Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Medeltid - Intervjun

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Yermac Posted: 2021-01-29 16:19:03
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Även denna veckan bjuds ni på lite långläsning. Denna gången i form av en intervju med Medeltid från Stall Folklore.

Hej Medeltid, hur hittade du egentligen hit?

- Minns inte riktigt men då (2008) var mitt travintresse på topp så jag antar att jag googlade travforum eller liknande och hamnade här och stannade.

Berätta om den första hästen som du minns som gjorde ett rejält intryck på dig? [lillsyrrans fråga]

- Irländska Eeegit var superstjärnan när jag drog igång, men pratar vi mitt eget stall så är numera 53-årige Seuil De Tolerance en evig hjälte här på gården. Ett chansköp utan speciella meriter som bidrog till stallets första etappseger och tog hem Elite Race åt oss för första gången. Minns hur glad jag var då, numera blir det mest "ok, GL-vinst, kul" men då blev jag glad på riktigt!

Vilken period (början, mitten, slutet) gillar du bäst under en etapp och varför?

- Början möjligen, intressant med treåringarna, men har inte tänkt på det så mycket.

Vilka tre favoritländer har du på hästar?

- Här på zonen är det Belgien och Frankrike. Gillar också när det kommer fram bra hästar från de obskyra småländerna.

Berätta lite om dina belgiska hästar (pensionerade såsom aktiva).

- Jag drog, lätt uttråkad, ett sto från stuteriet, Flamingo Van Klei, som tränade helt grymt men aldrig blev någon tävlingshäst. Hennes första avkomma var Jeanne Dielman som är min vinstrikaste häst någonsin. Mina belgare bryr jag mig lite extra om och jag tycker jag ofta får fram rätt träningsvilliga spurtnollor därifrån även om inte alla presterar på banan. Den blodlinjen tänker jag försöka hålla levande så länge jag är med i spelet.

Hur kommer du på namnen till dina hästar som du döper om?

- Det blir oftast från filmens och musikens värld. Låttitlar, filmtitlar, namn och fraser osv,

Samlar du på något? (I sådana fall vad och varför?)

- Nix. Samlade på frimärken och hockeybilder och lite annat (hade lyckats förtränga luktsuddigum-samlingen tills nu) som yngre men inget nu.

Man skulle i varje fall kunna säga att du samlar på Derbyvinster. Du har vunnit Derbyt mäktiga fyra gånger - går det att rangordna de olika segrarna? (Motivera gärna.)

- The Jester var först och roligast. Det var innan jag fattat det här med spurtnollor så jag drog tyvärr upp hans spurt till 1 och han blev ingen stjärna. Men Derbyvinsten smällde högt. De två som fortfarande är aktiva är Pinstripe"s Hades och Soda Popinski, men de levererar inte som jag hoppats på. Den sistnämnda har jag börjat ogilla.

Hur är det med vinnarskallen - kan du bli sur om det går dåligt i ett lopp där du på förhand haft en bra känsla?

- Det är rätt lugnt, jag har visserligen en bakgrund som dålig förlorare med sönderslagna bordtennisrack och allmänt ohyfsat beteende i samband med sport, men åldern tar ut sin rätt och Travspelet är trots allt bara förströelse.

Du verkar ha ett obevekligt tålamod. Både när det kommer till hästar och i det "allmänna gnetandet"... 45 etapper på raken med över 2 miljoner inkört och en andraplats i totaltabellen (inkörda pengar). Till synes ingen paus från spelandet. Hur beroende skulle du säga att du är på en skala 0-10 och vad är det som gör spelet så givande?

- Borde väl svara 10 egentligen, speciellt på lördagar är en av de första tankarna som dyker upp när jag vaknar "vilka lopp har jag idag?" Men engagemanget svajar lite när snudd på allt går på rutin så jag svarar 8/10.

Hur högt kan du sluta denna etappen? Kan du rentav vinna?

- Det kan jag nog. Brukar inte vinna etapper men chansen finns alltid. Har dock inga intressanta 3-åringar i år.

Varifrån kommer stallnamnet Folklore?

- Hade en period där jag lyssnade mycket på folkmusik och tänkte att alla hästnamn skulle komma från folkmusik och folksagor och sånt. Den perioden är över och jag är inte helt nöjd med namnet men det får stanna kvar.

Borde du inte döpa hästarna med prefix likt många andra?

- Jo, tror jag skrivit till Cherry ett antal gånger att jag ska börja med det, men det blir tydligen aldrig av. Blir det av så blir namnet Lore.

Borde du inte skaffa en mindre generisk stalldress? (Profilera dig lite!)

- Njä, du har varit på mig om det tidigare minns jag men stalldressar är inget jag tänker på om jag ska vara ärlig.

Vad är det mest frustrerande med TravZonen?

- Det är väl att det inte händer så mycket nytt, men jag är själv inte bäst i världen på att göra zonen mer levande så jag tänker inte klaga för mycket.

Vad är det bästa med zonen?

- Att det finns, speciellt under helgerna. Jag är ingen som helst gamer och det här är enda spelet jag lirar. Kommer nog fortsätta spela tills det inte går att fortsätta längre.

Om du fick ändra en eller ett par saker i programmeringen, vad hade det varit?

- Fler kuskar till lördagsloppen är prio 1. Söndagsloppen har förbättrats rejält på den punkten sen det kom in nya kuskar, men på lördagarna finns det en del att göra. Sen vill jag ha bort de totalt ocharmiga WTC-loppen också men där har jag förstått att jag är i minoritet.

Skulle du beskriva ditt stall som kapitalstarkt?

