Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Berätta för mig

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-07-24 20:18:53

Became a member: 
Forum posts:
Ny i spelet. Det här verkar skitkul. Nu vill jag veta hur det här fungerar.

Det hade varit snällt med alla möjliga råd och tips på hur man får fram bra hästar, hur dom ska matchas och tränas, på vilken intensitet o.s.v. Hit me!
Reply
Posted: 2008-07-24 20:37:09

Became a member: 
Forum posts:
hallå jeepen.

hoppas du har terrängdrift för här är det berg o dal bana!

jag saxar det här svaret från ett svar jag gav till en annan nykomling. här finns ganska mycket "basinfo".

dagarna räknas ungefär 1 speldag/3 irl dagar. vi spelar i etapper. varje etapp är 3 månader och föreställer 1 irl-år. den senaste etappen började 1 juli och håller på till 30 september och sen börjar det en ny etapp den 1 oktober.

du kan tävla med dina hästar så ofta du vill. det som händer om du tävlar för ofta är att formen hamnar för lågt och hästen presterar sämre och riskerar skadas. det som mäter hästens "trötthet" är den stapel som kallas form och ligger under hästens egenskapsstaplar.

ta det lugnt med pengarna i början. man riskerar att hamna kass i kassan om man sprätter iväg för mycket snabbt innan man
1: har bra tränare
2: vet hur man ska matcha hästarna
3: vet vad hästarna är värda på auktionen

kolla upp hur dina utgångshästar går i lopp och se till att få grepp om träning etc innan du köper dyra hästar på stuteriet eller på börsen.

fråga direkt när du undrar nåt!

om du köper en häst på stuteriet kommer den att åldras 1 år/irl vecka tills den fyller 3 år och får börjar tävla.

det är då viktigt att du kör 100% träning på dom egenskaper du vill höja på hästen. ju äldre den blir, detso sämre tränar den.

hästarna får rutin efterhand som dom går lopp. vågar dock inte svara på hur mycket den spelar in i resultaten.

skoval är mycket vitktigt. allra bäst är om du kan köra barfota. du kan köra barfota var tionde irl-dag. går du lopp tätare måste du köra med skor. men du kan gå barfota var tionde dag även om du gått lopp med skor inom dom tio dagarna.

även fodret spelar in. fodret spelar in i hur snabbt hästen kommer i form och därmed också tränar bättre.

hög form ger bättre lopp- och träningsresultat. för att höja formen på hästen tränar du allmän träning.

när du går lopp ska du även välja 3 kuskar. det är viktigt att välja rätt kuskar... blir dock lite lång utläggning att gå in på här.

welcome.

Reply
Posted: 2008-07-24 21:48:41

Became a member: 
Forum posts:
Håll i pengarna sa han och det första du gör är att avla med eeegit
Reply
Posted: 2008-07-25 14:45:20

Became a member: 
Forum posts:
Men det var väl inte så värst dyrt att avla med eegit, eller? Snart så ses vi på banan
Reply
Posted: 2008-07-25 15:03:17 Edited(1): 2008-07-25 15:06:47

Became a member: 
Forum posts:
en negativ grej om du avalar vid fel tidpunkt är att du förlorar många veckors träning och lopp på din treåring. nu har det iofs inte gått så där jätte mycket av denna etappen ännu, men du tappar ändå en månad ungefär, dvs 1/3 av hela det tredje året... för jag tror den blir 4 direkt när nästa ettapp börjar, MEN jag är inte helt säker. nån annan får fylla i med korrigering här om jag har fel.

det har också visat sig att inte alla hingstar som sprungit in mycket pengar är bra avelshingstar. så där får man också se upp lite innan man släpper lös kulorna... både bildligt och bokstavligt...

det verkar nämligen finnas en del dolda egenskaper som går i osynligt arv till fölen. vissa avelshästar verkar ha bra egenskaper där, andra inte.
Reply
Posted: 2008-08-03 21:14:08

Became a member: 
Forum posts:
ofan, nu förstår jag vad som menas med fel tidpunkt! Så om en 2åring blir 3år veckan innan ny säsong så är han 4a efter en vecka?
Reply
Posted: 2008-08-03 21:17:00 Answer to: "ofan, nu förstår jag vad som menas med fel tidpunkt! Så om en 2åring bl"

Became a member: 
Forum posts:
exakt. inte kul. hästen missar både träning och lopp... kommer efter i utveckling jämfört med dom andra fyraåringarna... har du då köpt dyrt och fått en bra häst är det typ tack och ajö... lite hårt uttryckt... klart den kan hänga med, men det blir klart försämrade förutsättningar...
Reply
Sharkit Posted: 2008-09-05 21:57:50 Answer to: "exakt. inte kul. hästen missar både träning och lopp... kommer efter i u"
232
Stall Krokben
Gävle

Became a member: 2008-09-03
Forum posts: 608
Jag började för ett par dagar sen och det första jag gjorde var att köpa en fransk häst från stuteriet, det var alltså väldigt dumt om jag fattat det rätt. Jag kör iaf mina första lopp på söndag med 2 av hästarna som man fick från start. Tycker en verkar vara ganska bra, en halvdan och en var helt bedrövlig enligt värderna dessutom gammal. Ska jag ändå köra lopp med den eller låta han pensioneras?
Reply
Posted: 2008-09-05 22:43:29 Answer to: "Jag började för ett par dagar sen och det första jag gjorde var att köp"

Became a member: 
Forum posts:
kör några lopp med hästarna du har så du kommer in i spelet. och ja, det var helt fel läge att köpa på stuteriet nu. den kommer tappa hela sitt tredje år i princip...

men dom synliga värdena är inte allt. hästar med låga blåa värden kan vinna lopp mot hästar med höga blåa värden. det är där den dolda vinnarskallen kommer in i bilden. dom tränar också olika bra och återhämtar sig olika snabbt.
Reply
[ 1 ]