1
2
[ 3
]
4
5
|
Nijo
|
Posted: 2008-03-14 15:25:24 Edited(1): 2008-03-14 15:26:21
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
V 6, GLEE FACE
|
kör en helt egen bedömning, var inne på att ha Energy Ås som utgångshäst med några bakom,,,,,,men nu kommer jag troligen ändra om till 3st B hästar(högrankade) och där bakom 4st C hästar med lägre rank, möjligt att Energy Ås blir en C häst nu.....
B hästar: King Goran, Glee Face, Boomer? eventuellt tar jag bort någon där och har J.S Senastion som B häst.......
som sagt, Energy Ås blir lågt rankad på mitt system......
på systemet blir det troligen 7 streck, 2,3,4,5,6,7,9
Annars är värmningarna i avd 1,2,3 som vanligt av stor vikt för mig........
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 16:41:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
ok.
jag brukar dela upp dom i a-b-c efter hur strecken sitter och det brukar stämma rättså bra med dom krav jag brukas sätta också.
a 36% och uppåt
b 16-35%
c 1-15%
sen sätter jag ofta kraven ungefär så här:
1-3 a-hästar
1-3 b-hästar
1-3 c-hästar
hett tips är ju också att om man plockar in 1-5%:are att markera upp dom i utgångar och sätta tex max 1, eftersom det typ aldrig är fler än 1 med så låga % som vinner. det kravet håller ailtid plus att dom hästarna blir väldigt biliga.
bra är ju också att markera upp alla kuskar var och en för sig och sätta ett max på var och en, tex all eriks hästar och markera tex max 2 om han kör i typ alla lopp. dom kraven reducerar rejält också men håller alltid om man inte är helt lost in space med vem som får vinna många eller få lopp.
jättebra reducering är ju också att markera upp alla kuskar som kör bara en häst i v75-rundan och sätta tex 1-4 vinnare totalt. reducerar också massor i raderna men håller om man kollar vilka man markerar och hur deras chanser är.
utmärkt reducering är också att avända sig av alla udda/jämna och tre-i-rad-markeringar etc eftersom dom också reducerar massor men alltid håller om man inte sätter alltför höga krav.
det var några tips från mig.
prova dom gärna. ju fler hästar, detso större chans...
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-03-14 16:53:45
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
V 3, NISSE LENSON
|
Snacka om invecklat...Men låter vettigt iofs. Hur många rader brukar du spela? Har du aldrig något lopp som är matematiskt? Typ en spik eller ett 2-hästarslås eller så.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 17:05:08 Edited(1): 2008-03-14 17:08:33  Snacka om invecklat...Men låter vettigt iofs. Hur många rader brukar du spela? Har du aldrig något lopp som är matematiskt? Typ en spik eller ett 2-hästarslås eller så.
Answer to: "Snacka om invecklat...Men låter vettigt iofs. Hur många rader brukar du s"
|
Became a member:
Forum posts:
|
nej, spikar tar jag bort. men det beror ju på hur mycket man har råd att köra för.
om du lägger ett system som kostar typ 60 000 kr i utgångspris kan du reducera det till ca 5 000 kr. jag brukar ligga på mellan 2000-5000 kr, men har bara kört det här jokersystemet så utvecklat i nån månad, så jag har inte dragit in sjuan med et systemet ännu. men jag ställer ju in system som ska ge miljoner också. det är den typen av hästar jag väljer och krav jag sätter upp.
men det är svårt att vinna ändå. det är alltid nån kuse som faller utanför...
om jag lägger för tex 5000 kr så tar jag ett lopp med 3 hästar. det är det minsta. sen kör jag 5-7 hästar i alla andra.
men man måste lämna in innan kl 13 på lördagen om man ska köra såna system för efter 13 måste dom kosta minst 3 kr i snitt per bong och det klarar man inte med dom kraven.
det är inte så invecklat faktiskt. det tar nån timme att göra ett system och det tycker jag det är värt, med tanke på hur mycket man ändå joxar fram och tillbaka med om man ska ha den elle den hästen på lappen. dom första gångerna tog det så klart längre tid men efter några rundor vet jag ju exakt vilka krav jag vill ha och klickar snabbt mellan menyerna.
bra att ha två joker uppe, ett som står på rankingsläget och ett där man klickar runt och markerar. då växlar man snabbt mellan rankingen där all info ligger och dom kravmenyer man jobbar i.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-03-14 17:09:09
|
V 3, NISSE LENSON
|
Vad har du haft för resultat sen du började med joker?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 17:18:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag vinner fler ett-par-tusen-kronors-vinster nu än innan, men den största vinsten, 25 000, hade jag i höstas innan jag körde joker.
