[ 1
]
|
Elrysso
|
Posted: 2013-01-03 14:21:08
|
Became a member: 2010-06-29
Forum posts: 286
|
det är bara att inse, loppen räcker inte till nu när vi har större stall......
Vi måste ha fler lopp speciellt på söndagen......
jag anmälde 5 st !!! till söndagens Alfa lopp.... fick inte med någon!!
Vissa stall har 3 !!!!!!! i samma lopp hur fan kan det få vara så, jag blir så förbannad,,,,
då ska vi tänka på att alla har noll startpoäng, hur kan då vissa stall få med så många hästar?
kom inte med att det är "slumpen" för den tror jag inte ett dugg på....
Hårda ord från mej men jag är förbannad....
slut ord: FLER LOPP PÅ SÖNDAGEN !!!!
//Anders
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2013-01-03 14:31:08
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Ja det är ganska illa som det är nu. Förra etappen var det jag som hade flyt och fick med tre 3-åringar i ett 50k-lopp, men hade du frågat mig då hade jag tyckt det var lika illa ändå.
Det är för mkt som står på spel. Klonkar man in ett Alfalopp så har man bärgat en plats i Deutschland, och då är hälften vunnet för etappen. Det är för mkt lotteri helt enkelt. Särskilt i dessa tider med extra stallplatser.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2013-01-03 14:51:49
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
Jag håller med anders om problemet , men tycker lösningen borde vara att man tog bort alfaloppen de 2 första veckorna istället .
|
|
Reply
|
|
Elrysso
|
Posted: 2013-01-03 14:52:52 Edited(1): 2013-01-03 14:53:48  Ja det är ganska illa som det är nu. Förra etappen var det jag som hade flyt och fick med tre 3-åringar i ett 50k-lopp, men hade du frågat mig då hade jag tyckt det var lika illa ändå.
Det är för mkt som står på spel. Klonkar man in ett Alfalopp så har man bärgat en plats i Deutschland, och då är hälften vunnet för etappen. Det är för mkt lotteri helt enkelt. Särskilt i dessa tider med extra stallplatser.
Answer to: "Ja det är ganska illa som det är nu. Förra etappen var det j"
|
Became a member: 2010-06-29
Forum posts: 286
|
Jepp, så här kan vi inte ha det.....
måste finnas fler lopp..... Eriksson har ju själv sagt nån gång att det är lätt fixat med fler lopp.....
det finns dubbelt så många 3 åringar nu ju.... vi måste få fler "fina" lopp för 3 åringar
som det är nu känns det som man vill lägga ner stallet........
tredje etappen i rad som jag inte får med en enda häst i lottningen.... dvs jag får springa i 10k och 15k loppen som vanligt.... hur jävla skoj är det?
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2013-01-03 15:05:57  Jepp, så här kan vi inte ha det.....
måste finnas fler lopp..... Eriksson har ju själv sagt nån gång att det är lätt fixat med fler lopp.....
det finns dubbelt så många 3 åringar nu ju.... vi måste få fler "fina" lopp för 3 åringar
som det är nu känns det som man vill lägga ner stallet........
tredje etappen i rad som jag inte får med en enda häst i lottningen.... dvs jag får springa i 10k och 15k loppen som vanligt.... hur jävla skoj är det?
Answer to: "Jepp, så här kan vi inte ha det.....
måste finnas fler "
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
Att dundra på med fler 3-åringslopp är inte en garanterat bra lösning, det är ju ändå max 12 hästar och slumpen som avgör i grupp 3-4 & alfa loppen när alla står på 0 poäng. Jag kan lova att jättemånga kommer anmäla flera dar i rad för att samla poäng i början vilket gör att det med slumpen kan vara samma stall som får 5 kusar uttagna 3 dar i rad medans någon annan inte får med en enda.
Nä, bästa lösningen tror jag skulle vara att ta bort grupp 3-4 & alfa loppen de 2 första veckorna och endast ha kvar grupp 5 loppen där alla skall komma med dvs de klonas tills det är så. På så vis får alla chansen i början.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2013-01-03 15:16:47  Att dundra på med fler 3-åringslopp är inte en garanterat bra lösning, det är ju ändå max 12 hästar och slumpen som avgör i grupp 3-4 & alfa loppen när alla står på 0 poäng. Jag kan lova att jättemånga kommer anmäla flera dar i rad för att samla poäng i början vilket gör att det med slumpen kan vara samma stall som får 5 kusar uttagna 3 dar i rad medans någon annan inte får med en enda.
Nä, bästa lösningen tror jag skulle vara att ta bort grupp 3-4 & alfa loppen de 2 första veckorna och endast ha kvar grupp 5 loppen där alla skall komma med dvs de klonas tills det är så. På så vis får alla chansen i början.
