Utan någon längre introduktionstext...
Med anledning av gårdagens nyhetsbomb här på zonen (
Stall Cherry säljer ut) så tog jag mig friheten att fråga Cherry om han var villig att ställa upp på en intervju.
Glädjande nog valde han att ställa upp på detta.
...
Så Cherry, min tolkning är att beslutet att varva ner egentligen togs för länge sedan, men att det är först nu du väljer att göra slag i saken.
Hur känns det att ha tagit steget att lägga ut mer eller mindre hela ditt stall till försäljning?
- Det känns både bra och lite vemodigt. Det har varit på gång en längre tid och till slut var det dags.
Hur kommer det sig att detta sker just nu?
- Finns inget svar på det. Det hade kunnat hända förra veckan, eller om en vecka lika gärna.
Tror du att du kommer ångra ditt beslut om 2 veckor?
- Veckor? Jag ångrade det efter 2 minuter. Men sån är jag. Jag har svårt att fatta större beslut och vara helt nöjd med dom. Men nånstans tror jag ändå att det här är ett bra beslut, givetvis.
En era tar slut och en annan tar vid. Vem tar över nu när du lämnar över stafettpinnen? Eller tror du att vi kommer få se en mer spännande strid om totalsegern under de kommande etapperna?
- Ja, det kommer bli mer spännande. Mike står väl på tur för en etappseger känns det som. Brorsan (Medeltid) också.
Så vem tippar du som slutvinnare för denna etappen?
- Mike eller Medeltid tror jag. De sitter väl på en del fina hästar med startpoäng. Jag har rätt dålig koll på övriga stall tyvärr men jag tippar någon av de två.
Sett över tid, vem eller vilka skulle du vilja nämna som dina huvudkonkurrenter?
Vilka andra stallchefer och stall har fått dig att fortsätta glöda så pass att du lagt den tid och energi som måste krävas för att hålla sig där uppe i toppen av spelet?
- larockma har varit den största konkurrenten. hakan67 har jag alltid tyckt verkar duktig också. Både han och carlos har ju slagit mig så jag får inkludera båda. Dent, innan han plötsligt la ner, var också ett hot.
Varför lyckades du bättre än dessa? / Varför lyckades de inte stoppa din framfart över tid utan endast vid de två enskilda tillfällena då de ju faktiskt kunnat ha dig bakom sig (såsom i fallen med Carlos och Useless).
- Vet inte. Kanske satsade de inte enbart på spurtnollor? Vem vet. Jag har dålig koll. Sen ska man inse att jag haft en del flyt också. Vigilante drog jag från stuteriet och Bath Salt var en egenavel. Ofta får man köpa såna hästar.
Vem unnar du en totalseger - eller vem ser du gärna tar över efter dig?
- Medeltid, av många anledningar, och inte bara för att vi är bröder. Han har ett osvikligt tålamod och har alltid varit med uppe i toppen. Långa perioder har det gått sjukt trögt men han har inte gett upp. Vi hade en tight uppgörelse förra etappen, den tuffaste etappspurten jag varit med om faktiskt (minns en tidigare mot larockma också men den här var nog ännu svettigare).
I övrigt känner jag inte övriga toppstall något vidare. larockma tuggar på, Hoof Beats står ju definitivt på tur för en etappseger. Vem som än vinner gör det bra.
Tror du inte att brorsan tycker att det är lite surt att han inte fick möjligheten att klå dig när du fortfarande körde för fullt?
- Nej, tror nog vi båda är rätt chilla med sånt.
Finns det något du inte har vunnit?
- TZO! Den här turneringen gäckade mig ända från början. Sammanlagt hade jag 19 eller 20 finalister utan att vinna. Ett år hade jag tre hästar med i finalen - men vinna skiten fick jag aldrig och det grämer mig. Kanske kan Vedar Gal göra det i år som ensam häst i stallet?
Golden Five vann jag aldrig heller och sen finns det väl nåt strölopp som jag inte varit så aktiv i, har lite dålig koll.
Vafan, lägger du alltså av utan att ha vunnit TZO? Har du ingen vinnarskalle?
- Nej, jag sparar det bästa till sist. Vedar Gal (och om jag behåller Girmor, får se) ror hem hela skiten i år.
Finns det någon prestation du är extra nöjd med?
