[ 1
]
2
|
JontePuma
|
Posted: 2012-10-29 08:44:22
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
Vem hävde köpet av denna och med vilken motivering?
Ja den blev dyr men den lades ut för 650.000 och vi blev några stycken som budkrigade om den. Varför budkrigar man, jo för att man vill ha något, eller?!? Och anledningen till att den blev så dyr var för att den hade fina värden, grymt på vinter/tungt och var bara 6 år. Det kryllar inte av vettiga hästar på marknaden så därför är det jävligt irriterande när någon "moderator" skall ta skumma beslut bara för att man kan ta dom besluten...
Tycker mest synd om säljaren som fick en bra försäljning plumpad pga att några för många antagligen tryckte på rapport knappen.
Ja den blev dyr... troligen för dyr... men inte otillåten. Jag är den som alltid lägger mig i ett budkrig. Men inte den här gången. Skall jag då "straffas" för att någon annan också kanske kände så men var tvungen att bryta när den blev för dyr för honom.
Hur fan ska man kunna köpa vettiga hästar längre. Hälften av dem man försöker på går inte för att den inte helt utvecklade spärren blockar en då bägga har comhem som bredbandsleverantör. Sen när man äntligen kan buda på någon så ska någon lägga sina vantar emellan och leka gud. Snacka om att detta fick motsatt effekt från vad spärrarna är till för...
/ JontePuma
|
|
Reply
|
|
simon_81
|
Posted: 2012-10-29 09:55:55 Edited(2): 2012-10-29 20:56:26
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Denna rapporteringsfunktion ska finnas för att hindra att pengar förs över genom fusk, alt. ibland se till att nybörjarstall ej luras att köpa till kraftiga överpriser. Här var det väl tydligt att inget av det här var fallet...Håller verkligen med Jontepuma om att alla hävningar av köp tagits till sin spets under senaste etapperna, och är något som jag också irriterat mig på ett tag......Vid gränsfall tycker jag att då ska man hellre fria än fälla, känns otroligt synd de gånger när en säljare får tillbaks hästen med nya förutsättningar, som bortspelade startpoäng, och det händer då och då! Och som här att säljaren gjorde sig ett fint klipp för att det blev budgivning som det nämns, vilket det kanske ej skulle bli om den lades ut igen (om utropspriset var 650 000 var det ju heller ej medvetet hög prissättning).
Sedan går det att diskutera om hästen var värd så mycket, men det finns anledningar till att det blir så här dyrt.
Jag köpte själv en häst i förra veckan för 8 100 000 miljoner (vilket även gjort att jag förberett mig på ett häv), helt enkelt som det nämns att det kan vara svårt att hitta någon bra där ute på börsen, och att de pengar jag tjänar in varje etapp genom egna hästförsäljningar inte gör så stor nytta om de ej används. I och med att jag satsade på den egna aveln fick jag i princip hela etappens transferbudget ÖVER, och då kan det bli så att allt hamnar på en enda häst (istället för utspritt på flera st), om det dyker upp en starthäst jag vill ha. Man kanske ej har tid att vänta en eller flera veckor på att det ska dyka upp någon ny intressant på börsen, och då kan de här extra miljonerna åka upp.
Det borde tänkas efter bättre innan man utför alla hävningar av köp.
|
|
Reply
|
|
jeNNie413
|
Posted: 2012-10-29 11:14:51  Denna rapporteringsfunktion ska finnas för att hindra att pengar förs över genom fusk, alt. ibland se till att nybörjarstall ej luras att köpa till kraftiga överpriser. Här var det väl tydligt att inget av det här var fallet...Håller verkligen med Jontepuma om att alla häven av köp tagits till sin spets under senaste etapperna, och är något som jag också irriterat mig på ett tag......Vid gränsfall tycker jag att då ska man hellre fria än fälla, känns otroligt synd de gånger när en säljare får tillbaks hästen med nya förutsättningar, som bortspelade startpoäng, och det händer då och då! Och som här att säljaren gjorde sig ett fint klipp för att det blev budgivning som det nämns, vilket det kanske ej skulle bli om den lades ut igen (om utropspriset var 650 000 var det ju heller ej medvetet hög prissättning).
