[ 1
]
2
|
|
Posted: 2011-03-01 11:33:01
|
Became a member:
Forum posts:
|
skaffade ett nytt föl å värdet på hästen kom upp innan hästen var född på förstasidan.
där försvann den spänningen....
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-03-01 13:44:16  skaffade ett nytt föl å värdet på hästen kom upp innan hästen var född på förstasidan.
där försvann den spänningen....
Answer to: "skaffade ett nytt föl å värdet på hästen kom upp"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Samma här, mailade Eriksson i förra veckan och hoppas att han åtgärdar. 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2011-03-01 16:48:23
|
Forum posts: 4389
|
Det är väl bra, då slipper man ju sitta och vänta flera dagar och därefter bli besviken. Nu kan man bli besviken på en gång och sen lämna det bakom sig och gå vidare(?).
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2011-03-01 18:21:01  Det är väl bra, då slipper man ju sitta och vänta flera dagar och därefter bli besviken. Nu kan man bli besviken på en gång och sen lämna det bakom sig och gå vidare(?).
Answer to: "Det är väl bra, då slipper man ju sitta och vänta fler"
|
Became a member: 2007-12-01
Forum posts: 253
|
Håller med dig där Nijo, varför dra ut på plågan 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-03-01 21:30:30
|
|
Fast jag tycker nog att födsel och info om medelvärdet ska komma samtidigt -- antingen skippar man "dräktighetsveckan" och låter fölet födas direkt vid betäckningen, eller också så döljer man medelvärdet tills dess att fölet föds.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-01 21:44:04 Edited(3): 2011-03-01 21:55:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
finner ingen orsak till att värför det inte skulle kunna ändras till att avlad föl blir direkt 1 år på samma sätt som en stuteri köpt föl... det är ju så mycket klagan på för lite boxar och plats (speciellt under avelsperioden) så detta skulle betyda att man skulle tjäna 1 vecka per plats - det innebär att man skulle kunna få möjlighet till att avla mer föl varje etapp. Det tjänar ju alla på t. ex. avelshingst ägarna m.m.
och nu när travzonen blir bara större och får mer användare så kommer det in mer hästar också så man slipper se som ibland vid vissa uttagningar att fanns inte tillräckligt med hästar för att loppet skulle köras...
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-03-01 22:10:50  finner ingen orsak till att värför det inte skulle kunna ändras till att avlad föl blir direkt 1 år på samma sätt som en stuteri köpt föl... det är ju så mycket klagan på för lite boxar och plats så detta skulle betyda att man skulle tjäna 1 vecka per plats - samtidigt som man skulle kunna få möjlighet till att avla mer föl varje etapp. Det tjänar ju alla på t. ex. avelshingst ägarna m.m. och när travzonen blir större och får mer användare så kommer det in mer hästar också och man slipper se som ibland vid vissa uttagningar att fanns inte tillräckligt med hästar för att loppet skulle köras...
Answer to: "finner ingen orsak till att värför det inte skulle kunna änd"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
detta förslag gör att det skulle minimalt tar 3 dagar att bli av med en häst från dagens 10 dagar , det skulle öka antalet gratis hästar som man teoretisk kan få under en etapp till ca 450 häst från dagens 135.
Tror du skulle öka andel hästar som pensioneras.
Jag vill nästan tvärt om i denna fråga och göra det lite svåra att skaffa nya hästar och förhoppningsvis minska ner pensioneringarna och storleken på 3 åringskullarna.
1 föl per per sto och etapp , samt stäng stuteriet .
Annars håller jag med om att det fel att det olika tid om man avla eller köper från stuteriet , men vill absolut inte ha din lösning.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-01 22:48:05 Edited(2): 2011-03-01 23:04:05  detta förslag gör att det skulle minimalt tar 3 dagar att bli av med en häst från dagens 10 dagar , det skulle öka antalet gratis hästar som man teoretisk kan få under en etapp till ca 450 häst från dagens 135.
Jag vill nästan tvärt om i denna fråga och göra det lite svåra att skaffa nya hästar och förhoppningsvis minska ner pensioneringarna och storleken på 3 åringskullarna.
Annars håller jag med om att det fel att det olika tid om man avla eller köper från stuteriet , men vill absolut inte ha din lösning.
