Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Sammanfattning av etapp 2013:4

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Cherry Posted: 2013-12-30 18:50:06

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
I vanlig ordning skapar vi den här tråden då etappen sjunger mot sitt slut. Samtliga stall ges här chansen att sammanfatta etappen för egen del.

På zonen hände det ganska mycket grejer den här etappen. Två stora stall försvann, det uppkom fler buggar än normalt och insprungetrekordet slogs. Det sistnämnda hade vi själva lyckan att komma över en rent drömlik etapp som vi förmodligen inte kommer kunna matcha igen.

Lite drygt 12 miljoner blev det efter flera fina vinster, och det enda man skulle kunna vara missnöjd med är att vi trots detta inte lyckades hamra in spikarna i Grand League trots två bra chanser där. Men en storslagen etapp såklart, och det var tack vare dessa:

Piri Piri V12, 809k, 10/3 (Starter/Vinster)
Så kom då dagen då även Piri Piri var tvungen att gå i pension. Han gjorde det efter en mycket fin sista etapp, kanske hans bästa någonsin, där han till slut fick en riktig Grupp 1-pokal till prisskåpet. Det var Styrkeprovet som vanns, och det var första gången stallet tog hem den. Hästen krälade sig till slut över 5 millegränsen för insprunget totalt och slutar som kullfyra, ett klart godkänt resultat, t.o.m bra.

Vigilante V11, 1.1M, 9/1
Med bara en vinst i bagaget är 1.1M ett resultat som vittnar om hur stabil den här hästen är. Han är alltid med där framme, och andraplatser i Bon Bon och en Guldfinal är bra för vilken häst som helst. Lyckades slå sig in på topp-25 på all time-listan och i en mer normal kull hade han lika gärna kunnat vara kulletta istället för tvåa. Ett riktigt tungt knapptryck väntar om tre månader, det tyngsta för oss hittills.

Lysmelk V9, 792k, 11/2
När t.o.m Lysmelk drar in nästan 800k, ja, då vet man att man förmodligen haft en väldigt bra etapp. Slötränaren som föddes med 4-4 i styrka och snabbhet har alltid tränat undermåligt, men vi har alltid trott att han på en bra dag kan mäta sig med dom bästa. Han var stallets enda representant i TZO-finalen, men tyvärr var han tämligen ointresserad just den dagen. Annars en bra etapp och det var såklart tack vare just TZO-framgångarna.

Bath Salt S8, 688k, 12/2
Vår mest framgångsrika egenavel någonsin sprang i vanlig ordning in sina pengar främst i Diamant, där vi tycker att hon är en av de absolut bästa hästarna. Annars ganska oprövad i internationella lopp och kanske ska hon få chansen nästa etapp. Startpoängen räcker gott och väl.

Raas, V8, 1.1M, 5/1
Med så mycket insprunget på bara fem lopp ska man väl inte kunna vara missnöjd. Ändå är vi det litegrann. Öppnade med en hejdundrande vinst i Bon Bon men slocknade helt efter det och någon Grand League-vinst blev det aldrig. Lite oro växer fram i dagsläget då hästen tappar just Bon Bon-poängen nästa start.

Von Ryling V7, 521k, 8/2
Jobbade äntligen upp sina startpoäng litegrann och trots att han var den av äldrehästarna som drog in minst pengar så är vi nöjda, då vi tror att han främst levererar en bit under världstoppen. Ska matchas främst på lördagar i fortsättningen och drar han in en halvmille per etapp är vi klart nöjda.

Melonball V7, 2M, 9/3
Trea i Grand League och vinnare av bl.a Elite Race och nytt rekord för en individuell häst i stallet - visst är vi helnöjda med den här kanonhästen! En stor favorit för stallchefen, såklart, och vi har alltid tyckt att han har chansen i vilket sällskap som helst. Genombrottsetapp, men en liten, liten besvikelse att han inte vann Grand League. Ska dock bli farlig även nästa säsong.

Chew The Chains V5, 609k, 9/1
Kom från en kanonetapp och gjorde ett bra jobb igen, om än inte riktigt lika fint som året innan. Men fortfarande kulletta tack vare framgångar främst i Golden Five. Alltid intressant och ska få chansen i mindre utlandslopp nästa etapp.

Panna Cotta V4, 780k, 10/2
Upp och ner-hästen överraskade oss ganska rejält när han vann Yugoslavia Open Trot. Förutom det var det jojo-effekt på den här italienaren som blandade och gav hela etappen. Vann också en Klass II-final och vi hoppas att han växer i kullen trots lika bleka blå värden. Skallen finns där!

Bell Pepper V4, 318k, 9/3
Tar över epitetet "Söndagshäst" från Piri Piri. Fem vinster än så länge i karriären, och samtliga i Alfa/Beta-lopp. Oprövad högre upp och ska ges chansen på lördagar i fortsättningen.

