Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Behöver lite hjälp p&arin...

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2014-11-27 23:51:18

Became a member: 
Forum posts:
Hej!

Testade på detta fascinerande spel för något år sedan eller två, fastnade för det för att sedan åka på en utlandsresa och totalt förträngt det när jag kommit hem. Nu snubblade jag över Travzonen igen, lyckligtvis.

Öser på med ett par frågor, saker jag glömt, och är evigt tacksam för svar.

Hur ska hästarna tränas? (Vilken sorts träning, samt procent?)
Vad avgör formen på en häst?
Hur ofta bör man ställa upp i lopp?
Bör man köpa någon häst utöver de tre man får från start?
Hur många hästar bör man ha i stallet?
Tränare/skötare/foder/skor nödvändigt? Vad gör dessa för nytta?

//Borgas
Reply
Cherry Posted: 2014-11-28 00:07:05

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Man bör träna Intervall eller Backträning och enbart dessa två.

Formen avgör hur bra hästen tränar.

Loppmatchning, där finns det inga raka svar utan man får göra vad som känns rätt. Själv ställer jag upp ofta med mina hästar om jag tycker att de har chans att göra bra ifrån sig.

Ja, man bör nog köpa hästar utöver de tre, ofta skitkassa, hästarna man har från start.

Man bör ha så många hästar man klarar av och orkar matcha.

Tränarens skicklighet avgör till viss del hur bra hästen kommer träna, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Skötare avgör hur snabbt hästens form ökar. Foder bör man köpa det bästa man har råd med, ju bättre foder, desto bättre kommer hästen att träna. Och slutligen bör man ha ett par uppsättningar av varje sko som finns, finns info om du klickar på skorna, vilken som är bäst på de olika underlagen osv.
Reply
BabyB Posted: 2014-11-28 00:48:29
204
Stall Big Boy
Solvalla

Became a member: 2012-02-23
Forum posts: 391
Kompletterande info utöver den korrekta info Cherry levererat:
Träning: Du bör även alltid träna 100%, förutom efter att hästen precis sprungit ett lopp. Träna då 0% Allmän för att snabbast få upp formen. Med 100% Backe/Intervall stiger formen långsamt.
Loppmatchning: En parameter att ta i beaktande är att hästarna inte kan gå barfota igen förrän 10 dagar efter föregående barfota-start. Dessutom börjar hästarna förlora form (-0,5/dag) efter 14 dagar utan lopp. Dessa två parametrar styr till stor del min matchning.
Reply
[ 1 ]