1
2
3
[ 4
]
|
|
Posted: 2010-12-25 21:35:03
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag är en travintresserad kille, som jag antar att de flesta inne här är, men som motpol till de flesta som skriver i den här tråden, så är jag inte alls intresserad av allt oväsentligt som ni, jag säger ni, för att förenkla saken, skriver i varje tråd. Det är svårt att hoppa över en massa inlägg, då det kan finnas något matnyttigt bland all soppa också. Men jag håller med B.Good, att bland 1 bra inlägg, så finns det 5 mindre bra, eller rent urusla som inte har något med det aktuella loppet att göra. Jag ogillar lika mycket inlägg som bara säger. Ettan vinner! som andras inlägg om olika påhopp på andra tyckare eller på kuskar exempelvis. Låter som om man måste lägga lite extra kraft i svordomarna för att det ska bli svårare att ifrågasätta? Går det att kritisera utan att dra till med det värsta öknamnen?
Nej, jag är inte religiös, och jag tar mig gärna en drink. Tar en whiskeypinne nu exempelvis.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-12-25 22:08:33
|
Became a member:
Forum posts:
|
Mycket tråkigt om nu Jongyl slutar skriva här.....
Han har väl vunnit lika mycket $$$$ själv detta året som vi alla andra här ihop eller något liknande.
En av dom bästa och mest pålästa travspelare jag träffat.
Detta är en STOR sorg och ett stort minus för travzonen att förlora en sådan tippare.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-12-25 22:11:55
|
Became a member:
Forum posts:
|
Enligt min uppfattning verkar B_Good vara en väldigt trevlig och snäll person. Hans uppgift är inte lätt. Försök ha lite förståelse för att det måste finnas en moderator som styr upp saker när det är på väg att spåra ur är ni snälla. Det är ett väldigt otacksamt jobb för hur man är gör så blir det gärna fel.
Ibland blir man avstängd. Kan bero på att man säger nånting förhastat eller i varje fall mindre genomtänkt. Det är bara att ta det som en utvisning och komma in i matchen i nästa period.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-12-25 22:16:54  Mycket tråkigt om nu Jongyl slutar skriva här.....
Han har väl vunnit lika mycket $$$$ själv detta året som vi alla andra här ihop eller något liknande.
En av dom bästa och mest pålästa travspelare jag träffat.
Detta är en STOR sorg och ett stort minus för travzonen att förlora en sådan tippare.
Answer to: "Mycket tråkigt om nu Jongyl slutar skriva här.....
Han har v&au"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hans eget beslut. Inget att sörja över, och det är ingen annan som har skuld i att han har lagt av här.
Om man uppskattar ett forum så drar man inte för att man blir avstängd en dag av en moderator som försöker på upp litet ordning. Och drar man trots det så luktar det divalater.
Så utan att känna denne person över huvud taget så skiter jag personligen fullständigt i hur mkt han vunnit eller inte vunnit. Har mest sett "STENKLAR" från honom och det hjälper iaf mig föga.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-12-25 22:50:22  Om Travspanaren och JonGyL försvinner så har jag svårt att se hur detta forum kan tillföra mig nånting. Visst är det fel med personangrepp men att skoja lite med nån som man vet tål ett skämt är fan inte ett persongrepp. Det är snarare nånting som brukar kallas "bonding" på engelska och det är en positiv kraft mellan olika personer som försöker skapa nån form av gemensam värdegrund.
Det du måste göra är:
1)Definiera vad persongrepp är. Klart och tydligt. För mig blir det P-A om den som är utsatt för det tar illa upp. Inte annars !
2)Kolla reaktionen på den som är utsatt för det som ev. kan vara ett persongrepp och agera på grundval av det.
Blir forumet som exempelvis Polajsen verkar vilja ha det så blir det sjukt tråkigt. Det han verkar vara ute efter är att alla som är pålästa eller informerade bara ska dumpa av sig all info så han utan att lägga ner samma arbete ska få denna info gratis. Well suck my...