- Det finns många. Det har funnits stunder där man verkligen har känt att en häst har tagit slut, och så går han/hon och vinner nåt fint lopp. Amoros vann ett lopp, tror det var Belgium Grand Prix, när jag var övertygad om att hon var på väg ner. Von Ryling, en häst jag alltid gillade väldigt mycket, blev pånyttfödd som 11/12-åring och vann en massa fina lopp och var nära att ta hem Grand League. Nutmeg med sin vinst i DGP. Vigilantes alla guldvinster. Mass Exodus första segertåg i eliten. Det finns för många lopp att nämna egentligen.
Vilka tre hästar har haft störst betydelse för ditt stall?
3 stycken blir tufft.
Man kan inte undvika att nämna Nutmeg som var den som satte igång allt. Hans vinst i DGP bäddade för en framtid som framgångsrik avelshingst och det har stallet fått mycket hjälp av.
Mass Exodus är lika given på listan med sina 17 meloner insprungna. Han har inte fått lika mycket uppmärksamhet som tidigare kanoner inom stallet, enbart pga att han är i generationerna efter vår bästa tid som stall. Men han är bäst, klasser ovanför de andra, ett riktigt monster och vi är oerhört glada över att ha haft en så enastående häst hos oss.
Trea på listan får bli Vigilante, som trots mindre insprunget än Melonball alltid kändes som den bästa hästen vi hade på den gamla tiden. Att han inte ens blev etta i sin kull vittnar om en sjuk kull. Han radade upp guldvinster som ingen annan (tror ingen annan på zonen har fler guldsegrar) och man kände ofta att man kunde lita på honom.
Vilken är den bästa hästen du haft och varför var h*n bäst?
- Mass Exodus av den simpla anledningen att han har i särklass mest insprunget av alla mina. Jag har haft många bra, men han är som sagt i en klass för sig själv. Vissa etapper sprang han in tre meloner på egen hand, och sen upprepade han bedriften etappen efter. Helt sjukt.
Vilken häst önskar du att du hade ägt?
- Vetefan. Tidigt på zonkarriären tyckte man ju att t.ex Tiny Tiger var grym. Han var den första hästen som jag utmärkte som en riktig kanon. Screaming Fist var en annan, men han ägde jag ju faktiskt under en period. Kanske är det bästa svaret Ehrendolch Larockma, som slog Vigilante på fingrarna i kullstriden.
Kan du på rak arm nämna någon eller några hästar som du haft lite extra koll på och som du tycker ser ut att ha en lovande framtid?
-Nej, jag har skitdålig koll. Hade du frågat mig för några år sedan hade jag haft bättre koll, nu förväxlar jag t.o.m mina egna hästar med varann. Andra stall har jag ännu sämre koll på. Men vet iaf att carlos har en som heter Jägermeister som varit riktigt het.
Apropå het... hästbörsen lär ju vara het värre nu när du lägger ut dina hästar till försäljning - vilken utav dina egna hästar hade du själv köpt om du hade varit på jakt efter nyförvärv?
- Utan tvekan Antimattter och Kaalikeitto. De har störst potential och det är därför de också kostar mest. Den som köper dom har råd med det.
Hade det verkligen varit ett bra köp?
- Ja. Det kommer så sällan upp derby- och kriterievinnare på marknaden, och nu finns det både och. Då är det rent kriminellt att inte chansa om man sitter på en fin kassa. Vad ska man annars göra, bada som Joakim von Anka i sina pengar?
Vilket är ditt sämsta köp?
- Den där skithästen för 13 mille. Vad fan hette åsnan? Slim Pickings? Som hade 1 seger efter 13 lopp när jag slutligen gav upp och som sen hade den dåliga smaken att bli ganska bra i andra stall efter att jag sålt till kraftigt rabatterat pris. Den där är i särklass på dåliga köp, och då ska man ändå veta att det finns många aspiranter på den punkten.
Vilket är ditt bästa köp?
- Omöjligt att nämna nån annan än Nutmeg för 313k eller vad det var. Också här i särklass! Har för mig (orkar inte kolla) att Melonball kostade 2 mille också, det var ett riktigt bra köp det också.
Har säkert flera med mycket insprunget som inte kostade skjortan. Mass Exodus kostade väl inte mer än 4 mille tror jag. Men Nutmeg är det klart bästa köpet i och med vad hans avel har betytt för stallet.
"En paus på obestämd tid" betyder ju inte nödvändigtvis att sagan är all och att vi inte kommer få se en comeback i framtiden. Alla bra storys består väl av en comeback? Hur handlingskraftig och resolut tror du att du kommer vara vid denna eventuella comeback?