Creme Puff S3, 180k, 10/2
Var nära att säljas ett tag men tack vare ett lördagsavancemang höll hon sig kvar. Blir nog aldrig en jättestjärna, men av någon anledning gillar vi hästen, så hon får vara kvar.

Amoros S3, 1.3M, 9/3
Här hade vi en del flyt. Köptes in relativt billigt där vi lyckades undvika ett stort börskrig med krösusarna på zonen. Kom dessutom med i ett 50k-lopp tidigt och vi lyckades bygga vidare på den vinsten. Vann Hambletonian och drog in ytterligare några hundra tusen och var den klart roligaste unghästen att följa i stallet. Jätteintressant även nästa etapp och vi hoppas på framgångar främst i Race de France och Derbyt.

Betelgeuse V3, 322k, 10/3
Var extremt nära en försäljning men fattade läget direkt och vann både lördagskval och den påföljande finalen. Sitter nu säkert. Behöver träning, och tappar han inte för mycket siffermässigt så blir han säkert en bra lördagshäst i de lägre klasserna.

Covenant S3, 540k, 10/3
Dyr donna som för all del även levererade. Finaste stunden var vinsten i Oaks, innan dess var det ganska ojämnt. Efter Amoros är det den här unghästen vi tror mest på och vi är ganska säkra på att hon kommer betyda mycket för stallet i framtiden.

Welcome to Warp Zone V3, 414k, 11/3
Ganska stor överraskning. Inga direkta jättesegrar men en fighterinstinkt som kan räcka en bit. Tränar dock uselt i backen och trots ett klart bra resultat så är vi inte säkra på den här hästen. Det är bara att hoppas att han räcker till även i fortsättningen.

Försvann gjorde bl.a Halle och Get Busy Living trots sina kanonfina värden. Presterar man inte så åker man, så enkelt är det.

Förhoppningarna på nästa säsong blir givetvis att vinna etappen. Några 12 mille blir det ju inte igen, men en vinst räcker gott och väl för oss. En andraplats ser vi som ett litet misslyckande i dagsläget då nästan samtliga hästar i stallet sitter på höga startpoäng, men vi får se hur etappen utvecklas innan vi hugger något i sten.

Dags för er att sammanfatta etappen! Lycka till (men inte för mycket) önskar Stall Cherry med personal!
Reply
B_Good Posted: 2013-12-30 20:32:19 Edited(1): 2013-12-30 20:33:31

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
(Med en stor gnutta ironi o en hel del avundsjuka)

Lilla skuldsatta Stall Gulsvart i Visby lyckas för tredje etappen på rad med den fantastika bedriften att springa in över 600000kr! Rätt in på banken. Ka-ching!

Stallets stjärna Templier har under 5årssäsongen själv lyckats tjäna hiskeliga summa 169800kr och tillochmed fått, inte bara delta i, utan också vinna ett storlopp. Ett Gammalopp på hemmabanan!

I övrigt så blev stallpersonalen äldre o allt som oftast sämre.

Kommande etapp är vi dock nervösa inför då vi fått fram en unghäst som kan vara den mest lovande vi någonsin fått. Förhoppningen är att den här ska vara bra nog för att se till att vi har råd att köpa deluxekrubb till alla hästarna eller åtminstonde fixa tränare till alla hästar för att våga hoppas på att en dag få köpa tillbaka träningsanläggningen vågar man väl inte??

Hästens namn är det lovande namnet Rosslare vilket jag misstänker är hur den kommer att låta när den väl kommer ut på travbanorna..

Gott nytt på er storfräsare.
Reply
ddmannen Posted: 2013-12-30 21:25:13

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
144 starter 25 segrar och ca 2,5mille och runt 30 plats ,