Så istället för att agera som nån slags mini-Hitler bör du försöka anta en mer Salomonisk approach och vara lite flexibel. Ser du att nån tar illa upp så ryt till hårt. Ser du att ingen verkar ta det så hårt så låt det bara ebba ut. Du vet säkert vilka som tål lite hårdare tag och vilka som inte gör det. Om det kommer nya till forumet så ska det vara nolltolerans i början så man inte skrämmer bort dom.
Answer to: "Om Travspanaren och JonGyL försvinner så har jag svårt att"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Tack för intresset.
Om jag förstår din åsikt korrekt,
-"Om Travspanaren och JonGyL försvinner så har jag svårt att se hur detta forum kan tillföra mig nånting" så anser du alltså forumet vara enbart är en länk för dig till Travspanarn och Jongyl? Jag ser inte forumet som så. Gör det mig till en miniHitler? Njae..
Personangrepp skall vara nolltolerans på, men om man lägger värderingen och tolkningsföreträdet hos offret som du föreslår blir det nog väldigt svårt.
Min privata åsikt (som tvärr är rådande även för mitt modererande tills/om det kommer ett regelverk) är att bara för att någon blir sårad betyder det inte att någon annan är ansvarig för att ha sårat dem. Och vice versa bara för att någon anses "tåla" är det inte okay att behandla folk hur som helst heller.
Dessutom tror jag att det är mindre bra och ganska svårt med olika regelverk för nykomlingar och "gamlingar". Jag tror nämligen att antalet nykomlingar inte direkt ökar med ett forum där några få individer sitter o spyr galla över varann i "vänskaplig ton", medan de själva inte får uttrycka sig.
Jag hoppas verkligen på att lite Salomonsk vishet ska blåsa in i min skalle.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-12-25 23:08:02  Jag tycker du gör ett bra jobb B_Good och du behöver inte ta åt dig av allt som travspanarn skriver, så illa är det absolut inte. Men han har en poäng i att trådarna inte får bli för begränsade till att enbart handla om deras rubriker (v75:1, v75:2 osv). Man måste tillåta att diskussionerna glider ifrån ämnet ibland, det gör forumet mer levande. Det som kan vara störande är om det blir väldigt utdraget tjafs som till slut bara handlar om vem som är dummast.
Mitt förslag är att du höjer toleransnivån lite när det gäller hur strikt man måste hålla sig till ämnet, medan du bör fortsätta med nästintill nolltolerans mot direkta personangrepp.
God fortsättning på dig med!
Answer to: "Jag tycker du gör ett bra jobb B_Good och du behöver inte ta &ari"
|
|
Jag håller med att trådarna inte får bli för begränsade och att de blir mer levande om man tillåter små avstickare.
Men min fråga är då om det är en allmän åsikt att jag alltså inte verkar tycka så och alltså tidigare varit o "kladdat" där jag inte ska vara?
Och var bör nivån hamna?
När ska man sätta stopp för offtopic?
10användare som snackar trav, 1användare som snackar brandbilar, när bryter man? Och när 2-3pers till hänger på i brandbilsdiskussinen eller börjar idiotförklara brandbilssnackarn? Eller när 10användare snackar brandbilar och en vill prata trav? Eller när han som vill snacka trav blir idiotförklarad? Eller när samma användare alltid snackar brandbilar? Eller?
Jag tycker det är knepigt.
Jag kan säga att jag modererar helt baserat på egna åsikter och värderingar och med total makt att radera o censurera o stänga av då det inte finns något egentligt regelsystem och Eriksson inte har tid/lust/ork att göra det. Och jag gör det för att jag tror att jag är kapabel nog att göra vettiga bedömningar i de flesta fall och för att jag verkligen vill att det här forumet skall vara bra och fortsätta vara det. Så tack så hemskt mycket för dina uppmuntrande kommentarer!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-12-25 23:08:17  Tack för intresset.