Sedan går det att diskutera om hästen var värd så mycket, men det finns anledningar till att det blir så här dyrt.
Jag köpte själv en häst i förra veckan för 8 100 000 miljoner (vilket även gjort att jag förberett mig på ett häv), helt enkelt som det nämns att det kan vara svårt att hitta någon bra där ute på börsen, och att de pengar jag tjänar in varje etapp genom egna hästförsäljningar inte gör så stor nytta om de ej används. I och med att jag satsade på den egna aveln fick jag i princip hela etappens transferbudget ÖVER, och då kan det bli så att allt hamnar på en enda häst (istället för utspritt på flera st), om det dyker upp en starthäst jag vill ha. Man kanske ej har tid att vänta en eller flera veckor på att det ska dyka upp någon ny intressant på börsen, och då kan de här extra miljonerna åka upp.
Det borde tänkas efter bättre innan man utför alla häven av köp.
Answer to: "Denna rapporteringsfunktion ska finnas för att hindra att pengar f&oum"
|
Became a member: 2007-09-30
Forum posts: 8
|
Jag står helt frågande,varför har köpet hävts jag vill ha en rimlig förklaring från spelledningen det var ju en helt normal budgivning att den blev så dyr kan ju inte jag rå för
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2012-10-29 11:45:46  Jag står helt frågande,varför har köpet hävts jag vill ha en rimlig förklaring från spelledningen det var ju en helt normal budgivning att den blev så dyr kan ju inte jag rå för
Answer to: "Jag står helt frågande,varför har köpet hävts ja"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag kan bara tala för mig själv.
Jag upplever inte att det hävs speciellt många köp. Handlar mest och oftast om köp som uppenbart gjorts av nybörjare som köpt 13-åringar eller hästar som köpts för en halv miljon och läggs ut veckan efter för 50000 vilket jag INTE tycker främjar spelet. Sen finns det också en hel del köp där det betalas ett överdrivet högt pris för skräp och som slutar med pensionering dagen efter. Inte heller något som jag tycker främjar spelet.
När det gäller detta köpet så såg jag dessvärre aldrig någon budgiving när jag anmälde köpet, jag hävde det inte då det krävs 3 moderatorer som anmäler samma köp innan det kan hävas. Jag såg en 6-årig häst med ett högt medelvärde som gjort 28 starter och tjänat 230000 med 9 startpoäng. I min värld är en sån häst inte värd speciellt mycket då alla vet hur svårt det är att matcha in såna hästar i de stora loppen och därav bedömde jag 5 miljoner som ett kraftigt överpris. Nu tvekade jag länge då jag såg att båda inblandade parter är rutinerade användare som knappast gjort något misstag men samtidigt så är det en mycket svår balansgång detta och faktum är att jag funderat på att säga av mig ansvaret då det ändå alltid kommer att finnas spelare som känner sig felbehandlade.
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2012-10-29 13:12:34  Jag kan bara tala för mig själv.
Jag upplever inte att det hävs speciellt många köp. Handlar mest och oftast om köp som uppenbart gjorts av nybörjare som köpt 13-åringar eller hästar som köpts för en halv miljon och läggs ut veckan efter för 50000 vilket jag INTE tycker främjar spelet. Sen finns det också en hel del köp där det betalas ett överdrivet högt pris för skräp och som slutar med pensionering dagen efter. Inte heller något som jag tycker främjar spelet.
