[ 1
]
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-24 20:06:46
|
Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
|
Har varit väldigt "snål" med kastreringar på mina hingstar.
Vet att galopprisken minskar vid kastrering.
Vet att styrkan gärna går upp men kan väl också minska?
Påverkas mer?
Tänker främst på träningen. Förändras träningsresultaten av en kastrering.
Vet givetvis också att man inte kan avla på kastrerade hästar.
|
|
Reply
|
|
daddyy
|
Posted: 2017-03-24 20:13:48
|
Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 230
|
För vår del har vi mest märkt att hästarna kunnat få mer vinnarskalle.....
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2017-03-24 20:34:48
|
Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
|
Kastrerat en del, men de gånger den rostiga kniven åkt fram har jag mest blivit besviken. Har hänt att hästar tappat (!) i styrka och - det mer vanliga - att INGENTING hänt. Ett lotteri således då man åtminstone gärna vill att galopprisken ska minska.
Men jag håller med daddyy om att känslan är att de brukar få lite bättre skalle.
Annars är ett tips att fråga andybluff (Stall Bluff) som troligtvis vet allt om detta. Bödeln som han i folkmun kallas. Han har förstört oräkneliga sexuella drifter sen han började härja på TZ (så att veterinärerna i perioder varit omöjliga att få tag i på västkusten), och har givetvis bättre koll på detta än jag.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-24 21:09:20  Kastrerat en del, men de gånger den rostiga kniven åkt fram har jag mest blivit besviken. Har hänt att hästar tappat (!) i styrka och - det mer vanliga - att INGENTING hänt. Ett lotteri således då man åtminstone gärna vill att galopprisken ska minska.
Men jag håller med daddyy om att känslan är att de brukar få lite bättre skalle.
Annars är ett tips att fråga andybluff (Stall Bluff) som troligtvis vet allt om detta. Bödeln som han i folkmun kallas. Han har förstört oräkneliga sexuella drifter sen han började härja på TZ (så att veterinärerna i perioder varit omöjliga att få tag i på västkusten), och har givetvis bättre koll på detta än jag.
Answer to: "Kastrerat en del, men de gånger den rostiga kniven åkt fram har jag mest "
|
|
Jag tror att det exakta värdet på styrka "alltid" förändras och att det vi se är bara heltalet, dvs:
Styrka 0 - 0.001 -> 0.999
Styrka 1 - 1.000 -> 1.999
Stryka 2 - 2.000 -> 2.999
Osv.
På så vis sker det säkerligen förändringar som vi inte ser vid kastrering alltid.
För övrigt måste jag säga att "bödeln" är det coolaste smeknamnet på tronen och då räknar jag även in det spontana "backapungen" som gled in i en tråd för ett tag sedan...
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2017-03-24 21:35:24  Jag tror att det exakta värdet på styrka "alltid" förändras och att det vi se är bara heltalet, dvs:
Styrka 0 - 0.001 -> 0.999
Styrka 1 - 1.000 -> 1.999
Stryka 2 - 2.000 -> 2.999
Osv.
På så vis sker det säkerligen förändringar som vi inte ser vid kastrering alltid.
För övrigt måste jag säga att "bödeln" är det coolaste smeknamnet på tronen och då räknar jag även in det spontana "backapungen" som gled in i en tråd för ett tag sedan...
Answer to: "Jag tror att det exakta värdet på styrka "alltid" förändras och att det"
|
Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2053
|
Vad baserar du denna tron på?
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-24 22:31:01  Vad baserar du denna tron på?
Answer to: "Vad baserar du denna tron på?"
|
|
Hästarnas träning såklart då den mäts på det viset. En häst som tränar 0.100 tar 10 dagar för att få en synbar förbättring på sina värden.
Enda alternativet skulle vara korrekt matematisk avrundning
Styrka 0 -> 0.001-0.499
Styrka 1 -> 0.500->1.499
Styrka 2 -> 1.500 ->2.499
Detta alternativ kan dock strykas då en häst med 0 i styrka kan träna med än 0.500 och fortfarande ha 0 som synligt värde styrka. Därav måste räknesättet i mitt förra inlägg vara det korrekta.
Har du något annat förslag?
