Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Tankar kring Kriteriet

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
8freak Posted: 2013-03-05 02:14:03 Edited(1): 2013-03-05 14:36:00
228
Stall LindX
Jägersro

Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
Kriteriet, uttagningslopp. 1

Ahimsa Blazer – Seger i både Hambletonian Open Trot och Orsi Grande. Har inte sprungit på 2640m men besitter styrkan. Båda storsegrarna tagna barfota. Måste nu gå med skor. med sina 5.2 i medelvärde och 5 segrar av 7 försök är stoet ändå befogad favorit.

Bakom henne tror jag att Svarta Blixten med Trond Smedhammar i sulkyn kan räknas. Barfota nu men större segrar saknas då denne matchas lungt. 6.4 i medel imponerar om de blåa bara är på rätt ställen.

Carlos Ferrari bör även han räknas där bakom. 5.2 i medel och 115.000 insprunget på 5 starter är inte illa. Bra kusk i Jorma Kontio nu. Måste gå med skor, men har tagit tätplaceringar med dessa tidigare. Dock var nog Deutschland Grand Prix en besvikelse för stallchefen som hade förhoppningar där.

Kriteriet, uttagningslopp. 2

Stretching Princess – 2:a plats i Hambletonian Open Trot, en tredje plats i Deutschland och en vinst i Breeders cup försök 1 imponerar och gör denna dam till en självklar favorit i uttagningslopp 2. Har dock inte sprungit 2640m tidigare så det blir debut nu. Måste gå med skor men det gick lyckat i Breeders cup försöket. Behöver dock lösa 12:e spåret samt har endast 3.9 i medelvärde.

Andrahandsfavoriten bör Pretty Wish vara. 4 segrar på 8 försök imponerar. Inga större lopp men verkar kunna gå både med skor och barfota vilket är en fördel. 4.9 i medelvärde. Men frågan är om Örjan i sulkyn var ett misstag? Och det är debut på distansen.

Bakom dessa 2 är det öppet.

Kriteriet, uttagningslopp. 3

Esiintuoda är favorit. Förståeligt med seger i Deutschland Grand Prix men har efter det gått trögare, men har matchats riktigt tufft. Måste gå med skor men det har inte varit några problem hittills. 5.4 i medelvärde. Men debut på distansen och dåligt spår drar ner chanserna lite.

Bakom favoriten finns ett gäng som kan vara med och göra upp om favoriten har en dålig dag. Radiation med Uhrberg i sulkyn och nu barfota bör göra bra ifrån sig. Har vunnit på distansen tidigare. Bringbackmy Baby lär även han var med att strida om tätplatserna.

Det finns fler här som kan vinna.

Kriteriet, uttagningslopp. 4

Comrade Nicolai har 202 startpoäng och fick därmed välja kusk först här. En andraplats i Orsi Grande är största bedriften såhär långt. Då barfota och måste nu gå med skor. Enda segern har dock kommit med skor tidigare, så skor behöver inte vara en nackdel. 5.3 i medelvärde och har tidigare sprungit på distansen.

My Golden Boy med sina 3 segrar, 120 startpoäng, nu barfota bör vara med och göra upp. Dock osäker och 2 galopper på 6 starter är nog oroande för stallchefen.
Karinhall Larockma är inte heller borta. 5.5 i medelvärde, 1.11.1 på distansen tidigare, barfota med Olle Goop i sulkyn så skulle jag som stallchef vara lite uppåt iallafall. Men finns vinnarskallen? 1 Seger på 9 försök, men då ska säga att hon matchats ganska tufft.

Kriteriet, uttagningslopp. 5

Försöker se saker som talar för Awesome Furious One. Men ett tolftespår nu, debut på distansen och måste gå med skor. Känns som en favorit i fara även om Uhrberg säkert kan trolla lite.

Living Proof lär ha en bra chans att ta hem detta heat. 5.1 i medel, nu barfota, ett fjärdespår, 1.11.3 på distansen sedan tidigare och Esa Holopainen i sulkyn gör att jag håller denna häst högre.

Bakom dessa 2 är det hugget som stucket men jag tror att Living Proof vinner detta heat om hon bara sköter sig och travar.

Kriteriet, uttagningslopp. 6

Skipping Stardust är favorit. 10:e spåret talar emot. Eventuellt även att Örjan är i Sulkyn, då denne inte har aggressiviteten nog att köra fram? + ”endast” en 8 i kuskform. Det som talar för är en fjärdeplats i Hambletonian Open Trot samt en fjärdeplats i Deutschland Grand Prix. Debut på distansen men kan gå barfota efter att ha misslyckats i Orsi Grande med skor.

