Denna helgen bjuds ni på lite långläsning i form av ett snack med den sympatiske ConnySus från Stall Cross Country.
Hej Conny! Är du en "skånepåg" eller var Jägersro bara ett val som hemmabana?
- Jo jag är 100 % Skåning. Född och uppvuxen i Malmö och har bott här i alla mina 51 år.
Själv har jag bara valt Axevalla då jag tycker att det är häftigt med det långa upploppet. Gillar tävlingarna IRL där helt enkelt. Har du tre favoritbanor i Sverige?
- Jägersro så klart, har varit där många tisdagar i mitt liv, varav några Hugo Åbergs. Förutom ”Jägers” har jag bara varit på Kalmartravet också en gång, trevlig anläggning tyckte jag. Sen får jag väl säga Solvalla också då eftersom detta var där den första hyfsat stora V75-vinsten kom på för cirka 20 år sedan.
Vad är dina tankar om nya 'Jägersro Hästcenter'?
- Ärligt talat är jag inte jättemycket insatt hur det skall bli, men det känns väl ändå ganska spännande med en ny anläggning. Men som sagt, har väldigt dålig koll på detta.
Är du intresserad av riktigt trav? Har du sett Derbyt live någon gång?
- Ja förr var det ofta besök på tisdagstävlingarna på Jägersro, men nu ligger intresset på V75 och storloppsnivå. Följer inte dagligen. Derbykval har jag sett på plats, men aldrig finalerna.
För cirka 25 år sedan var vi ett gäng taxichaufförer i Malmö som köpte en travhäst och trodde vi skulle bli miljonärer över en natt. Men vi lärde oss snabbt att det funkade inte riktigt så…..
Speedy Orient, en valack född 1989. När miljonerna uteblev så hoppade folk av en efter en och det blev en ganska dyr och tråkig, men lärorik historia.
Tycker du om att resa eller trivs du bättre på hemmaplan?
- Gillar absolut hemmaplan och flänger inte runt i onödan. Men är det semester så är det semester och då skall den utnyttjas. Är ingen sol- och badmänniska så det brukar bli storstadssemester. Gärna innehållande konsert eller sportevenemang.
Vilken är den bästa resan du gjort?
- London 6 gånger, där blir man aldrig klar. Älskar den staden. Senast hösten-19 då vi bland annat såg NFL (Amerikansk fotboll) mellan Tampa Bay Buccaneers och Carolina Panthers. 75.000 på Tottenhams arena. Har även Dortmund högt upp på listan med en kombinerad fotbolls-konsertresa. Dortmund vann med 6-1 inför 80.000 åskådare. Jädrar vilket tryck. Så en bra resa för mig är helt enkelt ett ”once-in-a-lifetime-evenemang” i sportens eller musikens tecken och lite oundviklig shopping om man då befinner sig i en storstad.
Om jag tvingar dig att välja - vilket är ditt favoritstall utöver ditt egna?
- Jag följer några av toppstallen lite mer och försöker lära mig av i till exempel matchning av hästarna, transferhistorik osv. Men jag kan nog inte säga att jag har något speciellt favoritstall med en bra motivering. Men man håller väl lite extra kanske på grannarna på Jägersro.
Har du någon häst i något annat stall som du har ett gott öga till av någon anledning?
- Carlos Champion i Stall Carlos där vi har avelsintresse. Här har vi faktiskt fått in fina summor ibland när han har haft framgångar i de riktigt fina loppen.
Lots Of Potential C.C. i stall guldfot. En helt egenuppfödd häst som vi gav upp på redan efter två starter. Såldes för 121.000 kronor och nya ägaren hade stort tålamod med henne, och nu som 9-åring blev hon 2:a i Elite Race-finalen efter vinst i försöket. Hade också stora framgångar i TZO för några etapper sedan.
Vilken är den bästa försäljningen du gjort?
- Kanske får säga Morgentau C.C. Vann DGP som 3-åring, men det blev lite grus i maskineriet senare. Såldes som 4-åring för 2,8 miljoner. Tyvärr fick hon inte den kärlek hon förtjänade och gjorde bara en tävlingsstart och 5 provlopp. När jag såg hon var till salu i slutet på förra etappen för 1 miljon så köpte jag tillbaka henne och ska försöka få upp henne igen i lite bättre lopp.
Vilket är det bästa köpet du gjort?
- Sensationeel (hingst 16 år). Köptes för 1,1 miljon som 5-åring. Kanske ingen stjärna men var ändå med i V75 och WTC och var ganska nyttig. 2,2 miljoner inkört blev det. Men det är också en ganska framgångsrik avelshingst och har 3,8 miljoner på avelskontot. Småsummor jämfört med de mest kända så klart, men stolt far till de två hästarna jag nämnde tidigare, och många av våra egna.
Vill också nämna Gianni som köptes som 5- eller 6-åring för under 4.000 kronor. Tog 4 vinster på de första 10 starterna för oss, och efter vinst i Italy Open har vi lyckats hålla honom i V75 och WTC-loppen och en 2:a plats i El Toro Grande förra etappen. 2,2 miljoner på kontot och vi hoppas där finns mer att ge innan pensionen.