Om jag förstår din åsikt korrekt,
-" Om Travspanaren och JonGyL försvinner så har jag svårt att se hur detta forum kan tillföra mig nånting" så anser du alltså forumet vara enbart är en länk för dig till Travspanarn och Jongyl? Jag ser inte forumet som så. Gör det mig till en miniHitler? Njae..
Personangrepp skall vara nolltolerans på, men om man lägger värderingen och tolkningsföreträdet hos offret som du föreslår blir det nog väldigt svårt.
Min privata åsikt (som tvärr är rådande även för mitt modererande tills/om det kommer ett regelverk) är att bara för att någon blir sårad betyder det inte att någon annan är ansvarig för att ha sårat dem. Och vice versa bara för att någon anses "tåla" är det inte okay att behandla folk hur som helst heller.
Dessutom tror jag att det är mindre bra och ganska svårt med olika regelverk för nykomlingar och "gamlingar". Jag tror nämligen att antalet nykomlingar inte direkt ökar med ett forum där några få individer sitter o spyr galla över varann i "vänskaplig ton", medan de själva inte får uttrycka sig.
Jag hoppas verkligen på att lite Salomonsk vishet ska blåsa in i min skalle.
Answer to: "Tack för intresset.
Om jag förstår din åsikt korre"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nej det tycker jag inte. Jag tycker däremot att det är tråkigt om exempelvis JoNGyl försvinner eftersom jag tycker han är en duktig travtippare som tillför nånting. I varje fall när man lärt sig läsa mellan raderna i viss mån.
Persongrepp är aldrig ok. Däremot så måste folk kunna få skoja med varandra utan att bli avstängda. Tyckte du verkligen att Travspanarens och JoNGyL´s konversation hörde hemma under rubriken personangrepp? Att det var O.T är vi helt klart överens om men det var dessutom efter loppet så det kan inte ha inverkat på någons möjlighet att hitta info innan loppet.
Jag har däremot lite svårt att se varför man ska ta en avstängning så hårt så att man tycker att man lika gärna kan sluta säga nånting. Hoppas JoNGyL kommer på bättre tankar där för det är ungefär som om man slutar köra bil för att man får parkeringsböter.
Som jag sa eller i varje fall menade så får man inte ha regler som skrämmer bort nykomlingar. Om du upplever att vissa skämt gör just det så får du helt enkelt säga till antar jag. Jag vet inget annat sätt.
Det är väldig skillnad på att folk spyr galla och när man skämtar tycker jag. Gallspyor är aldrig snyggt men kan vara effektivt om man vill rensa luften kanske ?
Salomonisk vishet är inget som skulle skada nån av oss.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-12-25 23:15:22  min poäng i det är att du gör inget något bättre genom att bara stänga av folk som du gör till höger och vänster.
Sedan tycker jag inte heller att du är speciellt rättvis i det du gör, är det "slagsmål" så är det alltid bara jag som åker ut.
Blev förolämpad av poljasen igår med, stäng av han med.
Sedan när ett lopp gått "imål" och tråden är "avslutad". Låter helt sjukt att man inte ska kunan samtala vidare i tråden om anknytande saker på en vänlig nivå.
Answer to: "min poäng i det är att du gör inget något bättre "
|
|
"min poäng i det är att du gör inget något bättre genom att bara stänga av folk som du gör till höger och vänster."
Vad är din poäng? Om du uppriktigt bryr dig om hur forumet sköts och fungerar så är jag verkligen intreesserad av den!'
"Sedan tycker jag inte heller att du är speciellt rättvis i det du gör, är det "slagsmål" så är det alltid bara jag som åker ut."
Jag vet att du tycker så och jag har tidigare kritiserats för detta och stängde denna gång av tex Jongyl samtidigt som dig. Måste missat Poljasen i samband med detta eller alternativt gjorde jag inte den bedömningen då. Vill du att jag ska titta på det igen?
