Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> LOPPMOTORN HAR FÅTT TUPPJUCK!...

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
hogan Posted: 2011-05-12 16:55:54

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Nä nu får fan det vara nog, under hela min tid på Travzonen har små formsvackor kommit o gått och drabbat alla stall, men då snackar vi en vecka max 10 dagar. Nu har spelet visat att det finns svackor på obestämd tid och det får mig att bli mörkrädd.

Det kan ju även drabba mitt stall eller ditt....Just nu har det drabbat Soberano, Larockma, och Jonte Puma...ge er till känna ni som jag ej tog upp nu, men dessa 3 är normalt topp 5 spelare och alltid varit så jag tog dom kändaste för att visa att något är fel, jag känner ingen glädje ens att mitt stall flyter för det går alldeles för lätt nu, och det måste ju andra känna av också då bara dessa 3 har stått för en betydande del av priskakan förut i loppen men vinner ingenting längre. Och detta har pågått sen dag 1 på denna etapp.

Jag hoppas Eriksson läser detta, för min fråga till dig är, har du skruvat på ngt som ett försök att ändra inställningar angående form o dylikt, eller något annat som kan vara boven i dramat för det är inget kul att se dessa eldsjälar lägga av o pensionera sina hästar.

Please Eriksson läs o ge oss ett svar på detta!!!
Reply
Cherry Posted: 2011-05-12 17:30:51 Edited(1): 2011-05-12 17:31:10

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Nog finns det nån dold siffra för stallform, det bara måste vara så. Det känns dessutom som att den siffran är förbaskat viktig, FÖR viktig.

Men rutinerade spelare som dom du nämnde måste ju kunna ta EN dålig etapp utan att börja storstäda. Förstår inte alls vad Soberano sysslar med när han pensionerar två (iofs gamla men ändå ) absoluta topphästar, båda med fina startpoäng. Det kan man inte skylla på Eriksson! Att pensionera Goofy Whirlwind, med dryga 9 millar insprungna som 11-åring, och som vann diamantfinal för fyra starter sen OCH som idag kvalade in till Elite Race final.. det är fanimej nästan en kriminell handling.

larockma är förresten top5 även om hans loppstatistik inte är den vackraste. Soberano top10. Går nog ingen större nöd på dom gubbarna.

Det är ju hårdare konkurrens nuförtiden och det kommer nog inte bli lättare heller. Jag håller med om att vissa saker behöver programmeras om, men tänker liksom inte hålla andan medans jag väntar. Hur länge har folk inte väntat på en ny loppmotor, t.ex?

Svackor på obestämd tid finns förresten irl också. Du menar väl inte att du vill ha samma top10 år ut, år in? Hade nog inte varit så kul.

Tror knappast Eriksson har ändrat på något. Ibland avgör slumpen, som i all sport.
Reply
hogan Posted: 2011-05-12 18:09:41 Answer to: "Nog finns det nån dold siffra för stallform, det bara måst"

På sätt o vis håller jag med dig att man kanske inte behöver pensionera stallen, men du kan väl inte säga att detta är en normal formsvacka för då vet jag inte vart du har varit sista etappen, Simpehot har ju dykt ner i Träskloppen och blir oplacerad mot skit, och sitta så lopp efter lopp i en hel etapp o se alla stallets hästar som förra etappen klädde av de flesta, skulle vilja se dig då sitta o säga normal formsvacka ala IRL.....nej, det är helt klart att ngt har hänt med motorn och jag vet att det varit snack om loppmotorn i alla år, men som den beter sig nu har den inte gjort sen jag började 07/08 iaf.....STOR skillnad nu, och ändå har inte medlemskapet ökat ngt markant, så vad jag ej förstår, när du säger att är att konkurrenten har hårdnat, menar du att dt är några nya namn i toppen då eller??

Sen har jag ej beskyllt Eriksson, jag frågar om ngt har hänt eller om han har skruvat på ngt....STOR SKILLNAD.
Reply
simon_81 Posted: 2011-05-12 18:11:46
1266
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Det är trist att se när storstall tröttnar. Tycker att OM det är så att det finns en variabel för stallform, som påverkar precis som kuskform, så borde den tas bort...
(Däremot gillar jag att det kan finnas dolda värden i potentialen på hästarna, helt rätt att inte bara de blå värdena ska påverka).