Hur du hittade hit egentligen?
- Minns inte riktigt. Spelade redan för cirka 10 år sedan i kanske 3 år. Tröttnade eftersom jag inte orkade engagera mig tillräckligt för att lyckas. Efter ett uppehåll på kanske 2-3 år om jag räknar rätt hoppade jag på tåget igen, men startade om stallet helt då jag inte hade koll på inloggningsuppgifterna. Och nu är man fast…
Vilken period (början, mitten, slutet) gillar du bäst under en etapp och varför?
- Det är ju alltid spännande när de nya fölen föds och se vad man får för något, och tänka ut nya namn till hästarna är också kul. Men egentligen tycker jag nog det finns spännande och kul saker som händer hela etappen. Jag gillar loppen där det kvalas till finaler som t.ex. Derbyt, Not a Noob, Golden 5, TZO etc.
Är det viktigt med egenuppfödda hästar?
- Kanske inte viktigt, men extra kul ändå om man lyckas med sina egna hingstar och sto att få fram någon riktigt fin häst.
Vilken häst är din bästa uppfödning?
- Med resultaten på äldre dar är det kanske ändå Lots Of Potential C.C. som är ett resultat av stallets favorithästar, både mor och far. Lillasyster Morgentau C.C. som ju vann DGP ligger nog ändå varmast om hjärtat och som vi är glada är tillbaka i stallet.
Vilka är dina tre favorithästar i stallet?
- Gianni, 10 Hingst. Detta är väl den som har störst chans att kunna skrälla i något större lopp om startpoängen finns. Vi känner oss aldrig chanslösa med Gianni så länge det inte är vinterbana. På 4 vinterbanalopp i karriären har han blivit 7:a, 8:a, 10:a, 10:a. Italienaren föredrar sol.
Morgentau C.C., 6 sto. Tillbaka i stallet efter en bortslösad 5-årssäsong i ett annat stall. Gillar de blå staplarna på henne och föräldrarna. Började jättebra som 3-åring och hon kommer att stanna i stallet resten av karriären.
Solid Plan, 4 Hingst. Köptes som 1-åring och stallets dyraste köp sedan starten (1,5 milj). Rivstartade karriären med vinster i Alfa och Breeders-uttagning, sedan har hon inte satt nosen först på 10 ytterligare starter. Var dock nyttig och sprang in pengar i DGP, Hambot, Orsi Grande och Wappen. Floppade i Derbykvalet men tycker ändå han skall kunna vara med de andra 4-åringarna och fajtas om startpoängen räcker.
Du har roliga/bra namn på dina hästar tycker jag. Gillar både Sicken Fubbick C.C. och Mexican Standoff C.C. trots att de är av helt olika karaktär. Hur kommer du på namnen?
- Det kan vara från filmer, serier, musikvärlden, ordspråk m.m. Ibland bara hör jag något som helt enkelt låter bra (i mina öron i alla fall). Mexican Standoff hörde jag i en film eller tv-serie, minns inte vilken. Hade aldrig hört talas om vad det betyder och googlade. Och vips hade vi ett namn. Namngivningen är en av höjdpunkterna.
Ditt stall har varit aktivt sedan 2016 och jag tycker att man ser utvecklingen du gjort/gör, men att du kanske inte kommer nå upp i förra etappens siffror denna etapp. Hur ska du gå tillväga för att fortsätta utvecklingen?
- Ja förra etappen blev ju den bästa hittills med 21:a plats och 3,5 milj. Vi behöver lite fler topphästar, det räcker inte med 2-3 stycken som är med i de internationella loppen även om de skulle göra det bra som de gjort vid några tillfällen. Det känns som steget från topp-20 till topp-10 ändå är ganska stort. Denna etappen blir svår att nå ens 2 miljoner. 3-åringarna har varit bleka och startpoängen generellt lägre i stallet än annars. Svårt att få in stålarna helt enkelt denna etappen.
Hur högt siktar du? Sätter du upp etappmål och så?
- Försöker väl alltid bli bättre än förra etappen, nu lär det dock inte hända denna etappen. Men inga etappmål i form av inkört. Men säsongskalendern kollas ju noga så man i alla fall FÖRSÖKER matcha till vissa specifika lopp.
Hur högt upp i tabellen tror du att du kan sluta denna etapp?
- Nja det blir nog 30-40 denna etappen.
'Cross Country' får mig att associera till bilar. Är du bilintresserad?
- Inte i den meningen som att mecka med bilar eller så, är totalt okunnig där. Jag tankar och kör helt enkelt. Namnet Cross Country blev det eftersom jag hade en Volvo XC70 (Cross Country) när stallet startades. Så det var väl den som drog hästtransporten land och rike runt.
Vad har du för fritidsintressen vid sidan av TravZonen?