När det gäller detta köpet så såg jag dessvärre aldrig någon budgiving när jag anmälde köpet, jag hävde det inte då det krävs 3 moderatorer som anmäler samma köp innan det kan hävas. Jag såg en 6-årig häst med ett högt medelvärde som gjort 28 starter och tjänat 230000 med 9 startpoäng. I min värld är en sån häst inte värd speciellt mycket då alla vet hur svårt det är att matcha in såna hästar i de stora loppen och därav bedömde jag 5 miljoner som ett kraftigt överpris. Nu tvekade jag länge då jag såg att båda inblandade parter är rutinerade användare som knappast gjort något misstag men samtidigt så är det en mycket svår balansgång detta och faktum är att jag funderat på att säga av mig ansvaret då det ändå alltid kommer att finnas spelare som känner sig felbehandlade.
Answer to: "Jag kan bara tala för mig själv.
Jag upplever inte att det h&"
|
|
Varför finns spärren som gör att sk moderatorer kan häva? Jo som nämns här dvs för att inte nybörjare skall bli lurade på gamla eller för dyra hästar eller för att förhindra att pengar olovligt flyttas mellan konton. I detta fallet så var det ju uppenbart att så inte va fallet. Att hästen har lite pengar på sig kanske beror på en tidigare dålig matchning eller oflyt eller vem fan bryr sig. Jag hade en plan för denna som innebar att försöka klättra genom v7 för att bygga på den vidare framöver. Sen finns även tzo där det går göra bra pengar. Vem är någon annan att avgöra hur en häst skall matchas??
Om det nu va svårt att avgöra detta, kanske varit läge att höra tankarna hos de inblandade.
Nej, detta blev helt klart fel.
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2012-10-29 16:03:11  Varför finns spärren som gör att sk moderatorer kan häva? Jo som nämns här dvs för att inte nybörjare skall bli lurade på gamla eller för dyra hästar eller för att förhindra att pengar olovligt flyttas mellan konton. I detta fallet så var det ju uppenbart att så inte va fallet. Att hästen har lite pengar på sig kanske beror på en tidigare dålig matchning eller oflyt eller vem fan bryr sig. Jag hade en plan för denna som innebar att försöka klättra genom v7 för att bygga på den vidare framöver. Sen finns även tzo där det går göra bra pengar. Vem är någon annan att avgöra hur en häst skall matchas??
Om det nu va svårt att avgöra detta, kanske varit läge att höra tankarna hos de inblandade.
Nej, detta blev helt klart fel.
Answer to: "Varför finns spärren som gör att sk moderatorer kan häv"
|
|
Nu ligger hästen ute till försäljning igen så jag skulle önska att de moderatorer som hävde köpet skriver hur mycket den är värd så man vet ett tak man inte får gå över när/om man skall buda på den igen.
Tack på förhand.
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2012-10-29 20:52:17
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
Vilka är det som har rätten härinne och häva köpen...kliv fram...vore intressant och veta. De är ju på ett sätt konkurrenter i spelet...
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2012-10-29 21:48:11  Vilka är det som har rätten härinne och häva köpen...kliv fram...vore intressant och veta. De är ju på ett sätt konkurrenter i spelet...
Answer to: "Vilka är det som har rätten härinne och häva köpen"
|
|
Jag verkar ju vara den enda som vill kliva fram men jag kommer inte sätta något pris på den hästen men kan jämföra med 5 miljoner som Simpehot såldes för som 7-åring tror jag att det var. Han hade då över 100 p och var etablerad i eliten och också enorma värden.
Jag kommer inte lägga mig i ett enda köp mer och har mejlat Eriksson om att plocka bort som transfermoderator då det ändå inte spelar nån roll hur man gör så blir det gnäll.
Snack om att vi skulle göra detta för att skaffa fördel för vårat eget stall är bara för lågt (talar för mig såklart) och är en av anledningarna till att det känns ganska meningslöst att hålla på,
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2012-10-29 21:50:16  Nu ligger hästen ute till försäljning igen så jag skulle önska att de moderatorer som hävde köpet skriver hur mycket den är värd så man vet ett tak man inte får gå över när/om man skall buda på den igen.
Tack på förhand.
Answer to: "Nu ligger hästen ute till försäljning igen så jag skul"
|
|
Betala du vad du vill. Jag kommer iaf inte att rapportera fler köp och har meddelat Eriksson om att han får ta bort mig som transfermoderator.