La La La 11s , 187k, 13/2
Lyckades vinna 2 lopp i slutet av etappen efter att ha blivit betäckt och fått föl , annars tycker jag hon borde kunna bättre
Ansimando Dangelo 8s , 234k, 11/3
gick riktigt bra några lopp , men misslyckades när prissumma översteg 50k
Blue Lotus 8s , 76k , 5/0
klart underkänd
Ahimsa Abercoberber 7s , 118k , 7/2
såld för 332k , tyvärr misstänker jag att hon nog får samma öde som sin äldre syster : avelston som får enormt massa föl som oftast säljs kanska dyrt och i de flesta fall missköts fölen.
Emporio Hoof 6s , 245k , 6/2
Lyckades vinna ett V75-lopp och tz-open försök. Kapabel men osäker och behöver lätt bana för att funka.
Ahimsa Blazer 6s , 757k, 9/3
hambovinnare som äntligen lyckades få lite poäng , vann diamantfinal på världsrekord för 6åriga sto över långdistans
Lauvins Fiscal Cliff 6s 182k, 8/3
Gick bra , men hoppade bort mkt pengar , har 4 raka galopper nu och går provlopp tills hon börja trava
Opposing Flowers 4s , 39k, 4/0
Funkade inte i lopp , men tränade mkt bra
Moonlight Cruiser 4s , 12k, 6/0
såldes för 7kr
goofy Necklace 4s ,177k , 6/2
gick riktigt bra och var nära att nå derbyfinalen , men såldes för 707382kr
Walk on 3s , 87k , 8/1
L Etoile Mysterieues 3s , 84k , 10/0
Turning Moonlight 3s , 32k , 6/0
på pappret en usel häst som tränar dåligt , men som nästan alltid lyckas ta pengar i loppen , såldes för 45kr
I can sing 3s , 63k ,8/2
gick riktigt bra de sista starterna för mig . såldes för 55000 och jag tror det var ett bra köp
Helpful Frenzy 3v , 93k , 5/2
gick bra efter kastrering , men såldes för 1miljon vilket antagligen var förmycket
Bold Pony 3s , 50k , 9/1
exprementerade med spurtträning , gick bättre på slutet när mest kört intervall
golden Oppertunity 3h 0/0 okr
bara tränat på och gått provlopp , gör debut på nyårsafton
the price of a mile 3s , 38k , 11/0
mkt galopper och vill inte vinna
Fritte 3h ,64k , 10/2
tränar bra , men verkar inte gå några vidare tider i loppen och hoppar ofta , har varit nära att kastrera honom

Inga hästar köptes under etapp , bjöd på Voile Dans , men kunde inte bevaka och Gonzales Stables vann budgivningen
Av de blivande 3åringarna är Excellent Boy och möjligen Love in December som jag har några förhoppningar på

Av hästar som jag uppfödare till lyckades Big Express bäst genom att vinna ett v75-lopp , och välstammade Bisigno lyckades få en riktigt bra avkomma i Florida Box
Reply
Posted: 2013-12-30 21:41:57 Edited(2): 2013-12-30 22:02:01

Became a member: 
Forum posts:
Skrapade ihop strax över millen med några av stallets gamla hästar. Dessa såldes sen till billig summa, för att få lediga platser till nya fölen. Köpte dyraste hästen nånsin, Big Hero (5.5milj.)Hittils har han funkat fint, tagit nån skalp i större lopp.

Hans viktigaste uppdrag är dock att fylla alla dessa tomma stallboxar med underbara föl. Hans avelsdebut var fantastisk.
Fick 2 finfina föl, Dangerous Scorpion och Breaking Thought. Båda med fina värden och 100+ träning som 3 åringar. Resten pensioneras och sats nm 2 av föl, ser dagens ljus.

Nästa etapps mål?

Ha minst 5 startande hästar( eget material ) som visar att vems söner/flickor de är!

Lycka till allihopa, och bränn inte bort allt intjänat imorrn
Reply
Jimson Posted: 2013-12-30 22:47:10

Became a member: 2008-03-26
Forum posts: 1023
Kom in i mitten av etappen och lyckades med en hel del möda få ihop 220.500 kr. Det roligaste var att tre av mina hästar fick vinna sina debuter. Statistiken för etappen blev 39 starter, 7 segrar och 79,49 % prisplaceringar.

Just nu i stallet::

Échelon Et Dignité 3h, 5/2, 42k
Drogs från stuteriet med fina värden. Visade sig dock träna väldigt dåligt. Vann debuten men har presterat ojämnt. Min favorit i stallet även om hans framtid med tanke på träningen är oviss. En kämpe som lever helt på sin styrka.

Viva La France 3h, 6/2, 71k
Åter en från stuteriet. Riktig racer som felfri inte varit sämre än trea. Tror han är bäst på kort men har hittills bara startat på medeldistans. Krönte etappen med en grupp 3 seger. Begränsad men pålitlig och gör alltid sitt bästa.

Chicago Gangster 3h, 3/1, 15k
Eget hopkok som vann ett billigt lopp i debuten. Efter det har han visat det jag befarade genom att inte kunna någonting mot normalt motstånd. Lär bli pensionär vilken dag som helst när det hittas något intressant att köpa.

Stunning Ruby 3s, 2/1, 6k
Köptes för 2 kr med skapliga värden men väldigt hög galopprisk. Vann sin debut trots galopp i ett ihåligt lopp men när hon väl gick felfritt var hon en besvikelse. Kommer startas igång långsamt och tränas upp en del innan nästa tävlingslopp.

Behage 3v, 7/2, 82k
Köptes för 13.000 kr och har visat sig vara en spännande häst. Hann med två lopp för mig och varit etta och tvåa i dessa. Tror att han kan tjäna in lite pengar kommande år. Pålitlig häst med helt ok värden och som tränar bra för att vara i mitt stall.

