Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Tjänster och gentjänster?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
JontePuma Posted: 2014-09-22 14:22:24

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Tänkte ställa om fråga till alla som känner att de vill va med i debatten :

I dessa avelsdagar så händer det, mest alltid, att man sitter på fullt stall med flera lik till föl och bara väntar ut de 2 veckorna för att kunna slakta dem.

En lösning på detta jag klurat ut är att kolla in hästar till salu som går ut efter din egen 1kr föllik.
Man hittar en häst till salu som tex har ett marknadsvärde på ca 100.000. Man erbjuder sig köpa denna häst av säljaren för säg 1 mille mot att säljaren i utbyte köper ett av mina 1kr lik. På så sätt kan man pensionera den sedan inköpta hästen och frigöra en stallplats.

Så här ser jag på saken. Överpris, ja. Men här handlar det inte om fusk eller att man inte har respekt för spelets ekonomi utan istället har man gjort en deal med en annan användare för att komma runt ett litet problem med unghästliken.
En del av er kommer säkert argumentera för att det "gynnar" ju bara de rikare stallen då inte alla stall har ekonomi att göra så. Men men kan också säga att detta ger lite mindre och nya stall chansen att få in lite ekonomi genom att sälja hästar som knappt är värt deluxe maten för en fin liten hacka...

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag kommer låta folket tala innan jag försöker mig på detta, annars kan man räkna med en 27 sidor lång tråd där man bara får sitta och försöka försvara sig

Så vad är era åsikter?
Reply
Cherry Posted: 2014-09-22 15:10:21

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Rent spontant gillar jag idén. Kanske kan bli svårt att få den att funka till 100% praktiskt, men själva idén är bra. Det gynnar väl egentligen alla, och det blir till slut en fråga om hur mycket man vill offra för att frigöra en stallplats. Kanske t.o.m göra det lite dyrare än 1 mille? Kanske rent utav att alla inte behöver betala samma summa, dvs absoluta toppstall får betala lite mer? Kan kanske bli svårt att omsätta det så att det blir rättvist, bara en tanke...

Medeltids tråd i Tips & Idéer-forumet är ju egentligen ännu bättre, men den är beroende av att Eriksson gör något så det är nog bara att glömma. Då får man kringgå det och vi får själva hitta på kreativa sätt att komma runt problemet. Då tycker jag det här låter bra som en initiell idé!

Det kan väl säkert bli problem om problemmakare kommer tillbaks till spelet (rotagg och några till) och bara sabbar och budar som idioter, men förhoppningsvis ska det funka ganska bra.
Reply
Kusken Posted: 2014-09-22 16:44:38 Answer to: "Tänkte ställa om fråga till alla som känner att de vil"

Became a member: 2013-05-13
Forum posts: 55
Man måste visa lite respekt för hästarna och inte kalla dem för lik.
Reply
JontePuma Posted: 2014-09-22 17:07:23 Answer to: "Man måste visa lite respekt för hästarna och inte kalla dem"

Bra och konstruktivt inlägg. Bara så jag är med, vi pratar om dom digitala ettorna och nollorna som utgör en "häst" i detta fiktiva spel va??
Reply
hakan67 Posted: 2014-09-22 18:32:51
918
Useless stables
Jägersro

Became a member: 2011-06-13
Forum posts: 221
Även om det kan vara jobbigt och vänta ut fölen som inte duger,tycker jag att det är en del av spelet . Man får planera och hålla en stallplats ledig när det kommer ut något på marknaden. Även om det kan bli fel ibland och man har fullt i stallet precis när det läggs ut en som man vill ha. Då får man pensionera en av dom sämre i stallet
Reply
JontePuma Posted: 2014-09-22 18:45:31 Answer to: "Även om det kan vara jobbigt och vänta ut fölen som inte dug"

Så är det ju.

Tror jag omformulerar frågan lite också så kan dom som vill bara svara med ett ja eller nej, eller gärna utveckla sina tankar som du gjorde.