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2012-10-29 22:28:32  Betala du vad du vill. Jag kommer iaf inte att rapportera fler köp och har meddelat Eriksson om att han får ta bort mig som transfermoderator.
Answer to: "Betala du vad du vill. Jag kommer iaf inte att rapportera fler köp och"
|
|
 Jag kommer inte lägga mig i ett enda köp mer .... då det ändå inte spelar nån roll hur man gör så blir det gnäll.
Ok, det var drastiskt, att gå från 100 till 0 bara för att några andra inte håller med... Med makt kommer ansvar vilket även kommer resultera i olika åsikter. Tänk om alla poliser, politiker mm skulle lägga av så fort någon "gnällde" lite, då skulle det inte finnas många kvar.
Men om du känner så så är det väl kanske bäst i slutändan för alla.
Nu får du inte ta detta personligt, jag har inget mot dig utan det är riktat mot ett uppenbarligen bristfälligt system. Men jag har fortfarande inte egentligen fått en vidare motivering till varför köpet hävdes och jag fattar inte riktigt hur rapportsystemet fungerar. Du säger att det krävs 3 mods som måste rapportera för att det skall kunna hävas? Men alla andras tryckningar då? Om det bara är 2 mods men 80 "vanliga" användare som trycker, blir det ingen åtgärd då eller hur funkar det?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2012-10-29 22:52:14
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Kanske borde man, även om det inte är helt demokratiskt, ge lite extra utrymme och spelrum till folk som man vet är seriösa spelare. Jonte har väl hållt på längre än Stig H, så trots att man nog kan tycka att 5 mille är hiskeligt för en 6-åring med så lite startpoäng så får man förutsätta att det finns en tanke bakom köpet. Tycker själv priset är vansinnigt, men just pga att det är en betrodd spelare så hade jag inte varit skjutglad på rapporteringsknappen i det här fallet.
Hade själv inte velat ha makten att häva köp då det kommer alldeles för många slamkrypare längs vägen och det ofta är klagomål på hur just detta sköts.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2012-10-30 05:44:14
|
|
Post removed
|
Posted: 2012-10-30 08:42:15
 Horan och subban har varit i farten igen.   Det är väll klart att soberano och hogan vill minska på konkurrensen i spelet.. Var ju anledningen till att jag la av, när subban fick härja som han ville..
Answer to: "Horan och subban har varit i farten igen.:D:D Det är väll klart a"
|
|
Soberano
|
Posted: 2012-10-30 10:18:46   Jag kommer inte lägga mig i ett enda köp mer .... då det ändå inte spelar nån roll hur man gör så blir det gnäll.
Ok, det var drastiskt, att gå från 100 till 0 bara för att några andra inte håller med... Med makt kommer ansvar vilket även kommer resultera i olika åsikter. Tänk om alla poliser, politiker mm skulle lägga av så fort någon "gnällde" lite, då skulle det inte finnas många kvar.
Men om du känner så så är det väl kanske bäst i slutändan för alla.
Nu får du inte ta detta personligt, jag har inget mot dig utan det är riktat mot ett uppenbarligen bristfälligt system. Men jag har fortfarande inte egentligen fått en vidare motivering till varför köpet hävdes och jag fattar inte riktigt hur rapportsystemet fungerar. Du säger att det krävs 3 mods som måste rapportera för att det skall kunna hävas? Men alla andras tryckningar då? Om det bara är 2 mods men 80 "vanliga" användare som trycker, blir det ingen åtgärd då eller hur funkar det?
Answer to: "Jag kommer inte lägga mig i ett enda köp mer .... då"
|
|
Jag har nu blivit borttagen som moderator och kan på så vis inte längre påverka varken köp eller inlägg i forumet. Jag skulle säga att hästen är värd max hälften av vad den kostade och därav så var jag en av väldigt många som anmälde köpet. Det var nog en av de affärer som det kom in mest anmälningar på av övriga spelare också. Jag har full förståelse för reaktioner och framförallt problematiken i just denna möjlighet att häva köp. Vill dock poängtera att detta köpet ensamt inte är anledningen till att jag inte längre orkar bry mig om att försöka hålla marknaden så ren och realistisk som möjligt.