Heavenly Girl 3s, 10/1, 58k
Köptes för nästan 59k(vilket är mkt för mitt stall) och såg väldigt intressant ut. Tränar helt ok men jag matchade bort en del av hennes poäng och hon kom snett på det mesta. Kommer säkert göra det bra bara jag ger henne chansen i rimliga lopp. Gillar hästen men inte bestämt vilken väg jag ska välja med henne.

Climbing Momentum 4h, 7/0, 17k
Köptes billigt och har platsat i 3 av 5 starter för mig. Kul häst som vägrar att vinna. Har viss kapacitet men när han kom ensam i sista sväng i ett lopp tvärnitade han sig till att bli tvåa, säger det mesta om honom. Funderar på att kastrera men avvaktar. Försöker ge honom lite mer styrka men om han någonsin kommer vinna ett lopp återstår att se. Jag hoppas på honom i alla fall.

Indefatigable 4h, 9/0, 16k
Ännu en som köptes billigt. Gjort tre starter för mig och visat sig vara mer benägen att galoppera än vad siffrorna visar. Besitter skaplig kapacitet men har svårt att sätta nosen först. Gjorde ett skapligt lopp idag som tvåa men han borde vunnit. Ska försöka skrämma upp honom lite och han lär springa in några kronor. I behov av poäng tyvärr men helt klart en kapabel och intressant häst.

Action 4v, 9/0, 11k
Ännu en billig häst jag shoppat. Är ännu en häst som inte vill vinna. Tre starter hos mig har slutat i ganska dåliga prestationer. Kastrerade honom efter två och kanske han var lite bättre i den sista starten men var ganska tandlös tillslut och hängde med till en fjärdeplats. Nästan inga poäng och presterar han inte bättre inom några lopp lär jag försöka lura någon att köpa honom eller pensionera. Besvikelse.

Är i behov av pengar så är ni intresserad av något lik hör av er!

Siktet för kommande etapp är att bli topp 10 på Axevalla men det blir svårt.

Lycka till allihopa i kommande etapp!
Reply
tetrapaq Posted: 2013-12-30 22:49:50
366
Stall logistik
Mantorp

Became a member: 2010-09-29
Forum posts: 37
Trots nytt stallrekord med drygt 4,5M insprunget så känns etappen lite misslyckad. 8 på världsranken var en försämring sen sist, och inte minst fiaskot i derbykvalet sänkte betyget. Några hästar är värda ett omnämnande iaf.

Happy Girl S12 - sprang in nästan 500k under sin sista säsong. Det känns nästan lite vemodigt när hon pensioneras, då hon varit med sen stallet började spela på allvar. Vi får hoppas på nån fin avkomma framöver!

Baloo H10 - Vann en silverfinal och har vuxit in i klassen allt eftersom.

Advanced Frenzy H7 - Blev årets häst i stallet med 1,1M insprunget. Vinsten i Indian GP får ses som höjdpunkten på hela etappen.

Etappbetyg: Målet var ju att ta sig in på topp 5, men tack vare att stallet ändå drog in rekordmycket pengar, så får vi väl ändå godkännt...3 av 5.

Målet för nästa etapp: Nu pensioneras kassakossan Happy Girl, så där försvinner 500k direkt, så det kan bli svårt att behålla positionen bland topp 10, men det får väl bli målet ändå.

Lycka till!
Reply
silver Posted: 2013-12-31 00:50:44
218
The Silver Stable
Umåker

Became a member: 2010-07-09
Forum posts: 358
Etappen har gott på halvfart, har medvetet undvikit storlopp, för att spara hästarna till nästa etapp. Men ändå så har det gott riktigt bra. Med fina pengar intjänat. Målet för nästa etapp är att gå på helfart.
På helfart tror jag att stallet kan bli topp 5, stora ord få se om jag lyckas.
Reply
Team_O Posted: 2013-12-31 13:05:55 Edited(1): 2013-12-31 13:07:05
1122
Ojsan Stable
Gävle

Became a member: 2008-09-07
Forum posts: 10
Över 2,3 miljoner i insprungna pengar, vilket är nytt rekord för stallet och omkring 30:e plats på världsrankingen. Vi får överlag vara nöjda med etappen. Enda besvikelsen är att vi inte lyckats i något större lopp eller på V7. Vår fina treåring Florida Box hade chansen i flertalet årgångslopp, men räckte inte hela vägen. Så här presterade stallets hästar:

Sigue Sigue Sputnik, v12, 152k, 15/2
Köptes in ganska billigt under förra etappen då stallet saknade en äldre herre. Han levererade direkt och hade sin bästa period under föregående etapp och drog in välbehövliga slantar till stallet. Denna etapp har han matchats hårt och i aningen för tuffa sällskap i jakt på större pengar. Han har dock gjort det godkänt och trots sin korta tid i stallet har han haft stor betydelse för oss. Han får nu njuta av livet som pensionär.