Number One Hoof barfota med ett bra 5:e spår och Uhrberg i sulkyn bör utmana.

Lauvins Rose från 1:a spår med 5.0 i medel och Olle Goop i sulkyn bör även dessa vara med i striden om hon travar.

Där bakom räknas Carlos Riva som kan skrälla, men även Miss Horsetail.

Det var mina tankar och funderingar kring Kriteriet idag. Hoppas ingen tar illa upp och jag kanske är ute och travar någonstans. Skriv gärna vad ni själva tror.
Lycka till alla!

Med vänlig hälsning
Krösvalla H.U.
Reply
BabyB Posted: 2013-03-05 13:58:04 Edited(1): 2013-03-05 14:11:39
204
Stall Big Boy
Solvalla

Became a member: 2012-02-23
Forum posts: 391
Lopp 1
Här blir ddmannens 1 Ahimsa Blazer med rätta stor favorit efter sina imponerande segrar! Dock osäkerhet både kring distansen och balansen. Jag tror att det är risk för favoritfall och varnar för Fawlty Towers 3 Stretching Spring, Stall Ljungsbros 6 Svarta Blixten och Stall Fight.C.As 10 Killer Weed!

Lopp 2
Tror på favoritfall även här! Blidkullas 10 Stretching Princess debuterar över distansen, har bakspår och måste dessutom gå med skor! Har tjänat klart mest pengar i fältet, men risken är stor att det här blir för många att runda! Humlan64s 2 Pretty Wish har imponerat mot enklare motstånd och sitter nog tidigt i ledningen. Jag tror att hon leder runt om! Bakom henne är det vidöppet! Stall CD har 2 hästar till start, men det verkar osäkert kring både 3 Over Paradoks och 5 Cd Ummagumma. Samtliga bakspårshästar ser kapabla ut, men jag tror nog ändå att Stall Zilly Baskerball HBs 6 Sound Of Goodbye tar den andra Kriterieplatsen.

Lopp 3
Tysklandsvinnaren Stall CDs 9 Esiintuoda imponerade tidigt under etappen, men hade det därefter förtvivlat svårt. Visade dock åter gamla fina takter iom 4:e platsen i Orsi Grande senast. Är dock också en favorit i fara iom bakspår och skor på. Jag tror att det kommer stå mellan Stall Lifephorses 2 Radiation, Stall Ljungsbros 8 Abbey Road och kanske även Stall Ellas 4 Royal Empire, om denna håller sig från galopp. I detta lopp återfinns även mitt enda bidrag till denna etapps Kriteriekval; 5 Bringbackmy Baby, som barfota från framspår får räknas som en outsider.
Chans till avancemang: 20%

Lopp 4
Det viskas om stallkörning här, där Larockmas 2 Königsmarck Larockma snabbt lär komma till ledningen för att sedan sänka tempot och släppa fram stallkamraten 10 Karinhall Larockma, som har imponerande rekordtiden 1,11,1 över distansen. Utmanar gör Marone Stables 7 Sliding Platinum, som tappat lite efter 3 raka segrar, samt Stall Folklores 5 Comrade Nicolai, som dock måste gå med skor efter den imponerande 2:a platsen i Orsi Grande.

Lopp 5
Stall 21s 4 Living Proof har varit sämst 2:a i 5 av sina 8 starter och har här stor chans att leda runt om! Bakom denne är det vidöppet och jag håller tummarna att min uppfödning 7 Jocelyn Amber, numera i Stall_progresive, blixtrar till och tar 2:a platsen!

Lopp 6
Ojojoj, vilket getingbo! Jag tar ledaren och rygg ledaren! Stall Lauvins 1 Lauvins Rose sitter tidigt i ledningen och får nog bestämma länge! Bakom henne tror jag att Humlan64s 2 Sad Wish kryper ner. En orutinerad häst som än så länge enbart varit uppe mot billigare motstånd men har knallform! Om Sad Wish fastnar på innerspår tror jag att det bakom Lauvins Rose står mellan kalas 8 Whatever Breeze och Stall Desolates 10 Skipping Stardust.
Reply
Mikihisa Posted: 2013-03-05 22:02:25 Answer to: "Lopp 1 Här blir ddmannens 1 Ahimsa Blazer"
684
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
Snyggt tippat där BabyB. Lopp 2 satt du som en smäck! Riktigt imponerad av min Sound of Goodbye efter dagens andraplats.
Reply
[ 1 ]