Att jämföra med polis som har tydliga regler och lagar att följa känns ju inte helt relevant dock. En stöld är ju alltid en stöld oavsett tanken bakom och så fungerar ju dessvärre inte denna funktion.
Rapporteringssystemet fungerar som så att vem som helst kan rapportera ett köp. När köpet är rapporterat så kan moderatorerna se detta och får då gå in på hästen och själva göra en bedömning om köpet kan handla om en pengaflytt, lurat nybörjarstall eller kraftigt överpris. Visst kan det vara så att det sistnämnda bör plockas bort då det är en bedömningsfråga (vilket iofs de andra 2 också är till viss del), personlig sådan.
Jag kan som sagt bara tala för mig själv men jag har aldrig och skulle aldrig häva ett köp för att på något sätt gynna mitt eget stall och en av anledningarna till att jag avsagt mig ansvaret är att folk faktiskt verkar tro att så är fallet. I detta fallet, vad exakt skulle jag ha haft för vinning av att inte låta köpet gå igenom? Att någon köpt en häst som jag inte ens haft en tanke på att köpa?
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2012-10-30 12:59:21  Jag har nu blivit borttagen som moderator och kan på så vis inte längre påverka varken köp eller inlägg i forumet. Jag skulle säga att hästen är värd max hälften av vad den kostade och därav så var jag en av väldigt många som anmälde köpet. Det var nog en av de affärer som det kom in mest anmälningar på av övriga spelare också. Jag har full förståelse för reaktioner och framförallt problematiken i just denna möjlighet att häva köp. Vill dock poängtera att detta köpet ensamt inte är anledningen till att jag inte längre orkar bry mig om att försöka hålla marknaden så ren och realistisk som möjligt.
Att jämföra med polis som har tydliga regler och lagar att följa känns ju inte helt relevant dock. En stöld är ju alltid en stöld oavsett tanken bakom och så fungerar ju dessvärre inte denna funktion.
Rapporteringssystemet fungerar som så att vem som helst kan rapportera ett köp. När köpet är rapporterat så kan moderatorerna se detta och får då gå in på hästen och själva göra en bedömning om köpet kan handla om en pengaflytt, lurat nybörjarstall eller kraftigt överpris. Visst kan det vara så att det sistnämnda bör plockas bort då det är en bedömningsfråga (vilket iofs de andra 2 också är till viss del), personlig sådan.
Jag kan som sagt bara tala för mig själv men jag har aldrig och skulle aldrig häva ett köp för att på något sätt gynna mitt eget stall och en av anledningarna till att jag avsagt mig ansvaret är att folk faktiskt verkar tro att så är fallet. I detta fallet, vad exakt skulle jag ha haft för vinning av att inte låta köpet gå igenom? Att någon köpt en häst som jag inte ens haft en tanke på att köpa?
Answer to: "Jag har nu blivit borttagen som moderator och kan på så vis int"
|
|
Hur ser moderatorerna hästen? Säg att köpet redan är klart när någon mod vill granska set, ser de bara ett medel och resultaten som vem som helst kan se? Isf är det ju en ren gissning i vissa fall.
Och sen tycker jag fokus skall ligga på vad som är fusk eller inte / rimligt eller orimligt. Bara för att 99% av spelarna aldrig skulle komma på tanken att köpa denna kuse för 5 millar, innebär det då automatiskt att det är fusk eller att det är orimligt att någon annan kan tänka sig det? Det är DET hela grejen bör handla om. Jag skulle nog aldrig köpa en etagevåning mitt i stan för 10 millar men det finns ju andra som gör det...