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2017-03-24 22:37:14 Edited(1): 2017-03-24 22:41:22  Hästarnas träning såklart då den mäts på det viset. En häst som tränar 0.100 tar 10 dagar för att få en synbar förbättring på sina värden.
Enda alternativet skulle vara korrekt matematisk avrundning
Styrka 0 -> 0.001-0.499
Styrka 1 -> 0.500->1.499
Styrka 2 -> 1.500 ->2.499
Detta alternativ kan dock strykas då en häst med 0 i styrka kan träna med än 0.500 och fortfarande ha 0 som synligt värde styrka. Därav måste räknesättet i mitt förra inlägg vara det korrekta.
Har du något annat förslag?
Answer to: "Hästarnas träning såklart då den mäts på det viset. En häst som trä"
|
|
Jag har flertalet andra förslag/teorier.
Som exempel kan det precis vara att programmeringen är satt till slumpas på en 10-gradig skala där utfallen då skulle kunna vara:
-2.0
-1.5
-1.0
-0.5
+/- 0
+0.5
+1.0
+1.5
+2.0
...
Eller något helt annat.
Jag har egenligen ingen jättekoll på detta då jag inte har undersökt det närmare - därför avstår jag från att tro någonting kring det.
Jag har viss koll på programmering och jag har mina teorier kring hur spelet är uppbyggt.
Därför är jag intresserad av att veta varför du tror som du tror.
Edit: Samt gärna lite om du har eller inte har någon förståelse för programmering av ett spel likt detta.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-24 23:20:27 Edited(1): 2017-03-24 23:25:48
|
|
Förklara gärna den teorin närmre.
Jag ser det hela rent matematiskt då, som jag skrev synliga värdet på hästsidan ökar med 1 när hästens träning ökat med totalt 1.000. Hur det sedan är programmerat för att funka så berör mig inte ett dugg. Det är ren matematiskt fakta.
Satte då in det till backagårds inlägg att det exakta värdet på styrka kan ha ökat eller minskat vid kastreringen även om det synliga värdet på styrka fortfarande är detsamma. Antecknar man träningsresultaten noga kan man såklart räkna ut om detta stämmer på sina kastreringar. Sen vad den maximala vinsten eller maximala förlusten skulle vara vet jag inte.
Tror dock att vinsten eller förlusten i värde handlar om tusendelar eftersom träningen är indelad i tusendelar av en hel.
EDIT:
 Som exempel kan det precis vara att programmeringen är satt till slumpas på en 10-gradig skala där utfallen då skulle kunna vara: -2.0 -1.5 -1.0 -0.5 +/- 0 +0.5 +1.0 +1.5 +2.0
Menar du då att vid en kastrering slumpas någon av dessa 10 till hästen? Som bäst +2.000 på styrka och som sämst -2.000 på styrka?
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2017-03-24 23:40:47  Förklara gärna den teorin närmre.
Jag ser det hela rent matematiskt då, som jag skrev synliga värdet på hästsidan ökar med 1 när hästens träning ökat med totalt 1.000. Hur det sedan är programmerat för att funka så berör mig inte ett dugg. Det är ren matematiskt fakta.
Satte då in det till backagårds inlägg att det exakta värdet på styrka kan ha ökat eller minskat vid kastreringen även om det synliga värdet på styrka fortfarande är detsamma. Antecknar man träningsresultaten noga kan man såklart räkna ut om detta stämmer på sina kastreringar.
Answer to: "Förklara gärna den teorin närmre.
Jag ser det hela rent matematiskt d"
|
|
Om inte programmeringen berör dig ett dugg så kan jag inte förstå poängen i att jag ska sitta och lägga tid på att förklara olika teorier för dig.
Jag lade kanske för stor vikt vid att du skrev:
"Jag tror att det exakta värdet på styrka "alltid" förändras och.."
"På så vis sker det säkerligen förändringar som vi inte ser vid kastrering alltid."
Och undrade varför du trodde så.
För mig skulle utfallet lika gärna kunna vara +/-0 beroende på hur admin har programmerat.
Jag baserar detta på att jag tycker att det verkar orimligt att admin skulla ha programmerat in att utfaller 0 inte finns samtidigt som både minus- och plusutfall finns.
Har dock ingen direkt aning.
Varken om intervaller eller hur admin har programmerat här.
