Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Dolda eller öppna värden?
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2007-09-24 21:43:25

Became a member: 
Forum posts:
Jag vill mest belysa varför man ska ha dolda värden istället för öppna. Ni som efter detta inte håller med mig får gärna lämna era synpunkter varför öppna värden skulle vara bättre. Jag ser inga fördelar alls med det - om man inte råkar vara en ointresserad "spelare" alternativt för korkad för att kunna dra slutsatser av olika fakta.

Men bemärk att jag vill att man ska kunna välja att få se ett par öppna värden på varje häst för att få någon mer information förutom den man själv "skapar".

En häst som i dag har öppna värden visar ju direkt om den är bättre eller sämre än en annan häst - om vi förutsätter att den har samma kusk och skor etc. Vari ligger spänningen här? Jämför med verkligheten där en häst inte har några värden vi kan se. Vi får se hur den startat tidigare och höra hur den tränat och liknande. En tränare får ju som sagt uppskatta hur bra hans häst är utifrån vad den presterar. Varför kan inte vi göra det här också?

Självklart behöver vi mer information om hur hästen har presterat i träning och tävling för att kunna jämföra - åtminstone våra egna hästar. Förslag till detta kan ju vara att ha lite olika sorters träning för hästen där vi får uppgifter om hur snabbt den kördes över en viss distans samt hur hästen tagit träningen.

Vi blir direkt av med köp, slit och släng eller än värre köp och släng om vi som sagt inför dolda värden. Vi slipper då trixa med att en häst måste starta x antal gånger innan den får pensioneras. När vi ska sälja en häst eller köpa en får vi helt enkelt gå efter hur den har presterat tidigare och inte bara titta på några siffror som direkt säger vilken häst som är bäst!

Vi blir alltså mer aktiva i spelet samtidigt som spänningen och närvaron ökar. Jag ser enbart fördelar med dolda värden - och jag lyssnar mer än gärna på er som har motsatt åsikt i frågan.

Men jag drömmer väl mest om dom perfekta spelen.

Vissa är ämnade för att programmera, andra för att ha idéerna till ett komplett spel! Vi kan ju inte vara bäst på allt
Reply
Posted: 2007-09-24 22:06:08 Edited(1): 2007-09-24 22:12:13

Became a member: 
Forum posts:
Det enda som är öppet nu är medelvärdet. Och det är ju bevisat att alla som har höga värden inte är så bra på banan.

Om vi inte har en siffra så, som du skriver, kommer vi få info från annat håll.

För avel så vill du väl veta vad hingsten har för värde för att kompensera upp ditt stos negativa värden eller öka dom bra? (så är det inte nu)

Som jag ser det så får hästarna en helt annan identitet med ett värde, annars så är det bara en massa namn. Det är ju lite kul att gå in till andra stall och kolla på deras hästars medelväde.

En sak dock. Värdena är ju ganska intetsägande, hade ett sto med 5 eller 6 i spurt. Hon tappade alltid sista 1000. Jag har några kompisar som har häst med 5-6 i startsnabbhet, som aldrig tar spets. ????????Hur kommer det sig.
Själv har jag en häst som har en etta i startsnabbhet, han tar ofta tät. Inte något att klaga på men jag skulle vilja ha en förklaring.
Reply
Posted: 2007-09-24 22:15:59

Became a member: 
Forum posts:
Jag menar ju att programmeringen eller rättare sagt, att det som sägs utåt inte stämmer med uppfattningen om hur det borde vara! Själv frågar jag mig om värdena egentligen har någon betydelse. Sen tror jag fortfarande att kuskens form betyder mer än vad programmerarna tror, men det är en annan femma.

Dolda värden ska det vara för alla, både ägaren och besökarna.

Men nu ville jag ju att ni skulle komma med bra argument varför öppna värden är bra. Jag kunde inte se ett enda som skulle få spelet att vara bättre i det du nämnde.

Kul saker är väl rätt irrelevant? Själv skulel jag tycka det var kul om mina hästar hade sex ben eller så....

Sen säger du ju mot dig själv hela tiden. Öppna värden betyder ju inget på banan... vad sjutton ska dom då vara kvar för är min fråga!