Answer to: "Att dundra på med fler 3-åringslopp är inte en garanterat "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Håller med. Kanske borde öppnas upp med lite fler kuskar på alla banor också? Köra regioner rakt av med alla kuskar tillgängliga i regionen på regionens samtliga banor för att minska risken att få en formetta till kusk?
Jag är ju generellt emot att det går komma ut med en häst som redan är uttagen i ett lopp när det finns hästar anmälda till det kommande loppet som inte får plats men jag antar att det skulle bli för struligt att fixa och tänka på.....
|
|
Reply
|
|
8freak
|
Posted: 2013-01-03 15:39:14
|
Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
|
Håller med.
Anmälde mina 6 st 3-åringar till först 3-åriga max. 100.000. Fick med 1. Anmälde därefter alla 6 till båda Alfa loppen. Fick med SAMMA häst som i 3-åriga max. 100.000 i det ena ALFA. Ingen annan häst kom med.
Bra kusk i båda loppen fick jag också, men hästen är inte det största framtidshoppet.
Men Lotteri som sagt. Är helt med på eran lösning med att plocka bort Grupp3 + ALFA dom första 2 veckorna. Klona eller lägg in nya lopp med skaplig peng. typ 25-30k i första pris. Att anmäla till ett 5-10k lopp gör man ju bara när man chansat om man kommer med i ALFA + 50k loppen eller inte.
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2013-01-03 17:16:46
|
|
ddmannen
|
Posted: 2013-01-03 21:09:57
|
|
Bort med alfa vecka 1 o 2 , när det är så mycket lotteri .
Öka till 3 eller 4 alfa-lopp från och med vecka 3.
Det blir extremt många anmällningar , när alla vet att de har chansen till bra kusk i lopp med hög prissumma .
|
|
Reply
|
|
Andyh99
|
Posted: 2013-01-05 10:43:08
|
Became a member: 2011-12-01
Forum posts: 334
|
Jag vill inte ta bort alfaloppen det två första veckorna, gillar
söndagsloppen.
Klona alfaloppen till max 5 lopp
de två första veckorna.
12 hästar x 5= 60 st hästar som har chansen att komma med.
Då bör man ha en ok chans att komma med.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2013-01-05 11:20:36  Jag vill inte ta bort alfaloppen det två första veckorna, gillar
söndagsloppen.
Klona alfaloppen till max 5 lopp
de två första veckorna.
12 hästar x 5= 60 st hästar som har chansen att komma med.
Då bör man ha en ok chans att komma med.
Answer to: "Jag vill inte ta bort alfaloppen det två första veckorna, gillar"
|
|
jag kan var lite väl snabb med att ge dig en stjärna, men jag tror inte det hjälper att utöka antalet lopp , då kommer ännu fler skithästar anmälla till de loppen , nu när det är rent lotto .
Jag har inget emot söndagslopp , men man bör inte ha ett förstpris på 60tusen , när det är ren lotto vem som kommer med.
Om man ska klona loppet såmånga gånger de 2 första veckorna så bör prissumma halveras
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2013-01-05 12:17:52
 jag kan var lite väl snabb med att ge dig en stjärna, men jag tror inte det hjälper att utöka antalet lopp , då kommer ännu fler skithästar anmälla till de loppen , nu när det är rent lotto .
Jag har inget emot söndagslopp , men man bör inte ha ett förstpris på 60tusen , när det är ren lotto vem som kommer med.
Om man ska klona loppet såmånga gånger de 2 första veckorna så bör prissumma halveras
Answer to: "jag kan var lite väl snabb med att ge dig en stjärna, men jag tro"
|
|
Sharkit
|
Posted: 2013-01-05 12:35:24   , vi kanske kan mötas på halva vägen där, det är ju katastrof
som det är nu, men jag tycker att alfaloppen ger mycket mer
krydda än 30.000-50.000 loppen.
Kanske klona alfaloppen til max 3 lopp (x2) de 2 första veckorna?
Du vet ju själv hur det är med ostartade hästar, kan se bra ut med noll
i vinnarskalle m.m.
Så en ostartad häst är ett lotteri.

Answer to: ";), vi kanske kan mötas på halva vägen där, det ä"
|
Became a member: 2008-09-03
Forum posts: 608
|
Ingen kloning av alfaloppen!
Får man en skitstart på etappen så kommer ens treåringar ligga långt efter för många hästar. Som det är nu med ett alfalopp första helgen så kommer ett fåtal hästar få ett försprång och det går att leva med, men med kloning av alfaloppen skulle det innebära att hela treåringssäsongen skulle vara körd om man misslyckas första helgen. skulle hellre ta bort alfaloppen första två veckorna för att inte få för stor spridning.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2013-01-05 12:44:42 Edited(1): 2013-01-05 12:45:40   , vi kanske kan mötas på halva vägen där, det är ju katastrof
som det är nu, men jag tycker att alfaloppen ger mycket mer
krydda än 30.000-50.000 loppen.
Kanske klona alfaloppen til max 3 lopp (x2) de 2 första veckorna?
