Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Foder

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2013-12-01 18:24:11

Became a member: 
Forum posts:
Vad spelar foder för roll...?
Och vilket foder ska man ha på vilken häst?
Reply
silver Posted: 2013-12-01 19:42:04 Answer to: "Vad spelar foder för roll...? Och vilket foder ska man ha på vi"
218
The Silver Stable
Umåker

Became a member: 2010-07-09
Forum posts: 358
Jag tror att man tränar bättre med dyrare foder. Så dyrast foder passar bäst till alla hästar.
Reply
lillsyrran Posted: 2013-12-01 21:42:48 Edited(1): 2013-12-01 21:43:12

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 816
Dyrare foder ska väl ge bättre träning, jag vet inte hur mycket det skiljer dock. Jag kör bästa fodret på unghästarna tills de är 4, sen får de vanligt standard. Av ekonomiska skäl, hade jag haft råd hade alla fått det dyraste.
Reply
Jimson Posted: 2013-12-01 23:08:50

Became a member: 2008-03-26
Forum posts: 1023
Jag varierar lite i hopp om att det gör skillnad. Går till exempel en häst dåligt kan jag ge ett annat foder. Slår slumpen till och man ser/tycker att den presterade lite bättre vågar jag inte ändra tillbaka. Antagligen så är det dyraste bäst i alla lägen till alla hästar. Man ser ju det man vill se som man säger, tänkte på mig själv och tron på att det gör skillnad.
Reply
Jamarn Posted: 2013-12-02 17:21:59
671
Stall Laponia
Skellefteå

Became a member: 2012-02-03
Forum posts: 87
Standard jämfört med Deluxe = ca 10% bättre träning med Deluxe. de andra däremellan.

Har du råd kör Deluxe till alla, har du nästan råd kör deluxe till unga hästar (4år och under) samt på äldre som samtidigt tränar bra (ca 0,050 ungefär) och är bra. Övriga kan köra på standard.
Ju mer hästen tränar per natt ju större blir effekten av bra foder.

Att ha standard foder, en* tränare och utan träningsanläggning ger ca 35% lägre träning jämfört med deluxe, sex* tränare och träningsanläggning. (ungefär, har inte exakta siffror i huvudet)

När jag inte hade råd med foder och att hålla mig med topptränare varierade jag på hästarna beroende på form låg form= låg tränare, standard foder och hög(bra) skötare
Full form = topptränare, deluxe och låg eller ingen skötare. Det blev ett jävla klickande fram och tillbaka men det sparade tusenlappar varje vecka(ca 10) och jag fick ändå ut så bra jag kunde av det jag hade.

Nu när jag har råd försöker jag ha så bra som möjligt på allt hela tiden precis som eliten säkert har.
Reply
Posted: 2013-12-02 17:26:25 Edited(1): 2013-12-02 17:31:25

Became a member: 
Forum posts:
Själv så ger jag bästa fodret till unghästarna när dom tränar lite mer då tydligen.
Sen har jag en rolig taktik med att belöna med bättre foder vid bra loppresultat och
sämre foder vid usla resultat...
Reply
Posted: 2013-12-02 19:01:06 Answer to: "Själv så ger jag bästa fodret till unghästarna nä"

Became a member: 
Forum posts:
Ja, ja vet inte hur man ska resonera kring detta spel.
Jag har ju råd men man vill ju inte gå back med i detta men, samtidigt det är ju bara ett spel och spelet går ut på att att vinna lopp.
Hade de varit verklighet så hade de ju varit viktigt att liksom ha mat på bordet. Men det behöver man ju som tränare på zonen
Så det är nog bara att köra köra.
Reply
[ 1 ]