Avel? Där vill man ha två hästar som presterar bra på banan och inte två nyfödda treåringar som aldrig tävlat men som föddes med bra värden. Orealistiskt och spelförstörande.

Dom enda värdena som ska vara öppna för alla är hur mycket hästen väger samt hur hög manke den har och sådana saker.

Som jag sa vill jag ju att man ska kunna öppna ett fåtal värden - så kan hästen få sin identitet. T ex kan man ha startsnabbhet och spurt öppna så vet man om det är en stjärna där, eller får man träna.

Övriga värden såsom travsäkerhet, styrka, psyke, spänst och allt vad man nu kan tänkas ha bör vara dolda - såvida man inte hellre vill se dessa värdena, och dessa "öppna" värdena ska ju vara öppna för alla enligt min mening.

Ibland förstår jag mig inte på folkmassan. Men som tur är så är ju inte majoriteten = kvalité även om det inte kan uteslutas!
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-09-24 23:07:18

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Jag tycker det är bra som det är nu. Det är bra att kunna se och jämföra medelvärden på hästar i andra stall. Det är skitkul att ha koll på värdena på sina egna hästar och se hur dom utvecklas av träningen. Möjligtvis kunda man få dölja 2 valfria värden eller något på auktionen.
Sen är en dålig häst en dålig häst vare sig man ser värdena eller inte, såna hästar kommer att bli utbytta hur du än gör.
Reply
Posted: 2007-09-24 23:22:07

Became a member: 
Forum posts:
Och där var det ytterligare en som hade argument för varför det är så bra att man kan se värdena!


Det är bra att kunna se och jämföra medelvärden på hästar i andra stall.


Kanske du kan förklara varför något är bra nästa gång? Era åsikter vet jag redan - men ni saknar argument! Ungefär som ett gäng sköldpaddor som är på väg över en motorväg!

Reply
Buck_Fush Posted: 2007-09-24 23:58:24 Edited(1): 2007-09-24 23:59:10 Answer to: "Och där var det ytterligare en som hade argument för varför det är så "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Ok, att kunna se och jämföra egna och andras hästar tillför en dimension till spelet, köper du det då? Eller ska man behöva surra till allting som du gör hela tiden?
Reply
ddmannen Posted: 2007-09-25 00:02:21 Edited(1): 2007-09-25 00:05:06

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
snälla atix , din inlägg bli jobbiga att läsa just för att du argumenterar så mycket och försöker förklara alltmöjligt. Försök skriva så kort du bara kan , bryr dig inte om att det kanske inte bli exakt det vill säga. och låt bli sånna onödiga kommentarer som du slutade förra meddelandet med .



Reply
Posted: 2007-09-25 00:57:52 Answer to: "Jag menar ju att programmeringen eller rättare sagt, att det som sägs utÃ"

Became a member: 
Forum posts:
Ursäkta mig Atix.
Det var det dummaste jag har läst. Jag påstår inte att du är dum, men du ger ett intryck av det.

Detta är ett öppet forum. Du skrev att DU ville att vi skulle skriva bra argument. Mitt argument är bra men det kanske inte du tycker. Acceptera det.

Kul är inte relevant skriver du. Varför spelar vi då? För att det är ett tråkigt spel? Det är ju fan det som är relevant att spelet skall vara kul.

Säger jag imot mig själv? Å fan! Jag skrev att medelvärdena inte säger att en häst är bra eller dåligt. Men jag vill ha det ändå. Anledningen är helt enkelt ett sätt att identifiera hästarna mot varandra. Det är KUL att jämföra.

Och så tillsist det där med avel. En stjärna på banan är ingen avelsgaranti, kolla i verkligheten Zoogin, Copiad, Callit, Ina Scot, Queen L, mm. Inga storförärvare precis.

Värdena är en måttstock men inget facit. Facit ser du i resultatraden. Precis så som det är nu. Jag tycker det är mer intressant som det är nu.
Reply
B_Good Posted: 2007-09-25 01:29:49 Edited(1): 2007-09-25 01:30:58

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Iochmed att jag inte vet hur detta spel är programmerat så blir det svårt att argumentera om hur saker o ting fungerar/bör fungera, men mina orsaker till att tycka att "öppna värden" är bra är framförallt känslomässiga.