Bör det betraktas som fusk iom överpris/omoraliskt mot spelet att göra dealar som beskrivet i första inlägget och därmed inte vara tillåtet på zonen?
Reply
ddmannen Posted: 2014-09-23 11:09:23

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Ja det är fusk och inte önskvärt

jag tycker alla former av att belöna någon som köper ens dåliga häst är fel, däremot kan jag tänka mig andra "lösningar " och det behöver inte vara fusk bara för det är "överbud"
Reply
Cherry Posted: 2014-09-23 11:24:04 Answer to: "Ja det är fusk och inte önskvärt jag tycker alla former a"

Vad är det för andra lösningar du kan tänka dig då?
Reply
ddmannen Posted: 2014-09-23 12:55:47 Answer to: "Vad är det för andra lösningar du kan tänka dig då"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Dels har vi regeländringar som skulle tillåta tidiga pensionering sålänge som de fortvarande låser stallplatsen för avel eller att drar stuterilott(tills hästen blir 3) , men som ger möjlighet att köpa häst.
Eller ger man möjlighet att flytta upp pensionerade hästar i huvudstallet , så skulle man kunna pensionerar en äldre och flytta upp den igen när man ordnat stallplats.

Sen finns ju möjligheten att informerar att man intresserad av en häst som är ute på auktion , men inte har stallplats och ge en girig mallanhand möjlighet att köpa hästen för sälja vidare när man ordnat stallplats.
Sista är kan tveksamt , vet ej riktigt
Reply
Cherry Posted: 2014-09-23 13:08:34 Answer to: "Dels har vi regeländringar som skulle tillåta tidiga pensionerin"

Ja, fast dom två första alternativen är ju beroende av att Eriksson gör något, och det tror iaf inte jag kommer hända.

Tycker att Jontes förslag är ett bra sätt att göra slut på allt lidande som det innebär att ha kvar ök i stallet i två veckor, dessutom blir ett lite mindre stall lite rikare.
Reply
hogan Posted: 2014-09-23 16:46:51

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Om alla kommer överens om Jontes förslag, är det väl knappast ett fusk tycker jag, det är ju en regeländring,
även om den känns lite bökig, absolut bästa vore att maila Eriksson o be han titta in och säga att han behöver läsa Tips o Ideer:

Där kan man skriva en vädjan där hela Travzonen står bakom att han måste ändra tiden på fölen så det går att tidigarelägga pensionering av alla kassa avelsföl som det dröser av, ens etapp kan ju bli helt förstörd lr iaf en topplacering går om intet av att få 5 ök av 5 möjliga vilket inte är ovanligt numera, sen att de är så oattraktiva att de inte ens går o bli av med för 1 kr, så sitter man där 3 veckor....sen är det ju ett hinder till om man tvingas sälja eller pensionera fler utöver de 5 platser man ordnat inför aveln, jag fick släppa 2 femåringar för få 2 platser till eftersom ingen är dum nog o köper "liken"....då kommer nästa problem, hitta en bra 1 åring på börsen o klara budgivningen mot 10 till som vill ha fölet

Inte lätt o vinna budgivningar mot Torro t.ex (men det kan vi ta i en annan debatt)
Reply
Poffpuff Posted: 2014-09-23 16:53:49
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Förstår problemet, men har spontant en fråga: Varför skulle försäljaren vilja ha det du kallar "lik"?

Liksom: "Hej, jag erbjuder mig att köpa din begagnade bil (till överpris), mot att du förvarar min krockade kärra i ditt garage. Deal?"
Reply
Jamarn Posted: 2014-10-01 09:55:24
671
Stall Laponia
Skellefteå

Became a member: 2012-02-03
Forum posts: 87
Har svårt att förstå "gnället" över liken. Det är väl bara att strunta i och avla om man inte vill ta några risker. Storstallen har ju ändå pengar att bada i så vill man slippa risken med lik så får man väl strunta i avel och rensa marknaden på allt vettigt som de olika stallen vräker ut dessa veckor. Min avelsstandard med ganska låga krav på hästarna ger ändå ca 40% lik som bara skall pensioneras och då är mina krav inte speciellt höga. Men det är smällar man får ta om man vill avla och liksom en del av spelet.

Den regel som föreslås skulle bara gynna de rikaste och i nuläget bästa stallen ännu mer och visst ett mindre stall får in 100K men det vet ju alla med lite erfarenhet vad det räcker till (i princip ingenting).
Reply
Cherry Posted: 2014-10-01 14:04:52 Answer to: "Har svårt att förstå "gnället" över li"

100k var det väl ingen som sa dock va? En mille nämndes.
Reply
[ 1 ]