Mazyreux Pamkouex, h8, 110k, 13/3
Stallets boss som varit med sedan nystarten. Det är via honom stallets tagit fram sitt träningskoncept. Han har således fått utstå en hel del experiment vad det gäller träning som inte alltid varit helt lyckade. Är egentligen inte tillräckligt bra, men har varit med hela vägen och kommer så vara även i fortsättningen. Fungerar som en far för stallets andra hästar och visar hur saker och ting fungerar på gården. Har dock gjort en ganska bra etapp för att vara han och kan han komma upp i den här nivån även i fortsättningen får vi vara mer än nöjda.

Tief Bewegt, s7, 97k, 11/2
Egenuppfödning som var mycket lovande som unghäst. Hon tappade dock väl mycket i träning och blev aldrig den stjärnhäst som vi hoppats på. Hästen gör en okej etapp inte mer. Hon har dock varit svårmatchad och fått startat i en del alltför tuffa lopp. Hon duger helt okej i vanliga stolopp och kan säkerligen vinna något halvdant lopp då och då även i framtiden.

Coq Rougue v6, 275k, 11/3
Gör en bra etapp med tre segrar på 11 starter, med seger i ett Deltalopp som höjdpunkt. Att denne egenuppfödning har sprungit in över 700k var inget vi i stallet kunnat drömma om, då han inte har några märkvärdiga värden. Hästen har dock utmärkt sig genom sin härliga löpskalle och vinnarinstinkt och besegrat flertalet konkurrenter som i grunden har betydligt bättre kapacitet än honom själv. Coq Rouge har dessutom gått vidare från Travzonen Open runda 1 två år i rad och vi hoppas att han kan fortsätta överraska oss även under kommande etapp.

Lone Bomb, h6, 138k, 7/0
Köptes in relativt sent under etappen. I sin första start i min regi var hästen tvåa i Travzonen Open runda 1 mot tuff konkurrens. Slutade sedan 4 i runda 2. Tränar ganska bra för att vara 6 år och är redan nu mogen att tävla mot äldre konkurrenter. Kan troligen fortsätta utvecklats och plocka vettiga pengar.

Tango Quick, 5v, 39 800, 13/0
Har som väntat haft en väldigt tuff säsong som nybliven 5-åring. Har inte räckt till mot det äldre konkurrenterna och har mest fått starta på för att växa in i klassen. Det ska dock sägas att han inte matchats speciellt bra av stallet och oftast fått dåliga kuskar. Nu har han väldigt dåligt med startpoäng och framtiden för denna herre är oviss. Han är dock en trevlig individ som stallet haft hand om sedan födseln, så det troliga är att han får starta på ett tag till.

Lonely Sunflower, s4, 185k, 11/2
Köptes in för att tränas upp/ starta på och snabbt säljas vidare. Hon har dock gjort det så pass bra att hon blivit kvar. Hästen har överraskat stort och tjänat in betydligt mer än vad vi hoppats på. Hon har bland annat varit tvåa i ett V75-försök och femma i finalen. Även här är vi dock lite oroade inför framtiden med tanke på att hon fyller 5 och lär bli ganska svårmatchad. Startar den 2/1 och sedan får vi se vad som händer, överväger försäljning.

Travemünde Mädchen, s4, 99k, 10/2
Har gjort det godkänt och vunnit två vanliga lopp. Är ingen stjärna, men tar oftast pengar. Precis som för ovanstående finns det viss oro inför framtiden, då hon fyller 5 och lär få svårt mot de äldre stona samt bli svårmatchad. Hänger löst.

Florida Box, 3h, 354k, 13/5.
Är stallets bästa treåring någonsin och givetvis är vi mycket nöjda med honom. Hästen har segrat 5 gånger under etappen och deltagit i många årgånslopp där han ställts mot kullens bästa hästar. Han har dock inte räckt till riktigt i de största loppen, det finns dock omständigheter kring detta som grämer stallet en aning. Inför Hambot, fick hästen gå ett extra lopp i och med loppbuggen vilket förstörde planeringen och i Breeders finalen borde jag använt ett annat huvudlag. Hästen utvecklats dock fint och stallet har en hel del förhoppningar på honom i framtiden.

Munich Sun, 3h, 93k, 13/0
Har varit på väg bort från stallet vid flertalet tillfällen, men har på något sätt lyckats hållit sig kvar. Han är ingen stjärna, men en vettig treåring som tränar okej. Saknar den rätta vinnarskallen precis som sin far, men är en vettig pengaplockare som får stanna kvar ett tag till.

Être Service, h3, 64k, 10/1
En ganska lovande egenuppfödning som hela tiden tränat bra. Vi har tagit det mycket försiktigt med honom och mestadels kört honom snällt i lopp. Hästen utvecklas fint och vi tror faktiskt att han kan hävda sig ganska bra som fyraåring.