Därför var jag intresserad av att höra om din tro.
Vid närmare eftertanke kan jag släppa det här.
Med andra ord, jag är inte intresserad av dina teorier.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-24 23:58:08
|
|
 Om inte programmeringen berör dig ett dugg så kan jag inte förstå poängen i att jag ska sitta och lägga tid på att förklara olika teorier för dig.
Jag frågade dig längre ner om jag förstod dig rätt. Men eftersom du inte svarar på det så behöver du givetvis inte förklara det mer heller.
 Därför var jag intresserad av att höra om din tro. Vid närmare eftertanke kan jag släppa det här. Med andra ord, jag är inte intresserad av dina teorier.
Eftersom jag redan förklarat hur jag tänker så..... Eller då kanske ville veta något annat. Men skit samma, orkar ändå inte sitta här och dividera om detta längre.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-25 00:01:28
|
|
Då kan övriga återgå till frågeställningen:
 Vet att galopprisken minskar vid kastrering. Vet att styrkan gärna går upp men kan väl också minska? Påverkas mer? Tänker främst på träningen. Förändras träningsresultaten av en kastrering. Vet givetvis också att man inte kan avla på kastrerade hästar.
Tycker det är intressant att både daddyy och backagard upplever en förbättrad vinnarskalle. Får i alla fall mig att överväga kastrering på en hingst som visat lite dålig sådan med 1 seger på 8 starter. Men däremot 6 gånger placerad 2a-4a.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2017-03-25 00:16:48  Då kan övriga återgå till frågeställningen:
 Vet att galopprisken minskar vid kastrering. Vet att styrkan gärna går upp men kan väl också minska? Påverkas mer? Tänker främst på träningen. Förändras träningsresultaten av en kastrering. Vet givetvis också att man inte kan avla på kastrerade hästar.
Tycker det är intressant att både daddyy och backagard upplever en förbättrad vinnarskalle. Får i alla fall mig att överväga kastrering på en hingst som visat lite dålig sådan med 1 seger på 8 starter. Men däremot 6 gånger placerad 2a-4a.
Answer to: "Då kan övriga återgå till frågeställningen:
Vet att galop"
|
|
INGEN (förutom admin) vet exakt huruvida träningen påverkas.
Det vågar jag säga.
Den påverkas inte under aktuell etapp.
Sen om den påverkas i någon riktning över åldersskifte kan ingen annan admin svara på - såvida det inte har diskuterats tidigare och admin då har berättat hur det är programmerat.
Dvs, låt säga att en 3-årig hingst tränar 0,100 och kommer träna 0,080 som 4-åring hingst.
Ingen kan veta huruvida den hade tränat 0,080 som hingst om det visar sig att den tränar 0,070 som valack.
(Dvs, rent hypotetiskt.)
Mitt slarviga höftskott är att det inte blir någon skillnad mellan åren beroende på om hästen är kastrerad eller ej.
Jag baserar min högst spekulativa tro här på att jag inte tror att zonen är programmerat på den typen av detaljnivå som förmodligen skulle krävt en mycket mer precis programmerare och admin än vad vi verkar ha att göra med här.
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2017-03-25 00:26:29
|
|
 Den påverkas inte under aktuell etapp.
Tack, detta jag var ute efter. Eftersom jag knappt kastrerat var jag nyfiken på att om hingst som tränar 0,080 tränade samma efter en kastrering under samma etapp.
Sen är det precis som du säger omöjligt att veta om en 4-årig valack som kastrerades som 3-åring hade tränat bättre eller sämre om den inte blivit kastrerad. Det kan ingen någonsin räkna eller fundera ut.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2017-03-25 00:40:40
Edited(1): 2017-03-25 00:41:15   Den påverkas inte under aktuell etapp.
Tack, detta jag var ute efter. Eftersom jag knappt kastrerat var jag nyfiken på att om hingst som tränar 0,080 tränade samma efter en kastrering under samma etapp.
Sen är det precis som du säger omöjligt att veta om en 4-årig valack som kastrerades som 3-åring hade tränat bättre eller sämre om den inte blivit kastrerad. Det kan ingen någonsin räkna eller fundera ut.
Answer to: "Den påverkas inte under aktuell etapp.
Tack, dett"
|
|
[ 1
]
|