*Värdena ger (i mitt tycke) en personlighet till dessa interaktiva djur. Jag har i mitt stall har en grymt stark häst (o anledningen till att jag tror det är att det står ett relativt högt värde på styrka)
Hade inte värdena funnits hade jag haft en häst som gör bra ifrån sig på 2640.. Resultaten kan tala för sig själv o sak samma kan man tycka men för mig förstärks detta med ett värde..

*Det andra är det Jockeoutcast är inne på, avel. Jag vill inte bara avla på en pålle för att han gjort det bra i lopp, jag vill se lite värden..

*Jag har teorier om avel, om vilka värden som är viktigast i lopp o annat (o då menar jag inte det som står i reglerna utan egna små hjärndöda funderingar) o tycker de ttillför bra spelkänsla o skoj.

Så ATIX jag förstår dina argument o hur du tänker men håller inte riktigt med, även om jag kan tycka att Tungbanavädet o Vinterbanavärdet mycket väl kan få va dolda om det skulle göra nån lyckligare... O om nu underlag, optimal balans, halshästar, dagsform, övernattning, brunst temprament, psyke o annat är inlagt i motorn o dolt för oss spelare så okej..
Reply
Eriksson Posted: 2007-09-25 02:20:49 Answer to: "Iochmed att jag inte vet hur detta spel är programmerat så blir det svår"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Kul att ni tog upp det här ämnet. Håller med bägge parter i den här diskussionen faktiskt.

Tycker själv att det kan vara ganska kul att se vad hästen har för värden direkt när man skaffar den men samtidigt kanske det skulle kunna vara spännande att se det först när den ställer upp i sitt första lopp. Om man nu skulle dölja värdena skulle man nog precis som atix säger få lägga till mkt mer information om hur bra hästen presterade på träningen osv för att man ska få nån hum om hur bra den är.

Jag kommer att fundera vidare över det här intressanta ämnet så får vi se vad som händer i framtiden.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-09-25 08:56:50

Became a member: 
Forum posts:
Jag kan bara se två vägar när det gäller den här frågan faktiskt.

Den ena vägen är en stor flygraka, och den andra är en grusväg uppe i bergen.

På den ena vägen behöver man inte tänka sålänge man kan hålla ratten stilla samt trycka på gaspedalen. På grusvägen krävs det skicklighet för att kunna manövrera bilen i högre hastigheter.

Det ena är väldigt enkelt och det andra är väldigt svårt.

Själv vill jag inte ha ett alltför komplicerat spel men jag vill ändå kunna få tänka själv åtminstone. Som det är nu står det ju rakt upp och ner vad hästen är bra på, varför då matcha hästen i lopp den inte är bra på? Varför ska vi träna en häst bara för att värdet är lågt? Kan vi inte själva få dra slutsatser från loppen att hästen inte är startsnabb t ex.

Som det är nu kunde vi lika bra automatiserat allting så man enbart kunde logga in och se hur det går för hästen, eftersom det enbart finns en väg att röra och den är väldigt enkelt att förstå sig på, pga öppna värden.


Summerar man många viktiga frågor som kommit upp i forumet ser man en tydlig tendens i att kollektivet vill ha ett spel som -> dessvärre tappar spelkänsla. Tyvärr ser man inte längre än sin egen näsa och däri ligger faran.

Innan ville väldigt många att träningen skulle ge mycket mer så att hästarna förbättrades mer ofta. Detta leder enbart till att alla får mycket bra hästar snabbt, och motsatsen är att hästarna håller ungefär samma nivå spelet igenom. Det enda man lurar är sig själv för att ens egen häst blir bättre och bättre.

