Uppenbarligen ledde inte strejken till något. Samma löner, villkor och arbetsförhållanden som tidigare. Som arbetsgivare jublar jag!
En ingångslön på 2000:- i veckan för en 18-åring som knappt är torr bakom öronen - herregud!
Min 18-årige skötare Torsten Ingelsten fick första dagen tre enkla regler att förhålla sig till om han vill behålla sin anställning:
1) "Rök inte i höladan".
2) "Bööööörna inte med din moppe på grusgången fram till boningshuset".
2) "I övrigt gör va du vill - mocka dynga, rykta barnens ponny, koka kaffe, ja vad fan som helst - men innan du fyllt 25 år kommer du inte i närheten av en häst med över 25 startpoäng på sig".
Ändå måste jag betala ut 2000 spänn per vecka till en kille som hoppat av gymnasiet för att jobba med sin patetiska dröm. Jag skrattar tillgjort och högt samtidigt som jag skakar på huvudet varje gång jag sätter över veckolönen på grabbens bankkonto.
Genom säsongerna har jag varit med om skötare som felskott hästar till loppen då de reagerat alldeles för sent på väderomslag. Nån har glömt guldskorna hemma och slagit på brodd istället! De har tamigfan en enda uppgift när de kommer till banan - se till att hästen får på sig rätt sorts sko såvida den inte ska barfota! Hur i helvete kan man misslyckas med detta?! McMurphy i Gökboet hade klarat av detta EFTER lobotomeringen... (Ursäkta spoilen om ni sparat den för en mysig kväll framöver, men ni fattar att det inte slutar speciellt bra för Jack Nicholsons karaktär i slutet av filmen).
Så jag blev ganska förvånad över strejken. De verkar ju älska sitt jobb, och med uppenbara brister på högskolepoäng hade jag hellre önskat en ackordlön då det vid fikarasterna mer snackas om att alla borde raka pungen eller vilken mobiltelefon som är bäst än hur en häst ska se ut exeriört.
Så nej, jag är nöjd att strejken är över och att alla kan återgå till det normala...