jag har också lagt om mitt sätt att välja hästar nu jämfört med innan, så jag har bättre resultat nu än i januari tex.
jag är ju fortfaranmde novis, och det är väl egentligen först nu jag börjar känna igen hästarna och veta vilka kuskar om är bra etc.
vad det handlar om, tycker jag, är att täcka upp för kung och fosterland. flera av favoriterna faller i stort sett alltid och det är dom som jag garderar upp. jag skulle aldrig spika en häst som står i tex 80% eftersom förstahandsfavoriterna ändå ryker i minst hälften av loppen. hela tiden. och då ska man vara där och hova in 5%:aren. livi barcelona nu senast tex.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-03-14 17:23:46
|
V 3, NISSE LENSON
|
Absolut intressant. Men sättet du spelar på kräer en spelbudget på 5000 kr per lördag? Jag rör mig med ungefär en tiondel...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 17:27:15 Edited(1): 2008-03-14 17:28:24
|
Became a member:
Forum posts:
|
ja, men det hindrar ju inte att du använder dig av samma typ av krav! det är ju bara att prova så ser du vad du får ihop! du kanske måste ha en spik, men du kan ju slippa den andra spiken och kanske kan lägga på 3-4 hästar till i dom andra loppen, beroned på var du lägger dom förstås...
joker kostar typ 400kr på travronden, om du inte har det redan. då får du ha det i ett år och sen får du betala igen... om du nu behöver det 
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2008-03-14 17:29:37
|
V 3, NISSE LENSON
|
Intressant läsning
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 17:54:45
|
Became a member:
Forum posts:
V 7, BOOMER
|
Jag har spelat joker i snart ett år, och jag tänkte som "nyckel" först också, men det blir nästan som att spela lotto (och hur mycket suger inte det).
Istället måste man ha ett eller två drag varje runda... Ett bra jokersystem med en spik o ett två-hästars ligger oftast runt 500-1000kr (och ska oreducerat kosta mellan 10-50 tusen)
Mitt problem har oftast varit att hitta den där spiken. Jag menar jag häde låst på två i både Giddmans lopp och Cadeau K´s lopp i lördags, ändå åkte jag på spiken (Lovebite).
Joker är som sagt jäkligt bra, men man ska INTE tok-reducera, då försvinner dina egna tankar och drag och du måste förlita dig på turen och slumpen.
Good luck everyone!!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 18:35:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag kan förstå din lotto-tanke, men om man ska vara lite realist ändå, hur ofta vinner någon kusk alla sju loppen? det händer ju inte. och det händer ju inte heller att alla 1-2%arna vinner heller... man får ju så klart ställa in krav som inte gör att det blir lotto, men ändå drar ner kostnaden så mycket som möjligt. tycker i alla fall jag.
har provat köra "egna drag och tankar" men oftast fastnar jag på hästar som stryks... vill ni ha tips på hästar som stryks innan lördag så fråga mig...  jag brukar nosa upp dom.. i tron att dom ska hamna bra till...
det är svårt det där med att välja hästar. hugger man en favorit, ja nog sätter den nosen först då...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 19:12:21
|
Became a member:
Forum posts:
V 9, J.S. SENSATION
|
Energy Ås kan ju vända transporten redan nu, 74 % måste vara 64 % för mycket, sanslöst.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 20:06:27
|
Became a member:
Forum posts:
V 11, YOU SEE DUSTY
|
jag känner nästan igen det där nyckel.mina hästar brukar ofta galoppera eller hamna i dödens.hahaha!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 20:46:56
|
Became a member:
Forum posts:
V 9, J.S. SENSATION
|
Intressant systemsnack.
Jag kör ett datorsystem som heter Copéma. Där är det bara en engångskostnad för programmet, och sedan ingen mer årskostnad.
Där kan man styra systemet precis som man vill.
Jag brukar köra 1-3 favoriter (infaller ca 80% av gångerna)
1-2 tvåsiffriga vinnare
2-5 udda vinnarnummer
Minst 2 lika nr i vinstraden
Dessa villkor infaller väldigt ofta.
Sedan rankar jag hästarna i A-B-C och väljer hur många av varje jag vill ha.
Exempelvis: 2-4 A-hästar, 1-3 B-hästar och 1-2 C-hästar
Sedan kan jag naturligtvis sortera på kuskar, startspår, Norrmän-Svenskar eller hur jag nu vill.