Nu påstår kollektivet att vi ska ha kvar öppna värden för att det blir roligare! Och just roligare använder ni som ett argument. Jag vill också att spelet ska bli roligare men jag vill ha dolda värden. Men jag argumenterar åtminstone för min sak. Vilka anledningar det finns! Självklart behöver inte alla hålla med mig, men tänk igenom det hela en gång åtminstone. Gärna 100 om ni frågar mig så kommer ni inse att det blir klart _roligare_ ifall vi inför dolda värden. Som sagt tycker jag vi ska kunna få se ett fåtal värden, så kan vi identifiera hästen ändå till viss del på det sättet ni vill.

Det enklaste hade ju varit att bara ha ett enda värde, där högsta värdet alltid vann eftersom alla kuskar hade samma värden.

En sista fråga är hur ni identifierar hästar irl? Är det enbart genom namnen eller kan ni se en startsnabb Citation framför er eller en stark Going Kronos som kan tugga utvändigt ledaren hela loppet? Eller sitter ni med speciella böcker framför er som jag saknar? Där Citation har 8 i startsnabbhet? Ursäkta i så fall att jag pratar om dolda värden.

Basfakta vill vi ha såsom mankhöjd och bild på hästen så vi vet vilken färg den har. Men egenskaper hos hästen bör vara dolda om spelkvalitén ska höjas. Sen får man hoppas att spelarna kommer att älska det förr eller senare, men våga gå nya vägar!

Jag tror även man kan se en skillnad i åsikt när det gäller åldern, där äldre spelare helst ser dolda värden och yngre helst ser öppna värden.

Reply
Buck_Fush Posted: 2007-09-25 12:26:07 Answer to: "Jag kan bara se två vägar när det gäller den här frågan faktiskt. "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Tänker bara säga att det hade varit otänkbart med "dolda värden" på andra onlinespel jag spelar eller spelat som: Hattrick,LiveHockey och Sulky.
Hästar och människor får en identitet och värderas tack vare sina värden på olika förmågor.
Vi skulle kanske få rösta om det här precis som vi gjorde om fler boxar eller inte?
Reply
Posted: 2007-09-25 13:19:11

Became a member: 
Forum posts:
Som jag redan sagt så betyder inte majoritet att det är kvalité. Snarare tvärtom även om inget går att besvisa här.

Du skriver att det hade varit otänkbart i andra spel. Ja, det kan vara jobbigt att hålla reda på 11 spelare plus alla reserver i ett fotbollsspel om man inte såg värden där. Så där håller jag med dig, men varför ska vi jämföra med ett fotbollsspel eller ett uruselt sulky?

Här får du ju en tid på hästen efter loppet redan i dag. Du kan se deltider i loppet. Med mitt förslag skulle mer information angående träning och liknande saker läggas till så att vi ändå kan bilda oss en egen uppfattning.

Här skulle det fungera hur bra som helst med dolda värden. Ponera att vi redan i dag har 10 dolda värden. Varför skriker ingen att dessa också ska visas? Kanske för att vi kan bilda oss en egen uppfatting om hästen. Jag har t ex ett monster som har klart lägre värde än många andra "stjärnor" i spelet. Men helst vill jag inte se några värden och stora fördelar är följande!

Vi slipper alla pensioneringar så fort en häst föds, och vi slipper införa tråkiga begränsningar som att den måste starta x antal gånger. Ingen vill starta en skithäst nämligen. Alltså anmäls hästar i lopp enbart för att dom ska få sina starter för att sen kunna slängas på sophögen.

Vi kommer att identifiera hästarna som "individer" då vi måste följa dom mer noga utan att för den skullen gå till överdrift.

Känslan av att hitta vilken distans som passar bäst till hästen, om den går bättre på tung bana eller inte. Ska den sen gå med mössa eller inte? Vi blir inte bara en rörelse som ser en stark häst och anmäler på lång distans. Vi får inte all fakta utan måste söka lite själv. OCH ÅTERIGEN vill jag att vi ska kunna trycka fram 1-3 värden på hästen. Då menar jag att vi har minst 10 olika värden på hästen t ex.

Jag har inte sett ett enda bra argument om varför vi ska ha öppna värden, utan allt ni säger att det blir roligare (grovt generaliserat).

