Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> GL

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2013-08-05 01:46:27 Edited(2): 2013-08-05 01:51:42

Became a member: 
Forum posts:
Vilken häst är det som har mest grand league pokaler genom tiderna? Vet att en har 8, rekord?
Reply
ddmannen Posted: 2013-08-05 14:41:48 Answer to: "Vem är det som har rekordet i mest grand league pokaler genom tiderna?"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
don´t worry butch har 9 , har för mig att han vann både derbyt och kretieriet , en häst som tillhörde eliten under hela sin karriär.
Reply
Posted: 2013-08-05 23:34:42 Answer to: "don´t worry butch har 9 , har för mig att han vann både de"

Became a member: 
Forum posts:
Btw, såg att DWB hade nästan lika mycket på styrka som snabbhet, kanske båda värdena är LIKA viktiga?
Reply
Cherry Posted: 2013-08-06 20:24:58 Edited(1): 2013-08-06 20:26:04

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Det blir alltid lite gissningsartat när man ska försöka sig på att värdera styrka och snabbhet. Det är inte lika mycket dobbel som huvudlag (jag ser knappt ett enda mönster i huvudlagen) men jag tror den dolda vinnarskallevariabeln (för en sån finns) ställer till det ganska mycket.

Men nog är snabbhet viktigast trots allt. Däremot tror jag, och som sagt, det här är rena gissningar baserade på vad jag personligen har sett, att en häst med 6-24 i styrka resp. snabbhet på något sätt inte kan tillgodoräkna sig all den där snabbheten pga brist på styrka. Jag har således MYCKET hellre en häst med t.ex 12-15 än ovan nämnda 6-24 trots att den sistnämndas summa blir 30 mot den förstas 27.

Men som sagt, vinnarskallen ställer till det ganska rejält för att värdera nånting med säkerhet. En del av spelets charm antar jag.
Reply
Posted: 2013-08-06 22:41:57 Edited(1): 2013-08-06 23:00:19

Became a member: 
Forum posts:
Föredrar också en häst med mycket i båda värdena. Skulle vara roligt att förstå sig på dm dolda värdena i spelet. Kanske dom finns nånstans om man förstod vad att kolla på eller att man iaf kunde få nån ledtråd till vilken häst som har. Bra eller dåliga dolda värden.
Reply
ddmannen Posted: 2013-08-07 14:42:53 Answer to: "Föredrar också en häst med mycket i båda värdena"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
jag tycker snabbhet borde vara toppfart , styrka hur länge hästen orka hålla toppfarten och acceleration hur snabbt det går att uppnå toppfart.

Nu tror jag inte det är så i detta spel , men hade det varit hade varit viktigt att ha höga värden på alla egenskaper , hade inte klarat sig med att bara vara snabb
Reply
Posted: 2013-08-07 18:46:58 Edited(2): 2013-08-07 18:53:47 Answer to: "jag tycker snabbhet borde vara toppfart , styrka hur länge hästen"

Became a member: 
Forum posts:
Om det inte är så kan det vara hursomhelst egentligen... Vad vet vi mer än att spekulera? Kanske vill vi bara tro. Att snabbhet är bäst, att accelaration e obetydlig m.m. Så i verkligheten kan det vara helt annorlunda och helt andra kriterier som gäller. Man blir bara förvirrad att ens tänka på det. Jag tror att vi vet inte ett SKIT! Kan vara mycket mindre avaneras detta spel än vi vill tro... kanske vissa slumpartat får Det andra inet, mer eller mindre i födseln och resten är bara för syns skull.
Reply
hogan Posted: 2013-08-07 20:44:01

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag tycker det dolda ska vara dolt, annars finns det inget att diskutera o allt blir uppenbart, samt inga skrällar längre för alla vet hur de ska se ut, så för min del tycker jag det är bra som det är just nu...men sen kan man undra varför en häst kan vara en stjärna under en ganska lång period, för att sedan trots bra värden, bra rutin, tränar bra osv. så upphör allt och under flera etapper bara bli en i mängden..

.där skulle man kanske vilja veta orsaken, för den har ju inte med det dolda o göra så mkt egentligen eftersom den redan visat under en lång period tillhöra eliten....bara för man ska veta om det går att göra ngt åt det, om man ska lägga om träning osv. Iofs har de flesta redan gjort så kan jag tänka mig...sen finns det såna som DWB som hade formen på topp för jämnan, vilket blir lite märkligt...det var ju ett i mått mätt litet stall och det vore ju pinsamt om det stallet visste mer än de rutinerade hur man vidbehåller formen nämen lite där borde det finnas mer hjälp att tillgå för det är t.o.m tråkigt för mig när en reklamhäst blir medioker helt plötsligt...finns ju flera såna t.ex Saturnus om jag ska nämna din Tenava...o Grenkas Nutmeg Cherry...ja listan kan göras lång.
Reply
Posted: 2013-08-08 00:59:59 Edited(1): 2013-08-08 01:02:24 Answer to: "Jag tycker det dolda ska vara dolt, annars finns det inget att diskutera o "

Became a member: 
Forum posts:
Vem vet om det finns dolda värden? I regelboken sägs det bara att det finns 7synliga men står ingenstans om dolda, fast man kan få den bilden. Kanske detär andra saker som är avgörande.
Reply
Cherry Posted: 2013-08-08 17:08:29 Edited(1): 2013-08-08 17:08:38

Just eftersom det är skrivet på det sättet, "det finns 7 synliga värden" så är det väl ganska uppenbart att det också finns osynliga värden? Varför annars skriva så? Hade det inte funnits osynliga värden hade det ju stått att " Det finns 7 värden".

