Became a member: 2012-04-25
Forum posts: 395
|
Har under en längre tid hatt många hästar i mitt stall som inte håller måttet. Hur än jag gör så händer det inget med djuren det spelar ingen roll vilken mor eller far som är till fölet. Spel tiden brukar ha en stor betydelse men nej så är det inte.
Min dotter har ett stall på samma dator har det någon betydelse?
Mvh Nöden
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
Efter att ha tagit endast en snabb titt på ditt stall ser det ut som att du inte ger hästarna någon chans. Många har pensionerats direkt, och andra har bara fått en handfull starter. För ett litet stall tror jag inte man har råd att vara så kräsen. Personligen låter jag alla mina uppfödningar starta på minst en hel etapp, åtminstone ett tiotal gånger.
För det första behöver inte födelsevärdena vara någon särskilt bra indikator på hur hästen kommer prestera i lopp, det kan ju variera väldigt mycket. För det andra är det svårt att få en bra start på karriären. Så länge hästen inte har några startpoäng kan man ha otur med kuskar, och rätt vad det är börjar det snöa, vilket hästen inte tål, osv...
En del hästar blommar helt enkelt ut först efter några etapper (många gör det givetvis aldrig), och motsatt kan de som var kulltoppar som unghästar helt ta slut när de springer på äldre hästar (min egen Kelly Hof verkar tyvärr vara ett exempel på det).
Jag säger inte att det absolut måste vara på det här sättet, men det är i alla fall min upplevelse och filosofi. Ge hästarna en chans (en pensionerad häst springer aldrig in några pengar). Och ge dem bästa möjliga förutsättningar (järnskor är sällan vinstgivande...).
|
Became a member: 2012-04-25
Forum posts: 395
|
Jag har startat om spelet en gång för ett par månaders. Jag läser dina rader och jag helt förstående vad du menar.
|