Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> ddmannen - Intervjun

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Yermac Posted: 2017-01-29 14:34:26
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Lite ont om tid denna gången så vi utelämnar introduktionen helt och hållet...

...

Hallå där ddmannen, vad bussigt av dig att ställa upp på denna intervjun!
Var det självklart att göra det?

- Tänkte inte så mycket, var nog lite nyfiken på frågorna.

Har du läst de andra två intervjuerna på forumet?

- Jag har ögnat igenom dem.

När jag intervjuade Poffpuff så var det något i mig som kände mig tvingad till att fråga om nicket (Poffpuff) - med ddmannen så känns det väl inte riktigt lika oklart varifrån det kommer...
Är du extra bra på dagens dubbel?

- Det var några som kallade mig för dd när jag gick i skolan pga att jag nästan alltid sågs med dagensdubbelprogram, numera är det ingen som kallar mig för dd, mer än här på travzonen.

Man kan i varje fall tolka det som att du har ett genuint travintresse eller?

- Det började som travintresse, blev mer spelintresse, men intresset börjar svalna.
Det är nästan bara elitloppshelgen jag brukar gå på trav de senaste åren.
Är rätt irriterade på det mesta ATG gör nu för tiden. Tycker de hela tiden försöker sälja det de vill sälja i stället för att ge oss det vi efterfrågar. De hade en bra hemsida där man i lugn och ro kunde leta upp det man ville ha, den nya försöker bara styra till de produkter de vill sälja och är otrolig svår att få överblick över.
Samt ogillar starkt alla nya uttryck de lanserar och hur de väljer att sätta priser.
Här kan vi säga att ATG var extremt mycket bättre förr.

Är ditt stall så rikt som det borde vara när man har hängt här sedan 2007?

- Har väl lite över 40 millar, men har ingen större användning av dem. Då och då köper jag väl något dyrt sto som jag är intresserade av rent stammässigt. Men hästarna springer ju hela tiden in mer än kostnaderna, så kassan ökar nästan varje etapp.
Har väl tänkt köpa några bra hästar, men det är många som är intresserad av dem och det svårt att få dem om man inte har tid att bevaka budgivningen. Brukar alltid vara någon som bjuder över ens överbud.

Hur hittade du egentligen hit?

- Någon skrev ett inlägg om spelet på Sulky. Tror inte inlägget fanns speciellt länge, forummoderatorn tog bort alla inlägg om konkurrerande travspel annars var det mesta tillåtet i forumet.

Många här på zonen verkar ha spelat Sulky, jag var inte en utav dessa, berätta för mig vad som var så bra med Sulky. Var det roligare än zonen? Var det bättre?

- Sulky var jag nästan besatt av, mycket mer långsiktigt och långsamt spel. Helt annorlunda rent taktikmässigt eftersom det inte fanns någon slump i loppen utan bästa hästen vann alltid. Vissa saker blev ganska absurda taktikmässigt eftersom hästar som hade sprungit in mycket pengar i årgångsloppen blev tvungna att bara träna några etapper för att kunna hävda sig. Hästarna tränade bara fredagar, vilket var veckans höjdpunkt. Många av vi som spelade sulky saknar det än.

Hur kommer det sig att du hänger kvar här på zonen efter så många år?

- Man fastnar, men intresset går i vågor. Vissa perioder gör man otroligt mycket här på zonen (sätter ihop statistik, studerar och planerar, osv) men ibland så knappt att man hinner med att anmäla hästarna och man gör massor slarvmisstag (glömmer byta skor, kör barfota i provlopp och glömmer att anmäla, osv).

Du ser ut att var på g i denna etappen - hur höga ambitioner har du och vilken är den sämsta slutplaceringen du kan vara nöjd med?

- Brukar inte sätta upp placeringsmål, möjligen för att jag aldrig har varit riktigt nära första platsen. Tror kanske jag kommer 7-10 denna etapp.

Jaså? Jag som tänkte att om du verkligen håller skärpan hela etappen så har du möjligheten att ta en pallplats. Överskattar jag ditt stall?

- Kanske jag som är lite för pessimistiskt, men jag saknar stjärnhäst och det känns som att jag skulle behöva rensa lite i stallet.

