Became a member:
Forum posts:
|
Hur ser det ut idag i stallena som hade fina 3 års löften, inför förra etappen?
Har träningsmonstren fortfarande liknande siffror att stoltsera med?
Var de dyraste köpen de smartaste/bästa?
Doldisarna som inte omnämndes (ingen trodde på  nånstans, men gjorde sig ett namn iaf?
Listan kan göras lång!
Kom med egna frågor eller värför inte besvara mina och andras?
Hoppas ni delar med er för man får alltid intressanta nyheter och lärdomar inför nästa omgång!
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag kan väl börja då och ta första steget.
Jag köpte en dyring 5.5 milj, och hittils ångrar jag ingenting!
Jag såg nånting i hästen med mina falkögon som ingen annan gjorde, förutom då larockma.
Bröt ut storskaligt krig där den stora stallet till slut fick se sig besegrat!
Så anlände den fina och ståliga Big Hero till mitt stall på färjestad.
Han gjorde ett mycket väl godkänd 3åringsetapp med bland annat en 3:dje pl i Kriterit Finalen.
Tränade gjorde han riktigt bra som 1-2 åring och fortsattemed det som 3 åring.
Tränar 0.100+, har 1G och 9 och 10 på tung & vinter. Allt är på topp!
Gillar alla distanser och en mycket fin löphuvud.
Presterar nu också som debbuterande abelshingst i stalletoch några föl har ärvt pappans gener.
Nu ser vi med ett stort leende på läpparna fram emot 4 årings säsongen, och att se hur småglina kommer utvecklas.
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
Fick 9 föl , 6 av dem är kvar i mitt stall och 3 är sålda och hittills inga pensionerade.
Känns som det finns lite utveckling i några av hästarna
Walk on sto födelse 0,3,1,1 g5 2,5 träning 3år backe95 intervall 86+29
egenskaper idag 4,7,2,1 g4 4,6 7starter 1-0-3 78 800
vann debuten , sen har hon varit lite sämre , nöter på med styrketräning
I Can Sing sto 2,2,2,3 g3 3,9 träning int 74+24 backe 73
såld till rullan för 55000
4,7,4,3 g2 5,6 9 2-0-1 63000
sprang riktigt bra de sista starterna för mig
L Etoile Mysterius sto 2,3,2,0 g8 2,4 träning backe 82 intervall 93+24
5,7,4,0 g7 4,4 9starter 0-3-0 84700
springer rätt ok när hon travar men vill inte vinna
Bold Pony sto 0,4,1,4 g9 2,6 träning spurt 74 intervall 60+19 backe 66 säkerhet-66
1,6,3,6 g8 4,0 9starter 1-0-2 50000
exprementerat med mkt spurtträning , har sprungit bättre på slutet när hon nästan bara tränat intervall
Helpful Frenzy hingst 4,3,4,1 g6 3,7 träning inter 61+17 backe 62
såld 1000000(sportsvensson)
5,6,5,1 g5 5,3 10 3-1-0 171000
tidig hästen som höjde sig efter en lyckad kastrering , känns som jag fick för mycket betalt för denna även om jag hoppas jag har fel
Turning Moonlight sto 2,1,2,1 g8 träning acc 49 backe 55 intervall 56+14
såld 45kr till scarlet Knight
3,3,3,1 g7 3,1 15starter 0-1-1 49 800
tävlar mkt bättre än hon tränar , lyckas oftast få med sig en slant i loppen trots sina siffror
Golden Oppertunites hingst 0,0,0,1 g5 1,6 träning inter 101+25 backe 105
4,6,3,1 g5 4,3 0starter
tränar på bra och gick tidsmässigt riktigt bra i senaste provloppet , gör max ett provlopp till innan debuten
The price of a mile sto 2,1,0,3 g8 2,2 träning interv 106+32 backe 109 acc117 säkerhet -63
6,6,3,3 g7 4,5 10 0-1-2 36 600
mkt galopper , känns som har höjt sig lite på slutet , tränar ganska bra
Fritte hingst 4,1,0,1 g8 1,9 träning intervall 104+33 backe 111 acc 124 säkerhet -77
6,7,3,1 g7 4,4 9starter 2-0-1 60200
tränar bra , men har mest hoppat i loppen och kastrering har varit nära
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
 Jag kan väl börja då och ta första steget.
Jag köpte en dyring 5.5 milj, och hittils ångrar jag ingenting!
Jag såg nånting i hästen med mina falkögon som ingen annan gjorde, förutom då larockma.
Bröt ut storskaligt krig där den stora stallet till slut fick se sig besegrat!
Så anlände den fina och ståliga Big Hero till mitt stall på färjestad.