Criminal Wolfman, h3, 24k, 7/0
Bättre än raden. Inte matchats så bra. Bör kunna springa in en hygglig summa under nästa etapp.

Några av de hästar som lämnat stallet:

Believer, v9
Är en häst som betytt mycket för stallet. Hästen köptes in för 50k och sprang in i stort sätt alla sina pengar i min regi under förra och denna etapp. Hästen skaffade sig bra med startpoäng och såldes sedan efter ett bud vi inte kunde tacka nej till. 500k fick vi för hästen. En bra affär som betytt mycket för stallets ekonomiska situation.

In My Eyes, s3, 106k, 10/2 (i vår regi)
Egenuppfödning som överpresterande i inledningen av karriären och sedan provades i kriteriet utan att räcka till. Sprang in en fin slant med tanke på sin kapacitet. Hon visade dock inte den rätta utvecklingen utan såldes under slutet av etappen.

Stallet har även haft flera hästar som kommit och gått under etappen som bidragit till detta resultat. Flertalet är nu sålda och stallet har satsat på hela 7 nya unghästar, tyvärr lyser den riktiga stjärnan med sin frånvaro. Rostock Racer föddes med urusla värden, men är den av tvååringarna som tränare bäst, 0.150 på intervall.

Förhoppningarna på nästa etapp blir att förbättra siffrorna ytterligare och försöka få bättre resultat i några större lopp. Stallet har dock stått och stampat ett tag och vi har svårt att få det att lyfta ordentligt. Stallet har ungefär 1 miljon kronor att röra sig med, så några större inköp kan i dagsläget inte göras. Tips på hur rörelsen kan utvecklas och ta ytterligare steg framåt tas gärna emot via mail här på travspelet.

Lycka till under nästa etapp!
Reply
Medeltid Posted: 2013-12-31 14:34:51 Edited(1): 2013-12-31 19:53:04

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 787
Stall Folklore ser tillbaks på en bra etapp; runt tiondeplatsen på rankingen var vårt tips innan men vi slutar femma med drygt 5 insprungna miljoner, vilket vi är mycket nöjda med. Vi passar även på att gratulera Stall Cherry till årets slakt. Förstaplatsen var ju i princip avgjord efter 3-4 veckor! Vi höjer ribban inför kommande etapp och siktar nu på topp 3. Det är stenhårt där uppe, men vi har fin bredd i stallet för dagen.

Hästarna då:

Moving Rocket, v11, 13/2, 965k
Stallets altmeister, som saknar riktig stjärnstatus men är mycket nyttig och viktig. Största framgången var seger i ett guldförsök och han kommer troligen starta nästa etapp med deltagande i GP Bon Bon. Skoj!

The Jester v7, 12/2, 463k
Hmm, The Jester var tidigare ansedd som stallets nya stjärna. Den målsättningen har vi fått revidera och årets segrar togs i söndagslopp. Drog ändå in en hygglig slant och vi hoppas kunna etablera honom i Guld och mindre storlopp. Lite tveksamma där också, men vem vet?

Tiffany Twisted s10, 15/1, 314k
Gjorde vad hon brukar ägna sig åt, nämligen divalater. Mest intresserad av att springa runt och se vacker ut. Endast 6 segrar under hela karriären talar sitt tydliga språk, detta är inget charmtroll direkt.

Christiane F. s6, 12/2, 315k
Breddhäst utan märkvärdiga värden som ändå gör det hyfsat. Vi hoppas nu tiden är mogen för att hon skall bli ett stabilt Diamantsto. Märkligaste segern togs i ett söndagslopp där kusken hade 1 i form, så hon kan när hon vill. Önskvärt vore om hon visade lite mer jämnhet.

Comrade Nicolai v6, 11/1, 230k
En ack så typisk Folklore-häst: bra värden men dålig skalle. Typisk lördag/söndags-deltagare som kanske kan göra en del nytta nästa etapp, som lär börja med start i Silverdivisionen. Viktigt med breddhästar också, alla kan inte bli stjärnor.

Connie Corleone s4, 6/4 613k
Här har vi då stallets stora utropstecken, tillika stallchefens nya favorit i stallet! Det lilla stoet som egentligen såg för dålig ut för att få stanna som 3-åring gick fram enormt under etappen och tillhör nu, tycker vi, de bästa i kullen. Fyra segrar bärgades och det var inga bluffvinster: Klass 3-försök, Klass 3-final, Derbyförsök, och Wappen. Lysande! Nästa etapp ska hon främst ut och jävlas med de andra kulltopparna i G5. Vi ses i finalen!

La Maritza s3, 11/2, 675k
Också en stor överraskning, kriterietvåa minsann! Känslan är väl kanske att hon hittade en toppform inför kriteriet som inte direkt motsvarar hennes kapacitet för innan visade hon inte mycket. Men startpoängen är finfina och vad som väntar nu är Stall Folklores "Hell Weeks", d v s hårdträning ända fram till Race De France. För hon behöver mer träning.