Vad tillför öppna värden som inte går att ha med dolda? Lathet och mindre spelengagemang är det enda jag kan komma på, om det blir roligare? Inte för mig!
Reply
B_Good Posted: 2007-09-25 15:35:39 Edited(5): 2007-09-25 15:44:52

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896

En sista fråga är hur ni identifierar hästar irl? Är det enbart genom namnen eller kan ni se en startsnabb Citation framför er eller en stark Going Kronos som kan tugga utvändigt ledaren hela loppet? Eller sitter ni med speciella böcker framför er som jag saknar? Där Citation har 8 i startsnabbhet? Ursäkta i så fall att jag pratar om dolda värden.



http://www.travzonen.se/travkollen/index.php

(får inte länken att funka men kolla in gröna fliken till höger "travkollen" där kan man lätt se att Citation har 8 i alla värden..

Sorry men jag var tvungen..
Reply
ddmannen Posted: 2007-09-25 16:58:47 Edited(1): 2007-09-25 16:59:24

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
jag kan tänka mig värderna och medelvärdet endast ska vara öppna för ägaren , sen kan tänka mig att man lägger till någon dold egenskap .

Sen skulle den som säljer hästen på auktion kunna välja att visa de öppna värderna.

Annars skulle jag kunna tänka mig dolda värden på kuskarna egenskaper rakt igenom men inte på hästarna.
Reply
Posted: 2007-09-25 18:16:04

Became a member: 
Forum posts:
Men vakna upp nu snälla nån??

För det första kom med argument som styrker er åsikt i det hela.

För det andra undrar jag varför kuskarna ska vara med dolda värden? Där kan man ju inte skapa sig någon egen information nämligen och där behövs värdena mer än något. För vi får ju ingen info om hur kuskarna agerar och därför måste vi veta detta på värdena.

Men hästarna kan vi själva bilda oss en uppfattning om, därav behövs inga värden där och jag tycker jag nämnt några fantastiska fördelar med det!

Dags att vakna och tänka till.

Det minsta man kan begära är ju varför ni tycker på det ena eller andra sättet!
Reply
ddmannen Posted: 2007-09-25 19:27:44

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Ingen väljer kusken med dålig värden och det blr krig om kuskarna med bra värden. Möjligen kanske det är mer fel på anmällningssystem med kuskarna.

Sen har jag inte redigt förstått om du vill dölja värderna som syns idag eller att det är andra dolda värden som inte ska synas.

Reply
Posted: 2007-09-25 20:17:04

Became a member: 
Forum posts:
Alla värden ska döljas, men jag tycker även att man ska kunna välja att få se t ex två värden på sin häst som då blir öppna för alla.

I ett tarvspel finns nämligen förutsättningar för att kunna bedöma en häst efter hur den tävlar. I andra managerspel är det klart mycket svårare, t ex fotboll. En mittfältare där, hur bedömer man honom? Hur mycket han sprungit under en match, antal pass som varit klart avgörande eller vad? Där är det ett måste (överdrivet) att se snabbhet, skottstyrka och liknande då man inte på samma sätt kan bilda sig den uppfattningen.

Här för du däremot tider i loppet hela tiden ju. Det är en klar fördel. Sen tycker jag ju som sagt att man ska kunna få mer information om hästen i sig. I tidigare förslag har jag ju velat att ens tränare och skötare ska kunna uttala sig om hästarna, hur dom agerar på en viss typ av träning.

Här tycker jag bedömningar såsom talang, stjärna och vad nu spelledningen tänkt sig kan komma in och hjälpa till hur bra hästen är. Men värden blir så enkelriktat. Ingen behöver tänka själv och sånt stör jag mig på
Reply
ddmannen Posted: 2007-09-25 20:41:29

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
Det nödvändigt att det finns värden som syns för att man ska kunna få någon som helst uppfattning innan man har startat hästen. Man vill ju inte starta hästen enbart för att få veta var den står.



Reply
Posted: 2007-09-25 21:40:49 Edited(1): 2007-09-25 21:41:20

Became a member: 
Forum posts:
Därför får man ju information från skötarna och tränaren vad dom tror om hästen när man tränar den.

See how easy life can be!
Reply
[ 1 ]   2