Ett chansartat villkor som jag använder mig av ibland är att det måste vara 2 par i raden, vilket utfaller 1 gång på 4 veckor i snitt. Det reducerar systemet riktigt rejält, och jag kan plocka på med flera skrällar som jag normalt sett missar annars.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 20:50:46  Intressant systemsnack.
Jag kör ett datorsystem som heter Copéma. Där är det bara en engångskostnad för programmet, och sedan ingen mer årskostnad.
1-2 tvåsiffriga vinnare
2-5 udda vinnarnummer
Sedan kan jag naturligtvis sortera på kuskar, startspår, Norrmän-Svenskar eller hur jag nu vill.
Ett chansartat villkor som jag använder mig av ibland är att det måste vara 2 par i raden, vilket utfaller 1 gång på 4 veckor i snitt. Det reducerar systemet riktigt rejält, och jag kan plocka på med flera skrällar som jag normalt sett missar annars.
Answer to: "Intressant systemsnack.
Jag kör ett datorsystem som heter Copéma. Där Ã"
|
Became a member:
Forum posts:
V 6, GLEE FACE
|
Vill du ha ett som inte kostar ngt Samma med A-B-C hästar gå då in på denna hemsidan http://trav.kubin.se/Links.aspx
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 21:49:21
|
Became a member:
Forum posts:
V 9, J.S. SENSATION
|
Dalmaset, utveckla gärna mer kring din "samma nummer-teori". Du kan ta det i PM så kanske det är något OnT i tråden kvar, hehe.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 21:54:18 Edited(1): 2008-03-14 21:54:45  Intressant systemsnack.
1-2 tvåsiffriga vinnare
2-5 udda vinnarnummer
Answer to: "Intressant systemsnack.
Jag kör ett datorsystem som heter Copéma. Där Ã"
|
Became a member:
Forum posts:
|
verkar som vi kör ungefär likadant. ser ut som små varianter av samma ideer, så att säga.
jag har endel andra smågrejor som jag lägger in också men det blir bara kaka på kaka att lägga upp mer här.
hur stort kör du och hur mycket får du det reducerat med dina krav? har du spikar?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 22:02:03
|
Became a member:
Forum posts:
|
kan utveckla nummergrejen lite också, nu när det verkar finnas litet intresse för ideerna:
man kan tex reducera bort olika nummerkombinationer:
titta på hur hästarna ligger i vinstchans och rank.
markera sedan upp tex alla startnummer 7 och sätt att max 3 får vinna. mycket sällan fler än 3 av samma nummer vinner. (hände dock 1 gång i januari tror jag, när 5 vinnare hade nummer 6...)
samma funkar med rankingen. man kan sätta tex att max 3 andrafavoriter får vinna eller vad man nu vill. man kan markera upp och reducera bort vilka kombinationer man vill.
man kan också ta bort tex att 3 nummer 7 får vinna i rad, i påföljande lopp alltså. händer ju inte så ofta at dom gör det... och samma sak kan man göra med ranking: ta bort att 3 1-5%:are vinner i rad, tex.
osv...
markera upp bakspårshästarna och sätt 1-3 vinnare, beroende på hur chanserna ser ut. det är i stort sett alltid 1-2 hästar från bakspår som vinner så kravet är inte speciellt hårt men det reducerar endel.
dalmaset kör den ideen på dom tvåsiffriga numren och jag kör den på bakspåren. iden är exakt den samma.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 22:04:32
|
Became a member:
Forum posts:
V 9, J.S. SENSATION
|
Det varierar oerhört.
De gånger man hittar en bra spik, så hjälper det naturligtvis jättemycket.
När jag chansar ordentligt och har kravet 2 par, så kan jag reducera miljoner rader ner till ca 2000 rader. Då har jag ganska hårda krav på ABC-rankingen också.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-03-14 22:09:11
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
V 6, GLEE FACE
|
själv har jag ca: 3 modeller av joker som jag brukar använda mig av, ligger på 4,6 eller 9 kuponger och det skriver jag ut på egen hand. Händer att jag kör mer avancerat på ca: 50 kuponger med samma modell som Travronden har......men det är sällan.
Prima_crille: motivera varför Energy ås borde vara streckad på 14% ???? säkerligen loppets bästa häst och det räcker väl mer eller mindre att örjan kommer ut så är det en toppchans.
Men visst är det jobbigt för dem som har spikat med förutsättningar att han skulle ha spår 2 och inte 1.......
|
|
Reply
|
|
1
2
[ 3
]
4
5
|