Choctaw Ridge h5, 9/1, 165k
Om Connie och Maritza var överraskningarna var Choctaw den stora besvikelsen. Att han snubblade med till G5-finalen spelar ingen roll, vi hade mycket större förväntningar på hästen och den bistra sanningen är att det nu är mycket länge sedan han visade något av värde. En söndagsseger är det bittra facitet och vi tror inte längre på hästen. I avelsboxen är han dock intressant.

Nil By Mouth h3, 8/2, 357k
Choctaw-avkomma och en riktig snygging som tillhörde kulltoppen som 3-åring. Deltog i årgångsloppen med helt ok resultat utan att få med sig någon pokal. Insatsen i Breeders-finalen var dock klen och en liten varningsklocka har börjat klämta; hur står det till med vinnarskallen egentligen? Hur som helst en av våra mest intressanta hästar.

Clever Baby v5, 12/1, 196k
Träningsglänsare som aldrig visat något i lopp. Skallen är obefintlig och han överlevde årets gallring med ett nödgnägg. Kraftig förbättring krävs, vi tror dock inte på det och allt talar för att han försvinner under etappens gång. Vi brukar dock ha lite svårt att göra oss av med hästar med fina värden.

Razzmatazz v4, 11/0, 164k
Söndagshäst som alltid tar pengar med aldrig vinner. Vi har hört det förut. Razz kan eventuellt bli en hygglig breddhäst med tiden, men kan lika gärna ryka under etappens gång. Ska försöka gnida till sig poäng för G5, vi får se hur det går.

Boston Box v3, 11/2, 230k
Köptes in för 421k, då med 10 i galopprisk, nu 6. B.B gjorde det helt okej och vann bl a ett kriterieförsök. I finalen hade han tyvärr vaknat på fel sida och var svag, men etappen i helhet var klart godkänd. Nu siktar vi såklart på derbyt, han är dock troligen lite för svag i träning för att nå de högsta höjderna.

Modest Tropic s3, 7/2, 135k
Liten stallråtta som vi inte ens orkade byta namn på. Visade sig dock duglig i lopp så hon fick stanna. Men det krävs mycket jobb under nästa etapp för att hon ska vara kvar. 9 i galopprisk dessutom.

At The Zoo v4, 12/2, 116k
Gillar träning och grunden har lagts för att kunna bli en bra häst. Vi har trott på hästen men de senaste starterna har inte varit helt lyckade. Dåliga startpoäng inför kommande säsong och här krävs det mycket jobb i lopp.

Tre hästar försvann under etappen: Alberstein och Calexico såldes vidare och är inte saknade. Vi önskar nya ägarna lycka till och noterar att Alberstein vann direkt för nya tränaren. Lady Lavina konverterades till islam, d v s avlande på heltid. Förhoppningsvis är hon bättre där än på banan.

Gott nytt zon-år önskar Stall Folklore med personal!
Reply
lillsyrran Posted: 2013-12-31 20:57:14 Edited(1): 2013-12-31 21:02:50

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 817
Stall Inkas hade en väldigt blek start i denna etapp. Ganska sent vände det dock och vi tjänade
412 050 kr vilket är det näst bästa någonsin. Nu känns det verkligen som vi har bra vind i seglen och vi hoppas det genomsyrar nästa etapp. Målet är som vanligt att komma in på topp hundra... (Antal starter som anges är under hela hästens karriär).

Caveman h10, 1250 kr i etappen, 309 300 totalt. (52 starter, 6-5-5)
Efter en väldigt ojämn karriär så fick Caveman lägga tävlingsdojorna på hyllan och ägna sig åt avel istället. Det är han bättre på, så alla är nöjda med det beslutet tror vi!

Inkas Cheyenne s8, 132 500 kr i etappen. (35 starter, 9-3-3)
Denna egna uppfödning (Caveman-Piano player) har varit duktig men ganska ojämn under hela sin karriär. Dessutom fick hon en mycket lång vila från ungefär augusti till oktober pga att stallchefen hade lite mycket ett tag och faktiskt glömde bort henne... När hon sen fick starta igen verkade det som att vilan gjort henne gott, för hon avslutade överraskande med att komma med i Solvalla Exqlusive och sen till och med VINNA! Det hade vi INTE väntat oss!

Inkas Sioux h6, 9300 kr i etappen. (25 starter, 2-4-3)
Cheyennes helbror har haft en väldigt blek etapp, men får gå kvar eftersom han brukar kunna vara ojämn så vi har tålamod. Han har tjänat 329 200 kr totalt vilket vi är mycket nöjda med.

Crossing Gold s4, 13100 kr i etappen. (13 starter 1-3-0)
Har också haft en blek etapp och inte förrän i senaste startan drog hon in pengar. Hon får chansen nästa etapp också.

