Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Uppgradera aveln!

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   2   [ 3 ]  
Author Message
spanarn Posted: 2008-02-16 13:03:40

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
En förutsättning för att ta bort stuteriet är väl att aveln kommer igång på allvar först. En hel del av de hästar som ligger ute på auktionen är ju faktiskt köpta från stuteriet.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-16 17:40:54

Forum posts: 4389
om dem tar bort stuteriet så är man ju beroende av att köpa hästar från andra om man då inte har något bra sto, det är ju också fel tycker jag.

Vad är chansen att man kan få tag i någon riktigt bra häst utan ett eget toppsto att avla på om stuteriet tas bort? Folk lär ju behålla de bästa själv och om de läggs ut så lär de stora stallen plocka dem direkt.

så nja, röstar nog för att behålla stuteriet. Men balansen måste bli bättre genom att antingen försämra stuteriet eller förbättra aveln. Är skitsamma vilket egentligen.

Reply
Soberano Posted: 2008-02-16 18:18:24

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Svår balansgång känns det som. Som det är nu är det ju ganska många som säljer vidare fina stuterihästar också så det är inte säkert att det blir omöjligt att hitta hyfsat material på transfern även utan stuteriet men jag tror att det skulle bli kaos då det antagligen skulle bli akut brist på unghästar. Först måste aveln justeras så att det jämnar ut sig så folk börjar avla och sen när det börjar rulla på kanske man kan börja fundera på att stänga stuteriet.

Hursomhelst så tycker jag som de flesta andra här att det skulle ge spelet en annan dimension med framavlade hästar som går följa bakåt och se mönster vilka hästar som verkar bli travsäkra,starka,speediga osv. Som det känns nu finns det inga som helst mönster. Har visserligen bara tagit 3 föl men det enda gemensamma dom hade var att dom såg bedrövliga ut och är hopplöst osäkra, kanske är ett mönster iofs men att alla 3 skulle dra på sig en 10:a i galopp var mer än jag ens kunnat drömma om.
Reply
Posted: 2008-02-16 19:40:09

Became a member: 
Forum posts:
Om vi kunde få köpa avelsstall så kan vi ju avla hur mycket som helst och sälja vidare, och vi har ju en begränsning på starthästar så det kommer alltid att finnas hätsar till salu.

Jag har två ston nu som jag vill avla på men det går ju inte eftersom mitt tävlingsstall e fullt. Vad gör jag????? Jag måste sälja eller dräpa, vilket jag inte vill jag har pengar till ett avelsstall. KOM IGEN BYRÅKRATER, SLÄPP AVELSSTALLET FRITT..

Reply
Posted: 2008-02-17 00:44:10 Answer to: "Om vi kunde få köpa avelsstall så kan vi ju avla hur mycket som helst oc"

Became a member: 
Forum posts:
Meningslöst att betäcka ston i dagens läge.
Man får bara skitföl, aveln måste regleras och sen så ska stuteriet tas bort.
Så vi kan avla själva, bestämma utvecklingen själva.

Ingen mer hästfabrik.
Reply
Posted: 2008-02-18 11:29:47

Became a member: 
Forum posts:
Jag vågade inte avla med Northern Sunshine när jag såg Eeegits stamtavla.
Reply
Posted: 2008-02-19 15:53:29 Answer to: "Jag vågade inte avla med Northern Sunshine när jag såg Eeegits stamtavla"

Became a member: 
Forum posts:
Aveln är åt helvete.
Reply
Posted: 2008-02-19 16:10:39 Answer to: "Aveln är åt helvete."

Became a member: 
Forum posts:
Exactly
Reply
Posted: 2008-02-19 18:09:41

Became a member: 
Forum posts:
man vill ju gärna veta ifall det är nån ändring på gång eller inte ifall man nu funderar på att avla eller vill få in nytt blod i stallet
Reply
Mysan Posted: 2008-02-19 19:57:27
246
Stall Runaway
Axevalla

Became a member: 2007-10-10
Forum posts: 99
Kanske är det bäst att ha så att alla föl föds med 10 i galopp och 0 i allt annat. Sedan är åldringen samma som för alla andra hästar alltså 1år/säsong. Om man då avlar med hästar som båda tränar bra och har höga värden så tränar fölet (Om det är ett "bra" föl) väldigt bra. Om man istället avlar med två dåliga hästar så är chansen mycket större att få ett dåligt föl. Sen så kan ju galoppen gå ner när rutinen höjs och hästen blir äldre. Även om det går att träna galoppen också.
Vad sägs om det?
Reply
Posted: 2008-02-19 22:09:43

Became a member: 
Forum posts:

är med torsbole

ett besked vore väldigt bra.
Reply
Eriksson Posted: 2008-02-19 22:48:39

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Håller helt med om att stuteriet i stort sett har spelat ut sin roll. Fyllde större funktion i början av spelet när det inte fanns så många hästar att köpa på transfern eller att avla med.

Kan nog försvinna till nästa etapp.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-19 22:54:20

haha, får väl passa på att köpa på stuteriet inför nästa etapp, passa på och fynda såvidare aveln inte ska förbättras.....
Reply
Posted: 2008-02-22 08:22:26 Answer to: "haha, får väl passa på att köpa på stuteriet inför nästa etapp, pass"

Became a member: 
Forum posts:
Öhm...
Jag tror inte alls det har med åldern att göra, bara för att dom som 5-6 år gamla tillhör, som du menar det Nijo, den gamla ´versionen´ betyder det inte att dom kan ge sämre avkommor.
Reply
Nijo Posted: 2008-02-22 12:34:37

öh, jo, har du inte följt diskussionen? hästarna som är 5-6 år har blivit utlottade en särskilt "potential" vilket påverkar hur bra avkommer man får, därav orsaken till varför Eegit ger dåliga avkommer. En häst med 3 i medel kan vara grym avelshingst hos 5-6 åringarna......

Men jag förstår inte varför du kom upp med det nu? Mitt senaste inlägg syftade jag mest på att hästarna från stuteriet är betydligt bättre än de från aveln, just därför är det ganska smart att handla på stuteriet inför nästa etapp om det ska försvinna......
Reply
Posted: 2008-02-22 15:47:01 Answer to: "Håller helt med om att stuteriet i stort sett har spelat ut sin roll. Fyll"

Became a member: 
Forum posts:
Tycker det vore en stor framgång för spelet om stuteri-fabriken försvann.
Fundera på det, merparten härinne skulle nog vilja se en balanserad avel och ett skrotat stuteri.
Reply
Posted: 2008-02-22 21:23:39 Answer to: "Tycker det vore en stor framgång för spelet om stuteri-fabriken försvann"

Became a member: 
Forum posts:
tror Eriksson jobbar med det!.
Reply
1   2   [ 3 ]