Vilken häst i ditt stall är din favorithäst?

- Le Carouselle, enda hästen som jag testade inavel på. Nutmeg Cherry är både morfar och farfar. spurtnolla med höga värden men behöver bra bana. Har funkat bra i avel, lite nyfiken hur eriksson har tänkt programmera inavelsspärren, kommer den typ av häst gå att avla med?

Historiskt sett - vilken häst har haft störst betydelse för ditt stall?

- Svårt. Jag tyckte om Dreaming Of Karela som jag köpte för 1 kr, usla siffror (0,0,1,2) men tränade bra och hade bra stam. Mor till en av mina bättre hästar, Ahimsa Blazer.

Admin lade under veckan som gick till funktionen att kunna se transferhistoriken för alla stall. Dina siffror säger att du har handlat för 58 miljoner och sålt för nästan 53 miljoner.
Vad säger det om din business?

- Brukar rensa stallet på hästar som inte ingår i framtidsplanerna. Sätter alltid 1 kr som utgångspris och brukar hoppas att någon tävlar vidare med min uppfödningar.
Sen har jag kanske betalt lite för mycket för några hästar som jag velat ha, men samtidigt köper jag aldrig en häst med tanke på att göra en vinst.

Vilket är det bästa köpet du har gjort?

- Kanske Judge Angel, det mesta gick rätt när han kom till mitt stall. Kostade cirka 600k, avslutade med seger Grand Prix Bon Bon som 13-åring.

Vilket är ditt sämsta köp?

- Sahara Fairytail. Funkade inte på tävlingsbana eller i aveln (gillade stammen och tränade ok) som jag ville, inte jättedyr men kändes mest som besvikelse.

Eftersom du hängt här sedan "tidernas begynnelse" - kan du bjuda på en topp tre lista över hästar du "upplevt" här på zonen?

- Unwanted Melodi var riktigt bra som 12-åring även om hennes siffror var rätt dåliga om jag minns rätt.
Don´t Worry Butch gjorde nästan inte en dålig etapp.

...och den sista är?

- Vi kunde nämnt många men väljer S.p Fort Knox, som unghäst var en medelmåttig tävlingshäst, hade höga värden och tränade extremt bra, med målmedvetenheten och långsiktighet lyckades torro göra honom till spelets bästa häst i slutet av hans karriär.

Har du möjligtivs även svaret på vilka tre hingstar som är zonens tre bästa avelshingstar?

- Great Horsetail - dock använder jag aldrig hingstar som kommer från stuteriet.
Commerce Marketing - en hingst som nästan alltid lämnade hästar som tränade bra, men det var nästan bara jag som använde diamants hingst så han har "bara" 35 avkommor, nu tycker jag han är för gammal.
Larsa - fantastiskt stam, har några årgångar men flera hästar i årgångsloppen trots att huvuddelen avkommorna är humlans egna.

[ddmannen önskar även få möjligheten att lista de fyra bästa avelsstona:]

Fawltys Ticking Ii (lämnat 4 miljonärer)
Wawing Giggle (lämnat 7 miljonärer)
Fart And Win (lämnat 6 miljonärer)
Le Flamme (lämnat 4 miljonärer)

Går det att svara på frågan vilka tre stall som har haft störst betydelse för zonen?

Otroligt svår och jobbig fråga: Svårt att gradera hur stor betydelse olika stall har haft, men kan väl nämna några stall som har bidraget till vad spelet är:

Eriksson: Mycket klagande på honom, men det faktum att sett till att spelet fungerar även om han inte alltid är närvarande, det ska han ha eloge för!

Atix: Osäker på det är rätt namn, en spelare som fanns i början som hade massor av idéer, jag ogillade de flesta av hans idéer då, men jag tror han har bidragit till spelets utveckling.

Alla fuskare och de som uppmärksammat fusket; Finns en otrolig kreativet i när det gäller att skaffa sig själv fördelar, går det fuska så kommer någon att göra det. Massor av stall har hjälpt till att stoppa fusket, jag har inte koll på vilka, men det har bidraget till att det nu är svårt att fuska på ett effektivt sett.