Tycker att ett annat problem är att det är väldigt svårt för kulltoppar när de fyller 5 år att ta steget in i storloppen (Och Golden Five finns visserligen, men där är konkurrensen stenhård - nästan för hård i förhållande till prispengar som finns att hämta). Tråkigt när unghäststjärnor som t ex Fighting Satellite tappar formen helt - och det händer lätt eftersom de bara stöter på spelets absoluta toppar (Kolbasz, Don't Worry Butch), och de har redan sprungit på sig så mycket pengar att de bara kan starta i Guld. Samtidigt finns det även en jättestor bredd i topp 20 stallranken nuförtiden. Tycker därför att det borde införas ett par till storlopp varje etapp bara för hästar 4-6 år, så att dessa hästar får bättre chans att upprätthålla sina startpoäng under en etapps gång. Och får på så sätt bättre chans att hämta in det försprång äldre hästar har fått genom mer träning (För är ju inte rimligt irl att hästar bara blir snabbare och snabbare, och starkare, för varje säsong. Alternativet vore att de blå värdena börjar minska efter en viss ålder, men känns svårt att införa en sån sak nu.)

Och även om man kan förstå att talamodet att matcha hästar tar slut, var det lite synd att se Goofy Whirlwind pensionerad, gillade denna i spelet och som Cherry säger var ju ännu dominant i Diamantklassen.. I sammanhanget bör väl också en eloge ut till t ex stall Medeltid eller Lauvin som är båda f.d. stallchampion, men varit utanför topp 5 (fallit offer för stallformens onda cirkel?), men ändå är på väg att kämpa sig tillbaks.
Reply
Cherry Posted: 2011-05-12 19:28:42

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Ja, Simpehots totala talangtapp är oförståeligt. Dock är det knappast det enda i sitt slag. Kolla in gamla Kundun Östervang. Vann ju det mesta i början av sin karriär, men har inte gjort nåt annat än att beta hö i 3-4 etapper på raken. Ett annat exempel är min egen Doc the Hooligan. Tog mängder av skalper tidigt och gick sen flera etapper utan att göra nåt väsen av sig alls. Det var alltid femma, sexa, galopp på upploppet, sist.. osv.. och visst Hogan, jag blev less också, men fan jag gick inte och pensionerade honom för det. Och då är han ändå inte ens jämförbar med en häst som Goofy, som är sexa(!) på alla tiders topplista.

Jag vet ju inget om Soberano mer än att jag tycker han skriver bra inlägg ofta, och bra artiklar. Men han verkar också vara överdrivet negativ i sina loppkommentarer ganska ofta. Detta kan inte jag vara ensam om att ha märkt. Att vara så hetlevrad att han pensionerar två av sina bästa pga.. ja, vad? är bara riktigt osmart. Visst, hade ingen av hästarna vunnit på 3 etapper och de staplar in sist i mål gång på gång, då kan man fatta. Men så var det ju inte. De hade 300 och 500 startpoäng.
Reply
Posted: 2011-05-12 19:43:38 Answer to: "Nä nu får fan det vara nog, under hela min tid på ["

Became a member: 
Forum posts:
jag håller med sjuka talangtapp på en del, min climbing platinum pensionerade jag alldeles precis har sprungit in över 5 miljoner men har under sista halvåret inte kunna slå skithästar. Rätt konstigt..
Reply
hogan Posted: 2011-05-12 19:53:51

Jag håller med fullständigt....verkligen, men t.ex Lauvin och dom hade en generationsväxling också i stallet med mkt hästar över 10 år och flera 11-12 år och de ska ju enligt grundregeln tappa i kraft efter 10 precis som tränarna gör när de är 50 år, sådär tyckte jag det mer var återväxten som saknades men jag håller verkligen med dig att många kämpar berömvärt efter varit The Champ, men där rasslar det in ngn seger då o då efteråt också.....jag reagerade bara för jag följer stallen i toppen och även har rätt täta kontakter med vissa....när då ingen....inte en minsta seger trillar in då ruttnar vem som helst.
Jag vill absolut inte låta gnällig men jag tycker det är så jäkla märkligt hur vissa stall förändras över en natt, kan förstå vid ny etapp eller så men det började ju som vanligt denna etapp sen har man sett samma hästar totalt sluta prestera och då är många inte ens 10 år.

Men en sak som du Simon_81 säger ger jag dig en klapp på axeln för, där har du så jävla rätt och det är att fler storlopp måste till när bredden i toppen hårdnat, för jag tycker också det är tråkigt när 5 åringarna får skitsvårt helt plötsligt att ta klivet upp, och Golden 5 räcker inte på långa vägar, och 6 åringarna då om de tappar poäng så de hamnar runt 100p då får de gå ut o möta 8 åringarna på söndagarna och det är ju hästar med oftast mer rutin....tänk er då stona som hamnar där....de har bara ett val, ta steget in i Stoeliten eller pensioneras som avelsmärr.