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2012-10-30 13:45:47  Vilka är det som har rätten härinne och häva köpen...kliv fram...vore intressant och veta. De är ju på ett sätt konkurrenter i spelet...
Answer to: "Vilka är det som har rätten härinne och häva köpen"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Jag är en av dem som kan häva, dock har jag inte varit inblandad i denna hävning vad jag vet.
Nu är jag inte inne så mycket här på zonen längre så jag har inte blockkoll på hur det sett ut med hävningarna på sistone, om det varit särskilt många, men om jag ska uppskatta hur många hävningar jag deltar i per etapp gissar jag att det i normalfallet är ca 2-5. (Sedan kommer det ju extremfall ibland, som när en viss användare fulbudade järnet, bara för att förstöra, vilket ledde till en 20-30-40 hävningar nånting. Skulle förresten vara lite roligt att höra om också jag har ett smeknamn, eller är det bara "Subban" och "Horan" som förärats sådana?  )
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-30 14:06:24  Jag är en av dem som kan häva, dock har jag inte varit inblandad i denna hävning vad jag vet.
Nu är jag inte inne så mycket här på zonen längre så jag har inte blockkoll på hur det sett ut med hävningarna på sistone, om det varit särskilt många, men om jag ska uppskatta hur många hävningar jag deltar i per etapp gissar jag att det i normalfallet är ca 2-5. (Sedan kommer det ju extremfall ibland, som när en viss användare fulbudade järnet, bara för att förstöra, vilket ledde till en 20-30-40 hävningar nånting. Skulle förresten vara lite roligt att höra om också jag har ett smeknamn, eller är det bara "Subban" och "Horan" som förärats sådana?  )
Answer to: "Jag är en av dem som kan häva, dock har jag inte varit inblandad "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sorry spankarn gölmde dig i all hast. 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2012-10-30 15:54:10  Sorry spankarn gölmde dig i all hast. 
Answer to: "Sorry spankarn gölmde dig i all hast.:D"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Aaaah, tänkte väl!!!
/spankarn 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2012-10-30 17:23:09
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Har inte läst direkt ingående i tråden då det står så mycket tjafs jag inte orkar plöja igenom.
Men är det nån moderator som gjort bort sig angående hävda köp är det säkert jag. Jag är ganska oengagerad i den delen men då o när listan på anmälningar växer känner jag mig tvungen att gå jag in o anmäla eller häver köp som ser skumma ut. Baserar det enbart på hur högt priset är i förhållande till hur högt det brukar va för hästar av den typen. Kan säkert bli fel ibland. Sorry i såfall..
som vanligt är det väl Eriksson ni skall klaga till isåfall.
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2012-10-30 22:16:13  Har inte läst direkt ingående i tråden då det står så mycket tjafs jag inte orkar plöja igenom.
Men är det nån moderator som gjort bort sig angående hävda köp är det säkert jag. Jag är ganska oengagerad i den delen men då o när listan på anmälningar växer känner jag mig tvungen att gå jag in o anmäla eller häver köp som ser skumma ut. Baserar det enbart på hur högt priset är i förhållande till hur högt det brukar va för hästar av den typen. Kan säkert bli fel ibland. Sorry i såfall..
som vanligt är det väl Eriksson ni skall klaga till isåfall.
Answer to: "Har inte läst direkt ingående i tråden då det st&ari"
|
|
Vaddå om nån gjort bort sig? Antingen har man väl gjort bort sig eller inte, det borde man väl ha koll på. Vet man inte varför man fattar ett beslut som drabbar någon annan ska man fan inte fatta det beslutet heller, likaså är man inte ens intresserad av att ens bry sig så kan man också avstå.
Och vaddå klaga till Eriksson? "Modsen e dumma som inte låter mig köpa hästar  " eller nåt liknande?? Väx upp och ta en diskussion som kan gynna spelet istället...
Nä du har rätt, jag är också trött på att "tjafsa" om något som ingen ändå inte tar på allvar. Det är bara att acceptera att sån här skit kan hända.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|