- Comebacker är ofta pinsamma försök till att dra in pengar för avdankade människor, men lyckligtvis är det här bara ett spel på nätet, så om det blir nån comeback så är det av helt rätt skäl - att zonen är för kul för att lägga av med. Tyvärr (eller lyckligtvis, ska man nog säga) är det svårt att slå sig in i toppen direkt och det lär ta ett tag. Nån gång kommer jag säkert göra ett försök, men just nu orkar jag inte tänka på det.
Är ditt stall ett rikt stall?
- Nej, absolut inte. Har aldrig varit det heller. Alla pengar har omsatts i vilda raider på börsen och det har varit en nödvändighet för att hålla andra stall bakom. Pengar kommer och går, men bra hästar består. Eller nåt sånt.
Många med mig lär väl uppfatta det lite som ett vakuum som uppstår nu när riktmärket "försvinner" från zonen - hur ska vi göra för att inte känna att zonen inte är detsamma längre?
- Allt är samma som innan.
Fast det är det ju inte. Givetvis kan det vara av godo att andra får möjligheten att ta en slutseger och sannolikt blir det ju lite mer spännande för oss bondstall att följa segerstriderna nu när det kommer bli mer oförutsägbara kamper.
Samtidigt så har det ju varit någon form av given faktor att du står där som slutsegrare och allt då är som det ska.
Tror du att de som legat strax under dig de senaste etapperna kommer gå in för det mer framöver nu när du slutar eller är det möjligt att någon tänker att det inte alls är samma bragd att vinna nu när travzonens egna Sergej Bubka har varvat ner?
- Ingen aning. Vem det än blir som vinner den här etappen och nästa kan ju alltid trösta sig med att de förmodligen hade slagit mig även om jag valt att fortsätta, då mitt stall inte längre är lika slagkraftigt som innan.
Varför är min känsla att zonens utveckling rent generellt inte alltid är av det positiva slaget - utan istället slås man ofta av känslan av att zonen var bättre förr. Var zonen bättre förr?
- Det där är en universell känsla som förlänger till allt man gör i livet och är inte på något sätt specifikt för zonen. Folk har svårt att leva i nuet och hjärnan har ett såpass selektivt minne att man för tidigare händelser och perioder i livet har en benägenhet att radera ut det som var negativt. Därför tror man hela tiden när man tittar tillbaks att det var bättre än det egentligen var. Det händer fortfarande att jag med vemod ser tillbaks på tiden som arbetslös och luspank tonåring i min första sunkiga lägenhet - sanningen var att det var en av de sämsta perioderna i mitt liv. Hjärnan är väldigt tricky ibland.
När var zonen som bäst?
- För mig personligen var det i början av de sex vunna etapperna på raken. När jag vann den första så minns jag att jag tänkte att "jag kommer vinna fem etapper på raken med det här materialet". Och så blev det ungefär så. För mig var det den bästa perioden, utan tvekan. Men nåt svar som gäller alla har jag inte.
Om du fick ändra en sak med zonen - vad hade du ändrat då?
- Loppmotorn. T.o.m jag som har noll koll på trav irl fattar ju att den har gått bonkers. Ledarhästen i första kurvan är alltid ur bild efter 500m, så är det väl för fan aldrig irl? Sen det här med spurtnollor. Inte fan ska en häst med NOLL i spurt kunna spurta ner en med fyra i spurt? Det är den mest obscena felprogrammeringen som nånsin tillåtits få fortsätta i ett spel så här länge. Visst, utan den hade jag inte haft mina etappvinster, men det är ju sjukt löjeväckande hur loppmotorn funkar.
Ok, för att du är du... du får ändra en sak till, vad ändrar du då?
- På nåt sätt vill jag ändra på vissa grejer i avelstider, men jag är inte riktigt säker på vad eller hur. Men att sitta och behöva låsa en plats för en 0-2-0-1-åsna som gör 0.054 på intervall ända tills den blir 3 år, det tycker jag är för mycket. En vecka kanske borde räcka. Jag vidhåller att 20 stallplatser är bäst (eller kanske t.o.m 15) men något borde kunna göras åt det här.
Har jag glömt att fråga något?
- Ja, om min favoritglass. Svaret är Tip top eller Nogger, har svårt att välja mellan dom. GB Sandwich kommer in som trea en bit efter de andra två.
Stort tack för dina svar Cherry, nu återstår väl bara en fråga...
Vad ska du göra istället för att travzona?
- Spela Rocket League är nog det mest sanningsenliga svaret. I övrigt fortsätter allt som innan!