Answer to: "detta förslag gör att det skulle minimalt tar 3 dagar att bli av "
|
Became a member:
Forum posts:
|
so what om det ökas med pensionerade hästar dom är ju ändå gone och inte med i spelet och som oftast så är det ju ändå bara lik, så lika bra... Men däremot så blir det ju mer bra hästar, dom som slipper pensioneringen och det gynnar ju bara spelet på alla sätt och vis.
respekterar dina förslag och ideer som alla andras men jag tänker helt annorlunda i denna sak som det framstår..
men absolut tycker att fler ska komma fram med sina förslag inte bara i denna fråga utan rent allmänt vid alla slags förändringar man vill så att man inte alltid bara ser samma 3-4 stall diskutera alla frågorna och resten lyser med sin frånvaro...
jag tycker mig se en röd tråd i detta spel när jag har följt denna forum att folk vill ha mer lopp, mer kuskar, mer boxar, mer banor att springa på, mer städer att ha stallena på - denna lista kan göras lång - allt ska öka värför inte då också möjligheten att få mer hästar? ditt förslag skulle nästan kännas som att man tog ett steg tillbaka på utvecklingen av detta spel om man minimerar möjligheterna att skaffa sig hästar...
Ju fler hästar desto bättre: mer handel, avel, fyllda lopp, hästar är ju vad hela denna spel går ut på... mer hästar, mer möjligheter, inom varje del i spelet på denna sajt.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-03-01 23:58:27
|
|
Jag ser ingen rimlighet i att ett sto ska kunna få 30 föl under en etapp och att det dessutom är helt gratis om man använder egen hingst , tycker det redan nu går att få sinnessjukt många föl efter ett och samma sto under en etapp.
Det finns ändå goda möjligheter att få många föl under en etapp i och med att det går att avla med pensionerade ston , även om varje sto bara skulle kunna få ett föl per etapp.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-02 00:10:49 Edited(1): 2011-03-02 00:24:38  Jag ser ingen rimlighet i att ett sto ska kunna få 30 föl under en etapp och att det dessutom är helt gratis om man använder egen hingst , tycker det redan nu går att få sinnessjukt många föl efter ett och samma sto under en etapp.
Det finns ändå goda möjligheter att få många föl under en etapp i och med att det går att avla med pensionerade ston , även om varje sto bara skulle kunna få ett föl per etapp.
Answer to: "Jag ser ingen rimlighet i att ett sto ska kunna få 30 föl under "
|
Became a member:
Forum posts:
|
först tycker jag att det inom egna stallet ska ju vara gratis alla inblandade i en avel är ju mitt eget då - räcker gott och väl att det kostar med avelshingstarna...
sen förstår jag hur du menar att om man begränsar att 1 föl varje sto så har man ju ändå många pensionerade ston(eller kan skaffa fram relativt enkelt och billigt) så det blir ingen större skillnad...
Men därför vill inte jag att man begränsar för att jag har bara 1 bra sto som jag brukar få ganska fina föl med resten av stona är bara skit och det är inte så lätt att hitta nån bra avelsto bara sådär... och tror många har det så faktiskt och i större utsträcking vi minde stall...
så då skulle säkert många bli lidande och behöva avla med en sto som dom aldrig annars skulle välja eller som inte har levererat nånting..
om man har 1 eller 2 bra ston så självklart vill man då mest avla med dom under en etapp när man vet att det brukar bli bra...
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-03-02 00:35:14 Edited(1): 2011-03-02 00:36:13  Jag ser ingen rimlighet i att ett sto ska kunna få 30 föl under en etapp och att det dessutom är helt gratis om man använder egen hingst , tycker det redan nu går att få sinnessjukt många föl efter ett och samma sto under en etapp.
Answer to: "Jag ser ingen rimlighet i att ett sto ska kunna få 30 föl under "
|
|
Jag håller med dig ddmannen, förutom på en punkt och det är att jag nog vill ha kvar stuteriet (men det spelar mig ingen större roll).
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-03-02 00:44:25  först tycker jag att det inom egna stallet ska ju vara gratis alla inblandade i en avel är ju mitt eget då - räcker gott och väl att det kostar med avelshingstarna...
sen förstår jag hur du menar att fast man begränsar att 1 föl varje sto så har man ju ändå många pensionerade ston(eller kan skaffa fram relativt enkelt och billigt) så det blir ingen större skillnad...
Men därför vill inte jag att man begränsar för att jag har bara 1 bra sto som jag brukar få ganska fina föl med resten av stona är bara skit och det är inte så lätt att hitta nån bra avelsto bara sådär... och tror många har det så faktiskt och i större utsträcking vi minde stall...
så då skulle säkert många bli lidande och behöva avla med en sto som dom aldrig annars skulle välja eller som inte har levererat nånting..
om man har 1 eller 2 bra ston så självklart vill man då mest avla med dom under en etapp när man vet att det brukar bli bra...
Answer to: "först tycker jag att det inom egna stallet ska ju vara gratis alla inb"
|
|
det är inte rätt det ska räcka med ett bra sto. Men ett bra sto , ger oftare bra avkommer och de går oxo att avla med , så på sikt kan ett bra sto vara upphov till ett helt stall , men det fel om det ska gå direkt .