Han gjorde ett mycket väl godkänd 3åringsetapp med bland annat en 3:dje pl i Kriterit Finalen.
Tränade gjorde han riktigt bra som 1-2 åring och fortsattemed det som 3 åring.
Tränar 0.100+, har 1G och 9 och 10 på tung & vinter. Allt är på topp!
Gillar alla distanser och en mycket fin löphuvud.
Presterar nu också som debbuterande abelshingst i stalletoch några föl har ärvt pappans gener.
Nu ser vi med ett stort leende på läpparna fram emot 4 årings säsongen, och att se hur småglina kommer utvecklas.
Hmm mycket långa interjuver inför varje start att den typ kommer va sämst trea, vad hände sist då när den fick möta lite bättre hästar än vanligt...näst sist o 2 sekunder efter klungan felfri??   
|
Became a member:
Forum posts:
|
Om du hade läst klart så skrev jag att kusformen oroar och så uppdaterade jag kommentatorfätet med att skriva till sist att, kuskformen steg ner. Den hade 6 i form när han körde min häst. Samt så skrev jag att detta lopp är tuffaste hittils, med bra kusk så kämpar han om främre platserna (topp 6).
Du är bara avundsjuk på min storstjärna som levererar på alla fronter 
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
du gjorde en dum anmälan när du trodde att han skulle klara sig mot 4åringarna.
så här har det gått för 3åringarna under 2013 i Wappen der Grafschaft :
2013:4 8,11,12plats
2013:3 7,10,12 plats
2013:2 8plats
2013:1 3,4,8,10,11 plats
2012 vann 3 st 3åringar och det 4:e året kom en 3åring 3:a.
2011 vann 3 st 3åringar och det 4:e året kom en 3åring 3:a.
Skulle tror att övervärderar din egen häst och undervärderar motståndet .
Big Hero kanske kan bli en storstjärna men just nu är han bara det i dina ögon.
Därmed har jag inte sagt att det är någon dålig häst.
hm kanske var lite snabb i mina slutsatser eller har något ändrats som gör det svårare för 3åringarna
|
Became a member:
Forum posts:
|
Kanske är det dumt men jag bryr mig inte så mycket om sånt där statistik... Så länge en häst kan vinna med 1 formig kusk, så länge kan en 3 åring vinna wappen.
Sen brukar ju många anmäla också till hårdare/större lopp för rutinens skull , min ökade från 2 till 3 i rutin. Själv tycker jag det var en bra start för big hero att härdas lite, och när det är så klent med 3 årings lopp såhär i slutet på etappen.
Sen att kuskformen sjönk, det var dumt  Men såna smällar får man ta.
Övervärderar absolut inte min häst. Han är inte bättre/sämre än sina prestationer!
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Utan att dissa dig för mycket så.. jo, du övervärderar din egen häst. Det gör du alltid. Vid 6 års ålder på Saturnus var du helt säker på att han skulle slå rekordet och bli alla tiders häst.
Med Ness Cherry gjorde du samma misstag. Gav henne ett smeknamn ("Tigrinnan"  och skrev att hon skulle bli ett av de absolut bästa stona på zonen. Hon pensionerades nån månad senare.
Nu gör du samma sak. Det rinner i blodet på dig mannen. Big Hero är klart bra, bättre än genomsnittet och kan säkert leverera även i fortsättningen. Men han är en i mängden och inget häpnadsväckande material, hans bästa vinst är ett kriteriekval. Försök vara lite mer realistisk.
Vill inte bråka med dig, säger bara vad jag har observerat 
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tar det inte alls på ett bråksätt, utan jag gillar ärlighet. Raka rör ska det vara, men självklart på ett respektfullt sätt.
Och dom kriterierna har vi väl alla uppfullt på denna tråd
Nu till det här med övervärdering:
Ja dom tidigare exemplen var väl lite blandade med humor.
Men nu har jag påpörjat en Seriös satsning med bara eget material, och tycker inte jag överdrivit med Big Hero.
Han tillhör topp 10 av 3 åringarna. Visat att han kan mäta sig med de bästa i kullen.
Men har aldrig påstått att han skulle vara den bästa, då hade jag förstått om nån sagt att nu övervärderar du han.
Utan det får vi ju se hur det utvecklar sig bland ynglingarna, vem som är bäst. Är ju många etapp kvar.
Nu till Saturnus:
Han hade ungefär lika många lopp och intjänst som dont worry butch vid ung ålder, var det nu som 4 eller 5 år.
Därför sa jag att om han fortsätter kan han bli den största... Men sen förstörde jag själv för hästen då jag var ganska så inaktiv i nån etapp. Han fick va i boxen med 4 i form längre tider, missade totalt 3-4 etapper.
Sen återhämtade han sig aldrig, tyvärr.
|