Sen alla olika spelartyper, persontyper som på olika vis bidraget att travzonen lever: jag nämner några o min bild av dem:

Cherry: Extrem vinnartyp, bara första platsen som gäller och svårt att förstå att någon kan ha ett annat mål.

Larockma: Otroligt noggrann har koll på det mesta och bokför nästan allt, det är ingen slump att han är i toppen nästan varje etapp, han älskar excel.

Tenova: Har lämnat zonen, extremt mycket energi och otroligt kreativ, vill ha action hela tiden och har massor av idéer, men har aldrig tålamod att genomföra de fullt ut, startade nog om och bytte taktik 10 gånger, vi har otroligt svårt att förstå varandra.

racerbil: Kör sin egen stil, startar oftare än någon annan.

mike10: Har snabbt tagits sig till toppen bland annat genom att skaffa sig kunskap från många andra spelare i toppen.

...kan nämna några till, men vi behöver de olika typerna.

Som jag var inne på när jag intervjuade Cherry så var jag osäker på huruvida zonen faktiskt är påväg i rätt riktning. Dvs, min känsla kan ibland vara att zonen var bättre förr.
Jag tänker mig att folk var mer engagerade kring forumet och ja, i största allmänhet hade ett större engagemang kring travzonen. Hur ser du på saken?

- Vi gamla har inte alltid energi och gå in 100% i det som debatteras i forumet då vi har gjort det förr. Själv har jag lärt mig att det är lättare att försöka anpassa sig själv åt de eventuella regeländringar som blir än att lägga energi åt att försöka ändra på reglerna.

På sistone har ju admin faktiskt stått för en hel del förändringar och uppfräschningar - är det någon utav dessa som glatt dig lite extra?

- Fliken med historiska vinnare i storloppen och sorteringsfunktionerna.

Om du fick ändra EN sak med zonen - vad hade du ändrat då?

- Tar några saker som jag velat ha ett tag:
1. Åldersgräns för avelshingstar.
2. Ett föl per sto och etapp/alternativt avelsperiod.
3. Jackpot på v7-spelet.

Har jag glömt att fråga något?

- Antagligen, men det kan vi spara till en annan gång .

Tack för dina svar ddmannen, nu återstår väl bara en fråga: Kan du bjuda på en DD?

1,3 - 6 fast jag har ingen koll men kör på finskt i andra.
Reply
spanarn Posted: 2017-01-29 22:00:59 Edited(1): 2017-01-29 23:14:01 Answer to: "Lite ont om tid denna gången så vi utelämnar introduktionen helt och hå"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Kul ddmannen att du nämner min gamla Unwanted Melody, som faktiskt var en av de hästar jag fick när jag startade stallet och som av förklarliga skäl har betytt mycket för mitt stall. Hon hade 6-13-7-2 i värden och gjorde det ju fantastiskt bra utifrån det.
Reply
Medeltid Posted: 2017-01-30 12:28:33

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 784
Kul att läsa dessa intervjuer. Kolla med Eriksson om du inte kan bli skribent för Travnews också. Vore nice med fler artiklar där.
Reply
OttoB Posted: 2017-01-30 13:04:20 Answer to: "Kul att läsa dessa intervjuer. Kolla med Eriksson om du inte kan bli skrib"

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Håller med Medeltid. Riktigt trevlig läsning.
Reply
felicia Posted: 2017-01-30 13:12:33
1033
Opal H
Solvalla

Became a member: 2014-01-01
Forum posts: 207
Instämmer toppentrevlig läsning och Yermac verkar ha en journalistisk ådra
Reply
sokret88 Posted: 2017-01-30 14:45:23
310
pinstripes
Jägersro

Became a member: 2014-06-29
Forum posts: 392
Instämmer oxå mycket trevlig läsning
Reply
lillsyrran Posted: 2017-01-30 17:20:50

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Tack för trevlig läsning!
Reply
Kopia77 Posted: 2017-02-01 16:33:32
990
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Undrar också över Le Carouselle då jag använt honom och fått fram en riktig kanon. Blir det avelsförbud på henne nu?
Reply
[ 1 ]