligt mig. Jag försöker alltid matcha mina hästar till lopp där jag tror de får ett tidigt kuskval och bara ifall jag vet att hästen kan gå barfota. Underskatta inte effekten av bra kusk och barfota.
Sen är ju detta inget man gör/lyckas med över en natt. Det tar tid, ha tålamod. Hoppas inlägget kan vara till nytta.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-21 15:47:24  Gör snabba affärer och investera dem långsiktigt. Att tjäna pengar finns det flera sätt att göra.
Tjänade själv en hel del pengar i början på hästaffärer. Det är rätt lätt att hitta "fynd" på börsen och sen tre dagar senare sälja dem och göra en vinst på ett par hundra tusen. Många får också hutlöst mycket pengar för fina ettåringar om de är dragna i anslutning till ny etapp. Får man 3-4 miljoner så skulle jag som nybörjare sälja för med största sannolikhet kommer den hästen aldrig mer vara värd 3-4 miljoner. Du kan även få hutlöst mycket pengar för ganska "kassa" hästar om de har startpoäng för att tex kvala in till Hambletonian etc.
Går också att tjäna en del på spel. Under storloppen brukar det omsättas ganska mycket på vinnare- och platsspelet. Brukar själv ofta tjäna en fin slant där utöver det mina hästar springer in i loppet.
När du väl har en trygg ekonomi kan man börja köpa fina, prisvärda hästar. Har själv satsat långsiktigt på att ha en jämn åldersspridning i stallet. Träningsanläggning, deluxefoder, flygplan, klinik, etc är något du köper när du redan har allt det andra.
Matchningen är också väldigt viktig enligt mig. Jag försöker alltid matcha mina hästar till lopp där jag tror de får ett tidigt kuskval och bara ifall jag vet att hästen kan gå barfota. Underskatta inte effekten av bra kusk och barfota.
Sen är ju detta inget man gör/lyckas med över en natt. Det tar tid, ha tålamod. Hoppas inlägget kan vara till nytta.
Answer to: "Gör snabba affärer och investera dem långsiktigt. Att tj&au"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ska jag vara helt ärlig så har jag mina knep att få igång en del hästar  , det är dock inte grenkas metod grisfösare. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-21 16:03:13  Ska jag vara helt ärlig så har jag mina knep att få igång en del hästar  , det är dock inte grenkas metod grisfösare. 
Answer to: "Ska jag vara helt ärlig så har jag mina knep att få ig&ari"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Doping? 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-01-21 17:24:28 Edited(2): 2009-01-21 23:37:31  Gör snabba affärer och investera dem långsiktigt. Att tjäna pengar finns det flera sätt att göra.
Answer to: "Gör snabba affärer och investera dem långsiktigt. Att tj&au"
|
|
Att få pengar på kontot är inte problemet tror jag. Räcker som sagt med att dra ett par hyggliga på stuteriet och sälja eller ha tur och ta 2 raka tidigt under etappen och sälja dyrt utan problemet är att få hästarna att SPRINGA in pengarna.
Jag tycker att jag under hela min speltid har lagt ner mycket tanke på att hamna rätt i starterna för att få bra kuskar och kunna köra med optimal balans,rätt distans och full form men ÄNDÅ så slutar hästarna prestera rätt vad det är.
Ta dina förra etappen grenka till exempel. Helt plötsligt bara vinner allt du startar. Det finns MÅNGA som matchar klokt, har bra material i stallet men ändå inte drar in mer än ett par hundra tusen per etapp.
Dessutom så är ju kakan beviset på att det inet spelar någon STÖRRE roll om du startar med form eller barfota osv.......Jag har tex Lawmaker som hade perfekta uppgifter vid flertalet tillfällen och så kommer en uppryckning i Addington, MED SKOR, FEM I FORM OCH TREDJE LOPPET PÅ EN VECKA! Finns massor med exempel på detta. EN av kakans hästar slutade 2:a i elitracefinalen med TVÅ I FORM;GALOPP OCH KAKAN GAV ALLT UTAN ATT HÄSTEN BLIR SKADAD! Hur kommer det sig? Först och främst så har jag svårt för det. Om en häst normalt sett gör av med 6 formsteg vid en maxprestation så borde den väl inte kunna stå för en maxprestation om den har 3 OAVSETT VAD DU VÄLJER FÖR TAKTIK för orken ska ju inte finnas där? Om jag startar en häst IRL som inte har formen,orken och kör offensivt så kommer hästen sist och lite av det borde det kunna vara även här.
Ytterligare ett skräckexempel. GENTLEMAN NIGHT väntade jag på i 4 etapper utan att han började vinna. Blev förbannad och startade honom 3 ggr på en vecka med lika dåliga resultat i de 2 första, i det tredje loppet har han en kusk med 3 i form och vinner plättlätt på nytt världsrekord. Var det min belöning för klok matchning?