Om det inte skulle finnas nån vinnarskalle, eller liknande, hur förklarar man då att en häst som Night and Day med direkt usla värden radade upp 26 segrar i karriären? Varför tog det så lång tid för S.p Fort Knox med sina absoluta monstervärden - helt omatchade av någon annan häst på zonen - att börja vinna? Han borde ju liksom ha joggat hem allt han ställde upp i när hans värden blev riktigt grymma.

Sen är säkert vinnarskallen en variabel som kan ändras. Vissa hästar går riktigt bra till en viss ålder och tar sen slut fullständigt. Andra är miserabla fram till 5 års ålder och sticker sen ut i världseliten och klipper allt motstånd. Men att det finns osynliga värden överhuvudtaget, finns det nån som inte tror det?
Reply
8freak Posted: 2013-08-08 18:54:59
228
Stall LindX
Jägersro

Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
Är det inte möjligt att formen på hästen är precis som på kuskarna? Går upp och ner? Sen kanske i ett annat tempo på den formmätaren eller kanske 2 olika mätare, form och vinnarskalle typ? Som gör att det blir lite lotteri, och när de 2-3 olika värdena (Kuskform/Hästens form/Vinnarskallen) är i topp så gör hästen ett topplopp, men även om något är lägre så väger de andra 2 upp? Det kan ju förklara upp och nergångar i hästens karriär. Samt även att hästar med mycket sämre värden vinner över hästar som är så mycket bättre om man ser till de blåa. o(
Reply
Posted: 2013-08-08 19:23:32 Answer to: "Just eftersom det är skrivet på det sättet, "det finns"

Became a member: 
Forum posts:
Jag tror möjligheten finns med dolda värden50/50%, men säker ar jag inte. Men då vet du mer än jag.
Reply
hogan Posted: 2013-08-09 12:01:09

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Ganska knepigt det där med formen också att dom gör topplopp när formen e på topp, kusken e på topp mm, för hur ofta har man inte sett o t.o.m upplevt själv när man är på väg o tappa alla poäng på en häst så chansar man o gör en dubbelanmälan, typ V75 på lördagen i Guld och ett slags storlopp antingen dagen före på fredagen eller en dag efter på söndagen, även måndagar ibland, så gör de bättre lopp andra starten trots formen är nere på 5 max 6....så det är knepigt att bena ut o det är det jag menar, man kan bara spekulera men dolda saker finns, det vet ju alla o tror hoppas jag...och som det är nu är det okej även om man själv blir drabbad ibland så är det lika för alla.

Går det sen att skruva på det, så inte en sån som Night and Day kan rada upp 26 segrar i storlopp dessutom med dom pissvärdena, så är det där det ska justeras prio 1 i så fall, om det nu går.
En skräll eller två är okej, men inte rada upp topplopp...det är till att pissa på oss andras hästar
Reply
dent Posted: 2013-08-09 13:04:42

Became a member: 2011-04-08
Forum posts: 201
Att ni kan hänga upp er på Night and day så till den milda grad att ni måste dissa hästen varenda chans ni får. Även inom riktigt trav ser du hästar som tränar uruselt men som blir kanoner. Sedan finns dom som tränar som gudar men som aldrig presterar ett skit det är väl charmen med det hela. Titta bara på sneaky pirate han har haft fina värden hela tiden men verkar bli en av dom som blommar ut sent eller aldrig. Sedan har man märkt att hästar med 0 i spurt verkar kunna få en extra vinnarskalle på detta spelet. Där skulle man kanske ändra.
Reply
Cherry Posted: 2013-08-09 16:18:07

Det är ju inget personligt mot vare sig dig eller hästen. Jag kan helt ärligt säga att jag själv hade skruvat lite på mig om jag haft en häst med 7-17 i styrka/snabbhet som var så bra, och fortfarande tyckt att nåt skulle behöva göras.

Nu kommer det inte såna extrema exempel jättejätteofta, men trenden är ändå att de blå värdena har för lite betydelse. Faktiskt verkar de som sackar efter i träningen litegrann vara bäst på banan. Det här har diskuterats många gånger och kontentan brukar bli att det är del av spelets charm, men också att de blå värdena har för liten betydelse. Och det är svårt att inte hålla med.
Reply
dent Posted: 2013-08-09 22:37:15

Became a member: 2011-04-08
Forum posts: 201
Lugnt jag tar det inte personligt det är därför jag inte skruvar på mig för att hästen var så bra med dåliga värden. Visst kan jag med tycka att dom blå värden skulle spela större roll, men kan det vara så att hästar som tränar bra spenderar mer krafter i träningen och tävlar därför sämre oftare? Bara en tanke.
Reply
[ 1 ]