Håller också med dig om att toleransnivån i en "avslutad efter målgång"-tråd inte behöver va fullt så hård och behandla de så.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2010-12-25 23:17:59
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Jag tycker att moderatorena gör ett riktigt bra jobb! Kan inte vara lätt att styra upp alla dårar här på forumet... Självklart hör jag oxå till dårarna och hade jag varit moderator så hade jag förmodligen stängt av mej själv på livstid...  Men forumet kommer nog att funka bra om vi alla blir lite ödmjukare... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-12-25 23:42:07  " min poäng i det är att du gör inget något bättre genom att bara stänga av folk som du gör till höger och vänster."
Vad är din poäng? Om du uppriktigt bryr dig om hur forumet sköts och fungerar så är jag verkligen intreesserad av den!'
"Sedan tycker jag inte heller att du är speciellt rättvis i det du gör, är det "slagsmål" så är det alltid bara jag som åker ut."
Jag vet att du tycker så och jag har tidigare kritiserats för detta och stängde denna gång av tex Jongyl samtidigt som dig. Måste missat Poljasen i samband med detta eller alternativt gjorde jag inte den bedömningen då. Vill du att jag ska titta på det igen?
Håller också med dig om att toleransnivån i en "avslutad efter målgång"-tråd inte behöver va fullt så hård och behandla de så.
Answer to: ""min poäng i det är att du gör inget något b&a"
|
Became a member:
Forum posts:
|
min poäng är att om du bryr dig om folket och forumet så att bara stänga av folk leder inte till någon förbättring, bara irritation. Nej du behöver inte kolla på någon i detta fallet, min upplevelse är bara att du är alldeles för inkonsekvent i dina utdelningar av straff
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-12-25 23:53:21 Edited(1): 2010-12-25 23:54:23  min poäng är att om du bryr dig om folket och forumet så att bara stänga av folk leder inte till någon förbättring, bara irritation. Nej du behöver inte kolla på någon i detta fallet, min upplevelse är bara att du är alldeles för inkonsekvent i dina utdelningar av straff
Answer to: "min poäng är att om du bryr dig om folket och forumet så at"
|
|
Så om jag upplever att folk "misssköter" sig så skall jag
(om jag förstår dig rätt)
alltså bara stänga av dem
A) Om jag tror att de inte blir irriterade av att bli avstängda.
B) Om jag tror att de kommer förändra sitt beteende till det bättre till följd av avstängningen.
Och om inte A och/el B stämmer skall jag låta bli att stänga av dem?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-12-25 23:59:03  Så om jag upplever att folk "misssköter" sig så skall jag (om jag förstår dig rätt) bara stänga av dem
A) Om jag tror att de inte blir irriterade av att bli avstängda.
B) Om jag tror att de kommer förändra sitt beteende till det bättre till följd av avstängningen.
Och om inte A och/el B stämmer skall jag låta bli att stänga av dem?
Answer to: "Så om jag upplever att folk "misssköter" sig så "
|
Became a member:
Forum posts:
|
nej, men jag anser att det är solklarat att personen ifråga ska få ett meddelande som säger vad personen gjorde för fel och vad som är lämpligt att tänka på i fortsättningen.
Detta tillsammans med att man märker av att du är konsekvent i ditt sätt att vara.
så slipper det leda till vidare irritation
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-12-26 10:12:15  nej, men jag anser att det är solklarat att personen ifråga ska få ett meddelande som säger vad personen gjorde för fel och vad som är lämpligt att tänka på i fortsättningen.
Detta tillsammans med att man märker av att du är konsekvent i ditt sätt att vara.
så slipper det leda till vidare irritation
Answer to: "nej, men jag anser att det är solklarat att personen ifråga ska "
|
|
Ok. Låter vettigt.
|
|
Reply
|
|