Så alla år som vi snackat om loppmotorn kan ju vara så som du säger, det krävs helt enkelt mer fina lopp för 5-6 åringarna i första hand.....och jag tycker också om den dolda potentialen, inget snack om det men jag tycker det är jäkligt tråkigt när vissa kollegor hamnar i nån slumpartad svacka som varar i evigheter, för det finns variabel stallform, det måste väl alla känts vid fast mer normala.

Sen har jag ingenting emot att debatten dras upp vart efter....jag önskar alltid förbättringar och förnyelser vart efter allt blir modernare eller att toppen hårdnar, så behövs det nya ideer, man behöver inte vara okänslig o säga att man får skylla sig själv eller ngt sådant, för detta tror jag inte iaf de 3 jag drog upp har medverkat till, dom är erkända bra spelare, matchar hästarna perfekt, köper in nytt vart efter.
Reply
hogan Posted: 2011-05-12 20:11:04

Och jag vet att det finns flera namn på märkliga Stopp i maskineriet hästar, som vunnit skitmycket och bevisat massor, det fullkomligt dröser av dom....där håller jag med, det jag tycker är märkligt är inte en eller två enskilda hästar, som jag sa dom dröser det av.....jag brukar sälja dom.
Nej det jag tycker är det knäppa o märkliga är hela stallet tvärstannar....om vi tar ett annat exempel, när såg man en Larockma häst vinna??....Har ej sett ngn på 3-4 ??...jo Westfalen för 2-3 veckor sedan....förut varje dag.
Reply
simon_81 Posted: 2011-05-12 20:24:43
1266
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Menar inte att man är besviken på någon, lider verkligen med de stall (storstall, småstall) där alla hästar oförklarligt slutar vinna (särskilt Soberano, som ju varit spelets stora talangskola). Bara Eriksson är den som vet hur loppmotor fungerar, så hoppas verkligen han kan ta tag i att reglera, ta bort om det finns någon dold pendel i stallform.
Reply
Soberano Posted: 2011-05-13 00:15:00

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Först och främst.

Jag söker inte medlidande och har inte tagit ett kanske inte alltför genomtänkt beslut för att folk ska tycka synd om mig. Mitt stall (enstaka hästar) går såklart bra i de flestas ögon och jag kan förstå om folk tycker att jag är en Idiot som klagar men nu är det så iaf.

Den främsta anledningen till att jag pensionerade dessa 2 var att jag vill ha dom kvar i stallet men vill byta ut stallet. Väl medveten om att jag gjort mig av med de enda 2 som egentligen drar in pengar till stallet. Jag ångrar väl lite redan att jag pensionerat Goofy men samtidigt så hade hon 1.5 etapp kvar att tävla och eftersom jag nu beslutat att strunta i etappresultaten en tid framöver så får det vara skit samma.

Jag är verkligen ett fan av att det skräller och har många gånger försvarat att den biten finns i spelet för att undvika att det blir för förutsägbart MEN vissa saker borde vara förutsägbara. om jag tar ut SIMPEHOT i ett lopp på Hoting med 40000 i förstapris där han möter hästar med max 500000 insprunget så borde jag kunna räkna med seger trots skor och trots en kusk med 6 i form men som det är nu så har han gått från att spöa världseliten som femåring till att inte ens ta pengar i söndagsloppen TROTS att han sedan dess tränat väldigt starkt och har en rutin som borde räcka till en bit. De blå värdena skall givetvis inte ha all betydelse MEN om jag tränar upp hästen borde iaf bli bättre och inte sämre? Om det inte lönar sig att träna varför spelar man då? Om värdena har så liten betydelse så ta bort dom då. Gör allting osynligt och bedöm endast hästar på dess prestationer.

Snacket om att det är tufft att komma från en stark säsong som fyraåring och möta eliten är skitsnack eftersom det inte har någon betydelse om jag tränar på för att hästen ska palla för han blir ju bara sämre med tiden ändå, oavsett hur jag tränar. Om han "räcker till" eller inte har inte något med åldern att göra utan det hänger på andra saker som jag inte vet vad det är.