- Sport och musik. Jag spelar bowling och har gjort detta i 35 år. Spelar seriematcher och tävlingar och tränar 1-2 gånger i veckan. Nu är vi dock nedstängda pga pandemin och allt seriespel och tävlingar är inställt tills vidare. ☹ Följer även mitt Malmö FF på nära håll och fotboll överlag. NFL som tidigare nämnt också. Musiken är viktig. Har varit på många konserter både här hemma i Sverige och i Tyskland. Elton John, Celine Dion, Shania Twain, Helene Fischer (som troligtvis ingen svensk vet vem det är), Gyllene Tider och Diggiloo som inte får glömmas. Det finns även en keyboard och en gitarr här hemma som används lite då och då. 1989 (19 år gammal) provspelade jag (audition) för ett nystartat dansband. Men jag fick inte jobbet (som tur var??)
Bryr du dig om vem som vinner etappen?
- Egentligen inte, men om någon som aldrig vunnit är med i striden mot slutet av etappen tänker jag väl att det kunde vara kul om han/hon vann.
Har du någon "bästis" här på zonen som du snackar mycket med?
- Ingen jag känner ”på riktigt” eller så. Fick ju faktiskt lite hjälp av dig när jag startade 2016 med lite tips och råd. Tycker annars att väldigt många gärna hjälper till om någon frågar något i forumet osv.
Föredrar du ston, hingstar eller valacker i spelet?
- Spelar egentligen ingen roll, men okej, det finns ju några specifika lopp för bara ston och det tycker jag är kul.
Vad är det mest frustrerande med TravZonen?
- Jag har råkat ut för ett par gånger per etapp ibland att skovalen inte registrerats till loppen och de har gått med järnskor. Vet inte hur vanligt detta är om det händer andra också ibland. Annars är väl formtapp på kuskarna lite jobbigt om det blir för många steg från anmälan till lopp.
Vad är det bästa med zonen?
- För en som gillar statistik kan man ju grotta ner sig i oändlighet om man vill och orkar. Men annars helheten, det är ett trevligt spel som inte kräver så mycket tid om man inte vill. Och med tanke på priset (gratis) tycker jag man kan vara tacksam att man som 50 +are får leka travtränare på internet.
Om du fick ändra en eller ett par saker i programmeringen, vad hade det varit?
- Kan absolut inget om detta men följer ofta snacket i forumet och överlåter diskussionen till de som kan detta bättre. Tycker det är bra att vi försöker damma av Erik och Örjan i alla fall. Så bra kuskar skall inte sitta hemma i soffan och glo på Ullared på tv.
Vilket lopp anser du är det största på zonen? [daddyys fråga]
- TZO. Även om man kan ha många chanser på sig med en häst olika etapper så ska ändå du få till 4 bra lopp i rad med topprestationen i finalen.
Hur beroende av zonen skulle du säga att du är? (Skala 0-10)
- Oroväckande beroende vilket kanske är en 9:a. Men jobbet sköts och familjen verkar harmonisk så beroendet är nog ändå under någorlunda kontroll.
Är du öppen med ditt TZ-beroende på jobbet och så? (Vet dina arbetskollegor om att du sysslar med påhittade digitala hästar?)
- Jag är ganska övertygad om att ingen på mitt jobb (tyvärr) har liknande intresse för detta spelet. Men naturligtvis skäms jag inte för mitt TZ-spelande, men jag tror inte någon skulle bry sig.
Hur är din generella känsla kring zonen idag och vad zonen kommer att vara om säg 2 år?
- I stora drag är det nog ganska lika, beror kanske på ägarfrågan. Jag har inte stenkoll på den utvecklingen. Men man ska nog inte ändra för mycket ändå. Ibland är det enkla gott nog.
Vilka åldrar tycker du skall gälla för aveln?
- Har ingen direkt uppfattning om någon ålder. Men tycker det är märkligt att ston är max 15 år medan hingstar är närmare 50 år eller kanske till och med äldre. Men 20-25 kanske.
Har du någon favoritavelshingst?
- Måste ju säga min egen Sensationeel som vi nästan alltid använder.
Samlar du på något? (I sådana fall vad och varför?)
- Nej inte idag. Som barn var det frimärken som gällde men det är många lägenhetsflyttar sedan de försvann.
Har du några laster i livet? (Snus? Polkagrisar? Delicato-bollar eller kaffe? You name it!)
- Kaffe och dillchips, dock ej i kombination.
Vem tippar du som slutvinnare för denna etappen?
- I forumtråden ”Enkät 2021” tippade jag Stall Superior eller Stall The Man, så det får jag väl stå fast vid. Ser ju bra ut för Superior.
Det var nog allt - om jag inte glömt fråga något?
- Kan bara tillägga att det startades en Facebookgrupp som heter ”Vi som lirar travzonen”.
Där finns 24 medlemmar för tillfället. Den är inte jätteaktiv för tillfället men det kanske lossnar vem vet.
Stort tack Conny för att du tog dig tiden att svara på frågorna!
- Tack för en trevlig pratstund och trevligt initiativ. Jag och många andra tror jag gillar att läsa dessa intervjuer och reportage som görs på zonen.
Tidigare intervjuer:
daddyy (2021-02-05)
Medeltid (2021-01-29)
lillsyrran (2021-01-24)
ddmannen (2017-01-29)
Poffpuff (2017-01-23)
Cherry (2017-01-16)