1
2
3
[ 4
]
|
hogan
|
Posted: 2010-06-01 02:12:26  Jag jämför enbart med hur han var förra året. Hade han varit lika bra nu hade han vunnit, eller åtminstone inte stannat sista biten. I Åby Stora Pris avslutade han sista 500 på 1.07 och gick från sista plats till överlägsen seger. Commander Crowe varvade då på 12.4.
Dagens insats i sig var givetvis inte dålig, men eftersom han kan vara mycket bättre vill jag inte ge honom godkänt. Det är den världen jag lever i, är jag så hemskt fel ute?
Answer to: "Jag jämför enbart med hur han var förra året. Hade han"
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Ja när Iceland gick 8,5 sista 500m så är det inte många hästar i världen som plockar in några metrar....då skulle alltså från den positionen han satt i dragen bakåt av den usla fransmannen behövt gå ca 6.5 i 500m för att komma förbi Iceland......så för mig får han solklart gdk men jag är med på att han inte är lika bra i år som förra året men däremot bra....inte många som slår honom på 1640a med lika förutsättningar.
Han är däremot sårbarare än Iceland och flera kommande hästar som Nu Pagadi m.fl, han behöver sitt lopp medans sån som Nu Pagadi kan göra det från dödens och göra loppen själv.
Men summa sumarum var det ett ihåligt Elitlopp som inte ens får plats på min topp 25 lista.
Enda schyssta var att Tarzan med sitt lilla matrial åker till USA och vinner med Scarlets i Hambot och mäter efteråt så han får en avkomma som sen går och vinner elitloppet som inte pappan fixade, mycket tack vare en viss Victory Tilly men då komma med en kopia i Iceland, det är stort, det är enastående. Det var häftigt tycker jag. Iceland hade säkert kunnat bättre tider om det behövts men vem varvar inte på 12 om det går....jo Erik, Björn....allihop gör likadant om de får chansen.
Så han har inget att skämmas över....hade säkert vunnit om han gått 10.5 första 1000 också idag.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-06-01 09:12:06  1-1 i inbördes mot Iceland då.
Vi får väl se hur året slutar.
Vore kul om Tarzan matade Iceland lite så man slapp se hans revben..
Du bara sisådär, drar som slutsats att Ilaria Jet inte klarade två heat, du tror inte det kan finnas någon annan orsak?
Hur det hade gått för Triton är väl tämligen ointressant... om Nu Pagadi gått barfota hade han vunnit?
Ungefär lika vettigt som att spekulera i Tritons eventuella prestation felfri.
Kanske hade Oyonnax hackat upp alla om han inte galopperat.
Du kanske vill dra upp 50000 till "om"?
Answer to: "1-1 i inbördes mot Iceland då.
Vi får väl se hur &ar"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hade Triton inte felat vore det nog Åke som stod överst å pallen
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-06-01 09:30:13   Nej, detta var det sämsta Elitloppet på längre. Elitloppet 2008 vann Exploit Caf på 1.09.8 via tredjespår i 700m med punktering. Sist i mål av dom åtta då var Plantagenet på 1.10.4. Iceland gick idag 1.10.5
Citerar mig själv igen....
och med det summerar jag Elitloppet 
Sämsta i modern tid.
Nu ska jag duscha o sova.
Answer to: "Nej, detta var det sämsta Elitloppet på längre. Elit"
|
Became a member:
Forum posts:
|
nja sämsta o sämsta de året gum ball vann var i klass med detta. men jag håller med under det 30 år jag har varit med är denna final inget som fastnar på näthinnan direkt..
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-06-01 10:37:16  Kan börja med att detta är det sämsta Elitloppet jag sett någonsin.
Luften gick ur totalt..
Lucky Jim (och kusken) var precis lika värdelös som jag sa.. så nu kan väl alla som var med o jaga upp denna skithästen till 2.10 idag bikta sig. Ni var fler än vi som dissade Iceland.
Så visst, Iceland imponerade på mig, trodde inte ens han kunde gå en 10 tid. Men herregud vad tråkigt detta var. Ångrar att jag ens åkte till Valla.
Iceland vinner Elitloppet på samma tid som en montéhäst (lopp 2) .. Inside Broline gick 1.11.1 och vann lätt utan drivning i lopp 3.. jag vet inte, men jag hade hoppats fått sett något mer än ett guldlopp idag.
Nu Pagadi var värdelös.
Ilaria Jet var värdelös
QDC var värdelös.
Örjan var värdelös.
Beanie MM var värdelös.
Torvald var inte godkänd.
Lövgren körde bort sin häst i finalen.
Nej, detta var det sämsta Elitloppet på längre.
Elitloppet 2008 vann Exploit Caf på 1.09.8 via tredjespår i 700m med punktering.
Sist i mål av dom åtta då var Plantagenet på 1.10.4.
Iceland gick idag 1.10.5.
Eliten utvecklas?
Vill inte spotta på Iceland men hela cirkusen kring de här 16 i år var värdelös.
Iceland var bra, mkt bättre än jag trodde.. men kanske var det de andra som var mycket sämre än vad jag trodde snarare än att Iceland var bra..