Du vet ju själv hur det är med ostartade hästar, kan se bra ut med noll
i vinnarskalle m.m.
Så en ostartad häst är ett lotteri.

Answer to: ";), vi kanske kan mötas på halva vägen där, det ä"
|
|
vi ligger fruktansvärt långt från varandra och det absolut ingen katastrof som det är nu.
Det är problematiskt hur man än gör när det föds så många 3åringar samtidigt och alla vill vara med i de största loppen.
Öka man chansen att komma med i de stora lopp kommer ännu fler försöka komma med i dessa lopp och det blir ännu fler som inte kommer med.
Ett Problem är att skillnaden i prissumman mellan vanliga lopp och alfa-lopp är för stor .
Sen kommer anmällningar till de stora loppen minska när det gått någon veckor när man inser att chansen att komma med och få bra kusk knappt finns när hästen inte har några poäng
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2013-01-05 12:47:46
 Ingen kloning av alfaloppen!
Får man en skitstart på etappen så kommer ens treåringar ligga långt efter för många hästar. Som det är nu med ett alfalopp första helgen så kommer ett fåtal hästar få ett försprång och det går att leva med, men med kloning av alfaloppen skulle det innebära att hela treåringssäsongen skulle vara körd om man misslyckas första helgen. skulle hellre ta bort alfaloppen första två veckorna för att inte få för stor spridning.
Answer to: "Ingen kloning av alfaloppen!
Får man en skitstart på etappen "
|
|
Post removed
|
Posted: 2013-01-05 12:52:54
 vi ligger fruktansvärt långt från varandra och det absolut ingen katastrof som det är nu.
Det är problematiskt hur man än gör när det föds så många 3åringar samtidigt och alla vill vara med i de största loppen.
Öka man chansen att komma med i de stora lopp kommer ännu fler försöka komma med i dessa lopp och det blir ännu fler som inte kommer med.
Ett Problem är att skillnaden i prissumman mellan vanliga lopp och alfa-lopp är för stor .
Sen kommer anmällningar till de stora loppen minska när det gått någon veckor när man inser att chansen att komma med och få bra kusk knappt finns när hästen inte har några poäng
Answer to: "vi ligger fruktansvärt långt från varandra och det absolut"
|
|
simon_81
|
Posted: 2013-01-05 13:03:38
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Helt enig med att det är en tänkvärd idé att skippa Alfa under två veckor. Är ju bättre och mer sportsligt om hästar tas ut utifrån sina startpoäng och ej slumpen. Två veckor ger liten chans att samla poäng. 3-åringsmatchning under etappstart har varit ett problem allt för länge nu  . 50% slump vilka som når Deutschland GP.
Ett förslag, med tanke på kommande etapper när det även blir 4 åringar och äldre som kommer finnas fler hästar i spelet:
Vore nödvändigt om det redan nu infördes typ en extra bana varje vardag som det tävlas på. Som det är nu är det ca 32-34 lopp varje vardag (borträknat alla kloningar), och så har det alltid varit eller??
Skulle vara bra om det tillkom 3-4 nya lopp/dag = 15-20 extra lopp/vecka. Detta skulle även öka chansen att fler propositioner för exempelvis 3-åringar och 4-åringar dyker upp.
|
|
Reply
|
|
8freak
|
Posted: 2013-01-05 18:05:17
|
Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
|
Hade inte det bästa alternativet varit att behålla Alfa loppen, men öka prispengarna i de andra 3-åringsloppen som är i början av varje etapp? Så prispengarna i de vanliga loppen ligger på (grupp 4) 25-35k och i viss mån (grupp 5) 15-25k i prispengar istället för 5-15k? Då skulle Alfa fortfarande vara bäst men du behöver inte starta och vinna i 5-6 andra lopp för att komma upp i samma pengar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2013-01-14 09:02:22
|
Became a member:
Forum posts:
|
Största problemet enligt mej är inte bara för få lopp.
Detta är ju ett rent kuskspel!!!
Spela ingen roll vad du har för häst om kusken är dålig.
jag säljer ut hästar, och kommer om ingen ändring sker, avveckla mitt stall.
Tycker skillnaden mellan kuskarna nästan har blivit större igen som det var förrut.
Detta spelet är helt enkelt inte lika skoj längre, tycker jag.
Att treåringar inte kommer med för det finns för få lopp, stämmer givetvis det med.
jag tycker även utökningen av stallplatser slår tillbaka mot spelet.
Då storstallen som redan har bäst hästar och mest pengar blir ännu bättre..
Hur skoj är det för alla andra?
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2013-01-14 11:10:31
|
|
just att det är lite av ett kuskspel , gör matchningen viktig och det är en del i det som gör spelet kul.
Jag tror inte spelet bli bättre om man gör så att alla får bra kuskar , vädret eller kuskars form aldrig ändras samt fler storlopp och höjda prissummor i loppen .
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|