Jag har inte något emot att hästar går in i väggen, tappar form, har en svacka eller vad fan det nu kan tänkas heta men jag vill veta hur man kommer ur det! Om hästen är knäckt psykiskt så sätt ett värde på det istället för spurtförmågan som ändå verkar helt meningslös. Psykisk form som påverkas av för tuffa,täta starter och som måste bättras på genom snälla lopp, lättare träning eller nåt annat. Jag vill kunna lita till min egen förmåga och inte bara slumpen. Om hästen går dåligt och tappar över upploppet i varenda lopp, ja då tränar jag spurt och så ser jag en förbättring efter ett tag men så fungerar det ju inte och det är det jag lessnat på. Jag kommer att hänga kvar och fortsätta spela då jag är uttråkad på jobbet alltför ofta och då kan jag lika gärna sitta och skriva här men nu är det förändring i stallet som gäller.
Reply
kent2010 Posted: 2011-05-13 07:01:19 Answer to: "Jag håller med fullständigt....verkligen, men t.ex Lauvin och do"

Became a member: 2010-07-21
Forum posts: 238
håller med hogan mera lopp för 5-6åringar
Reply
Mikihisa Posted: 2011-05-13 22:46:59
684
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
Håller helt klart med er.
Mitt stall har underpresterat ordenligt denna etapp. De som normalt sett drar in pengar har väl tjänat ett par tusenlappar, trots samma klass på matchningen.
Senast idag hade jag 2 hästar som tävlade på underlag de trivs på. Den ena hade en kusk med 8 i form och den andra en med 9. Båda kommer in i mål LÅNGT efter täten. Detta är som sagt inte första gången det händer. Av senaste 20 starterna med 8-9 formig kusk och 7+ på just det underlaget så har iaf 15 av dem blivit utan pengar. Klart man börjar bli lite less...
Skrällar är bra, men 75%+ skrällar är överdrivet
Reply
kent2010 Posted: 2011-05-14 07:48:29

Became a member: 2010-07-21
Forum posts: 238
de måste vara nått fel i spelet om man har 9i form med kusken så måste väl hästen vara 1eller 2-3 men men hoppas man hittar felet
Reply
Posted: 2011-05-14 13:07:36

Became a member: 
Forum posts:
Tycker att det var mycket gnäll.
Så här ser det nog ut för merparten av stallen i princip hela tiden. Jag har haft flera etapper där stallet i princip inte sprungit in en endaste krona under 3-6 veckor.
Omotiverade galopper osv...
Larvigt att börja skrika efter att det måste vara något fel så fort det börjar gå emot lite grann.

Min Fawltys Sniper som gick väldigt bra som 3 o 4 åring, stannade helt upp i prestatiion under 5 o 6 års säsongerna för att nu som 7-åring kommit tilbaka lite grann och nu är klar för final i Silverdivisionen efter seger i förra försöket.
Man måste ha lite motgångar för att kunna glädjas åt framgångarna.

Det är väl också lite utav en utmaning att försöka ta en häst tillbaka till "toppen"
Reply
lauvin Posted: 2011-05-14 15:04:17 Answer to: "Nä nu får fan det vara nog, under hela min tid på ["
547
Stall Lauvin
Hagmyren

Became a member: 2007-12-01
Forum posts: 253
Det är ingen skillnad nu mot för tidigare, det enda som skiljer är konkurrensen. Det är många fler bra hästar med i loppen och därmed mycket tuffare att vinna. Stallform kommer och går.

Såklart har väl jag blivit lack också, speciellt på unghästarna men det är bara att kämpa på så kommer framgångarna så småningom.
Reply
larockma Posted: 2011-05-25 19:35:25 Edited(2): 2011-05-25 20:14:30

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Finland Alla. Max 1 000 000 kr.
45 000 kr 2140a 2011-05-25 19:20 Lahti Banförhållanden just nu: Något tung bana
Resultat

1, Sverige Just A Game Aluminium Antti Teivainen 1,12.5a 45 000 kr
2, USA Shade The Price Barfota Mauri Jaara 1,12.5a 22 500 kr
3, Sverige Jaguar Larockma Aluminium Ari Hartikainen 1,12.6a 11 250 kr

Skall man skratta eller gråta åt detta?

Läs gärna vad min kuse, Jaguar, hade för sig på upploppet.....om nu inte galopperna gäller, så varför skrivs då det detta i lopptexten.....
Reply
B_Good Posted: 2011-05-25 20:10:23 Answer to: "55987 Skall man skratte eller gråta å"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Väljer att skratta.. Men så äger jag Just a Game oxå
Reply
Posted: 2011-05-25 20:33:44

Became a member: 
Forum posts:
skratta väljer jag
Reply
JontePuma Posted: 2011-05-25 20:54:09 Answer to: "55987 Skall man skratta eller gråta å"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
ibland kan det bli tajt med positionerna i dom här 15 hästa, jag menar 3 hästars loppen
Reply
Mikihisa Posted: 2011-05-25 20:55:30
684
Stall Zilly Baskerball HB
Östersund

Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
Domarnämnden valde att fria dessa 3 galopper. Kanske dags att byta ut dem?
Reply
[ 1 ]   2