Expand Baby v3, 101 250 kr i etappen. (10 starter 2-2-1)
En av stallets mest lovande hästar! Köptes i mitten på etappen för 1 krona, och debuterade hos oss med att vinna ett 25 k-lopp. Efter det kom han tvåa i Klass Alfa och tjänade 30 k till! Det ska bli mycket kul att se hur denne herre utvecklas.

Inkas Chitimacha s3, 49 200 kr i etappen. (9 starter 1-0-3)
Helsyskon med Cheyenne och Sioux. Lite märklig dam som förvånande nog har skrapat ihop hela 49 500 denna etapp, stallchefen fattar liksom inte riktigt hur det gick till, för vi tycker inte att hon presterar nåt? Hon blir troligast kvar en säsong till, vi vet sedan innan att hästar med den här stammen kan vara lite sena.

Glowing Lilac s3, 22 800 i etappen. (8 starter 0-1-2)
Inte visat framfötterna riktigt men får bli kvar kommande etapp om inte akut boxbehov uppstår.

Perfect Amazon s3, 38 400 i etappen. (7 starter 1-2-0)
Köptes för 3 kronor och verkar ha en bra inställning till sitt jobb. Ska få lite tid på sig att mogna och blir absolut kvar nästa etapp.

Front Runner h3, 1050 kr
Köptes billigt och såldes ganska snart som ridhäst eftersom han verkligen inte hajade vad trav handlade om.

Casa Grande h2, 0 kr
Nyss inköpt för 1 krona. Tränar väldigt bra i jämförelse med mina egna uppfödningar denna etapp så vi får väl se vad det blir av honom.

Inkas Alabama s2, 0 kr
Som vanligt är det Caveman som är pappa till våra uppfödningar. Denna gången tog vi dock två helt oprövade ston, till denna var det Mary Kay som fick stå till tjänst. Alabama har ungefär lika värden som våre uppfödningar brukar ha och tränar skapligt så vi gör ett försök. Både Cheyenne och Sioux hade liknande värden från början vilket har lärt oss att inte döma för tidigt.

Inkas Wusita s2, 0 kr.
Tja... inte den bästa uppfödningen stallet har presterat. Mamma här var Rampage. Om hon inte har en sjusärdeles vinnarskalle så ryker hon rätt omgående skulle vi tro.

En sista häst som är värd att omnämnas är pensionerade Piano Player.
Hon presterade ingenting på banan själv, men till avel verkar hon dugligare. Av fyra avkommor så har två tjänat mer än 320 000 kr. Vi tycker att det är fina siffror, och vi lär återgå till att avla på denna damen framöver.

Vi på Stall Inkas vill önska alla lycka till (i lagom mängd) och ett riktigt gott nytt år!
Reply
jormol Posted: 2014-01-02 14:33:21
975
Battleshoe
Gävle

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 81
En 6:e plats och 4,9 miljoner inkört får vi verkligen vara nöjda med, nu beror det mesta på en häst som fick en formtopp av sällan skådat slag.

Cle De Pologne s 11, 2328 k
Från att ha varit på botten med 100 sp som skulle försvinna gick hon via Epsilon och diamantlopp till seger i både American Open och Grande Elegante.

Plein Gaz h 10, 458 k
Nöter på i klass epsilon och vann en TZ uttagning.

Saint Etienne h 9, 256 k
Gammal ojämn storloppsvinnare som mest får jaga pengar i snabbloppen.

Philimon h 9, 423 k
Har provat något guldlopp och vann ett TZ försök.

Rosa Canina s 7, 238 k
Tog sig till omgång 3 av TZ open och vi hoppas att hon kan bli en skaplig diamantdivisionare denna säsong.

Carmen Girl s 6, 182 k
Fick 100 k billigt i Gävle Exclusive men i övrigt presterar hon dåligt i förhållande till de blå.

Stop Sign v 6, 10 k
Nyinköpt utfyllnadshäst.

More then Anything v 5, 140 k
Tränar på bra och vi hoppas att pengarna kan börja trilla in snart också.

Jasmin Merett s 5, 67 k
Fina värden men dålig löphäst.

Big Bloke v 4, 130 k
Kvalade in till derbyfinalen och vi hoppas på lite fortsatt utveckling.

Giresse h 3, 411 k
Överraskade oss med att vinna Orsi Grande och vi hoppas på bra insatser i 4 års loppen.

Papachristoforou h 3, 85 k
Tidig och tyvärr galoppfylld, får nog lämna stallet snart.

Glowing Grove s 3, 30 k
Vi trodde detta var stallets bästa treåring men allt häxar i loppen, vi hoppas att hon kan visa något under 4 års säsongen.

Vi hoppas kunna köra in 2-3 miljoner i år också men det blir naturligtvis svårt att upprepa denna säsong med tre storloppsvinster.

/Stall Battleshoe
Reply
[ 1 ]