Sen håller jag med om att om du vill nå bra resultat så gör du rätt att avla fram många föl samma etapp med det som stoet som ger bäst föl , men jag tycker att det fel att det går, så jag gör det inte , även om jag tror att jag nått bättre resultat om jag tagit fler föl efter funky breeze.
någon form av regrestringsavgift på avkommer vore väl ändå rimligt
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-03-02 08:43:30  detta förslag gör att det skulle minimalt tar 3 dagar att bli av med en häst från dagens 10 dagar , det skulle öka antalet gratis hästar som man teoretisk kan få under en etapp till ca 450 häst från dagens 135.
Answer to: "detta förslag gör att det skulle minimalt tar 3 dagar att bli av "
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
medhåll!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-02 21:45:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
men handlar det inte om det precis att man försöker avla, stuteriet eller köpa till sig en bra häst som förhoppningsvis utmärker sig i sina lopp och fortsätter med det normalt mellan 10- 14 dagars mellanrum, etapp efter etapp..
om man vänder på steken så är det väll precis samma sak med en avelsto hittar man en bra så vill man ju att den ska avla fram bra föl (när som helst ) under en etapp
blir nästan samma sak som om man skulle begränsa till 1 storvinst max varje häst under etappen sen får man vänta till nästa etapp igen....
då tänker man ju men jag har ju en bra starthäst som kanske brukar vinna och kan vinna en till storlopp värför får jag inte göra det då när jag har möjligheten till det - samma sak med avelston
värför begränsa henne till en föl när hon kan ge mer åt mitt stall?
förstår inte vad som är fel med det
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-03 14:02:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
ha typ tio veckors dräktighet, då slipper man läsa om sånna här förslag. IRL så få ju inte ston för flera gånger i veckan, o lite verklighetstroget kan man väl försöka hålla det här spelet, snälla.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-03-03 17:00:16 Edited(3): 2011-03-03 17:04:27
|
|
Om man inte skulle ha något dräktighetstid skulle det gå att fylla stall med bara helsyskon som var födda samma dag .
Det är redan nu så att uppfödningen är mycket uppspeedat om man jämför med verkligheten , både när det gäller dräktighetstid och tid det tar innan de blir startklara.
i verklighet är födslen av hästarna oerhört konstrerad kring vår och sommarmånaderna.
Det finns även regler om att Mammorna inte får startar på ett halvår efter att de fölat.
Fölston oftast bara ett föl per år och det är inte ovanligt att de inte lyckas bli dräktiga eller kastar fölen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-03 19:39:55
|
Became a member:
Forum posts:
|
det här är ett spel vill man ha verklighet köper man sig en riktig häst tycker jag då får man riktiga dräktighets tider och vänta tills hästen är startklar det borde ju ta tid som flera etapper här i spelet det tar 3 veckor att få en startklar häst häst här i spelet och 1 etapp är 3månader det är ju helt rimligt ska man vänta i tio veckor en hel etapp ?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-03 21:00:28
|
Became a member:
Forum posts:
|
men den bör ju som i världen utanför våra datorer ändå kunna tävla en tid av dräktighetsperioden. men de som känns lite relevant är ju att man gör så att varje sto endast kan få föl en gång per år... det e förslaget om att korta ner så att man kan få flera föl i veckan som känns...lite bakvänt. e ju som ddmannen skrev här ovan mycket uppspeedat redan nu.
|
|
Reply
|
|
silver
|
Posted: 2011-03-03 21:22:08
|
Became a member: 2010-07-09
Forum posts: 358
|
man kan inte få flera föl i veckan med samma häst som jag har förstått det utan 1 per vecka och sen tar det 2 veckor för fölet att bli start klart och det är riktigt bra som eriksson gjort alla har ju samma chans att få avla på lika villkor förslag som det pratas om här i tråden om att ta bort dräktighets veckan och kunna göra 10 fölar på 10 minuter med en och samma häst det tycker jag är orimligt lika mycket som jag tycker att man inte ska få göra fler en 1 föl per sto och att ta bort stuteriet och att förlänga dräktighetstiden jag tycker det är bra som det är nu
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-03-03 23:56:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
har märkt att en förändring sker inte så snabbt som man skulle vilja om det ens händer, verkar bara vara ytterst få förslag som går igenom - nu när man tänker igenom saken ordentligt så finns det ju viktigare saker att förändra i denna spel än detta som har tagits upp hittils i trådet...
tycker nästan att man ska bara låta det vara som det är..
har ju funkat hittils och inte är det då värst många som har klagat heller...
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|