Detta har väl inte helt med saken att göra men jag tycker att det belyser problematiken och gör att många har svårt att förstå vad som krävs för att ta sig upp till toppen då saker som BORDE vara ganska avgörande inte verkar ha någon betydelse.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2009-01-21 17:40:02
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
dessutom behöver man knappt springa in några pengar, för sponsorbidrag täcker de mesta kostnaderna även om man har allt.
Känns som om det är en fördel att starta tätt , kolla bara Unwanted Melody som vann diamantförsöket i lördags är det inte ett under att den inte blir skadad när startar så extremt tätt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-21 17:48:53
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag har tänkt på en sak länge nu och undrar om ni sett samma sak. Varje säsong är det ett stall som tidigare inte gjort mycket väsen av sig som lyckas onaturligt bra i storloppen, förra säsongen var det Grenka och det verkar bli Vieri denna. En konstig trend enligt mig! Någon annan som tänkt på samma sak?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-21 19:29:10
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag gick ju rätt bra i slutet av förra etappen också. De gäller ju att få ett par hästar som har lite sp och starta i storloppen. Det är där man får in de riktigt pengarna.
Ett tips är att köpa in hästar som kan gå ut i silver de behöver inte många sp för att komma med. Det finns alltid kuskar så man kan få en bra och de är fina pengar när hästen plaserar sig bra.
Sen för att få pengar har jag iaf under några etpper ägnat mig åt hästaffärer. Ganska lätt att tjäna några 100 000 på 3 dagar.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2009-01-21 20:28:22
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
vem är det som köper hästarna ?
Tycker det är oerhört tråkigt när någon köper en häst enbart för att sälja den vidare.
För mig är det helt obegripligt att det fungerar , en häst bör inte kunna bli så oerhört mycket dyrare på 3 dagar .
Har oerhört svårt att se hästarna som handelsvaror , för mig är det individer även om det bara är ett spel och då vill man inte så gärna sälja , men ibland blir man ändå tvungen förr att få lediga stallplatser.
På den gamla goda sulkytiden så var hästhandlar(en)na densson o bollarna , några man absolut aldrig köpte av men ganska ofta bjöd över.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-01-21 21:41:15
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Vad har du emot att det är marknaden som styr priset? Vänstertankar i allmänhet?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-21 22:38:54
|
Became a member:
Forum posts:
|
aah. men om marknaden verkligen styrde priset vore det inte så stor skillnad i pris mellan dagarna.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-01-22 00:16:36
|
|
Mycket intressanta tankar o inlägg!
Men det verkar alltså som att de allmänna "forumsanningarna" är att hästmaterialet med en bra kusk o barfota är det man kan göraoch i övrigt är det rent flyt??
För den ende som påstår sig ha nån "ide" när det gäller att få igång hästarna är allas våran Kakan..
Tycker för övrigt Soberanos mastodontinlägg här ovan var det intressantaste jag någonsin läst här på Travzonen.
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2009-01-22 01:04:41  dessutom behöver man knappt springa in några pengar, för sponsorbidrag täcker de mesta kostnaderna även om man har allt.
Känns som om det är en fördel att starta tätt , kolla bara Unwanted Melody som vann diamantförsöket i lördags är det inte ett under att den inte blir skadad när startar så extremt tätt.
Answer to: "dessutom behöver man knappt springa in några pengar, för sp"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Nej, det är inget under att Unwanted Melody inte är skadad, eftersom hon inte haft under 7 i form i någon av de senaste starterna.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-01-22 01:10:30  Mycket intressanta tankar o inlägg!
Men det verkar alltså som att de allmänna "forumsanningarna" är att hästmaterialet med en bra kusk o barfota är det man kan göraoch i övrigt är det rent flyt??
För den ende som påstår sig ha nån "ide" när det gäller att få igång hästarna är allas våran Kakan..
Tycker för övrigt Soberanos mastodontinlägg här ovan var det intressantaste jag någonsin läst här på Travzonen.
Answer to: "Mycket intressanta tankar o inlägg!
Men det verkar alltså som"
|
|
Kul att du uppskattade mitt lite förvirrade inlägg
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-22 08:49:35
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag ska vinna allt ge mig lite tid bara, för jag har insett att TID är PENGAR! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-01-22 10:58:14  Doping? 
Answer to: "Doping?;)"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag är lite inne på att hård matchning kan ge resultat, har ej testat men skall.
det fungerar ju så IRL om vi pratar idrottsmän.
De tränar/tävlar hårt ett tag så att de skall få en topp lite längre fram.
så att gå tre lopp på en vecka och hästen ger bästa resultatet i tredje loppet med "sämst" form kanske är helt logiskt.
Formstapeln tittar jag inte så mycket på längre, är väl mest en indikation på hur hästen tränar
Synpunkter!
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|