Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Vad blir det för klass på...

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Diamanten Posted: 2010-12-22 23:44:14
906
Stall Diamant
Åby

Became a member: 2009-11-28
Forum posts: 61
Hej, Jag satt och såg V64 på solvalla i TV4 Sport ikväll. Statistikern där är intressant att höra.

För några etapper sedan här på travzonen så fanns det statistik på hur bra kullarna till avelsgiganterrna presterade. Om jag inte missminner mig var det Growing Ship och Stopping Trasher som jämfördes. Det visades även hur kullarna sprang som 4 och 5-åringar.
Går det att få fram någon liknande statistik för dagens avelshingstar som kan delges till travzonens användare?

Vilka hingstar är godkända för avel?
Hur många föl har varje hingst?
Vad ligger procenten på mellan startande/pensionerande 3-åringar?
Medelvärde insprungna pengar/startande häst?
Topp 3 ston insprungna pengar/häst?
Topp 3 hingstar insprungna pengar/häst?
Topp 3 valackar insprungna pengar/häst?

Största meriter för kullen?

Mvh Stall Diamant!
Reply
Posted: 2010-12-23 06:09:32 Answer to: "Hej, Jag satt och såg V64 på solvalla i TV4 Sport ikväll. "

Became a member: 
Forum posts:
mycket intressant ide ser gärna att den verkställs!
Reply
larockma Posted: 2010-12-31 10:39:12

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Jag skulle gärna titta på underlag där båda föräldrarna har sprungit in minst 1 miljon. Detta skulle påvisa utifall avel ger bättre föl än de via stuteriet. Anser att väldigt hög procent att ston är undermåliga för att ge en avelshingst ett rättvist resultat.
Reply
ddmannen Posted: 2010-12-31 11:25:42

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
tycker det är jätteintressant och samtidigt ganska svårt.
Ideealet vore att få Eriksson att programera så det kommer massa avelstatestik automatiskt på alla avelshingstar , som det går att söka på . Skulle tex tycka att det vore jättebra om man kunde se hingstens alla avkommers starter , placering och insprungna pengar , samt insprungna per start. På samma sett som det idag visas för varje enskild häst.

Borde även kunna se hur många storloppsvinnar och v75segrare hingsten har lämnat.

Sen håller jag med både Larockma och Diamant synpunkter /frågor.

Tror de gäller att ta ett steg i taget , så kommer det bli bättre
Reply
hogan Posted: 2010-12-31 21:27:07 Answer to: "tycker det är jätteintressant och samtidigt ganska svårt. "

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag tror iaf att Soberano driver egen statestik på sin avelshingst, han gjorde det för en, två etapper sen för att se vilka avelshingstar som faktiskt bidrog till bäst facit i insprunget osv på avkommorna, då visade det ju sig iaf att hans Great Horsetail var bästa avelshingsten tätt följd av Lauvins Purgatory och Dance Of Dead eller With....tappa namnet bara för det, men ni vet vem jag menar, fast den här etappen vet jag inte.

Men visst måste det gå att ordna, fast ska allas med kanske det behövs hjälp av Eriksson att få öppna en ny meny avsnitt kanske, för har man en tråd på forumet så kommer ju den snart vara långt in bland de andra eftersom många öppnar nya trådar med gamla ämnen på nytt hela tiden...speciellt nya som kommer och som inte scrollat igenom alla trådar först.

Håller också med föregående att man kanske får ta allt pö om pö...en början kanske vore att de stora avelshingstarnas ägare, sammanställer deras statestik, kanske faxar över allt till något snille här på zonen...typ du DDmannen eller Larockma som jag vet älskar siffror och är duktig på excel bl.a
En start kanske vore också att utse en samordnare, en som gillar hålla på och framför allt har tid,

Man kan ju också vara två o tre samordnare men att man börjar att nysta i det, någon seriös som verkligen brinner för det här och framför allt har tid....singel, pensionär, långtidssjuk etc etc.
Singel kanske var lite elakt till våra kvinnliga körsvänner o tränare.
Reply
[ 1 ]