- Vi behöver väl inte uppsöka soppköken direkt men det finns många rikare. När det blir krig om de mest lovande fölen inför varje etapp torskar jag fler budgivningar än jag vinner.

Var går smärtgränsen för ett nyförvärv om man får fråga?

- Om du menar prislapp så börjar jag fundera nånstans vid 4-5 miljoner på om hästen verkligen är värd det.

När du inte spelar här - vad har du för hobbys då?

- Musik är vad som ger själen störst harmoni, men film är nog mitt största intresse numera. Andra intressen som mattats av med åren är fotboll, poker, läsa böcker och - tyvärr - trav.

Gillar du gamla svartvita filmer?

- Yes! Inte nödvändigtvis svartvita; en 40- eller 50-talsrulle i Technicolor smäller ofta ännu högre, men att rota runt i filmhistorien är ett av mina mer givande intressen.

Kan man få en topp tre lista?

- Det finns en ocean att ösa ur men tre tips är: flerfaldiga Oscarsvinnaren All About Eve (1950) med Bette Davis i högform, suveräna franska rymma-från-fängelset-rullen Le trou (1960) och underskattade, ej svartvita, matinéfäventyret Mutiny on the Bounty (1962) med bl a Marlon Brando.

Vilka tre hästar har haft störst betydelse för ditt stall?

- Seuil De Tolerance, Lord Lucan och Jeanne Dielman om jag måste plocka ut några.

Vilken är den bästa hästen du haft och varför var h*n bäst?

- Jeanne blev rikast och var kanske bäst också. Föddes med 1-1-1-0 och tränade aldrig hysteriskt. Varför vet jag inte men som äldre kändes hon alltid stabil. Lord Lucan grunnar jag på om han inte kunde blivit ännu mer framgångsrik om jag inte hade tränat upp spurten.

Är det någon utav de hästar du har i ditt stall nu som du bryr dig lite extra om? Vem är nuvarande favoriten och varför?

- Adieu Philippine är väl favoriten nu, tycker hon är bra men jag kanske överskattar henne lite när det vankas GL. Svårt att svara på varför, vissa hästar vinner ens gillande bara.

Har du någon favorithäst bland övriga stall?

- Inte nu, men det var kul med de där kanonerna som fanns för flera år sen: CD Ummagumma, Kolbasz, Don't Worry Butch och allt vad de hette. Diggade dem alla.

Vem är travzonens bästa avelshingst?

- Vet inte, förknippar Rhythm Identification med kvalitet men jag är dåligt insatt i aveln.

Vilket är ditt sämsta köp?

- Kanske Crewmember, som också är mitt klart dyraste köp. Rankad etta i kullen som 3-åring när jag slantade upp 13.2 mille om jag minns rätt. Han var inte helt värdelös men lyckade aldrig leva upp till mina förväntningar.

Hur är din generella känsla kring zonen idag och vad zonen kommer att vara om säg 2 år?

- Allt går på rutin. Cred till er som blåser liv och förbättrar men jag tror zonen 2023 ser ut ungefär som nu.

Har du något favoritlopp i spelet?

- TZO är min favorithändelse, det är alltid kul! Många skriver Derbyt men för mig smäller TZO högre.

Har du någon favoritkusk i spelet?

- Adielsson är min favoritkusk IRL men han har ju aldrig form här. Kerryn Manning och Andrea Guzzinati diggar jag här på zonen. Såg nu att det dykt upp kusk vid namn Dexter Dunn med 8 i skicklighet men 1 i form och 0 lopp körda. Han kan nog bli en favorit om han kämpar lite.

Hur är din relation till riktigt trav?

- Numera obefintligt. Kan inte ens räkna upp de senaste elitloppsvinnarna. För 10-15 år sedan var jag rejält intresserad framför TV:n, kollade på allt som sändes och satt och petade med system och läste loppanalyser en hel del. Vann iofs aldrig mer än några tusen men det var en kul hobby som jag saknar en del.

Vem tippar du som slutvinnare för denna etappen?

- Tippar på att Hampus drar längsta strået.

Har du några laster i livet? (Snus? Polkagrisar? Delicato-bollar eller kaffe? You name it!)

- Nikotin, och med nikotin menar jag cigaretter. Jag vill lägga ner det skräpberoendet men klarar inte av att sluta.

Har jag glömt att fråga något?

- Vilket mitt favoritband är och det är The Beatles. Evig kärlek.

Stort tack till Medeltid som tog sig tid att svara. Nästa helg är det meningen att det ska dyka upp en intervju med daddyy från Stall Carlos. Håll tillgodo!

Tidigare intervjuer:

lillsyrran (2021-01-24)
ddmannen (2017-01-29)
Poffpuff (2017-01-23)
Cherry (2017-01-16)
Reply
Cherry Posted: 2021-01-29 16:29:02

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Mycket bra intervju, bra feeling i frågorna, gillar verkligen att läsa lite mer ingående och familjärt. Bra jobbat!
Reply
Poffpuff Posted: 2021-01-29 17:32:41
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Riktigt trevligt! Kul att du tar dig tid för detta Yermac. Och alla som anstränger sig med att svara, förstås
Reply
lillsyrran Posted: 2021-01-29 17:45:15

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Härlig läsning! Kul och intressanta frågor. Bra jobbat och tack till Medeltid som ville vara med.
Reply
Yermac Posted: 2021-01-29 19:06:02
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Tack så mycket!
Ja, jättekul att de jag intervjuar tar sig tid. Toppen!
Reply
Narkissos1 Posted: 2021-01-30 17:02:18
1035
TeamKribban
Gävle

Became a member: 2016-01-06
Forum posts: 150
Rolig läsning, cred till dig Yermec.
Reply
urquell Posted: 2021-01-30 22:43:04

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272