Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Nya kastreringseffekten

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
JontePuma Posted: 2009-02-03 21:16:50

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Nu när Eriksson lagt in så aveln ska bli lite bättre så gjorde han ju även så att kastreringen inte gjorde lika stor effekt om jag har fått för mig rätt?

Före förändringen har jag kastrerat 2 hästar vilket resulterade i 2 snäpp bättre på styrka och 2 snäpp mindre på galopp (bägge 3 år).

Efter har jag också kastrerat 2 med resultat 1 MINDRE på styrka samt 2 mindre på galopp (4 år) och ingen förändring på styrka / 3 mindre på galopp (3 år, hade iofs 0 på styrka så den kanske skönk några % på styrka oxå...donno)

Det jag undrar från er andra är då om ni upplevt liknande, om man får ganska mycket mindre effekt på styrkan nu eller om jag bara haft otur på just dessa senaste?
Reply
Soberano Posted: 2009-02-03 21:20:23 Answer to: "Nu när Eriksson lagt in så aveln ska bli lite bättre s&arin"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Har också haft ganska misslyckade resultat vid kastreringar efter förändringen så det är nog helt i sin ordning. Jag tycker att det är helt ok för känns inte heller så troligt att en kastrering ska höja styrkan som den gjorde innan men däremot så kan faktiskt hoppiga hästar börja trava efter en kastrering och känslan är ändå galopprisken oftast sjunker en liten del.
Reply
Posted: 2009-02-03 21:34:15

Became a member: 
Forum posts:
Jag ´har haft lite blandad utdelning 3 hästar som inte har ändras alls, en som gick ner 2 i galopp och så min zelesny som gick upp 2 i styrka och ner 2 i galopp
Reply
JontePuma Posted: 2009-02-03 22:12:02 Answer to: "Jag ´har haft lite blandad utdelning 3 hästar som inte har ä"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
en tanke jag funderat på är om det är skillnad på att kastrera en 3 åring mot en 7 åring? Man tycker ju att det borde ge mer effekt på yngre hästar... men är det så i spelet? Nån som vet?
Reply
Posted: 2009-02-03 22:34:14

Became a member: 
Forum posts:
var ju rätt spridda skurar innan han ändra också.. kasterade typ 3 hästar innan nån ändrades als. Nu efter har jag nog bara kastrerat 1 (vet inte riktigt när det ändrades) och den gick ner 1 på galopp.
Reply
Posted: 2009-02-04 21:15:18

Became a member: 
Forum posts:
man vet aldrig vad man får när man kastrerar dom jävlarna.det är ett jävla loteri.ps// romes största olon.
Reply
Limpicus Posted: 2009-02-04 22:37:56

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
Varför borde det ge mer effekt på yngre hästar?
Reply
Posted: 2009-02-04 23:24:54

Became a member: 
Forum posts:
Så klart det är ett lotteri. För 10.000 är det ändå ett rätt bra lotteri

Innan justeringen var det ju löjligt bra ! Chans att, t.ex., få ner galopp 2 steg och styrka upp 2...4 snabba steg för 10.000. Något som annars tar runt 5-7 veckors träning !
Värsta niten var väl att du kunde få noll i förändring...

och hur det var "in the Glory Old Days" ska vi inte tala om. Kosta i och för sig en slant men kunde ge sjukt bra resultat
Tycker det känns som en rätt bra balans nu, med lite risker , och lite mer rimliga förändringar.
Reply
Posted: 2009-02-05 08:45:19

Became a member: 
Forum posts:
va? kostade väl 100k och kunde bara ge galloprisk sänkning?
Reply
Posted: 2009-02-05 11:52:33 Edited(2): 2009-02-05 11:54:28

Became a member: 
Forum posts:
Hmm..Ja , jag kommer nog ihåg fel Toatmachine. Det var först ett tag senare monstren kom, men då var det ett tag vi hade riktiga monster-resultat rätt ofta av kastreringarna. Gjorde en snabb sökning...

Ta kakans Supposer Miracle t.ex:

Jag kastrerade nyss min NYINKÖPTA lovande SUPPOSER MIRACLE.. jag kastrerade han på direkten och jag tror resultatet blev top 3 på travzonen någonsin? hade 5 i styrka - gick upp till 7 hade 8 i galopp - gick ner till 4

Otroligt!!!

Det var i och för sig i juni 08, så du har nog rätt Toatmachine...Sorry, men det jag ville ha sagt var bara att kastreringar gav alldeles för mycket ett tag. Ojuste mot de som tränar och hänger i. Nu är det lite mer balanserat vilket är positivt
Reply
[ 1 ]