Kanske en kombination
Answer to: "Kan börja med att detta är det sämsta Elitloppet jag sett n&"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Fast Torvald vann förra året på beskedliga 10.4 efter att varit 2:a i försöket på 09.8. I finalen varvade man på 11.4. Det är väl bara så att när det blir för många hästar som behöver smygas och svenska kuskar som vet hur svårt det är att räcka till när man måste gå i andra och tredjespår så blir det på detta sättet. Därför man alltid hoppas att det ska vara nn tuff fransman eller idiotisk amerikan med även i finalen som sätter färg på loppen annars blir dom såhär. Kuskarna känner varandra och de andra hästarna alltför väl för att våga ge sig på nån tokkörning, tyvärr.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2010-06-01 10:42:40  Blodet är ju ointressant utifrån din definition, i så fall finns inga svenska hästar och inget svenskt blod.
Och så är det inte. Våran träning, mångsidighet i distans osv osv osv osv är överlägsen den amerikanska, vi har stona, vi har hingstarna. Ge oss 10 år till så kommer inte ens vi bjuda de där skithästarna på resan över.
Frankrike (som är bäst) och Sverige är ensamt starka.
Angående Stig H så finns inget att klaga på, vet inte vad du har emot honom.
Paggen hade säkert varit bättre om han fått lite motstånd i sina lopp i år.
Men Olympiaförsöket blev ett skämt.
Sen lekte han med dagens vinnare ut o in och behövde inte svettas ett smack (några veckor sen)
Och sist i Norge blev det inget heller.
Skulle väl kännas konstigt att tömma hästen i överlägsen stil, men visst.. han hade nog varit bättre.
MEN HAN ÄR 5 år!
Oprövad på distansen... ge han lite tid, hade velat sett Iceland vi den här tiden för ett år sen, då startade han i silverfinalen.
Paggen kommer tillbaka.. men i övrigt i detta loppet så var det väl ingen man blir sugen på att se igen.
Hoppas Tarzan får råd att mata Iceland nu så man slipper se revbenen.
Answer to: "Blodet är ju ointressant utifrån din definition, i så fall"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
 Hoppas Tarzan får råd att mata Iceland nu så man slipper se revbenen.
Vad är det som händer? Sedan när började du bry dig om hur hästarna mår? Du som helst ser att doping tillåts och att fri spödrivning vore att föredra och att hästar som ogillas mer än gärna får bryta benen och dö under loppen.... Vad är väl lite revben då?
Du som tränar mycket själv borde väl vara ganska medveten om att om du inte äter tillräckligt när du tränar hårt så kommer du bara att bryta ner kroppen istället för att bygga upp den och därmed prestera sämre så du behöver nog inte oroa dig för att Iceland inte får mat i krubban. Däremot så ligger de flesta elithästar väldigt nära gränsen till mager då det ideala på en häst i toppform är minimalt med fett och onödiga extrailon så det är nog inte bara Icelands revben som är synliga.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-06-01 10:54:16 Edited(2): 2010-06-01 10:57:34
|
Became a member:
Forum posts:
|
Orkar inte ens svara på det där. Iceland var den enda som såg osunt smal ut.
Osunt är det också för Elitloppet som brand med detta fiasko 2010.
Ekipage:
Define The World - Godkänd, hade förmodligen gått till final och såg bra ut.
Ilaria Jet - Godkänd, knappt
Torvald Palema - Godkänd
Brioni - Godkänd
Iceland - Godkänd
Nu Pagadi - Underkänd, kan bättre.
Triton Sund - Underkänd, såg halt ut i finalen
Lucky Jim - Underkänd, värdelös
Oyonnax - Underkänd, galopp och tokig
Lisa America - Underkänd, usel.
Quarcio du Chene - Underkänd, såg usel ut i finalen
Nimrod Borealis - Underkänd, pension?
Beanie M.M - Underkänd, bättre i finalen, men ej OK
Enough Talk- Underkänd, pension?
Copper Beech - Underkänd, väntat.
Lavec Kronos - Underkänd, såg bra ut vid galopp men med Ludde så..
|
|
Reply
|
|
Andynalan
|
Posted: 2010-06-01 23:45:35 Edited(1): 2010-06-01 23:46:05
|
Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
|
Ganska coolt/intressant att en häst som stod i 15 ggr degen i en Silverfinal, jämnspelad med G. Moll, mindre spelad än Clear Sign och Cash Winning Vita, exakt ett år senare går och vinner Elitloppet.
Tidigare vinnare har väl nästan alla varit etablerade Elithästar hyffsat länge?
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2010-06-03 07:07:14  Ganska coolt/intressant att en häst som stod i 15 ggr degen i en Silverfinal, jämnspelad med G. Moll, mindre spelad än Clear Sign och Cash Winning Vita, exakt ett år senare går och vinner Elitloppet.
Tidigare vinnare har väl nästan alla varit etablerade Elithästar hyffsat länge?
Answer to: "Ganska coolt/intressant att en häst som stod i 15 ggr degen i en Silve"
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Ja verkligen men hästen har visat talanger med att kunna gå ordentligt från start o fort till slut parat med några fina vinster från "dödens" ganska komplett häst ! O så är han sonson till min absoluta favorit någonsin Pine Chip !! 
|
|
Reply
|
|
1
2
3
[ 4
]
|